dressuurzadel voor je arabier..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimylover13

dressuurzadel voor je arabier..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:40

ik ben nu al een tijdje voor een dressuurzadel aan het sparen, ik heb nu ongeveer €900 bij elkaar,,
en ik wil graag een niet al te duur dressuurzadel kopen en wat ook goed op mijn arabiertje ligt..
wie heeft er ervaring met één of ander dressuurzadel die jij op je arabier hebt.. dat in mijn budget past :)
mijn arabiertje heeft een erg moeilijk en gevoelig ruggetje,, dus wil hem zoieso met bontje aan laten passen..

ik hoor het graag :)

groetjes sharon

Somebitch

Re: dressuurzadel voor je arabier..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:43

Ik heb zelf geen volle arabier maar op hem past een wintec zadel goed. :j Ook op 'volle' arabieren is mijn ervaring dat wintec mooi ligt. :j

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:44

Somebitch schreef:
Ik heb zelf geen volle arabier maar op hem past een wintec zadel goed. :j Ook op 'volle' arabieren is mijn ervaring dat wintec mooi ligt. :j

klopt! :j

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:46

Somebitch schreef:

dit was ik nog vergeten te zeggen,,
ik heb nu zelf ook een wintec,, maar dan ook veelzijdig of zo iets :P het is veelzijdig met dressuurstoten maar ach,,

ik wil wel een leren zadel :) ik ben dat kunststof zat ..
en volgens mij heeft wintec geen leren zadels of wel?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:48

Nee geloof ik niet.. Maar een wintec pro is wel heel ander kunsstof. :j (en heb je de nieuwste zadels van wintec al gezien, man ik wist het wel). :P

Maargoed als je geen kunstof wilt dan houdt wintec denk ik inderdaad op.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:49

Somebitch schreef:
Nee geloof ik niet.. Maar een wintec pro is wel heel ander kunsstof. :j (en heb je de nieuwste zadels van wintec al gezien, man ik wist het wel). :P

Maargoed als je geen kunstof wilt dan houdt wintec denk ik inderdaad op.

ja het liefst heb ik leer.. maar als het echt niet anders kan,, maar daar hebben we het nog niet over :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:51

Volgens mij is het merk van wintec dat leren wadels heeft; bates als ik het goed heb ;).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:53

de leren wintec is de bates.. :j komt van dezelfde 'fabrikant' ook het boomsysteem is hetzelfde
waar je ook nog naar kan kijken zijn de massimo zadels en van kieffer is er een model de inzell, ook speciaal voor rondgeribt en korte rug

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:58

okee ik zal is kijken

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:19

paardjes123 schreef:
Somebitch schreef:

klopt! :j

Hoeft niet hoor ook vaak dat deze zadels juist niet passen.
Bij alle 3 mijn arabieren paste wintec ook niet.

Dan ligt het ook nog een aan het type.

Ik heb nu een kentauer op beide arabs liggen en dan de penlope.

Gewoon een zadelmaker/passer laten komen en verschillende zadels proberen.......

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:20

Tuurlijk hoeft dat niet geen enkel zadel die wij op noemen hoeft op haar arabier te passen. Maar ze vraagt om ervaring en mijn ervaring is dat de MEESTE wintec zadels wel passen. ;)

Ik neem ook niet aan dat TS een zadel zal kopen zonder er een zadelmaker bijgehaald te hebben.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:30

Somebitch schreef:
Tuurlijk hoeft dat niet geen enkel zadel die wij op noemen hoeft op haar arabier te passen. Maar ze vraagt om ervaring en mijn ervaring is dat de MEESTE wintec zadels wel passen. ;)

Ik neem ook niet aan dat TS een zadel zal kopen zonder er een zadelmaker bijgehaald te hebben.

Het ligt ook vaak aan de bouw en type arabier in combinatie van hoe de singelstoten zitten.
De eerste paar jaar lijkt zo wintec goed tot redelijk te liggen tot dat ze verder volgroeien.
Lees maar eens dit soort topic op het echte av forum .

Bij de meeste zadels waar de singel stoten recht zitten hoor je over het schuiven van het zadel.

Komt ook omdat je een zadel nodig heb over het algemeen met een brede boom.
Arabieren hebben vaak niet tot nauwlijks schoft en zijn rond geribt.

Een zadel met singelstoten in een V vorm bied vaak al uitkomst

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:33

Nja mijn ervaring met de arabieren is dat het zadel wel goed ligt. Wel zat daar vaak een witte boom in. :j

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:36

idd heeft mijn arabier amper schoft,, en ik laat er zeker een zadelpasser bij komen,, ik ga niet zomaar een zadel kopen en erop gooien en rijden maar ,, het moet echt goed liggen en anders merk je dat na twee dagen rijden al dan heeft ie al beste schuurplekken.. ervaring van vorige eigenaaresse zij had er een paarden zadel op en dat paste niet goed op maar ze reede wel door maar dat is nu voorbij..

