Kosten Arabiertje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsie99

Kosten Arabiertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:47

Hee!

Ik ben van plan een Arabier te gaan kopen.. Niet binnen nu en een maand, maar ik wil me even oriënteren op dit gebied. Ik heb verder al een prijzenlijst gemaakt, zodat ik kan gaan plannen hoe ik het ga doen met de kosten, alleen daar ontbreekt nog één ding: De kosten van het paard zelf.

Nu wou ik aan jullie vragen, weet iemand hoeveel een Arabier kost die aan mijn "eisen" voldoet?

Wat ik ongeveer graag wil:
-Een jonge Arabier. Rond de 3/4/5. Sowieso niet ouder dan 7 jaar!
-Een Arabier die lichtelijk beleerd is. Hij/Zij hoeft niet perfect ingereden te zijn, maar wel naar de basishulpen luisteren.
-Er moet mogelijkheid zijn mijn Arabier bitloos te rijden, aangezien ik dit wil gaan doen. Dus bitloos beleerd hoeft niet persé, maar het moet ook niet zo zijn dat hij/zij onhandelbaar wordt, bitloos. Maar dat zal niet zo snel gebeuren lijkt me:)
-Een donkere kleur. (Maar dat heeft niks met de prijs te maken lijkt me?)

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Kirsten

Letizia

Re: Kosten Arabiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:59

De kleur kan wel op invloed wezen van de prijs, voor zwarte Arabieren kan de prijs anders zijn dan voor een andere kleur.
Verder heb je ze in alle prijs klassen, van €1000 tot €10000+ :)
Zeker nu de markt op z'n gat ligt kan je best voor een leuke prijs een prima paard vinden, welk bedrag had je in gedachten?

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 18:06

Ooh oke. Ik wist niet dat de kleur invloed had:P
Nou, sowieso niet hoger dan 5000. Maar 2500 tot 3000 lijkt me een mooi prijsje. Is dit realistisch denk je?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:09

vriendin van mij heeft een arabier staan wat bijna aan al je eisen voldoet. Hij is vos en alleen nog niet ingereden, is nog erg puppy voor zijn leeftijd (3) maar die zit ook rond jou budget. Dus ik denk dat je zeker een geschikt paard kan vinden met jou budget!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:10

Kirsie99 schreef:
Ooh oke. Ik wist niet dat de kleur invloed had:P
Nou, sowieso niet hoger dan 5000. Maar 2500 tot 3000 lijkt me een mooi prijsje. Is dit realistisch denk je?

Ja zeker :j

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 18:15

Pff, opluchting :D :j
Bedankt voor jullie hulp!! :*

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:30

Bij de bokt markt kun je ook kijken. Er staan er aardig wat te koop. Ook bij fokkers. Die hebben dan een rijtje dieren waar je uit kunt kiezen. Eventueel kun je ook een keer gaan kijken bij zo'n stal. Dan kun je gelijk wat uitgebreidere vragen stellen over het een en ander. En die mensen kunnen jou ook veel vertellen. En je kunt de paarden in het echt eens zien. (Dat vind ik zelf altijd wel fijn)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:33

Arabieren hebben vaak het imago van erg duur te zijn, maar mijn ervaring is toch dat ze even duur kunnen zijn dan elk ander paard. Het hangt van zoveel dingen af.

Ik had de mijne, anderhalf jaar en ruin, voor 1250 euro, omdat hij snel weg moest bij die mensen. Vond dat een mooie prijs. Maar hij was natuurlijk nog niet klaar om op te rijden.

LoTjEeExXx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:38

Zelf verzorg ik ook een leuk arabiertje... Er staan er nog meer op stal en verschillen allemaal erg in prijsklasse. Voor jou prijsklasse is een arabiertje die aan jou voorschriften voldoet zeker mogelijk! Misschien kun je eens op de markt kijken of een fokker zoeken waar je een keer langs kan gaan. Veel suc6 met het zoeken! Arabiertjes zijn echt de moeite waard ;)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:40

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:49

Heel slim dat je wil orienteren, en niet perse binnen nu en bepaalde tijd een paard te willen kopen.
Ga eens langs bij fokkers, handelstallen en houdt internet in de gaten.
Voor jou prijs kan je zeker een leuk paardje kopen

