Arabische merrie laten dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CelienL

Arabische merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:36

Hallo allemaal !
Ik zit al een tijdje met het idee om een veulen te fokken uit mijn arabische merrie.
Ik zou graag jullie mening hierover horen ! Ze is een spierwitte volbloed arabische merrie van 13 jaar,
stamboekpapieren (met bekende namen zoals Plakat enz) en super bewegingen !
Ze heeft een geweldig karakter eens ze je volledig vertrouwt, alhoewel ze soms eens op haar plaats moet worden gezet.
Ze heeft geen te expressief hoofdje maar wel een prachtige bouw.
Ze heeft nog nooit een veulen gehad... Ik zou haar willen laten dekken door Om El Beshaan (2008 Las Vegas World Cup Gold Champion Stallion)
http://www.google.be/imgres?um=1&hl=nl&sa=N&biw=1680&bih=916&tbm=isch&tbnid=WeQGXDJzuV3VlM:&imgrefurl=http://www.omelarab.com/horses/om-el-beshaan&docid=6IgyX6I8f04GpM&imgurl=http://www.omelarab.com/files/photos/853/images/original.jpg%253F1304642197&w=800&h=644&ei=Ze-fUJP7DMzJ0AXZgoHgDA&zoom=1&iact=rc&dur=331&sig=111639964195667805411&page=1&tbnh=138&tbnw=176&start=0&ndsp=41&ved=1t:429,r:2,s:0,i:74&tx=83&ty=77
(foto vn Om El Beshaan)
wat denken jullie? Het veulen zou puur voor mezelf zijn, niet om te verkopen, misschien uit te brengen in endurance/dressuur/shows.

Nicole288

Re: Arabische merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:00

F-AM -> AV

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:03

Ik kan je geen advies geven wat betreft je keuze qua dekhengst. Maar vind het leuk om te zien dat jouw
keuze valt op een van de hengsten van Om El Arab, aangezien ik daar vorig jaar 3 maanden gewerkt heb :)

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:06

sorry als het verkeerd stond !
Joline_ En, hoe beviel je die?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:09

Wat is haar pedigree dus haar vader en moeder etc.
Wat zijn je eigen eisen of wat zie je graag in een hengst.
Wat wil je verbeteren bij je merrie.

verder is een stand foto en eventueel een bewegings foto ook handig om beter en uitgebreider advies te geven:)

FM_Arabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:07

Het is inderdaad goed om eerst eens een paar verschillende foto,s van je merrie te plaatsen. :)
En dan ben ik benieuwd naar je toelichting waarom Om El Beshaan?

Groetjes Femke

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:34

Hoe plaats je foto's? (klinkt waarschijnlijk dom, maar ik vind het echt niet :') )
Waarom Om El Beshaan? Omdat ik zijn uiterlijk gewoon top vind, hij een geweldig karakter zou hebben en sterke nakomelingen zou geven, hij heeft lekker lange benen en vloeiende bewegingen.
Verder zijn de prijzen die hij al heeft behaald mooi meegenomen :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:33

CelienL schreef:
Hoe plaats je foto's? (klinkt waarschijnlijk dom, maar ik vind het echt niet :') )
Waarom Om El Beshaan? Omdat ik zijn uiterlijk gewoon top vind, hij een geweldig karakter zou hebben en sterke nakomelingen zou geven, hij heeft lekker lange benen en vloeiende bewegingen.
Verder zijn de prijzen die hij al heeft behaald mooi meegenomen :D

Uhh die kan je uploaden via flickr oa

wat verbeter de hengst aan je merrie?
Wat kom je merrie tekort?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:42

Als hij de zwakkere punten van je merrie verbetert en hij puur is om voor jezelf te houden, én je hebt de financiële middelen om een extra paard + extra 'veulenkosten' te kunnen betalen... Waarom niet?

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:13

Mijn merrie komt net dat extra beetje uitstraling, temperament & 'body' te kort zoals ze zeggen, iets waar hij dus wel aan voldoet.
Baileymix : Kostprijs is geen probleem, alleen weet ik niet goed of ik het risico wel wil nemen... ze is mijn eerste paardje en ik zou mezelf echt voor dood slaan als ze het niet zou overleven bij complicaties enz :(
Ik heb ook een beetje schrik hoe de andere paarden erop gaan reageren en of ik het veulen dan naar de opfok zou brengen of niet... Ik lees hier echt verschillende meningen over en ik wil gewoon het beste voor zowel mijn merrie als het veulen.
Jongens, wat een dilema ! :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:15

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:40

is het trouwens niet erg om een merrie van 13 een eerste veulen te laten krijgen? Mijn merrie wordt ook 12 in mei, en ik wil ook een eerste veulen fokken. TS haar merrie is waarschijnlijk al 14 tegen de tijd dat ze gedekt gaat worden, en 15 als ze bevalt? Ik werd al zenuwachtig van de leeftijd van mijn merrie.

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:59

Barcelano : Ik heb je de foto's doorgemaild :) !
set_elkol : Ja, daar ben ik ook wat bang voor... Ze is net 13 geworden.
Onze dierenarts heeft nu wel een speciale stalling niet zover van de stal waar drachtige merrie's 24/7 in de gaten gehouden worden(oa.bewaking met camera's) en ze krijgen ook zo'n band om voor de hartslag enz, maar toch ja, je weet nooit !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:17

Hier de foto s

Een foto van opzij zonder zadel is eigenlijk wel beter te beoordelen.
Vanaf deze foto s vind ik het moeilijk te beoordelen
Volledige stamboom is ook makkelijk om te weten:)

Ik gaat in 2013 ook met me merrie fokken en is haar 1e veulen,volgens DA geen probleem

Afbeelding

Afbeelding

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:04

Ik zou eerst je merrie eens laten testen op de bekende genetische afwijkingen. Dit kun je doen via het AVS.
Als je merrie ergens positief voor test dan is het belangrijk bij je keuze voor een hengst dat deze hengst hier negatief op is getest.
Dit om een heleboel leed te voorkomen van het veulen en van jou.

Dan ga je kijken naar de plus en minpunten van je merrie.
Heeft ze geen denderende benen dan moet je dus extra uitkijken bij de hengst. Bij het fokken moet niet het extreme type voorrang krijgen bij de keuze van de hengst maar het verbeteren van de basis van de merrie.
Er wordt de laatste tijd veel te veel op type gefokt. Ga eens kijken bij een rassenshow en ga daar eens een tijdje bij de voorring de paarden beoordelen. Je staat er dan met je neus boven op.
Je zult dan heel gauw zien waar het fout gaat bij het fokken op type. Een arabier is niet alleen maar een mooi hoofd. Er hoort ook een degelijke romp en een goed stel benen onder te hangen :j