Arabieren zwanenhals.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stagediver

Arabieren zwanenhals.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:21

Hoi Hoi,

Nu had ik een vraagje, nu kreeg ik commentaar op m'n nrps dat hij een zwanen hals heeft (slechte bespiering klopt ook)

Nu rijd ik de arabier van mijn moeder, die is al een hele tijd niet actief gereden maar heeft dit ook? Dus komt echt niet door de bespiering want er zit zowat geen bespiering op.

Is dit nou een arabieren trekje of ???

Set_Elkol

Re: Arabieren zwanenhals.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:24

Nee ik vind dat niet echt een Arabierending

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:25

Mja ik weet niet, hoorde dat veel arabieren het wel hebben, omdat het hoofd vaak hoog opgericht is :/
Rijtechnisch is het dus niet veroorzaakt want hij is gewoon niet bereden :-)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:26

Niet dat ik weet
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 04-12-14 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:28

Mja bedoel niet echt de hoofdhouding he, maar bedoel meer de ondernekspier :-) die gebogen is ipv recht?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:31

Ja dat snap ik, je begint zelf over een hoog opgericht hoofd (?) ;) Ik zou zeggen kijk wat plaatjes en trek je eigen conclusie!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:31

Ik bedoelde het hoofd niet :-P maar de nekspier :D

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:33

Afbeelding
Misschien heb ik dan een interpretatie van een zwanenhals :p

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:35

Ik heb het helaas nog niet op film vast kunnen leggen, maar als mijn AV merrie zich uitslooft, dan kromt ze haar nek inderdaad helemaal (en uiteraard de staart rechtop). Maar op andere momenten zet ze haar hals wel degelijk helemaal rechtop. Of het echt een arabierendingetje is weet ik niet, dit is de eerste AV die ik ken :P

In het volgende filmpje zie je beide gebeuren

Edit: ik snap wel wat je bedoelt met de vorm van de nek, als die rechtop staat.
Laatst bijgewerkt door Kesje op 04-12-14 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:36

Ja jeetje ik snap je wel stagediver, maar je begon zelf in een post over het hoofd, wat hoog opgericht is en wat de zwanehals zou veroorzaken. Daarop zeg ik dat ze hun hoofd op de juiste manier dragen met gebogen hals en dus de bovenkant van de hals, geen onderhalsspier. Even goed lezen.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:41

Ja dat zie je bij samier ook wel gebeuren, vooral als die opgefokt raakt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:42

Een 'onderhals' is iets dat vaak voorkomt bij arabieren ja, dat vind ik althans wel. Dat wil echter niet zeggen dat andere rassen dit niet hebben, ik zie er genoeg met een onderhals van uiteenlopende rassen. Bij ons op stal staat er eentje onder andere en dat is een BWP. Friezen kunnen ook een flinke onderhals hebben trouwens.

set_elkol: Een onderhals heeft voor een stuk toch met de hoofdhouding te maken hoor. Het valt mij op dat paarden met een hoge nekimplant dit vaker/sneller hebben dan paarden waarbij dit niet het geval is. En arabieren hebben doorgaans nu eenmaal een hogere nekimplant...

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:46

Mijn paard heeft zijn hoofd ook hoog, er zit ook veel arabieren bloed in. moeder niet helemaal volbloed, vader volbloed. Bij mijn paard werd gezegd dat het ook door het rijden kwam (heb hem zelf een poos niet gereden)

Afbeelding

Nu maar wat lager rijden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:46

Ik weet dat het met de hoofdhouding te maken heeft, maar stagediver begint zelf over het hoofd, en als ik daarop doorga zegt ze dat het niet over het hoofd gaat maar over de hals. Maar uiteindelijk heeft het ene met het andere te maken en ging ik alleen maar in op wat stagediver zelf zei.
maar volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:55

Ik reageerde op dit stukje eigenlijk:

set_elkol schreef:
Ja jeetje ik snap je wel stagediver, maar je begon zelf in een post over het hoofd, wat hoog opgericht is en wat de zwanehals zou veroorzaken. Daarop zeg ik dat ze hun hoofd op de juiste manier dragen met gebogen hals en dus de bovenkant van de hals, geen onderhalsspier. Even goed lezen.

Omdat het eerste gedeelte nogal hypothetisch klonk wilde ik mijn eigen ervaring even delen :) En omdat ik dat tweede gedeelte toch niet echt vaak zie (hoofd 'correct' dragen dus geen onderhalsspieer kweken).

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 07:33

Persoonlijk zie ik maar weinig Arabs met een onderhals hoor. Zie het eigenlijk meer bij andere rassen.
En met trainen kun je een hoop bereiken (ook adh). :j

Oorzaak onderhals:
Afbeelding

Dus een arabierenkenmerk? Dacht t niet! Als ik aan een zwanenhals denk, denk ik aan dit en dát is dan weer wel een arabkenmerk! :D

Afbeelding

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:46

Stagediver schreef:
Mja bedoel niet echt de hoofdhouding he, maar bedoel meer de ondernekspier :-) die gebogen is ipv recht?

dat heet een hertenhals, en ik zie dit zelf ook niet veel bij arabisch volbloeden voorkomen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:17

xHaithi schreef:
Een 'onderhals' is iets dat vaak voorkomt bij arabieren ja, dat vind ik althans wel.
set_elkol: Een onderhals heeft voor een stuk toch met de hoofdhouding te maken hoor. Het valt mij op dat paarden met een hoge nekimplant dit vaker/sneller hebben dan paarden waarbij dit niet het geval is. En arabieren hebben doorgaans nu eenmaal een hogere nekimplant...

niet mee eens, imo komt dit niet veel voor bij arabische volbloeden, kan er zo welgeteld niet veel opsommen en heb er aardig wat gezien ;)
Imo(correct me if im wrong), ontstaat een onderhals/hertenhals wanneer de kapspieren niet bovenin zitten maar onder in de hals. Een paard met onderhals/hertenhals heeft ook geen bespiering bovenin de hals zitten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:39

Onderhals komt juist vaak door een te laag uit de borst komende hals en dat is bij Arabs nou net niet de bedoeling. Je hebt ze er wel tussen, mijn merrie heeft ook zo'n waardeloze hertenhals. Maar is beslist niet een kenmerk van de Arabier, wordt juist op gefokt om dat níet te hebben maar een hals zoals op het plaatje van Yildiz :D