Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Leentje_ schreef:Tja vraag - aanbod, zo gaat de economie nu eenmaal.
Er zal weinig vraag zijn naar AV's maar gezien de economische situatie zijn veel mensen genoodzaakt hun paard te verkopen dat kan dus de lage prijs veroorzaken.
En waarom worden ze zo weinig in de sport voorgebracht, ben je al ooit naar een endurance wedstrijd geweest ? Daar loopt het vol met AV's ! Het zijn zeer zeker leuke sportpaarden maar het ene ras is nu eenmaal meer geschikt voor dressuur en het andere dan weer meer geschikt voor endurance is maar net wat je wil(overigens vind ik persoonlijk AV's zeer veelzijdige dieren waarmee je in verschillende takken van de sport terecht kan)
JoCo schreef:Misschien een beetje een raar topic maar wij vragen ons af waarom sommige Arabische Volbloeden
tegen een belachelijk lage prijs aangeboden worden?
En waarom je hen zo weinig vindt in de dressuur/springsport (hier in België dan toch)?
Voorbeeld: 4-jarige merrie met goede papieren (oma wereldkampioen), leuk om te zien, niet ingereden, voor 1200e?
Hengst, 6 jaar, niet ingereden, leuke, zweverige gangen, prachtige manen, voor 1500e?
Wij zijn er ook niet echt in thuis, maar begrijpen het soms niet... het is toch een heel leuk, intelligent ras,
waarom worden ze dan zo weinig in de sport voor gebracht?
Iemand die er meer vanaf weet het antwoord???
JJane schreef:De gemiddelde arabier is iets te slim voor de meeste ruiters. Daardoor worden ze vaak als moeilijk en heet gezien.
tamaramt schreef:ik vind bovenstaande prijzen niet laag hoor maar zelfs redelijk hoog; zijn niet ingereden paarden dus je weet niet hoe het paard onder de man loopt en of het makkelijk karakter e.d. heeftl daarnaast is de een een hengst(niet geliefd tenzij als dekhengst) en is al 6 jaar en niet ingereden; dan vind ik € 1500 nog erg veel geld.
en waarom weinig in de sport? tja ik vind ze prachtig maar dan vooral op de renbaan of recreatief; heb zelden een av gezien die ruime gangen had en als dressuurpaard uitgebracht kan worden en springsport zijn ze helemaal niet geschikt voor; vaak lange hals en rug en geen springcapaciteit
mylene32 schreef:rustig aan, ts woont in belgie
daar zijn niet zoveel arabieren
Letizia schreef:Toch zijn er best wat stoeterijen in België hoor, ik woon in Zeeland en België is voor mij vaak makkelijker aan te rijden met de auto dan midden Nederland
Barcelano schreef:Over de niet ruime gangen, dat hebben ze wel degelijk.
Kijk maar eens naar de shows en keuringen,daar draait het voornamelijk oa om de gang werk.
MLoeser schreef:Barcelano schreef:Over de niet ruime gangen, dat hebben ze wel degelijk.
Kijk maar eens naar de shows en keuringen,daar draait het voornamelijk oa om de gang werk.
Klopteven een voorbeeldje van MM sultan (in eigendom van Arabian Fantasie)
http://arabianfantasie.nl/media/dekheng ... an%201.jpg
De meeste paarden gaan in de ring zo ruim dat lang niet alle voorbrengers ze nog bijbenen, en dat voor zo'n "klein paardje".
In de showring gaat het vooral om type en beweging. Dus een paard dat een te steile schouder heeft en voor niet wegkomt wordt daar op afgerekend. Dat heeft weer invloed op de fokkerij, en dus is het ook binnen de AV's de bedoeling om ruime bewegingen te fokken.
De AV wordt alleen vaak niet correct gereden, en je moet echt rekening houden onder het zadel dat je met een trots, werkwillig en sensibel paard werkt. En, net als bij alle andere paarden, moet je van achter naar voor rijden, anders dan trek je je paard op de voorhand, en komen ze vanuit de schouder op die manier niet meer weg. Het enige dat ik merk bij de AV's OHZ is dat ze in eerste instantie liever iets voor de LL blijven lopen. Juist daarom is van achter naar voren rijden zo belangrijk, omdat je met een goede aanleuning vanuit achter dat kan opvangen en wat meer richting oprichting op de LL kan gaan vragen.