Goed zadel voor AV met gevoelige rug.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Goed zadel voor AV met gevoelige rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:48

Ola.

Mijn arabje staat momenteel onder behandeling van de masseur en fysio en het hele rataplan.
Zijn vakantiebaasje heeft hem behoorlijk om zeep geholpen wat zijn rug betreft en dit moet nu weer goedkomen.

Hij heeft altijd al een gevoelige rug gehad, maar bij mij was hier met de juiste training weinig van te merken.
Ik reed hem voorheen altijd met een KnightRider Neptunus Dressuur, boom en kussens aangepast aan zijn rug.
Dit vond ik alleen voor mezelf te smal zitten. Ik ben niet zo'n smal poppetje namelijk.

Omdat ik toch voorlopig nog niet op hem kan en wil gaan rijden, maar eerst die spieren weer in topvorm wil hebben, heb ik rustig de tijd om mij te oriënteren op verschillende zadels.
Omdat ik op mijn kleine bolle poownie een BF London heb liggen, zat ik te denken aan een BF.
Dan meer richting de Barrydale, omdat ik dit gewoon prachtigmooi vind, máár ik twijfel daar behoorlijk over.
Zijn rug is en zal een aandachtspuntje blijven en ik vraag me dan af of een boomloos zadel dan wel niet toch teveel druk uitoefent, ongeacht de pad met inlages die je eronder gooit.
Onder mijn andere BF zit nu een pad, volgens mij van FRA, met 3 centimeter memoryfoam inlages eronder, ideaal voor mijn dikkertje, maar of dat voor mijn arabje ook zo is?

Omdat zijn lendenen het probleem zijn wil ik een zadel wat kort in elkaar steekt, zodat de lendenen zo min mogelijk belast hoeven te worden.

Ik ben zelf helemaal fan van de Trekker Endurance Pro. Iemand hier verder ervaring mee?

Ik heb ook al zitten twijfelen over gewoon een dressuurzadel, maar omdat ik graag de endurance in wil, moet het voor mij ook goed comfortabel zijn.
Ik las net toevallig dat ook Wintecs erg goed vallen op arabjes, maar hoe is het comfort van een wintec voor de ruiter?

Alle informatie is welkom!

Groetjes!

CK88

Re: Goed zadel voor AV met gevoelige rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:51

Zaldi zou het helemaal zijn voor jou paard. Nameless hier op bokt had ook een bier met een moeilijke rug, nu ligt er een Zaldi op en dat gaat perfect. Dit is haar Zaldi, op die schimmel: nameless @ [AV] arabieren in de wedstrijden?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:02

Ik heb haar even een pb gestuurd. Even kijken of het inderdaad een beetje overeen komt:) Zal de Zaldi zadels even googlen ook. Dankje voor je tip!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:06

Ik volg dit ff, ik heb namelijk ook een arab met een gevoelige rug en altijd gezeik met zadels en rugpijn daardoor. momenteel rijd ik niet meer op hem, ik ga hem eerst laten behandelen/masseren en ben dus ook op zoek naar een ander zadel want mijn kieffer knelt. en ik had ooit een wintec die ik heeeerlijk vond zitten alleen die was te groot voor zn korte rug dus nu heb ik een kleinere maat wintec gezien, 16,5 inch dressuur, hopelijk ligt die wel een beetje goed. pfffff word je toch gek van?

zat ook te denken over een boomloos zadel, misschien dat ik dat in de toekomst aan ga schaffen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:13

@Aladinnetje Ik rijd ook niet op mijn arab. Die is naar de klere gereden door zijn vorige baasje..... Even rustig oriënteren nu. Ik ben ook niet helemaal fan van kieffer. Stalgenootje heeft er eentje op haar arabje en vind ik ook erg smal :| Hangt natuurlijk ook van de boom af enzo, maar ondanks dat mijn arabje smal is, is zijn boommaat vrij breed! Ruggengraad is breed denk ik, haha.

Boomloos vind ik eng met een gevoelige rug omdat die spieren wel goed in vorm moeten zijn als je daarmee zorgeloos wil rijden. Vergis je ook niet in het verschil van rijden in een boomzadel en een boomloze... Ik moest erg wennen, maar dat ik van de week weer in mijn westernzadel zat vond ik het toch wel weer erg prettig!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:24

Ik heb toevalllig net een zadel aangeschaft voor mijn arab met gevoelige en moeilijke rug. En het is de Zaldi Lander geworden! Ik had een Kentaur Penelope, maar mn paard begon steeds meer te staken, wilde niet meer vooruit. Met de Zaldi liep ie meteen veel ruimer en meer voorwaarts. En ik vind het nog mooie zadels ook. Zeer goede kwaliteit en niet duur. Ik heb 'm aangeschaft bij Herman van de Country Mill in Nijkerk. Echt een aanrader!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:25

