Fokkerij en afstamming

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:07

Zijn die prijzen dan gebaseerd op sport prestaties?
Op keurings prestaties?
Zijn dat allemaal race kanonen?

Set_Elkol
Berichten: 14862
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:07

pp, nee, meestal op bloedlijnen en tja. vaak sport prestaties sowieso niet.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:08

Best bizar dat zo'n hengst dan niets heeft bewezen.
Aan de andere kant blijven er merrie houders die het betalen
Want als niemand het meer betaald gaan de prijzen vanzelf omlaag

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:09

Naam van de hengstenhouder & een goede promotie doet ook veel :J

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:10

Bonjoy schreef:
Naam van de hengstenhouder & een goede promotie doet ook veel :J

Best raar toch?
Dat je voor de naam van de hengstenhouder ineens meer gaat betalen

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:11

Leuk dat dit topic is aangemaakt top!!!!

Bij de AV's word het al benoemd niet elk land heeft premiekeuringen maar wel elk land heeft shows daarvan gaan een x aantal paarden internationaal deze paarden scoren hoog op de shows sommigen worden graag gezienne paarden waardoor de hype onstaat om van die kanjer een veulen te willen, van die nakomelingen hoeveel doen het daarna nog goed? En kunnen ze hun ouderdieren evenaren of verbeteren?
Dat elk land premiekeuring gaat invoeren kunnen we vergeten, maar wat vaak ook niet makkelijk is vooral met de buitenlandse hengsten om ze eens in hun thuissituatie te beoordelen, hoe zien ze er dan uit, hoe gedragen ze zich dan, hoe laten ze zichzelf dan zien zonder het opstellen en make up, zijn ze dan ook de perfecte match voor je merrie die zich net even lekker vrij en blij op de wei in de grootste modderpoel heeft liggen rollen, want zo zien wij onze eigen merries die in de wei staan wel en weten wel waar ze verbeterd zouden mogen worden, maar hoe kom je tot de juiste match met een hengst?

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:12

ponyparadijs schreef:
Best bizar dat zo'n hengst dan niets heeft bewezen.

Hoe ze presenteren op shows spelen hier toch ook wel een rol in vaak?

amyz

Berichten: 6920
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:12

Ik ben het met je eens voor wat betreft het doel van premiekeuringen... Echter als ik ga kijken wat er soms welke premies krijg vervalt voor mij iedere waarde. Ik heb me er in ieder geval enorm over verbaasd wat er in sommige gevallen allemaal door de vingers wordt gezien. Daarbij heb ik vrij weinig aan hengsten met premies daar ik Egyptische dekhengsten zoek en kwaliteit zit veelal niet in Nederland en wij zijn een van de weinige landen waar hengsten überhaupt worden gekeurd.

En natuurlijk is prijs een ding... Ik zou best wel met sommige hengsten willen dekken ware het niet dat je daar minimaal eerst de loterij voor moet winnen. Ik denk dat de prijs weer te maken heeft met het showplaatje, een hengst die goed presteert op show schiet automatisch enorm omhoog in dekgeld.... En eerlijk is eerlijk, voor wat ik voor ogen heb ben ik met een dure dekking nog altijd een heel eind goedkoper uit dan kopen wat ik wil, want dat is niet te betalen.

Ben het met je eens bonjoy :j Als je ziet wat voor een teams daar soms omheen lopen.... En helaas zitten er een hoop eindproducten tussen op show. Met een verdraaid goede merrie en heel goed gekozen aanparing kon je dan nog wel eens iets aparts fokken maar het zullen toch veelal weer de net-nietjes zijn.
Laatst bijgewerkt door amyz op 30-10-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:13

De waarde van een veulen ligt natuurlijk ook een stuk hoger als de vader een bekende show hengst is.
Het lange hopen op een merrie veulen kan dan beginnen *D

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:19

Bekende show hengst hoeft natuurlijk ook niet alles te zeggen. Volgens mij worden er zelfs kinderen van Magnum Psyche in Amerika gratis weggegeven omdat ze anders niet te slijten zijn. En Magnum is/was toch een 'grote' naam :)

@ Amy: Klopt inderdaad!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:22

Hoeven de hengsten van het AV verder geen tests te door lopen voordat ze zich goed gekeurd mogen noemen?
Röntgen? Scid? Andere erfelijke aandoeningen?

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:27

ponyparadijs schreef:
Hoeven de hengsten van het AV verder geen tests te door lopen voordat ze zich goed gekeurd mogen noemen?
Röntgen? Scid? Andere erfelijke aandoeningen?

