Opfok of???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liza1968

Opfok of???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:45

Ik ben recent verliefd geworden op Nasheet, hij is geboren op 15 september 2011.

Nu staat hij momenteel nog bij SA en nu even een dubio moment: Nasheet naar de opfok doen? Of wel al pension stalling? Ik persoonlijk voel veel voor opfok maar ja, een Arab zet je ook niet overal maar bij... heeft iemand ervaring met een opfok in Lelystad of directe omgeving? Want ik wil zo vaak ik wil naar mijn paardje kunnen.

Alvast bedankt!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:28

Ik zelf vind opfok of een variant daar van het fijnst.
Ze hebben dan beweging vrijheid en leeftijds genootjes om mee te spelen.

Er zijn AV fokker die ook aan opfok doen...

Meld je anders ook hier aan daar zitten ook zat fokkers en kan je een oproep plaatsen.

www.arabischevolbloeden.nl/forum

Sieltjuh

Re: Opfok of???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:31

Opfok! Een paard van die leeftijd hoort imo niet op een pensionstal :)

En wat bedoel je niet bij alle paarden? Mijn merrie heeft bij fjord tot kwpn gestaan en staat nu met een Paint. Arabieren spreken ook gewoon paardentaal ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:34

Sieltjuh schreef:
Opfok! Een paard van die leeftijd hoort imo niet op een pensionstal :)

En wat bedoel je niet bij alle paarden? Mijn merrie heeft bij fjord tot kwpn gestaan en staat nu met een Paint. Arabieren spreken ook gewoon paardentaal ;)

nah, meer bedoeld als 1 arabje tussen alleen maar kwpn, dat wordt niet wat. En deze laat zich al makkelijk overschaduwen door de rest ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:36

Op die fiets :) Maargoed, er zijn volgens mij genoeg andere adressen waar je niet alleen KWPN hebt lopen :) Maar dat kan natuurlijk wel wat verder van je huis zijn :)

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:47

@ SA: Dank je wel voor het extra ondersteunen!

En iedereen bedankt voor de reacties.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:50

Zelf heb ik ook wel gezien dat een jaarling in een kudde van 13 is geplaatst (allemaal verschillende leeftijden, maar de jongste was 5). Die kudde bestond uit allerlei paarden, IJslanders, Fjord, E-pony's, KWPNers. Ze heeft wel wat tijd nodig gehad om te wennen, maar omdat het om een heel grote weide ging is het ook snel goed gegaan. Weinig jagen en al snel vaste maatjes gekregen.
Niet heel ver van Lelystad vandaan, in Eemnes is ook een leuke opfok. Daar staan leeftijdsgenoten bij elkaar, bij slecht weer binnen en ik heb ook arabieren er tussen zien staan. Als je wilt weten om welke het gaat, stuur maar even een pb, dan geef ik je de gegevens :) Weet natuurlijk niet of je dat te ver weg vindt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:43

Wat SA ook zegt ik zou hem niet tussen alleen maar grote paarden zetten.
Barcelano stond samen met een welsh tussen het grote geweld en die 2 hadden elkaar gevonden maar stonden wel onderaan de rang orde.
Tijdens het weide seizoen samen met de fokker echt een paar keer afgevraagd of we hem niet beter er uit konden halen.

Arabs en Friezen zijn ook geen succes _O- maar toen waren 3 friezen de sjaak en de Arab de terrorist.

Ik zal in de toekomst ook liever me veulen in een groep met alleen Arabs zetten of in ieder geval wat kleiner dan dat grote geweld:P

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:53

@ Barcelano: Dank je wel, ik vraag liever 1 keer teveel dan een keer te weinig, wil niet dat Nasheet in een opfok komt waarin hij niet past.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:55

Haha, ik wilde net zeggen: doe maar niet tussen de friezen _O-
Laat die foto nog eens zien Jes :)) :')

Ik zeg: opfok, maar zoek er een uit die bij je paardje aansluit :)

