Thorowgood voor arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Thorowgood voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:45

Ik hoorde van verschillende mensen dat ze goede ervaringen hebben met thorowgood zadels op arabieren. Meestal gaat het dan over de cob-variant maar ik twijfel of deze wel genoeg ruimte heeft voor de schoft. Veel arabieren zijn rondgeribt zonder schoft en mijn paard heeft verder wel dezelfde ronding :P maar dan dus wel mét schoft.
Desalniettemin schuift alles naar voren, hij heeft een hele flexibele beweeglijke rug waardoor de meeste zadels na een paar passen draf al in zijn nek liggen. Ik denk dat dit komt doordat de zadels niet mooi genoeg aansluiten, waarschijnlijk heeft hij echt een plattere boom nodig (zoals de thorowgood cobs). Wintec lag wat tever boven op zijn rug en na compleet aanpassen waardoor het netjes paste schoof het toch nog naar voren.

Heeft er iemand ervaring met thorowgood op arabieren en welk model? Iemand met een normaal model?

Zou dit teveel schoft zijn voor een cob model?

Afbeelding
Betere foto komt later.

En weet iemand welke maat blauw-rood van wintec in thorowgood is?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:57

Tja je komt dan toch uit op een zadelmaker.
De ene AV is de andere niet.

Op mijn 1e AV en mijn huidige hengst lig een kentaur Penlope.
Op mijn AV merrie past deze totaal niet.
Wintec past bij beide niet.

Ik zou gewoon aan x aantal zadels laten komen..

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:07

Ik heb er al zo'n 20 zadels op gepast met een zadelmaker, zaldi paste opzich oke maar schoof me toch nog iets te ver naar voren. Zelfde met kentaur.
Het liefst heb ik voorlopig iets aanpasbaars, tot het paard een beetje stabiel is in spieren etc.

Ik kan niet zoveel zadelmakers vinden die thorowgood passen, en als ze er zijn is het gelijk een complete rugopmeting met allemaal fancy dingen van 80 euro. Daarbij wil ik gewoon een tweedehands en ze hebben meestal geen tweedehands liggen, of voor veel meer dan ik ze op internet kan vinden. Ik heb wel een zadelmaker op het oog, die laat ik binnenkort wel langskomen denk ik.

Voor nu ben ik gewoon even benieuwd naar ervaringen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:08

Ik vind persoonlijk de thorowgood een heel geschikt zadel. Zelf heb ik ook een rond geribt paard. Dat zadel heb ik op maat laten bouwen in Engeland. En ik moet zeggen, dat dat per saldo niet duurder was dan een zaldi.

Ik heb eens ons zadel uitgeleend aan een arabbezitster. Die was er helemaal blij mee en het paste ook nog eens perfect.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:12

Waar kom je ergens vandaan?
Ik weet wel een zadelmaker die ook daadwerkelijk verstand heeft van een AV. omdat hij er zelf endurance mee rijd.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:41

Ik heb een Thorowgood Jill Sander (endurance) op mijn AV liggen. Ik heb er een medium-wide boom in zitten.
Bij dit zadel heeft ze in ieder geval genoeg ruimte voor de schoft. Alleen zijn deze zadel weer net anders dan de cob
zadels. Je hebt namelijk de R(round) bomen en S(square) bomen. Mijn zadel heeft een R boom.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:08

HAR-->AV

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 14:07

Barcelano schreef:
Waar kom je ergens vandaan?
Ik weet wel een zadelmaker die ook daadwerkelijk verstand heeft van een AV. omdat hij er zelf endurance mee rijd.

In Groningen, paard staat in Uithuizermeeden.
Nog een foto voor een idee van de schoft:

Afbeelding

joelledsr

Re: Thorowgood voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:50

Voor Fiesta heb ik ook de Jill Sander Endurance gehad, beviel prima!
Ik heb toen van de zadelmaker zelf de schoft mogen meten met het dingetje van thorowgood, was een soort rubberen/plastieken staafje dat de vorm van de schoft aannam, intekenen in tabelletje en daar was de maat van de schoft :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 18:23

Jill thomas bedoelen jullie denk ik? :P

Die lijkt me zeker een goede optie maar ik kan hem nergens in de goede maat tweedehands vinden, helaas ook geen verwisselbare boom -O- .
Ze hebben nu alleen de nieuwe variant nog in de winkels geloof ik (kan hem alleen op een duitse website vinden ;( ), ik heb geen idee of die dezelfde pasvorm heeft..

joelledsr

Re: Thorowgood voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:42

Zou best zomaar eens kunnen kloppen, Lepel ;)

Het enoge nadeel van de thorowgood vind ik dat je echt OP je paard zit, op de een of andere manier had ik echt het gevoel op een stoeltje op mijn paard te zitten ipv in het zadel te zitten (snap je het nog? :+ )

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 18:50

Ja ik snap het idee :D .
Als het maar past, als hij weer een beetje in de spieren zit upgrade ik het zadel denk ik weer, tenzij thorowgood echt goed bevalt.
Voorlopig worden het toch nog geen lange ritten.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:17

Lepeltje schreef:
Jill thomas bedoelen jullie denk ik? :P

Die ja ;)!

Wat joelledsr zegt klopt wel. Ik heb voor mijn andere pony een Massimo trail en dat zit wel heel anders. Je zit er inderdaad meer op.
Is een Massimo ook niks? Die zijn er standaard in heel veel maten.