Arabische dekhengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 19:36

Goedenavond,

Ik heb een vraag voor de arabierenkenners, einde van het jaar koopt mijn zusje waarschijnlijk de Jazz merrie van een vriendin van mij over. Nu willen wij er een mooi veulen uitfokken, maar dan wel met een Arabier. Het is gewoon een hele bruine merrie en ik ben niet thuis in de fokkerij dus vandaar mijn vraag,

Welke arabierenhengst vererft een leuk kleurtje met veel wit. Ik wil het liefst zo min mogelijk kans maken op een vos. Ik hou van het wat grovere type en zoek ook een hengst die hoogte vererft. Wie-oh-wie kan mij helpen?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:47

Arabieren kennen geen leuke kleurtjes (als in: verdunningen, bont, champagne, etc), en als je veel wit wilt, kom je op een vos uit over het algemeen :+

Dus ik denk dat wat jij wilt niet gaat lukken. Maar je kan natuurlijk wel naar een NRPS-hengst met veel arabisch bloed kijken. Bv Picasso, een bonte met iets van 90% arabisch bloed, zo uit m'n hoofd.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:57

Nou inderdaad, als je voor kleur gaat is een AV misschien wel het laatste wat je zoekt :+

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 20:06

Dat je bij een Arabier uitkomt op een vos met veel wit snapte ik ook nog wel. Je hebt die 97% arabieren enzo en ik wilde het meer die kant op zeg maar. Het hoeft geen 100% Arabier te zijn. Hier in Nederland vind ik bijv helemaal geen zwarte arabieren (of voor een groot deel Arabier) met veel aftekening.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 20:08

Bijv Fiona livermore in Engeland. Die heeft paarden met een leuk kleurtje. Geen 100% Arabier, maar komen wel boven de 95%

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:09

Op het AV forum gaat het over volbloeden :P

In Duitsland kennen ze het begrip 'Araber' voor niet-helemaal-volbloed. In NL kennen we dat niet. Als je het over Arabier hebt, bedoel je volbloed. Dus misschien eens over de grens gluren. Op Picasso na zou ik zo snel in NL geen gekleurde 90% arabier weten...

Binnen het NRPS zit er over het algemeen (en bij voorkeur) minder dan 50% (Arabisch) bloed in, en bij de rijpaardhengsten vooral Engels volbloed en nauwelijks arabisch.

Hier heb je bv een mooie zwart-tobiano:
http://www.most-colorful.de/index.php/h ... ition.html

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 14:04

Ik wilde hem op fokkerij zetten, maar kwam daar niet doorheen.

Ik dacht dat het het beste dus hier gevraagd kon worden

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:24

Kun je er dan niet beter een warmbloed op zetten, dan heb je meer keuze in kleur. :)

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:15

Ik wil meer arabisch bloed. Wij zijn zelf arabieren fans maar ook nrps-jes.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:27

Hi

Ik heb je even een pb gestuurd met meer info :)

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:26

Ik zou sowieso eerst even naar t paard kijken.. een jazz zou ik niet zo snel met een arabier kruisen wegens heftigheid.. Volbloed arabier topkarakter over t algemeen maar de mixjes not so much is mijn ervaring

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:02

Idd, kijk naar je merrie. Weet wat je wilt verbeteren in zowel exterieur als karakter.

Voor kleurenfokkerij volbloed arab zul je al gauw terecht komen in Khartoom Classics. Er staat een nakomeling van hem als dekhengst in Frankrijk.
Anders ook de partbred: de genoemde Picasso, maar ook net over de grens in België bij Juan Murillo en de mooie hengst (A Q'uit Guy) van Jessy Lookx.

Wat je ook nog zou kunnen opteren is een leasemerrie. Dan kun je de mooiste combinaties maken. Want een Jazz met een AV.... ik denk persoonlijk lastige combi

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:43

Qua combinatie...
Ik heb ook zat fijne jazz paarden gekend ook doorgefokt met andere moeilijke lijnen eoals animo.
Dus wat dat betreft zie ik het probleem niet..kwestie van opvoeding/training etc
Denk dat ts dat zelf wel kan indchatten....

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:02


BigClock
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-01-17

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:22

Je kent het beste meer informatie gaan opzoeken op het internet en zo contacten zoeken

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:31

Als je een brave zwarte arabische hengst zoekt heb ik via PB nog wel een tip voor je. Ik weet niet of en hoe die je merrie gaat verbeteren.

Bij een bruine merrie heb je overigens wel altijd ook een kans op een bruin veulen als je met zwart dekt. Vos hangt af van de ouders.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:27

Dankje voor de info. Ik ben me er langzaam aan in aan het verdiepen en moet eerlijk zeggen dat ik denk ik eerder nadenk om een veulen met een leuke kleur te kopen. Je weet dan zeker wat je koopt. In hoeverre i de merrie zou kunnen veranderen weet ik niet. Ze is voor een Jazz vrij vlak en langwerpig.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:39

Als de merrie bruin is zou je kunnen laten testen of ze homo of heterozygoot zwart is; in het 1e geval kan je met een vos kruizen en dan krijg je nooit een vos veulen, in het 2e geval heb je 50% kans op vos als je met vos dekt. Denk er aan dat ook een bruine hengst de vosfactor kan hebben!
Er zijn wel Arabieren die Sabino of Splash hebben, dus veel wit op hoofd en benen, maar bijna altijd in combinatie met vos.

Ik vond deze toevallig, maar dat is een kruising Arabier x Paint of pinto maar wel met 95% Arabisch bloed. Homozygoot voor Tobiano dus hij vererft altijd bont, maar dat wil niet zeggen dat een veulen net zo "loud coloured" wordt. Tobiano wil soms wel eens een "slipped" of 'minimal white" geven en dan heb je ( als je pecht hebt) een wit vlekje onder de buik ..... :o en dus op het oog een zwart of bruin paard. http://dieren.tweedehands.net/paarden/b ... kking.html

Kleur is nooit een garantie en er komt nogal wat bij kijken om een goed paard in een leuke kleur te fokken!

JessyLoockx
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:19

Als het een leuk kleurtje mag zijn en het moet niet 100% arabisch zijn kan ik de mijne aanraden ;-) hij draagt 71,71% arabisch bloed, geeft steeds leuke veulens en heeft stamboek papieren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 16:47

wauw wat een prachtpaard

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:02


Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:25


Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:24


Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:10


GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Arabische dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:42

Het belangrijkste is het deels Arabische bloed. Mijn zusje en ik vinden het hele fijne paarden om mee te werken.