Fokkerij en afstamming

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:08

We willen als fokker allemaal een kampioen fokken.
Maar vergeten dan realistisch naar de merrie te kijken

amyz

Berichten: 6922
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:08

''Fokken is gokken'' is een gevleugelde term hier op bokt maar ik ben het er ook niet mee eens inderdaad.. Als je je huiswerk doet kun je een heleboel voorspellen. Natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel... Fokken is ook beslist niet makkelijk en daar zit m juist de crux; veel mensen lijken te denken dat je simpelweg kijkt naar de hengst en naar de merrie (als ze dat laatste al doen :+ ) en dan heb je topper! Tsja, en zo werkt het effe niet :+
Natuurlijk worden er ook op topniveau net-nietjes gefokt, maar dat zijn dan nog altijd paarden met vele malen meer kwaliteit dan de topper van de gemiddelde hobbyfokker, laten we eerlijk zijn.
Idealiter kijk je vele generaties terug in de bloedlijnen en op basis daarvan kun je een hoop zinnigs zeggen over het veulen. Als je dan ook nog de eerdere veulens van beide ouderdieren + bloedlijnen onder de loep legt kun je wel degelijk een vrij accurate inschatting maken.. Echter zul je altijd te maken hebben met maiden mares of hengsten in hun eerste dekjaar en dan kun je nog wel eens voor een verrassing komen te staan. :)

En Ilona ben het helemaal met je eens, vond het in Lier echt een blamage dat sommige paarden niet linea recta naar huis werden gestuurd -O-

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:15

Dat is zo, door alles op een rij zetten kun je zéker een goede inschatting maken. Maar dan is het nog afwachten of de gewenste (verbeter)punten van beide ouderdieren worden doorgegeven. Je ziet ook genoeg zeer verschillende paarden uit dezelfde combinaties.
Laatst bijgewerkt door YMJArabians op 30-10-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:16

Ik vind inderdaad dat er erg veel verschil kan zitten in nakomelingen van een bepaalde combi. Set heeft 4 volle broers en zussen en hoewel ze wel wat op elkaar lijken zit er erg veel verschil tussen af en toe.

amyz

Berichten: 6922
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:19

Maar dat ligt dan toch aan de aanparing. Ik heb namelijk ook combinaties gezien die enorm uniforme nakomelingen geven.
Ik ben het er beslist mee eens dat je het uiteindelijk maar moet afwachten hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ''fokken is gokken'' gaat wat mij betreft beslist niet op.. :)

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:19

set_elkol schreef:
Ik vind inderdaad dat er erg veel verschil kan zitten in nakomelingen van een bepaalde combi. Set heeft 4 volle broers en zussen en hoewel ze wel wat op elkaar lijken zit er erg veel verschil tussen af en toe.

Naja, mijn broer en zus zijn ook wel heel anders dan ik hoor :') Dus opzich is dat natuurlijk niet zo gek, toch?

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:20

niet letterlijk fokken is gokken, maar sommige combinaties kunnen gewoon of wel enorm goed uitpakken, of juist niet zo mooi.
wat Yildiz zelf zei over de combi Yanour en Jazzy, dat is toch eigenlijk ook een gok die je dan neemt? Dat het of heel goed uitpakt, of echt niet?

Klopt Siel :P Maar mensen verwachten wel iets haha.

amyz

Berichten: 6922
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:22

:j Maar dan heb je het ook al over een maiden mare en een voor het eerste jaar dekkende hengst en is het meer gokken dan wanneer je van beiden al nakomelingen hebt gezien.

En de combinatie kan idd ineens anders uitpakken, dat zie je dan ook weer als je gaat outcrossen. Blijf je binnen de lijnen is er alweer meer over te zeggen.

Ennuh Siel, als het goed is zijn jij en je zus niet gefokt :+

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:24

amyz schreef:
Ennuh Siel, als het goed is zijn jij en je zus niet gefokt :+

Nee, wij komen van de ooievaar :D

Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat het niet gek is dat als je een zelfde combi hebt, je zeer verschillende dieren eruit kan fokken. Het genenpakket is groot, en de ene keer krijgen ze dit mee en de andere keer dat.

amyz

Berichten: 6922
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:28

Wat ik bedoel is dat paarden als het goed is al generaties en generaties zijn geselecteerd op bepaalde eigenschappen. Jouw vader en moeder hebben elkaar daar als het goed is toch niet op geselecteerd :+

In feite wil je als fokker niet dat het een grote of een kleine of alles er tussenin (bij wijze van spreken) kan worden, want waar doe je dan je huiswerk nog voor? Daarom ga je bepaalde eigenschappen vastleggen en andere eigenschappen weer niet.. In feite zou er niet ''gestrooid' moeten kunnen worden met diverse eigenschappen. Gebeurt natuurlijk wel hoor, want dat is dan weer een kampioenshengst die zelf eigenlijk een toevalstreffer was en heb je dus alleen al 2 generaties ''strooien'' waar je mee dekt. Dat gebeurt natuurlijk niet alleen maar nu, gebeurde vroeger ook...

