Durf ik het of niet: eigen AV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roux

Durf ik het of niet: eigen AV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 23:18

Hallo!
Al een tijdje lees ik mee en geniet van jullie verhalen, dank *\o/* !

Zo'n tien jaar geleden moest ik door omstandigheden stoppen met rijden. Nu m'n dochter wat groter is en ook besmet lijkt met het paardenvirus ben ik ook weer begonnen. Momenteel is de enige mogelijkheid op een manege (eigenlijk niet zo mijn ding blijkt al na twee keer).
Dus nu begint als 40plusser mijn oude pennydroom -eigen paardje, geen ongetemde zwarte hengst *D - weer te kriebelen. Dus maar aan het lezen geslagen naar alle ervaringen hier op bokt. En de spaarpot moet natuurlijk nog wat extra gevuld ... 8-)

Ben al aan het rondkijken naar stallingsmogelijkheden. Behoorlijk prijzig hier in de buurt, maar te doen. Dan moet je gaan uitzoeken waar je zou willen staan (wat bieden ze, kosten, welke sfeer hangt er, is er sowieso wel plek, wat te doen als er nog geen plek is en je wel je paardje gevonden hebt, ....) En dan nog de hoefsmid, DA, alle spullen die je nodig hebt, verzekering (ook veel discussie over gezien: wel/niet, welke, ...), hoeveel financiële buffer heb je minimaal nodig (ook daar zijn de meningen over verdeeld), wie kan evt bijrijden bij ziekte of whatever, enz,enz, enz.
Veeeeel om over na te denken en te leren.

Gelukkig weet ik oog al wat voor paard het zal gaan worden; heb mijn hart verpand aan die geweldige AV tjes <3

Zo, nu weten jullie ook wat over mij :o . Tips en tricks zijn van harte welkom _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Roux op 10-06-13 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:21

Leuk een AV *\o/*
Ik ben bevooroordeeld :o
Bij jou in de buurt zit Zenith Arabians en de Kossack stud.

Op 14 juli wordt er in Alkmaar op de drafcentrum een show voor Arabs gegeven.
Mss leuk om te kijken.
We hebben op bokt ook een eigen huiskamer topic :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:26

Misschien kan je je nog verdiepen in voeding? AV is een behoorlijk sober ras en voldoet vaak met weinig, wel natuurlijk even de benodigde vitamines in de gaten houden,
En kan het een ras zijn waar soms lastig een goed passend zadel op te vinden is, er is altijd wel een zadel hoor, maar laat je niet door de eerste de beste afschepen.

En verder is het zo'n dankbaar ras, ga je er correct mee om, dan heb je een maatje voor het leven <3

Veel plezier met je zoektocht, dat is op zich al hartstikke leuk en spannend! :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:27

Jeeeej weer een fan voor het mooiste ras ter wereld :D

Al een idee welke fokrichting je zou willen? Of heb je daar geen voorkeur in? Misschien namelijk wel iets om naar te kijken :)
West is idd erg leuke show :j En natuurlijk gezellig komen meekletsen in de HK!

Ennuh.....voor mooie spulletjes.....zie mn onderschrift <<) :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:29

Wat leuk. Mijn eerste paard was een halve AV (andere helft was haflinger). Heb nu een hele AV. Hij is erg lief, en we genieten iedere dag van het buitenrijden, het samen wandelen, etcetera.

Tip: Ga lekker kijken bij de AV's in de buurt. Dit weekeinde is er een show van AV's in St. Oedenrode (dacht ik). Er zijn soms open dagen bij fokkers en dan kun je ook lekker kijken en genieten van alle mooie paarden. Er is een keer per jaar de 'Arabissimo', daar ben ik ook een keer geweest om te kijken. Op de website van het AVS staat een kalender met evenementen, dat is ook handig.

Barcelano geeft ook een hele goede tip (en zij heeft zelf ook een hele mooie hengst!)
Edit: Die van Amy is ook heel mooi, en die van Letizia (Ja, ik heb een ernstig keuze probleem)

amyz

Re: Durf ik het of niet: eigen AV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:31

:D Denk dat je gewoon iets met Russische vossen hebt :D Niks geen keuzeprobleem hihi :P

St Oedenrode is idd dit weekend, onwijs gave show... Zeker de moeite om te gaan kijken, maar wel een eindje rijden natuurlijk haha.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:34

Dat is het gewoon. Die van mij is ook een vos. Of ie russisch is, geen idee. (Misschien moet ik het eens vragen, vader Gzhat heeft ren prestatie predikaat, verder Ashkar en Grim).