Nijkerk is ook niet zo ver bij mij vandaan! Komt hij ook aan huis om te passen? Heeft hij een website ofzo?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:37

Dit is zn website: http://countrymill.nl/
Hij komt evt. wel langs om te passen, maar hij heeft liever dat je met paard en al daarheen komt omdat hij dan veel makkelijker alle modellen kan passen e.d. Hij heeft ook speciaal een binnenbak naast de winkel gebouwd voor mensen die zadels komen passen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:38

Ik had de site gezien, maar kan de webshop nergens vinden...... Heel vervelend:(

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:39

laat eens een zadelmaker komen, die kan je denk ik nog het beste helpen. :)

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:39

Ik rij mijn arabje met een massimo dressuur II en massimo trail
Ben er erg blij mee en mijn paardje ook

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:44

Ze hebben wel een webshop, maar die is erg lastig in gebruik en doet het vaak niet goed. Voor plaatjes van het zadel kan je beter googlen denk ik. Hier staat wel uitleg over het zadelpassen: http://countrymill.nl/uitleg-zadel-pas-service.html
Op de website kan je ook een formulier invullen om een afspraak te maken voor de zadelpasservice.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:47

Over massimo op arabieren hoor ik ook veel goede verhalen. Deze verkoopt de country mill ook en die heb ik ook gepast, maar mijn paard past de Masimmo dus totaal niet. Dus je kan het beste meerdere merken proberen, want elke rug is weer verschillend..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:03

upendo schreef:
laat eens een zadelmaker komen, die kan je denk ik nog het beste helpen. :)

Ja tuurlijk, maar ik hoef nu niet direct een zadel te kopen en niet elke zadelmaker heeft alle merken zadels in de verkoop :)
Wil me eerst oriënteren op welk merk en/of type waarin ik interesse heb en dan pas een zadelmaker laten komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:36

Jolindaa schreef:
Omdat zijn lendenen het probleem zijn wil ik een zadel wat kort in elkaar steekt, zodat de lendenen zo min mogelijk belast hoeven te worden.

Ik ben zelf helemaal fan van de Trekker Endurance Pro. Iemand hier verder ervaring mee?

Ik heb ook al zitten twijfelen over gewoon een dressuurzadel, maar omdat ik graag de endurance in wil, moet het voor mij ook goed comfortabel zijn.
Ik las net toevallig dat ook Wintecs erg goed vallen op arabjes, maar hoe is het comfort van een wintec voor de ruiter?

Trekker Endurance Pro is boomloos ookal is die een stukje "stijver" dan barefoot. Als je paard gevoelig is in de rug kan het heel goed dat een goed passende boom dat wel opvangt doordat de boom het gewicht en dus de druk over een groter oppervlak verdeelt dan een boomloos zadel kan.

Wintec is naar mijn weten een behoorlijk lang zadel, dus of een arabier daarvoor genoeg ruimte heeft is de vraag.

Hier op korte pony een massimo trail met korte kussens. Zit fijn, al heb ik liever iets meer voor me (ben boomloos o.a. star trekk gewend). Jonkie gaat als mogelijk onder western zadel (die kom ik inmiddels ook tegen in 45cm lengte en 6 kg), maar daar hangt een pittig prijskaartje aan.

Wat ik ken aan merken voor korte ruggen : kent en masters, thorowgood, massimo (trail is veelzijdigheid/endurance model) en zaldi. Er zijn er meer, zowel in deze als in flink hogere prijsklasses, maar die heb ik even niet paraat.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:18

Dat dacht ik ook: wat betreft de boom... Dit zit hem dan waarschijnlijk beter dan het ''geklooi'' met een boomloos zadel...Dat lange van wintec wist ik niet. Hij kan qua lengte rug wel een 18inch hebben hoor, maar ik wil me beperken tot 17/17.5 omdat ik hier goed in pas en hoe verder van de lendenen vandaan, hoe beter denk ik...
Die massimo trail heb ik inderdaad ook over gelezen, maar het lijkt op een ijslanderzadel, of is dat normaal? Haha. Thorowgood kan ik inderdaad ook eens naar kijken. Heb ik eens mee gereden en vond ik super fijn zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:34

Ribzit is lekker zacht, en inderdaad meer typisch voor ijslander zadels (rijden vaak ook lange afstanden) dan de gewone spring en dressuurzadels die we hier normaal zien. Maar die zit maakt er geen ijslander zadel van, hoewel die ook rond en kort zijn van bouw.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 11:46