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:37

Dus dan zeg je bij deze dat de fokker van Set (in het verhaal van Kat), niet goed zijn "huiswerk" heeft gedaan, omdat ze onderling erg van elkaar verschillen?
En je kan natuurlijk wel hopen dat, omdat generaties hiervoor 1 eigenschap goed wordt door geërfd, dat het bij jouw hengst of merrie ook is. Maar feitelijk gezien hoeft dat niet :) Dat is het verhaal eigenlijk net andersom als hoe jij het zegt. Een merrie/hengst kan 9x dezelfde eigenschap doorgeven aan zijn/haar nakomelingen, maar de 10e keer hoeft dat helemaal niet het geval te zijn, toch?

Nu denk ik totaal niet vanuit het oogpunt van een fokker hoor, maar uit het oogpunt van mijn genetica-kennis :)

En nee, dat verhaal van mijn ouders is natuurlijk onzin, maar je snapt heus wel wat ik er mee probeer te zeggen :+

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:41

Haha Siel!!! _O-

Ja klopt Katja! Is n grotere gok. Maar ook weer niet omdat het het omgekeerde is van een eerdere fok: Tie x Jazzmeen vs Jazzeree x Nour. En eerder al Yanesca x Jazzmeen. Bloedlijnen combineren gewoon goed. ;)

amyz

Berichten: 6922
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:45

Als de fokker de combinatie diverse keren heeft herhaald zit er toch een bepaalde gewenste uniformiteit in de veulens. Misschien is er geselecteerd op bruikbaarheid of beweging. Of is het type geheel naar wens geweest ondanks de onderlinge verschillen. Ik kan niet in het hoofd van de fokker kijken natuurlijk ;)

Dat bedoel ik idd Yildiz :j Bepaalde combinaties zijn gewoon bewezen (of dat nou op grote of kleine schaal is) en natuurlijk weet je van beide ouders niet wat ze zullen geven, maar je hebt wel een goed algemeen beeld van het vermoedelijke resultaat.

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:46

Dat ligt dan aan je fokdoel natuurlijk :) En lijkt me niet meer als logisch, dat je alleen meerdere keren met dezelfde combi fokt als het voorgaande is bevallen :+

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:49

Set was gewoon zo leuk, dat moest herhaald worden ;)

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:52

:))

katjen
Berichten: 261
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: schwerinsdorf

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:20

ik volg ook gezellig mee

Letizia

Berichten: 12156
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:30

Me to!

Hoewel wij graag eens hobbymatig een veulen willen fokken, willen we wel een logische keus maken en zo te lezen hebben wij nog een boel huiswerk te doen _O-


Allereerst denk ik dat het wijs is om paard eens door een jury te laten bekijken, zij het 'n keer op een amateur, dan wel op een premiekeuring. Gewoon om te weten waar je staat (of de merrie in dit geval :P )
Sowieso moeten we leren kritisch naar onze merrie te kijken, ik zie wel wat verbeterpunten, maar vast niet genoeg en we zullen op de zelfde manier moeten leren kijken naar een potentieel vader dier :)

Wij willen een gebruikerspaard fokken, dus zullen ws eerder kijken naar een hengst die inderdaad iets gepresteerd heeft in de sport, dan een uitblinker op show.

Shanna_

Berichten: 1544
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: NH, Heiloo

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:02

Oh ik ga ook meelezen! :j totaal geen kennis op het gebied van fokken en afstamming. Maar vind het reuze interessant, met name hoe de keuze voor de hengst wordt bepaald. Ik vind het ook heel belangrijk om goed naar de merrie te kijken, wat haar goede en zwakke punten zijn.