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:39

zoutenootjes schreef:
Dat is het gewoon. Die van mij is ook een vos. Of ie russisch is, geen idee. (Misschien moet ik het eens vragen, vader Gzhat heeft ren prestatie predikaat, verder Ashkar en Grim).

Via vaders kant in ieder geval wel...gefokt door Tersk stud Rusland ;)

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 23:40

He, huiskamertopic, moet ik even opzoeken :) . En AVtjes kijken, weet alleen niet of ik dat wel aankan (kwijlkwijl <3 ).
Paardje Barcelano voorbij zien komen tijdens het lezen, een schoonheid (alweer kwijlkwijl). En nog veel meer AVtjes om te zoenen.
Zadels schijnen idd lastig te zijn, dus daarvoor zal ik een extra bedrag moeten reserveren? Immers wel van levensbelang.
Fokrichting: geen speciale voorkeur. Ik wil gewoon een maatje voor t leven en heb ervaren dat arabjes dat kunnen zijn. Of zijn daar -naast individuele verschillen- ook verschillen in de fokrichting/karakter? Ook nog iets om meer over te lezen.
Over voeding heb ik me nog niet ingelezen, ga ik zeker nog doen :)

Nu eerst ff dromen en morgen vroeg weer op :O

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:42

Ik vind een stal met veel rust ook belangrijk.
En dat men met respect omgaat met je AV aangezien sommigen ze afschilderen als enge monsters.
Gewoon lekker rond kijken bij diverse fokkers.
Let er op dat men je wel echt een AV verkoopt...soms noemt men een paard een Arabier terwijl die niet 100% AV is.
Kijk naar papieren etc en doe dan onderzoek welke lijnen ze dan hebben en of het wel een echte is :D :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:46

Karakter zitten voor zover ik weet geen echte verschillen in, maar uiterlijk wel. Ik wilde, naast mn rus, héél graag een egyptenaar.. Uiterlijk is net effe tikkie anders gewoon. :) Zou gewoon eens goed gaan kijken, wellicht dat een bepaalde richting je meer aanspreekt, maar aan de andere kant.....als een bepaald paard je gewoon aanspreekt is dat natuurlijk eigenlijk genoeg :D

(Jes; op avsweb heb ik bij fokker Wijk, Putten staan? Of bedoel je Grim? Voor zover ik kon vinden idd veel Russisch :j )
Ennuh... _/-\o_ Stal is idd belangrijk. AV's zijn al zo gevoelig...daar moeten ze mee overweg kunnen en respect voor hebben.

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 23:47

Ja, ze zijn levensgevaarlijk :# . Misschien moet ik em incognito stallen haha :))
Leeft dat vooroordeel echt zo erg, jeez. Heb er idd wel wat over gelezen hier.

Uiterlijk en kleur maakt me niet zoveel uit. Moet gewoon klikken, karakter dus :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:50

Gzhat heb ik nagetrokken...

Zadels... we hebben eigenlijk op dit moment dezelfde met een aantal AV bokkers die zelf ook Endurance deed :+

Russen en Spanjaarden hebben vaak meer massa idem met Crabbet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:57

Oh die vooroordelen zijn verschrikkelijk... Ben wel eens ergens wezen vragen voor stalling en zodra ik zei dat het om Arabieren ging, werd ik echt nog net niet met een hooivork van het terrein gejaagd want dat moesten ze niet op stal hebben!

Dus wees voorbereid, sluit een levensverzekering af, want je gaat een levensgevaarlijke, neurotische, onvoorspelbare en onberekenbare ''pony'' kopen die eigenlijk alleen maar geschikt is voor neurotisch door de wei rennen en barbiepaard zijn :D

Och.... Gelukkig weten veel mensen wel beter... :) Maar die vooroordelen zul je idd gerust wel tegen gaan komen hoor. Jammer, t is zo'n prachtig ras...

Wil je eigenlijk ook shows gaan lopen? Of nog geen idee? :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:59

Ik moet zeggen dat ik echt nauwelijks last heb gehad van vooroordelen :+
Het enigste wat ik weleens hoor als ik zeg dat ik een AV heb is dat het wel een pittig ding moet wezen, dan leg ik uit dat ze eerder een tikkeltje lui is en dan is het goed :P

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:18

Interessant topic!
Ik hoor ook vaak vooroordelen over AV's. Ik verzorg er zelf 1 waar zoveel% (weet niet precies hoeveel) arabisch bloed in zit.
Allicht iets voor de kenner hier? Dit is zijn stamboom...
http://www.allbreedpedigree.com/gurben+joppe

Soms heb ik het idee dat hij 100% av is :+ Gezien zijn temprament..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:23

