vaker Kissing spines of andere rugproblemen bij Arabier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arabier_fan

vaker Kissing spines of andere rugproblemen bij Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:15

Wie kan me vertellen of dit echt waar is?
Ik heb van horen zeggen dat Arabieren vaker last hebben van kissing spines en andere rugproblemen dan andere rassen.
Natuurlijk begrijp ik dat het bij elk ras voor kan komen en dat andere rug problemen ook rijtechnisch kunnen zijn.
Dat is dan dus ook niet wat ik bedoel ;)
Hoop dat jullie me meer kunnen vertellen.

SnuitjeLove

Re: vaker Kissing spines of andere rugproblemen bij Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:33

Ik heb geen idee wat kissing spines is. Maar mijn arabier heeft geen last van rugproblemen. Maar vind het wel heel erg lastig om de bekken te kantelen waardoor ze vaak tegen de hand komt.
Arabieren hebben van zichzelf een wat hollere rug waardoor ze eventueel last kunnen krijgen van hun rug.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:29

Mijn arabier had ook wel rugproblemen maar heb dat met training wel goed kunnen krijgen. Hij trad niet genoeg onder en gebruikte zijn rug en buikspieren niet goed.
Ik weet niet of het typisch is. Hoor het ook bij andere rassen vaker. Maar zelf denk ik dat dit soort problemen 90% rijtechnische problemen zijn of toch met training op te lossen. Elk paard is scheef van zichzelf en als je het gaat rijden en geen aandacht besteed aan rechtrichten en goed ruggebruik ontstaan er vaak problemen.
Maar heb nog niet gehoord dat het typisch iets arabiers is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:15

Mijn AV heeft Kissing Spines op 2 plaatsen, en snel rugklachten.
Rijtechnisch is er heel wat om het niet erger te maken dan het is.
Mijn AV heeft een lange rug, en ook een ietwat holle rug.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:52

mijn arabier is ook 2 keer bij de kraker geweest. de laatste vanaf oren tot staart gekraakt. en erg gevoelig in zijn rug,, en je hoeft er ook niet zomaar een zadel op te gooien wat niet helemaal goed past. dan heeft ie gelijk druk plekken en last van zijn rug.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:57

Mijn arabier heeft juist een sterke probleemloze rug, maar je hebt ze ook die erg lang zijn in de rug en als er dan ook nog verkeerd mee gereden worden, ja dan krijg je mogelijk problemen net als bij elke ras.

Helaas worden er heel veel met de paarden gerommeld om een 2e anky te kunnen naspelen, met als gevolg dat er heel veel paarden kapot gereden worden.
Gebeurd ook genoeg bij het ras Arabier.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-06-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:02

Da AV wordt helaas niet altijd geselecteerd op rug en benen, dus ja, dat merk je wel in de mate van klachten die je hebt bij sommige AV's. Een aantal veelgevraagde Nederlandse hengsten geven een slechte rug en/of benen door, zie de ironie ;)

Aan de andere kant is de AV vaak ook een ras dat vooral recreatief wordt gereden, waarbij de aandacht voor een goede dressuurmatige basis veelal ontbreekt. Hierdoor komt de zelfhouding van het dier in de knel, en dat icm het ruitergewicht kan ook rugklachten en andere blessures opleveren.

Naast dit alles is een goed passend zadel ook niet altijd even makkelijk door de verhoudingen van de AV, en een zadel dat maar iets afwijkt van goed kan ook problemen geven.

Dus dit is wel een gevalletje van en en: En een, wat naar mijn inziens, slecht gefokte AV is (die veelal in de showring prachtige resultaten neer kunnen zetten, dus nog altijd worden gefokt met een niet sportief fokdoel) en een onkundige ruiter maken de kans op rugklachten en andere blessures bij een AV wel meer waarschijnlijk.

Maar het goede nieuws is: de meeste ellende is te voorkomen: zoek een fokker die ook let op de sportieve prestaties die een paard kan leveren (Zenith Arabians is een leuk voorbeeld), laat het dier door een erkende DA onderzoeken voor aankoop, laat een ervaren zadelmaker een correct zadel aanmeten en neem les bij een goede instructrice, dan ben je een heel eind. Een aantal fokrichten zijn bekend om de aandacht aan de correctheid van het bewegingsapparaat, de oude poolse en de russische lijnen zijn hier een mooi voorbeeld van.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:27

MLoeser: hier ben ik zeer zeker mee eens.

