hoeveel procent arabisch bloed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustOneBite

hoeveel procent arabisch bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:31

Hoi hoi,

Ik ben mezelf aan het verdiepen in de fokkerij van arabische volbloeden, alleen hou ik van bijzondere kleurtjes.
Dus nu heb ik een aantal leuke hengsten gezien welke binnen mijn wensen vallen voor mijn toekomstige nieuwe arabische volbloed. Maar nu heb ik alles afgezocht maar ik kan er vrijwel niets over vinden.

Mijn vraag is namelijk hoeveel arabisch bloed moet een paard hebben om opgenomen te worden in het AVS stamboek?en dan als hengst zijnde naar de keuring te gaan en eventueel goed gekeurd te kunnen worden? Is dit echt 100% of vanaf een bepaald aantal procenten? Want anders word het NRPS natuurlijk, maar dat zou ik weer zonde vinden.
Dan het bijzondere kleurtje maar laten varen Hihi.

Iemand die mij iets wijzer kan maken? :Y)

Liefs,
Esmé

mooney

Re: hoeveel procent arabisch bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:35

Voor opname bij het AVS moet je paard inderdaad 100% Arabisch Volbloed zijn, zodra het minder is kan je enkel bij het NRPS terecht.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:39

Oké bedankt voor de reactie hier was ik al bang voor, dan maar kijken of er een volle hengst is waar ik verliefd op word, want liefst zie ik wel een volle. Had stiekem gehoopt op een valk o.i.d. Haha

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:42

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:43

edit wat valk betreft:

The buckskin, similar to the palomino, is a lighter phase of the bay but not a true buckskin. The Arabian does not carry the dilution gene and suffers no loss of skin pigment with either of these phases.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:48

Die van mij is wel vos maar noem hem altijd rooie :D
En mijn vorige hengst was zeer donker koffie vos *D

Mijn huidige AV

Afbeelding

Mijn eerste av

Afbeelding

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:03

Thanks voor de reacties! Ik weet een aantal van de kleuren inmiddels wel, maar nog lang niet alles. Vandaar dat het eerst verder verdiepen word voor het fokken. Mijn avs is een vos rabicano, hij word met het jaar 'witter' door alle witte haartjes Haha, dus echt standaard is hij niet maar toch Hihi.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:06

Barcelano beide prachtige paarden, ik houd hem in gedachte daar mijn paard ook in dordrecht staat, hij iszeker het bekijken waard. Heb al een optie op een merrie bij mijn avs zijn fokster maar dit is helaas helemaal in Kloosterhaar haha

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:13

JustOneBite schreef:
Barcelano beide prachtige paarden, ik houd hem in gedachte daar mijn paard ook in dordrecht staat, hij iszeker het bekijken waard. Heb al een optie op een merrie bij mijn avs zijn fokster maar dit is helaas helemaal in Kloosterhaar haha

Altijd welkom hoor :D

Dit is zijn eerste nakomeling in mei verwachtten we een 2e.
Hij fokt in ieder geval type en maat door :j

[KS-ITP] Af Montoyo GGK hengst zijn eerste nakomeling!

Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:21

Als je echt een kleurtje wilt fokken zou je ook over kunnen schrijven naar het BAPS, daar worden wel halfbloed geregistreerd en kun je ook mee naar show etc :)

Wat is de afstamming van je merrie? :)

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:43

Oh super! Ik wil hem graag eens zien! Wat een tof veulen!

Amyz, kijk daar heb ik wat aan! Helaas is dat bij mij nog niet bekend er staan 2 merries bij shamal arabians in optie ter lease voor een veulen, dus je kan eens op de site kijken, alleen kan ik het dan niet van dichtbij volgen, iemand hier in de buurt wie een merrie ter beschikking stelt? Omgeving Dordrecht Haha. Het is allemaal nog een 'hersenspinsel' Haha. Vandaar de vragen en resereach haha

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:23

Dus als ik het goed begrijp heb je zelf geen merrie, maar wil je er één leasen om mee te fokken bij SA? Hoe kijkt SA er dan tegenaan om eventueel buiten het stamboek te gaan fokken?

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 06:47

Hoihoi, dit is nog niet nader besproken omdat ik eerst alle opties wilde bekijken en een besluit wil maken ga ik voor een volbloed of een bijzonder kleurtje vandaar mijn vraag hier, het 'idee' is pas net van start ik heb SA al gecontacteerd en een merrie leasen voor een veulen is mogelijk de ander opties bekijken we pas als ik een besluit heb weten te maken, en dus als ik genoeg weet over het fokken etc. Is het daar niet mogelijk ga ik opzoek naar een merrie waar het wel kan.

Het liefst zou ik een correct gebouwd paard, met hoog arabisch bloed zien met een leuke kleur, als het een merrietje word gaat het de verkoop in en kunnen we het nog eens proberen, zo niet en word het een hengstje blijft hij bij mij.
Hopelijk word ik wijzer via het BAPS en is het mogelijk het paard daar te registreren maar dat is even afwachten.
Bedankt voor de adviezen tot nu toe.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:12

Ik kan je alleen maar adviseren: ga eens wat shows maar ook arabieren in de sport bekijken, ga eens langs bij verschillende fokkerijen en vraag advies :) Ik denk dat leren door zelf te observeren vaak het beste is en dan zie je ook de verschillen in lijnen en kun je ook op een rijtje zetten wat jij graag wil zien in jouw zelf gefokte paard.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 20:13

Klopt, ben ik inmiddels aan het doen! Bedankt

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:47

Volbloed Arabieren kan men in Nederland bij AVS en in België bij BAPS laten registreren. AVS registreert (in tegenstelling tot het BAPS) géén halfbloeden, dus daarvoor moet je uitwijken naar sportponystamboeken zoals NRPS of EASP
Uiteraard staat het je volledig vrij om je toekomstige fokproducten bij BAPS te registreren, maar wanneer je in Nederland woonachtig bent is het wellicht praktischer om dat in Nederland.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:03

Okii duidelijk ,bedankt!