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:00

Fijn dat jullie allemaal je visie erover geven, we zijn immers nooit te oud om te leren! En ik neem graag goede adviezen aan!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:05

Deze friezen stonden er nogal dozig bij en spelen kwam niet in hun woorden boek voor.
Dus toen werd het terror Mo.
Ze hebben dus wel genoeg uitdaging nodig;)

Er was geen vuiltje aan de lucht en het leek een goede keus te zijn kwa maatjes

Afbeelding

Naar ik gaat jullie opeten

Afbeelding

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:11

Oooooh! Echt wel terror! hihihi

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:31

Ik blijf dat stoute oog het mooist vinden :')

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:44

Wj hebben hier in de buurt 2 opfok met allebei volgens mij zo goed als alleen arabieren. Stalgenoot van mij heeft bij 1 haar 2 jarige hengst (arabier) staan. Rond Amsterdam

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:47

Ik ben persoonlijk van mening dat opfok met enkel leeftijdsgenoten niet ideaal is. Ze hebben wel sociaal contact, maar het is een rare kuddestructuur met alleen jongelingen van hetzelfde geslacht.
Liever zie ik jonge paarden opgroeien en een kudde met wat oudere paarden erbij die alles in goede banen kunnen leiden.

Maar als je enkel de keuze hebt tussen opfok of een pensionstal gericht op oudere paarden, dan zou ik gaan voor opfok.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:49

mooney schreef:
Maar als je enkel de keuze hebt tussen opfok of een pensionstal gericht op oudere paarden, dan zou ik gaan voor opfok.

Goed verwoord, helemaal mee eens :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:36

Ik denk dat je keuze afhankelijk is van verschillende factoren:
- wat is t aanbod Maw wat zijn de mogelijkheden?
- wat zijn je plannen met hem?
- wat is t karakter van je paard?

Als je (nog) niet wil showen oid is imo een hengstenkudde met verschillende leeftijden op een graasgebied met schuilmogelijkheid het meest ideaal 24/7 het hele jaar rond. Dit biedt je paard zich zowel fysiek, sociaal als mentaal de mogelijkheid zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
Mijn hengstje is opgegroeid in een IJslanderkudde (als enige Arab) en dit ging prima! Ze zijn in de zomer ingeschaard met KWPNers. Dit ging niet! De IJslanderkudde accepteerde de KWPNers niet waardoor deze terugvielen en uiteindelijk werden verplaatst. Dit heeft imo meer met leeftijd (zaten oudere hengstjes in de ijscogroep) te maken dan met grootte!

Komend jaar wil ik gaan showen en dan kan ik hem voor dat jaar niet meer inscharen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:45

ik zal nog even aanvullen :)

Hij staat sinds het afspenen afgelopen zomer (met 9,5 mnd) in een groepje hengstjes van verschillende leeftijden (tot bijna 3) die allemaal gelijktijdig met hem uit de grote kudde merrie's zijn geplukt en hij is de jongste en laat zich nu wat overschaduwen door de rest maar speelt en stoeit en doet het geweldig. Hij wordt ook geruind, dus nog rustiger dan ie al is. imo kan hij ook straks prima in een gemende kudde met jonge merrie's en ruinen. Echt specifiek richten op een hengstenkudde is dus niet perse nodig wat de keuze dan iets ruimer maakt.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:51

Ah, das fijn dan heb je veel meer keuze! Dan zou n gemiddelde pensionstal waar ze de hele dag buiten kunnen ook voldoen. Maar 24/7 buiten vind ik voor jonge, opgroeiende paarden het meest ideaal, zijn ze een beetje afgehard en kunnen hun spieren zich optimaal ontwikkelen.

Succes met jullie zoektocht!

