Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dakhilah schreef:Ik zelf zou een merrie met [verwachte] hoge fokwaarde wel gebruiken ..dus een merrie die heel netjes correct is , mooie pedigree heeft en zelf er mooi voorstaat.
En of dit dan een CA of SCID draagster zou zijn maakt mij niet uit ...wel ten alle tijden NIET kruisen met een andere drager...dus altijd een NON carrier gebruiken!!!!!!
Barcelano schreef:Ik vind het een behoorlijk dubieus iets.
Aan de ene kant wil je het stamboek verbeteren.
Maar ook dit kan je weer splitsen
1. kan dus op de manier door met corecte paarden te fokken
2.Je fokt alleen met paarden die zowel scid als ca clear zijn
Wat nou als de meeste correcte paarden drager zijn en bijv de mindere vrij,je wilt ten alle tijden het ras verbeteren.
Ik denk zoiezo dat als je hengsten niet goedkeurd indien ze zo defect gen hebben je al minimaliseert.
Mischien om in een contract te zetten als men een hengstveulen verkoop dat hij gecastreert dient te worden.
Dit soort dingen worden ook bij katten gedaan
En net als met scid,ik had uit een scid drager een scid vrije hengt....
Fokken blijft gokken
cyclo86 schreef:De reden wrm Hengst drager beter nit ingzet wordt is dat deze veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer nakomelingen heben dan een dragermerrie en dus veel meer dragernakomelingen dan die merrie zal hebben.....
Hierdoor zal de frequentie van ca dragers zeker niet afnemen.... mjah duidelijk niet iedereen die dit snapt