Waarom zijn ijslander zadels speciaal voor ijslanders? Dan, als je zo'n zadel lekker vindt rijden, kan je die toch ook kopen voor je niet-ijslander, of zie ik dat verkeerd?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:01

ik ben ooit begonnen met een boomloos zadel (torsion) maar daar werd hij kreupel mee tijdens klasse 1 wedstrijden. Ik zat op zijn schouder en blokkeerde deze. (arabier smal van voren, rondgeribt)
Nu ligt er een WOW zadel op, wel veel duurder maar kan ter plekke door onze fysio worden aangepast en doet het erg goed op de langere afstanden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:11

Jolindaa schreef:
Waarom zijn ijslander zadels speciaal voor ijslanders? Dan, als je zo'n zadel lekker vindt rijden, kan je die toch ook kopen voor je niet-ijslander, of zie ik dat verkeerd?

Bedoel ik ook, zadels zijn soms gemaakt voor een bepaalde rugvorm die bij een ras hoort. Heeft een paard van een ander ras ook die rugvorm zal dat zadel ook passen ongeacht het ras.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 20:00

Oke grappig. Heb vandaag even een wintec 500 getest op mijn andere paard en simpel de boom vervangen door een andere om de pasvorm te bekijken op mijn wandelende arabische rugprobleem :Y) pasvorm is aan de voorkant erg goed. Veel schoudervrijheid. De kussens zouden aan de achterzijde wat opgevuld moeten worden voor een perfecte pasvorm. Toch moest hier een L boom in voor mijn arab. Stond ik best van te kijken!
Ga nog wel wat meer testen, maar dit beviel mij wel goed!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:56

Jolindaa schreef:
Oke grappig. Heb vandaag even een wintec 500 getest op mijn andere paard en simpel de boom vervangen door een andere om de pasvorm te bekijken op mijn wandelende arabische rugprobleem :Y) pasvorm is aan de voorkant erg goed. Veel schoudervrijheid. De kussens zouden aan de achterzijde wat opgevuld moeten worden voor een perfecte pasvorm. Toch moest hier een L boom in voor mijn arab. Stond ik best van te kijken!
Ga nog wel wat meer testen, maar dit beviel mij wel goed!

Toen ik voor me 4 jarige arabier een wintec kocht had ik de breedste boom nodig.
Nadat hij verder onder het zadel kwam werd zelfs de breedste boom te smal.
Door de weinig schoft en ronde ribben hebben ze vaak een wat bredere boom nodig:)
Zadel ging ook kieperen.

Voor een arabier is het wijs om een v singel systeem te hebben.
Dat scheelt al met schuiven:)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 02:35

Ja stond te lijken van die boommaat, haha. Als je zijn kippenborstje ziet, kan je je daar nogal eens in vergissen. Ik moet zeggen dat ik vandaag nog een x op de wintec heb gereden, maar dat ik ga twijfelen over de lange afstanden in dit zadel. Niet alleen mijn paard, maar ook ik ben een rugpatientje.
Tijdens de dressuurtraining van mijn andere paard, wat ik maar 1 x per week doe, heb ik mijn lange rugspier overbelast bij het doorzitten. Sindsdien is het RAMP om ook voor mij een lekker zadel te vinden.

Ik heb voor mijn andere paard een westernzadel, dressuurzadel en BF. In mijn westernzadel krijg ik geen pijn in mijn rug, maar wel zadelpijn. In mijn BF krijg ik geen zadelpijn, maar wel rugpijn. Over mijn dressuurzadel wil ik het niet eens hebben :Y)

Een combinatie van een westernuitvoering met extra dikke zitting tegen de zadelpijn ofzo? Hahaha. Lastig hoor. Ik denk dat ik gewoon aan het testen moet slaan straks. Die wintec heb ik nu op de probeer. De andere zal ik een zadelmaker voor moeten vinden die ze allemaal heeft. Miss inderdaad de countrymill, maar mijn paard is (nu nog) een ramp op de trailer dus dat moet ik maar even bekijken. Bedankt voor de tips in elk geval!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:58

Westernzadel zet je meestal iets anders neer. Kijk anders eens naar een spaans zadel, of malibaud (al weet ik niet of die breed genoeg gaan) die zitten ook meer die houding op. Open zit heeft bv ook podium, maar die zijn weer vrij lang en gaan ook niet echt breed.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 02:14

Lastig he. Volgens mij kan de countrymill qua aanbod met mij wel uit de voeten. Ik zal eens een afspraak maken voor over een maandje, als mijn paardje er weer een beetje bovenop begint te raken :)