In NL wel maar het gros dekt met buitenlandse hengsten en daar gelden andere regels

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:28

Jawel maar minimaal:
Foto's spat en spermaonderzoek in Utrecht en tonen premiekeuring.
Verder wordt er melding gedaan van Scid, CA en LFS

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:29

Een premie is immers ook maar een moment opname. Pony stond te soezen omdat ik geen idee wat we moesten doen. Oogjes dicht en toen ze met ene blaadje wapperden zodat ze ze weer open deed 'ja kleine ogen'...Jaar erop stond ze overal naar te kijken en snurken 'goh hier staat kleine ogen...kunnen we niet veranderen op het nieuwe formulier' :\

Prestaties zijn slechts van belang als je wilt fokken op een bepaalde discipline. Wil je een renpaard fokken ga je niet kijken naar een paard wat mooi is, wellicht niet eens of die geprimeerd is. Alsie maar hard kan en dat bewezen heeft op de baan.

Wat ik zelf heel veel zie met de 'grote' hengsten is dat ze kapot gefokt worden. Als ik Justice erop zet krijg ik een mooi hoofd. Als ik Marwan erop zet dan. Als ik...etc etc. Maar daar wordt de merrie dan niet in meegenomen. Waardeloze veulens fokken en een goede hengst waardeloos maken.
Merrie houders moeten eerst heel kritisch naar hun eigen paard kijken, het fokdoel bevestigen en dan een hengst zoeken die reëel verbeterd.
Op een iele prop moet je geen tank zetten, de kans bestaat dat je er een middelmaatje uit krijgt, maar de kans is groter dat je een paard fokt met aspecten van zowel de iele prop als de tank...een smal paard met mega benen is geen gezicht en andersom uiteraard.

Eigenlijk is de AV fok en heel groot grijs gebied. Je mag dekken met elke hengst die je wilt mits je de prijs ervoor wilt geven. Van die paarden komen dan vaak niet eens de slechtste dieren...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:30

Maar eigenlijk ligt het 'probleem' bij de merriehouders.
Die zouden toch moeten willen dat er meer duidelijkheid is over de hengst waar ze mee dekken?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:32

Maar eigenlijk is het altijd zo dat het veulen zo goed kan worden als dat de merrie eigenaar naar zijn merrie kijkt

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:33

Pp dit geldt in mijn ogen voor elk stamboek word veel aan modefokken gedaan

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:34

Bren79 schreef:
Pp dit geldt in mijn ogen voor elk stamboek word veel aan modefokken gedaan

Heb je helemaal gelijk in.

Zeker ook bij het KWPN wordt er veel (naar mijn mening TE veel) gefokt met bekende namen

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:35

Het blijft natuurlijk gokken. Een combi kan theoretisch heel mooi lijken, maar je weet nooit wat eruit voort komt :)

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:36

ponyparadijs schreef:
Bren79 schreef:
Pp dit geldt in mijn ogen voor elk stamboek word veel aan modefokken gedaan

Heb je helemaal gelijk in.

Zeker ook bij het KWPN wordt er veel (naar mijn mening TE veel) gefokt met bekende namen

Precies en daarvan stoten er ook maar een paar door naar de top

IlonavL

Berichten: 1168
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:42

Shows vind ik zelf een heeele lastige! De juryleden geven toch een bepaald signaal af; zolang een half kreupel of slecht bewegend paard nog een 19 scoort, lijkt het dus alsof beweging niet zo belangrijk is. Net als een 'best head award', waarom geen 'best legs award'? Is toch zeker net zo belangrijk? (en ik persoonlijk vind nog belangrijker) Op showresultaten zou ik dus nooit helemaal mijn keuze baseren. Denk echt de combinatie van kwaliteiten vd merrie en hengst, bloedlijnen en nakomelingen van beide, premiekeuring en prestaties en vooral welke kwaliteiten beide ouderdieren vererven (soms een gok met jonge dieren)

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:48

Bonjoy schreef:
Het blijft natuurlijk gokken. Een combi kan theoretisch heel mooi lijken, maar je weet nooit wat eruit voort komt :)

Ben ik niet geheel met je eens. ;) Op basis van fokresultaten, bloedlijnen en combinaties daarvan kun je echt wel reeële inschatting maken. Uiteraard is moedertje natuur altijd wel in de run voor verassingen maar veel kun je op voorhand toch wel inschatten.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:54

Je kunt een inschatting maken, maar dan nog is het afwachten wat eruit komt ;) Als fokken zo makkelijk zou zijn, zouden er geen slechte paarden of 'net-nietjes' worden geboren.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:54

Bren79 schreef:
Precies en daarvan stoten er ook maar een paar door naar de top

Ligt er ook aan met welk doel je fokt.

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:03

ponyparadijs schreef:
Bren79 schreef:
Precies en daarvan stoten er ook maar een paar door naar de top

Ligt er ook aan met welk doel je fokt.

Dat is waar, maar zie tegenwoordig toch ook bij de huis tuin en keuken fokkers die voor de extremen gaan en niet meer de fijn te rijden paarden waar iedereen mee op pad zou kunnen(een voorbeeldje dus)