Ik ben me even aan het oriënteren op het gebied van Arabieren, omdat ik dit echt super paardjes vind! Ik ben van plan zelf ook een Arabier aan te schaffen, maar voor ik dit doe wil ik graag informatie op doen. Nu hoor ik de laatste tijd heel veel mensen over bloedlijnen. Maar hoe zit dit nou precies? Ik hoop dat jullie wat info hebben:)
Groetjes Kirsten
Wetsernfriek
Geplaatst: 27-11-12 20:02
Beste Kirsten
Er zijn in arabieren verschillende types en bloedlijnen!
de meest voorkomende lijnen zijn
ZUIVER EGYPTISCH of EGYPTISCH RELATED PUUR POOLS ZUIVER RUSSISCH GOLDEN CROSS (50 procent spaans/50procent egyptisch) DIAMOND CROSS (50 procent pools/50procent egyptisch) SPAANSE ARABIEREN IRAANSE ARABIEREN
Er zijn ook outcrossen wat wil zeggen mengeling van vele lijnen en wat ook veel voorkomt is pools/rusissch
mvg Glenn
verder kan je hier navragen aan de echte experten in arabland zitten hier veel op het forum!
Kirsie99
Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-12 20:25
Oke, super bedankt! Dat wordt even Googelen Weet iemand wat mensen die ik kan pb-en met vragen? Alleen als deze mensen hier zelf ook mee instemmen natuurlijk
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 28-11-12 21:07
Wij hebben zelf een Franse arabier. ( ja ook die zijn er). Je moet voor jezelf gaan bedenken wat je wilt. Wat wil je er mee gaan doen? Recreatief of wedstrijden? En dan wat voor wedstrijden: western, dressuur, springen, endurance, eventing? En ga dan daaruit zoeken naar een bloedlijn die in die tak goed presteert. Google eens op arabierenfokkers en stuur daar een mail heen met je vragen. Het is even wat werk, maar zo kom je wel heel wat te weten. Succes met zoeken.
Kirsie99
Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-12 16:12
Thanks! Ik zal even rondkijken:)
Barcelano
Geplaatst: 29-11-12 19:26
Je moet gewoon kijken wat je trekt binnen de lijnen. Gaat langs wat stoeterijen en win info in.
De verschillenden lijnen vertellen namelijk ook wat over het type Arabier. Het een is wat ronder en Barokker de andere wat breder en robuuster en weer de andere fijntjes gebouwd.
Ik ga mee met de eerdere reacties. Heb zelf een rus en een egyptische
Het is net wat je trekt inderdaad.. bij mijn weten zit er niet echt een duidelijk verschil in karakter in afhankelijk van de fokrichting (maar correct me if im wrong) dus het is meer kijken naar uiterlijk en bouw. Zelf houd ik erg van russen en egyptenaren bijvoorbeeld
Dus absoluut; neem contact op met een aantal fokkers zodat je kunt kijken waar jij nu op valt