Helaas ken ik er ook genoeg, die zomaar wil fokken met een AV merrie die niet geheel gezond is omdat ie zo lief is, dus er wordt dan niet gekeken naar gezondheid en geschiktheid, maar zoeken ze gewoon een leuke AV hengst en dan maar afwachten wat eruit komt.

Zelf heb ik een oude lijn russische arabier, het klopt dat het kopen en passen van een zadel wel lastig gaat, ivm afwijkende maten en bouw, nu heb ik er eentje dat helemaal goed zit en past, kost wel wat tijd om er eentje te vinden, maar dat is toch het werk van een goede zadelpasser? gewoon laten komen en uitproberen en laat het er maar ervoor zorgen dat er een geschikte passend zadel geleverd word.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:32

Ragdollcat schreef:
Zelf heb ik een oude lijn russische arabier, het klopt dat het kopen en passen van een zadel wel lastig gaat, ivm afwijkende maten en bouw, nu heb ik er eentje dat helemaal goed zit en past, kost wel wat tijd om er eentje te vinden, maar dat is toch het werk van een goede zadelpasser? gewoon laten komen en uitproberen en laat het er maar ervoor zorgen dat er een geschikte passend zadel geleverd word.

Klopt :D, dat is hun werk, en de meeste die ik ken vinden het ook wel leuk/interessant om voor een paard met een wat "atypische" paardenrug (lees geen "sportpaard" zoals KWPN, hanoveraan) een fijn zadel te vinden :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:10

Ja de zadelpasser deed zijn best om er eentje te vinden, maar heel toevallig was ik er snel uit dat die ene zadel lekker zat voor mij en laat dat er nou net eentje zijn dat ik graag wilde hebben en mijn paard goed pastte, dus ik had mazzel, de passer is wel 3 x gekomen om te kijken en te passen voor de juiste maten en dat zonder extra kosten, vind ik toppie. Natuurlijk wel een leuk fooi gegeven voor de moeite.

Ja Arabieren zijn over het algemeen sterke en gezonde paarden, alleen moet men niet amateuristisch raak gaan fokken. Laat het over aan proffesionals enof hulp ervan die mee helpt met het uitzoeken van een hengst en of je advies geeft van wel of niet doen met een merrie te fokken en je dan ook aan advies houden.

Men kan beter gaan kiezen voor of een AV sportpaard of een AV showpaarden en dus niet met zeer sterk showgerichte AV zware sport gaan rijden. Ik heb weleens AV showpaard gezien, waar ik niet eens op durf te zitten, zo fijntjes zijn die benen en bouw en vrij klein ook maar oh zo mooi en weer een andere showpaard waar je ook heel goed sport mee kan rijden, er zijn zoveel soorten en typen en bouw binnen het ras, keuze genoeg dus maar kies dan wel eentje voor wat je ermee wilt gaan doen dat ie er ook geschikt voor is.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:33

Helaas kunnen dit soort blessures ook voortkomen uit trauma s:Vallen in de wei etc.

Over die benen van sommigen paarden,Barcelano had hoefkatrol en artrose.
Dus toen ik samen met me vriend naar een nieuwe gingen kijken zei die steeds:

Ja die is goed die heeft stevige dikke poten:+
haha
Hij heeft geen ervaring in de paarden vond het wel humor hoe zo iemand er dan tegen aan kijkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:52

Mijn paard komt uit een hele goede sportlijn, maar ook hij heeft -ondermeer- een gevoelige rug. Ik denk dus niet dat het voornamelijk fokker-gebonden is, al is dat in vele gevallen natuurlijk wel het probleem.

Ik ben nu al een aantal weken bezig met de Therapy Massage Pad, en qua soepelheid lijkt die zijn vruchten af te werpen. Maar hij blijft nog wel erg gevoelig aan zijn rug. DA is er bij geweest maar die merkt niets extreems en zegt dat het allemaal op te lossen is; de massage pad en dan de training aanpassen om nog meer rugspieren te kweken en zoveel mogelijk over de rug te lopen (wat nogal een uitdaging kan zijn met een driftkikkertje :+ ). Momenteel heeft hij een verdikking (ontsteking?) links van zijn schoft. Met rijden lijkt hij er geen last van te hebben, maar als je er dus op of achter drukt vind hij het niet fijn... Ik heb overigens in december een nieuw zadel gekocht bij een bekend zadelmaker, maar nu lijkt het mij toch een beetje te drukken aan de schouder(s). Da's ook weer zo'n leuke opdracht *kuch kuch* aan een AV; de juiste maat in alles vinden.