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:05

Oeps, verkeerde post in verkeerde topic.. Heb hem verwijdert

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:23

binnen je budget is heel veel mogelijk hoor. Kijk maar in mijn onderschrift :)
gezien je leeftijd is het wellicht niet onverstandig om óf een jong dier te kopen en samen spelenderwijs naar elkaar toe te groeien en over een aantal jaar te beleren, óf een wat oudere vanaf 6/7 jaar te kopen die al een beetje door de puberteit is. Je zoekt nu precies in de puberleeftijd en dan inrijden als je zelf nog vrij jong bent, dat kan wel eens niet heel erg goed gaan. Ligt ook wel enorm aan het type paard natuurlijk, zoals mijn shanaya-lijn, die blijven ook in de puberteit heel werkwillig en braaf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:53

Een arabier hoeft niet meer te kosten dan een vergelijkbaar paard van een ander ras. Als je verder geen eisen hebt qua afstamming of showresultaten kun je prima slagen onder 3500 euro. Je moet alleen wat beter zoeken omdat arabieren nu eenmaal niet zoveel aangeboden worden als bv kwpn'ers.

Het al dan niet bitloos kunnen rijden heeft weinig met de prijs te maken, dat kun je de meeste paarden wel leren.

Wel ga ik mee met ShamalArabs, je bent nog erg jong voor een paard wat nog niet goed doorgereden is en over 2 jaar ben je ook nog erg jong om een paard te beleren. Waarschijnlijk is het verstandiger een ouder paard (5+) te nemen wat al netjes gereden is, samen kun je dan nog genoeg leren.
Misschien kun je eens bij SA gaan kijken, kun je veel paarden zien en misschien wat rijden, krijg je een goed beeld van de mogelijkheden.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:10

Ik ben overigens verliefd op het arabiertje in anneliesdj haar onderschrift. Wel een paar jaartjes ouder, maar wat een knapperd! ;)

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:59

Ja ,en dat ruintje is ook nog een heel veelzijdig ,want is een fokproduct uit mijn merrie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:05

Zitten jullie reclame te maken voor me? :D
Maar wie wil mag gerust eens komen kijken hoor, vrijblijvend.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:06

Is inderdaad goed haalbaar, wij hadden ons zwart Arabisch Volbloed ruintje van 2 voor min. €1900,- staan, kan prima dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:20

Er zijn een hoop mensen nu die hun paard niet meer kunnen betalen en met alle liefde hun paard tegen slachtprijs verkopen, als hij maar in leven blijft. Dus kijk goed rond. Wie weet kun je iemand blij maken met een goed tehuis voor zijn/haar arabje.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:23

anneliesdj schreef:

Als het kon had ik hem zelf gekocht! <3

Heb nu de zorg voor twee arabiertjes en dat kan ik net aan opbrengen, iets met een druk leven enzo. :')

Bovendien kan ik het nooit betalen.

Mocht ik nog eens een loterij winnen sta ik meteen voor je deur! :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:04

anneliesdj schreef:

als halfbroer van de door mij net genoemde shanaya heb je natuurlijk ook wel een geweldig dier in huis, dus daar mag best reclame voor gemaakt worden ;)

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:19

Ja en zo kunnen we nog wel even doorgaan daya als halfbroer op show en straks in de endurance. Shadiya was kampioen in ridding class op NK western .Thabay nu M dressuur.springen cros en endurance.

Ben best trots op me oude dametje der nakomelingen. :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 02:01

daniellekas schreef:
Ja en zo kunnen we nog wel even doorgaan daya als halfbroer op show en straks in de endurance. Shadiya was kampioen in ridding class op NK western .Thabay nu M dressuur.springen cros en endurance.

Ben best trots op me oude dametje der nakomelingen. :)

+:)+ topmerrie is ze :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:45

ShamalArabs schreef:
anneliesdj schreef:

als halfbroer van de door mij net genoemde shanaya heb je natuurlijk ook wel een geweldig dier in huis, dus daar mag best reclame voor gemaakt worden ;)

En vergeet de andere bruine merrie niet, die was van Cupido, die is dus nog meer verwant dan Shanaya.
Die vond ik ook het meest gelijkenis hebben in het hoofd en uitdrukking.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:19

ja, das een dochter van shanaya ;)