Wbt Best head award waar Ilona het over heeft, opzich een leuke award, maar inderdaad zouden ze dan ook eens andere moeten doen in mijn ogen. Bedoel, een paard kan nog zo'n mooi hoofd hebben, maar wat als de rug van het paard helemaal niet zo fijntjes in elkaar zit? Beweging vind ik veel belangrijker dan 'een mooi hoofd'

Trouwens, is dit dan ook de plek om bekende in de fokwereld te laten kijken naar je eigen paard + wat de verbeterpunten zijn? En welke hengst daar dan goed voor is? :)

amyz

Berichten: 6922
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:13

Zo ver ik weet zijn dat soort Awards om de sponsors 'waar voor hun geld' te geven, en dan klinkt best head blijkbaar interessanter dan best body ofzo. Op het NK heb je wel weer best bewegend. :)

Als je echt veel informatie wil denk ik toch dat de premiekeuring informatiever is (je krijgt als het goed is echt veel informatie), maar is denk ik altijd leuk om hier met zn allen te kijken wat er vanaf een foto over te zeggen valt :)

jaleesa89

Berichten: 517
Geregistreerd: 15-07-14
Woonplaats: Boven stal :D

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:42

Ik volg.
Vind het fokkerij gebeuren heel interessant en met mijn eigen merrie op komst wil ik uiteindelijk toch ook een veulen fokken. Maar ik lees hier wel weer dat het onderzoek veel verder gaat dan ik in eerst instantie had gedacht.
Als madame gearriveerd is mogen jullie wat mij betreft ook een kritisch oordeel over haar vellen hoor.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:47

amyz schreef:
Zo ver ik weet zijn dat soort Awards om de sponsors 'waar voor hun geld' te geven, en dan klinkt best head blijkbaar interessanter dan best body ofzo. Op het NK heb je wel weer best bewegend. :)

Als je echt veel informatie wil denk ik toch dat de premiekeuring informatiever is (je krijgt als het goed is echt veel informatie), maar is denk ik altijd leuk om hier met zn allen te kijken wat er vanaf een foto over te zeggen valt :)


En iemand in de arm nemen die er een goede kijk op heeft is ook heel prettig :j

Leuk topic dit! :D

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:22

Iemand die een oprechte blik op je merrie kan werpen is wel heel fijn inderdaad.
Dat kan je als fokker ook helpen een goede hengst te vinden.
Alhoewel ik van een aantal hengstenhouders weet dat ze alleen hun eigen hengsten aanbevelen

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:17

Er is geen fokker of AV liefhebber buiten ons land die gaat vragen welke premie een hengst heeft. De premies zijn ook erg betrekkelijk. Er zijn merries die met de ogen dicht een eerste premie krijgen, terwijl er bij de hengsten al heel lang geen eerste meer is uitgedeeld. dan is het ook echt smaakgebonden. Er is hoofdzakelijk 1 jurylid die beslist welke premie het wordt, de rest hangt er maar wat bij. Die premies vinden wij belangrijk, maar de rest vd wereld geeft er geen zier om...

Een show vind ik dan weer anders. Een paard presenteert zich anders, er staan meerdere juryleden die allemaal hun eigen idee op papier zetten ( de corruptie daargelaten) en het is meer aan mode onderhevig. De beoordeling hiervan is niet te vergelijken met de premiekeuring.
Wat betreft de rasstandaard waar de preiekeuring op afgesteld zou moeten zijn, klopt allang niet meer met de huidige AV. Nergens in deze rasstandaard is bijv. terug te vinden dat een AV dish heeft. Of dat ie 1.60m is. Of een extreem lange hals, of een superstrakke bovenlijn. Dit is allemaal in de loop der jaren veranderd door de evolutie van het ras.

Als je een AV die perfect in de rasstandaard past voor een jury van een show of premiekeuring zou zetten, wordt ie acuut weggewimpeld. Niet wat ze willen zien en dus niet goedgekeurd. Maar het klopt niet met datgeen wat de Arabieren vroeger bedoelde met dit ras. Erg jammer, maar helaas niets aan te veranderen. Zo zullen er bijv. Barbiepaardjes zijn zolang de jury dit graag ziet en willen ze straks paarse paarden, dat wordt dat weer gefokt. Het hele ras komt zo aardig uit zijn verband.....

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 09:34

:n op het moment dat de genenpool van een paard vergeleken wordt met die van een mens gaat het toch al mis?

Paarden worden al zo lang geselecteerd op verbetering en welke paarden welke aspecten sterker vererven. Wij mensen zijn wildfok. Zie het als een bastaard hond. Zet daar een bastaard hond op en je krijgt 7 verschillend maten en kleuren puppies.

Bepaalde genen zijn sterker dan andere en door uit te vinden wat ze sterker vererven door naar afstamming en nakomelingen te kijken kun je een behoorlijke inschatting maken waarvan het de grootste kans heeft op vererven.


Een paard wat 4 verschillende veulens uit dezelfde combinatie geeft zou ik niet heel blij mee zijn. Je wilt immers verbeteren en als beide ouderdieren niet stempelen wordt het lastiger om te kunnen verbeteren