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 08:41

Ik heb een Ainsley dressuurzadel op mijn arabier met een medium boom. Dit zadel ligt perfect (mijn arabier is wel wat ronderd) en heeft een superfijne diepe zit.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:42

Mocht je paardje een korte rug hebben, kun je Kent&Masters eens proberen. Ik begon al te wanhopen dat ik er ooit een zou vinden die paste maar deze is prima.
En Kieffer kun je ook altijd proberen.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:29

Ik heb zelf een Kent & Masters. Zit lekker en heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zadel is super aanpasbaar met verwisselbare kopijzers. Voor erg brede en ronde paarden met weinig schoft is er ook een cob versie. Kijk maar eens op hun website.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:45

Jaimylover13 schreef:
mijn arabiertje heeft een erg moeilijk en gevoelig ruggetje, dus wil hem sowieso met bontje aan laten passen..

????
Een zadel past, of een zadel past niet. Als jij schoenmaat 39 hebt kun je best op schoenen in maat 43 lopen als je je voeten inwikkeld met schapenvacht, maar dan krijg je wel blaren.
In Loenen zit happyhorseadvies, da's een dame die verstand heeft van paarden en zadels én je kunt haar vragen voor je uit te kijken naar een tweedehands zadel dat op jouw paard past. Soms moet je dan wel een paar maanden geduld hebben (ook afhankelijk van het budget natuurlijk), maar dat moet je ook als je een zadel op maat laat maken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:47

Ga eens langs bij CountryMill in Nijkerk met je paard. Dan kun je een goed passend zadel laten aanmeten wat binnen je budget past.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:19

Ik heb een kentaur penelope op mijn arab liggen. Die was nieuw geloof ik 1000 euro ofzo.
Maar als jij je zadelmaker ook je budget van te voren doorgeeft, dan zie je tijdens het passen vanzelf welke er goed ligt op jouw paard. Want de zadels die wij noemen hoeven natuurlijk niet gelijk goed te zitten op jouw paard ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:33

Ik heb een Ruiz Diaz dressuurzadel op mijn AV liggen, Is dan wel ietsje buiten je budget. Heb voor dit zadel gekozen omdat er, net als bij een wintec, verwisselbare bomen in kunnen. Daarnaast zit het zadel fijn.

Zit alleen 1 minpuntje aan mijn paard. Het zadel schuift op hem steeds naar voren. Zadelpasser heeft ernaar gekeken. Zadel is qua maat nu goed. De bouw van mn paardje helpt alleen iet zo mee. Hij heeft niet echt een hoge schoft, wel ligt het punt waar het zadel moet liggen, wat meer naar achter. Schouders lopen wat verder door. De singelgroeve ligrt daarintegen wat naar voren. Dus als het zadel goed ligt, singel ik eigenlijk aan net buiten de singelgroeve, hierdoor heeft het zadel dus de neiging om naar voor te shcuiven

Zadelpasser gaf mij als advies om eventueel een anatomische singel te gebruiken, of de voorste singelstoot te laten verplaatsen, door de kniewrong heen.
Weet natuurlijk niet of meer arabieren zo'n bouw hebben, denk dat een zadelpasser dat vanzelf wel ziet :)

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:02

Ik heb een Massimo Dressage II op mn arabier. Helaas is mijn arabier van het type Bodybuilder en ligt het niet helemaal optimaal om haar schouders heen. Kan aangepast worden, maar ik heb mn oog laten vallen op een Albion. Dus die van mij (amper een jaar oud) is te koop ;) (moet je wel een bruinfan zijn :P). Het is een zadel met extra korte kussens, vaak hebben arabieren toch een kortere rug dan een warmbloed waardoor normale zadels te lang zijn. Op mijn arabier heb ik ook jaren een passier gehad, maar dat lag op een gegeven moment zo slecht dat mn arab een rugblessure aan overhield.

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:05

bates? een idee

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:41

Ik heb voor mijn Arabier een Euroriding Diamant, tweedehands valt die zeker binnen jou budget! Hij ligt super en het is ook nog eens een heel degelijk zadel. Ik weet van meerdere mensen dat een diamant goed op hun Arabier paste maar het blijft natuurlijk een persoonlijke situatie van jou en je paard. Succes met je zoektocht!

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:14

bedankt voor jullie reacties allemaal! ik ga der zeker wat mee doen.. maarja elk paard heeft een ander ruggetje en elk paard regeert er niet het zelfde op..
dus het wordt gewoon passen, meten en voelen :)