Wie helpt mee een hengst te vinden voor AV Shadylah W?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Wie helpt mee een hengst te vinden voor AV Shadylah W?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 00:07

Voor mijn 17-jarige Arabische Volbloedmerrie Shadylah W ben ik op zoek naar een geschikte hengst. Deze foto's zijn van afgelopen zaterdag, toen ik haar kocht. Ze is door een ongeluk blind aan haar rechteroog. Het ziet er wat vreemd uit, maar ze heeft er geen last van.

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/c9NMz4.jpg

http://boktimg.nl/img/m/uCKvFl.jpg

http://boktimg.nl/img/m/LV8aDL.jpg

Ze is een nakomeling van de hengst Pepton. Haar moeder Sima is tevens de moeder van Simourah W, die in 2005 reserve wereldkampioen werd. Aangezien ik haar echt prachtig vind kan ik het niet laten om ook een foto van haar te plaatsen:

http://boktimg.nl/img/m/FCi4ig.jpg

Klik hier voor Shadylah's volledige afstamming.

Bij het AVS staan geen nakomelingen van Shadylah geregistreerd en voor zover ik weet zijn die er ook niet. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die het een slecht idee vinden om een 17-jarige merrie voor het eerst te laten dekken, maar dit is een bewuste keuze nadat ik mij hierover goed heb laten informeren. Zelf had ik ook eerst mijn bedenkingen, maar meerdere mensen die ik zeer deskundig acht hebben mij ervan overtuigd dat er weinig tot geen extra risico's kleven aan de dracht en bevalling zelf, mits de merrie gezond en in goede conditie is. Ik heb haar klinisch en gynaecologisch laten onderzoeken en daaruit is niets naar voren gekomen dat een dracht in de weg staat. Als aandachtspunt is wel meegegeven dat ze momenteel in schrale conditie verkeert. Met wat meer vlees en wat minder haar denk ik dat het over een paar maanden al een heel ander beeld geeft. Aangezien er wel een reële kans is dat ze niet drachtig wordt zoek ik een hengst met gunstige (gust)voorwaarden.

Ik hoop een veulen te fokken dat leuk mee kan doen op shows en waar ik (als het een merrie wordt) mee verder kan in de fokkerij.

Shadylah is zelf als 3-jarige geshowd met het volgende resultaat:

http://boktimg.nl/img/m/nxGP1A.png[/img]

Aangezien ik mij de laatste paar jaar niet zoveel met Arabische Volbloeden bezig heb gehouden sta ik er nog een beetje blanco in. Over het algemeen spreken de grotere en stevigere types mij het meeste aan. Ik hoor graag wat jullie van mijn merrie vinden en natuurlijk welke hengst jullie aanbevelen en waarom.
Laatst bijgewerkt door balance op 16-12-15 04:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie; rest in link

Set_Elkol

Re: Wie helpt mee een hengst te vinden voor AV Shadylah W?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:30

Ik vind dat je erg weinig eisen noemt aan hengst en fok doel, heb je echt niet meer puntjes?is het veulen echt alleen voor showen bedoeld?
Heb je zelf hengsten gezien die je aanspreken?
Wat is je budget (verschilt nogal onder av)
Ben je bereid de grenzen over te gaan, diepvries te gebruiken

Mioux

Re: Wie helpt mee een hengst te vinden voor AV Shadylah W?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:31

Ik vraag me ook wel af :) Wat zijn je punten die je wilt verbeteren of toevoegen aan je merrie ?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:13

Wellicht bezoekje verschillende fokkers afleggen? Voor show en Poolse lijnen is Jadem Arabians een aanrader. Maar weet natuurlijk je budget en eisen niet?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:27

Bedankt voor jullie reacties. Door mijn eigen zwangerschap en het gebrek aan energie daardoor heb ik niet echt meer naar dit topic omgekeken, sorry daarvoor. Tijd voor een update. :Y)

Misschien is het leuk om eerst even een paar recente foto's te laten zien. Helaas is ze nog niet in de conditie waarin ik haar graag zou willen (laten) zien. Ze was natuurlijk al aan de schrale kant toen ik haar kocht en de verhuizing heeft er behoorlijk ingehakt bij haar. Er was haast niet tegenop te voeren. Gelukkig begin ik de laatste weken wat verschil te zien en aan haar gedrag merk ik ook dat ze zich weer stukken beter voelt. Ze is niet perfect gepoetst, maar wees blij dat ik jullie de voor-foto's heb bespaard. :+ De foto's zijn overigens gemaakt door bokker AniekR.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie haar al voor me met wat meer vlees en een glad velletje en dan vind ik dat er best een mooie en degelijke merrie staat. Het veulen zou ik graag wat moderner zien. Hoewel mijn eigen ambities niet bij het rijden liggen vind ik wel dat het veulen daar geschikt voor zou moeten zijn. Goede bewegingen vind ik dus belangrijk en ik wil ook geen al te iel ding fokken (los van het rijden vind ik dat zelf trouwens ook gewoon niet mooi). Een paar centimeter groter dan de merrie zou leuk zijn. Ik heb gezocht naar hengsten die beschikbaar zijn via KI (geen diepvries) en we zijn ook bij een paar fokkers op bezoek geweest. Inmiddels is de keuze gevallen op Bystival Kossack.

Afbeelding

Ik denk dat hij goed past bij mijn wensen. Hopelijk gaan we het zien volgend jaar!