Leuk, zit idd aardig wat bloed in via een aantal lijnen :j

Welshjes zijn overigens draken hoor, zelf een Welsh Mountain gehad maar heb liever een AV, veel rustiger en zachtaardiger := Biscuit was wel onwijs braaf hoor, maar oh oh oh die Welluspony's zijn de makkelijksten niet :+ Overigens hoor je vaak dat kruisingen feller zijn dan volbloeds hoor :j

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:30

Hij is lief hoor! Maar dat mag ook wel, hij is ondertussen 21.. Maar toen hij nog jonger was.. Pff.. Kalfjes naast de bak die gingen meerennen.. Weg aandacht, dacht meteen dat ie nog hengst was. Laat staan als er een vriendin bij me kwam rijden met haar fjord.
Maar longeren voor het rijden om hem uit te laten razen? Ja voor mijn eigen gevoel misschien.. Maar Joppe wordt er alleen maar heter van.. Idd, welshjes zijn niet de makkelijksten idd. Maar Joppe gaat voor me door het vuur! :D

TS, leuk dat je voor je eigen paardje gaat! Ben benieuwd wat voor av'tje je uit gaat zoeken :D

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 07:39

amyz schreef:
Oh die vooroordelen zijn verschrikkelijk... Ben wel eens ergens wezen vragen voor stalling en zodra ik zei dat het om Arabieren ging, werd ik echt nog net niet met een hooivork van het terrein gejaagd want dat moesten ze niet op stal hebben!

Dus wees voorbereid, sluit een levensverzekering af, want je gaat een levensgevaarlijke, neurotische, onvoorspelbare en onberekenbare ''pony'' kopen die eigenlijk alleen maar geschikt is voor neurotisch door de wei rennen en barbiepaard zijn :D

Och.... Gelukkig weten veel mensen wel beter... :) Maar die vooroordelen zul je idd gerust wel tegen gaan komen hoor. Jammer, t is zo'n prachtig ras...

Wil je eigenlijk ook shows gaan lopen? Of nog geen idee? :)

nee, nooit aan shows gedacht eigenlijk.
zelfs geen sportambities (meer). ben oud, traag en tam :D
gewoon lekker met mn maatje ontspannen :+ *\o/*

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:07

Ik had tot voor kort ook geen 'sportambities' meer met. totdat ik besmet raakte met het endurancevirus.

via via zijn we Genghis tegen het lijf gelopen (http://www.allbreedpedigree.com/genghis+khan10) en ik wil niets anders meer dan een Arabier of een 75% Arabier.

Je hebt een maatje voor het leven die voor je door het vuur gaat. Wat ook niet altijd goed is.

De vooroordelen hebben zo ook hun voordeel. bij ons behandelen ze Genghis met het respect die een paard verdient hierdoor. En af en toe laat hij zien dat een vooroordeel wel eens kan kloppen _O-

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:23

Wij hebben ook een AV, en inderdaad, alleen de vrouw van de stalhouder kan met hem omgaan :') Als haar man voor de box staat, kan het maar zo zijn dat hij er niet uit zal gaan. Onze AV is Pools en Frans, en in het werk een echte allrounder. Een makkelijk paard zal het nooit worden, maar eerlijker heb ik ze ook nog nooit getroffen.

We merken zeker dat hij gebaat is bij rust en regelmaat. We zijn verhuist naar een stalling met 23 paarden, die dagelijks buiten komen. Ook het zelf bepalen van de voeding doet wonderen. Wij staan in omgeving A'dam, dus je kan mij een pb sturen als je eventueel meer info wilt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:27

Ik ben blij dat die van zo makkelijk is, die is van jongs af aan in vele handen geweest omdat ze wisten dat ze verkocht moest worden en nu nog lopen gewoon de camping kindjes met haar van en naar de wei. Wel met toezicht uiteraard, maar niet omdat het zo'n last pak is :Y)

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 09:44

:D , you go Genghis.

Vroeger tot de M gedressuurd, maar afgelopen eerste manegeles kreeg ik het paard met moeite naar voren en voelde me }:0 . Stelling, nageven, ... Lijkt er niet meer in te zitten bij me. Eerst maar weer oefenen dus. Hoewel deze manegepaarden wel vrij stereotype schijnen te zijn (maar dan nog, zou meer moeten kunnen).
Dus wedstrijden ... Euh .... :n

@Princesj: graag, :j

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:53

Barcelano schreef:
Leuk een AV *\o/*

We hebben op bokt ook een eigen huiskamer topic :j

mag ik een linkje ? Ik vind het niet ;)

en leuk dat je voor een arabje gaat :D Maar pas op...1 keer arabier...nooit meer anders :n

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:55