Wat voor zadel voor arabier met korte rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Wat voor zadel voor arabier met korte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:19

Veel slanker dan ik gewend ben met haflinger of draver.
En de rug is erg kort.

Maar voor voor zadel hebben jullie op een arabier?

WorthTheWait

Re: Wat voor zadel voor arabier met korte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:33

Iemand bij mij op stal heeft net een Symbion gekocht voor haar arabier.
Prachtig zadel, is er heel erg tevreden mee. Wel een beetje prijzig.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:39

Startrekk Shorty. Het is helaas een groot probleem onder de Arabieren, juiste zadels vinden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:54

Ik heb een roundskirt boomloos westernzadel op mijn Egyptenaar met korte rug. Zie profiel.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:55

Ohja mijne is trouwens ook roundskirt en boomloos :P

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:57

Ik heb een standaard (bedenk ik net) maar aangemeten wintec zadel, ligt super na een poosje inrijden
Maar ik denk dat je leer zoekt?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:13

Ik had altijd een kentaur Penelope erop, daar is ie helaas uitgegroeid en er ligt nu een ouderwetse hulsebos op :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:30

Hoe oud is je paardje? De mijne had tot haar vijfde echt een lastige rug, daarna is er toch meer schoft, schouder en body gaan ontwikkelen waardoor het passen makkelijker ging. Moet wel zeggen dat de mijne geen extreem korte rug heeft, daar ligt nu zelfs een 18inch Massimo op. Achteraf had hij kleiner gemogen, maar hij past wel :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:35

Een wow zadel die voor hem is aangepast.
Veel arabieren hebben niet alleen een korte rug maar zijn ook rondgeribt en hebben een wat hollere rug

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:55

Ik heb een Podium western op mijn arabier liggen en een veelzijdigheidszadel van Kent & Masters (het Cob model), die is maar 48 cm lang. Ook heeft er een Massimo Trail op gelegen van maar 50 cm, maar dat kon maar net.

SusaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:17

Arabieren en zadels idd niet altijd de meest handige combinatie, ik kan er over mee praten ;) na veel zoeken, passen, meten en gewoon proberen ben ik nu erg tevreden met ons Massimo dressuurzadel. Mooi kort zadel, boom is tot twee maten groter danwel kleiner nog door een zadelmaker aan te passen en zit erg fijn. Wat bij ons het toverwoord was bij het vinden van het juiste zadel, was een goede zadelmaker! Uiteindelijk was dat het probleem, het vinden van een goede zadelmaker met verstand van (arabieren) paarden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:29

Dat is zeker waar :j

Wij willen als het even mee zit volgend jaar een zadel door Ninon Schutte laten maken, zij heeft ook een Arabian fit in haar collectie. Niet dat elke AV de zelfde rug heeft natuurlijk, maar haar zadels zijn langs alle kanten aan te passen :)

De Massimo ligt prima op m'n paard, maar vind het zelf geen fijn zadel...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:32

Ik heb een KN symphonie, tweede hands voor 750,- euro.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:48

Massimo erg geschikt voor korte ruggen en zijn hele fijne zadels, zowel de dressuur als de trail!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:03

Op mijn arabier lag een Massimo juist niet goed en een Wintec ook niet.. Ik heb nu een Zaldi Lander, erg mooie zadels.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 09:31

Ideen genoeg zo te lezen.
We hebben een massimo trail liggen, maar naast dat deze te breed is (voor kwpn/haf) is deze echt te lang.
Deze heeft overigens gewone kussens en geen franse.
De wintec, pegaso, podium waren ook te lang.

Het enige wat momenteel goed past is de trekker true talent, maar ik ben daar een beetje van terug gekomen nadat mijn haflinger enorme witte plekken kreeg.

Het maakt mij niet uit of het kunstof of leer is, als het maar goed past.
Letizia@ paardje is 4,5 en nog vreselijk schriel, echte deuken achter zijn schouder, wel een flinke schoft partij.
En tja... Dan ben ik ook nog eens gezegend "Ahum" met een flinke bilpartij, waardoor mijn billen toch wel een 17,5 of 18 inch zadel nodig hebben (of een mooi 17 inch plat zadel lukt ook)

Een zadel van Ninon lijkt mij voor zowel de arabier als mijn haf erg gaaf, helaas zit dit er voorlopig echt niet in.

