Voorouders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Voorouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:33

Ik zit hier als regelrechte foknoob op tweede pinksterdag te kijken wat de voorouders van mijn verzorgarabier zijn. As ik het zo zie is de enige echt noemenswaardige voorouder een hengst die Negatiw heet, waar prachtige foto's van te vinden zijn.
Verder zie ik heel vaak "-" in hokjes staan (en dus onbekend wie de ouder is) en een paar keer zie ik ook dat er "terug"gefokt is (als dit de term is) waarbij een paard gekruist is met een ander paard, waarbij de combinatie opa/oma van een paard is gekruisd met een andere nakomeling van dezelfde combinatie. Tot mijn verbazing is het moederpaard van mijn verzorgpaard een kruising tussen merries (of misschien zelfs dezelfde merrie), gedekt door dezelfde hengst. Is dit normaal bij "huis-tuin-en keuken"-arabieren, dat zelfs halfbroer en zus met elkaar worden gekruisd? Bij een echt hele goede lijn kan ik me nog voorstellen dat je echt iets moet/wil "verankeren" in de lijn, in dit geval vraag ik me af of het nou wel zo doordacht is geweest. Ik kan in de database ook terugvinden waar alle paarden vandaan komen en ik dacht dat egyptisch/ pools zo'n beetje de landen waren waar mijn vezorgpaard vandaan kwam, maar als ik nog verder terug ga lees ik verhalen over hele kuddes die zijn opgekocht uit Rusland, teruggehaald uit Engeland, weggegeven uit Tunisië etc, dat ik me afvraag hoe ver je terug moet gaan om te weten waar de basis is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:50

Bij Arabieren zie je het inderdaad best vaak, dat er is gefokt met dezelfde voorouders dus eigenlijk 'inteelt', of dat altijd even goed doordacht is weet ik niet, ik denk het eigenlijk niet. Bij mijn eigen merrie zit het aardig wat generaties terug maar je ziet het dus ook redelijk recent in stambomen, de meeste die ik heb gezien zijn wat meer uit het verleden :)
Ik ben nu wel benieuwd welke Arabier jij verzorgd, ik zag een filmpje van twee mooie schimmels in de profiel :)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:07

Je hebt inteelt en lijnenteelt. Bij het fokken middels lijnenteelt fok je terug met de gemeenschappelijke voorouders vanaf ong 3e generatie , dichterbij heet inteelt. Dit wordt al jaren gedaan met goed succes binnen het Arabisch Volbloedras.

Welke pedigree heeft joun paardje? ;)