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:59

Dank jullie wel voor de adviezen! Ik ben hier heel erg blij mee, zo kan in tenminste gericht verder gaan voor de toekomst van Nasheet.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 01:02

Mijn Azhar (ook AV) heb ik in Emst de eerste 2 jaar in de opfok gehad. Hij was de kleinste, zat tussen de KWPN-ers maar had zich prima staanda gehouden en een vriendje uitgezocht. Ik heb een heel sociaal paard ook toen hij nog hengst was. Hij kon met groot, klein, zwart of wit samen staan.
Daarna heb ik de ontzettende de mazzel gehad dat hij hier in Lelystad in de bossen mocht meelopen met de paarden van de huif. Eenmalig helaas maar wat een prachttijd heeft hij daar gehad.
Ik ben zeker voor een opfok. Had op het av forum al gereageerd.
Hier de linkjes die ik daar neer zette:

- Er is maar 1 opfok in Lelystad.
Deze word beheerd door Stal Wolfs en zit in het buitengebied van Lelystad bij de voormalige Waiboerhoeve.
Is nu een heel mooi paardencomplex geworden.
Mijn vriendin heeft haar pony in het rusthuis gedeelte staan (de stallen ernaast) maar kan je het echt aanraden. Ruime (uit)loopstallen naar buiten ook in de winter!
http://www.stalwolfs.nl/Opfok.php?ned=1

- Deze stal had voorheen ook kleinschalig opfok met hun friezen weet alleen niet of ze dat doen.
http://www.hcdehoeve.nl/index.html

- Net naast Lelystad
http://www.rijkvanvulpen.nl/?Page=12

Maar woon jij nu ook in Lelystad?! Zou leuk zijn want dan is er weer een arabieren liefhebber bij :D

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 01:12

Elmars_Floor schreef:
Mijn Azhar (ook AV) heb ik in Emst de eerste 2 jaar in de opfok gehad. Hij was de kleinste, zat tussen de KWPN-ers maar had zich prima staanda gehouden en een vriendje uitgezocht. Ik heb een heel sociaal paard ook toen hij nog hengst was. Hij kon met groot, klein, zwart of wit samen staan.
Daarna heb ik de ontzettende de mazzel gehad dat hij hier in Lelystad in de bossen mocht meelopen met de paarden van de huif. Eenmalig helaas maar wat een prachttijd heeft hij daar gehad.
Ik ben zeker voor een opfok. Had op het av forum al gereageerd.
Hier de linkjes die ik daar neer zette:

- Er is maar 1 opfok in Lelystad.
Deze word beheerd door Stal Wolfs en zit in het buitengebied van Lelystad bij de voormalige Waiboerhoeve.
Is nu een heel mooi paardencomplex geworden.
Mijn vriendin heeft haar pony in het rusthuis gedeelte staan (de stallen ernaast) maar kan je het echt aanraden. Ruime (uit)loopstallen naar buiten ook in de winter!
http://www.stalwolfs.nl/Opfok.php?ned=1

- Deze stal had voorheen ook kleinschalig opfok met hun friezen weet alleen niet of ze dat doen.
http://www.hcdehoeve.nl/index.html

- Net naast Lelystad
http://www.rijkvanvulpen.nl/?Page=12

Maar woon jij nu ook in Lelystad?! Zou leuk zijn want dan is er weer een arabieren liefhebber bij :D

Hoi, dank je wel voor je reactie! Leuk inderdaad dat er meerdere Arabs-lovers in Lelystad wonen!

Ik had Rijk van Vulpen een mail gestuurd maar die zijn met opfok gestopt, moet zijn site nog aanpassen. Ik ga maar eens buurten bij Stal Wolfs, gelukkig geen haast bij, want Nasheet staat nog lekker, vertrouwd bij SA.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:12

Stal Wolfs is echt goed hoor. Je mag 24 uur per dag bij je paard komen, ze staan ruim in het stro, Grote lichte loopstallen. Kleine groep veulens/ jaarlingen. krijgen meer dan genoeg kuilvoer. In de winter uitloop naar paddock in de zomer uitloop naar paddock/wei.
Tis wel wat duurder dan een gemiddelde opfok maar anders ben je het weer kwijt aan benzine kosten én je kan er elke dag heen.

Wij hebben 2 arabieren. 1 merrie en haar zoon (ruin) staan niet zoveel arabieren in Lelystad.. :(