Een wow is ook nog wel het proberen waard, maar hoor er veel verschillende verhalen over.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:38

Wellis waar niet op onze arabier, maar kijk eens naar een Sella zadel. Deze zijn echt extreem kort!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:51

In jouw geval zouden Franse kussens wellicht een uitkomst kunnen bieden, misschien toch een een zadelpasser laten komen die bv massimo met een smallere boommaat verkoopt in de Franse kussens om te passen?
Wat voor boommaat denk je nodig te hebben? Die van mij heeft een 33 (een 32 die een maat groter is gemaakt).
De trail paste btw niet op mijn paard, heb nu de dressuur II :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:21

Heb er voor nu een wintec met prolite pad onder liggen. Zadelpasser gaf wel al aan dat ze geen rug heeft voor goedkope zadels :') heb een 17 inch met boommaat 34, is wel een grote dame.

Zou er toch passer bij halen. Is zo lastig met de Arabieren..

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:03

Ik zou er persoonlijk ook een goede zadelpasser bij laten komen. Het voornaamste probleem met zadels bij Arabieren is uiteraard de korte rug. Maar daarnaast zijn er nog zoveel dingen die meespelen en kunnen verschillen.
Mijn arabier heeft een engels dressuur zadel (volgens mij Knight Rider, zou ik even moeten opzoeken). Een pensiongenoot die zadels maakte, heeft me geholpen in mijn zoektocht naar een passend zadel. Toevallig tegelijkertijd ook voor een andere arabier, totaal verschillende zadels uitgekomen.
Waar hij naar zocht was een zadel dat kort genoeg was en de druk(punten) dusdanig goed verdeeld had, dit mag nooit op of voorbij de laatste rib. Engelse zadels hebben de kussens aan de onderzijde meestal anders verdeeld/ingedeeld dan overige zadels. Dit was voor mijn Arabier ideaal (zal van het weekend eens een foto maken, mijn geheugen werkt niet helemaal mee op het moment :) ).
En wat ook zeer belangrijk is, niet te vergeten, het zadel moet je paard goed passen, maar ook jou passen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:03

Furi schreef:
Ik zou er persoonlijk ook een goede zadelpasser bij laten komen. Het voornaamste probleem met zadels bij Arabieren is uiteraard de korte rug. Maar daarnaast zijn er nog zoveel dingen die meespelen en kunnen verschillen.
Mijn arabier heeft een engels dressuur zadel (volgens mij Knight Rider, zou ik even moeten opzoeken). Een pensiongenoot die zadels maakte, heeft me geholpen in mijn zoektocht naar een passend zadel. Toevallig tegelijkertijd ook voor een andere arabier, totaal verschillende zadels uitgekomen.
Waar hij naar zocht was een zadel dat kort genoeg was en de druk(punten) dusdanig goed verdeeld had, dit mag nooit op of voorbij de laatste rib. Engelse zadels hebben de kussens aan de onderzijde meestal anders verdeeld/ingedeeld dan overige zadels. Dit was voor mijn Arabier ideaal (zal van het weekend eens een foto maken, mijn geheugen werkt niet helemaal mee op het moment :) ).
En wat ook zeer belangrijk is, niet te vergeten, het zadel moet je paard goed passen, maar ook jou passen!

Ik weet het, en ik zit ook niet altijd prettig in een zadel, vooral opgesloten dressuur zadels kan ik helemaal niets.
Wat je al aangeeft, het is best lastig om over toch al die korte kussen alle druk te verdelen.
Binnenkort komt een zadel passer voor mijn haflinger, zal haar eens op advies vragen. Voor nu wil ik nog geen zadel aanschaffen en voldoet de trekker nog wel even, maar als Khayrat straks is uitgegroeid en er zit spier op dan moet er gewoon een goed zadel gaan komen.

Vraag mij af hoe de mensen dat in die langen doen waar de arabieren vandaan komen, wij met onze westerse paarden hebben toch ander soort gebouwde zadels lijkt mij.

Sella zadels ken ik niet, ga ik gelijk opzoeken!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:24

Ik heb nog geen goed zadel, aangezien Nayif nog niet bereden wordt, maar bij Custom kan ook alles aangepast worden dacht ik? Ik weet alleen niet of die ook korte kussens hebben :)
Sella ben ik ook erg benieuwd naar.

(gaat t btw over Naf zn oude speelmaatje Khayrat van SA?)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:36

YamaSaki, Ja klopt!
heb jij een ook een arabier van SA?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:54

Jep ik heb Rat zn oude speelmaatje Nayif :)
Heb op de pc nog speelfoto's van die 2.
Als je wilt kan ik ze via pb sturen?
Anders wordt t hier zo off topic ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:55

Voor mij was het ook een groot probleem, ik ben voor boomloos gegaan.