Arabische volbloed geschikt voor mij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rubya

Arabische volbloed geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:08

Hallo bokkers,

Nu ik al een poosje geen paarden meer heb, denk ik zachtjes aan na over de aankoop van een nieuw paard.
Nu trekken arabische volbloeden steeds meer mijn aandacht, maar zijn dat ook geschikte paarden voor mij?
Ik ben 1,69 groot, schommel tussen de 65 en 70 kilo. Paardrijden doe ik sinds mijn 8e en dat is nu dus 18 jaar.
Van die 18 jaar, heb ik 12 jaar haflingers gehad, maar omdat ik ook wil fokken en me niet meer kan vinden in het haflingerstamboek, wil ik geen haflinger meer. Ik heb verschillende soorten paarden gereden. Van Haflinger tot Welsh, en van Engelse volbloed tot New forrest.
Ik ben niet bang uitgevallen en altijd consequent met mijn paarden, maar hou er niet van om met mijn paard in gevecht te moeten elke keer dat ik opstap. Toch moet het paard wel enigzins meedenken en zelf wat initiatief tonen.

Wat ik zoek in een paard is vooral karakter en veelzijdigheid. Het paard moet geschikt zijn voor zowel dressuur als springen op basiswedstrijd niveau (dus tot Z, hogere ambities heb ik niet :D ) maar ook mee kunnen op een rustig buitenritje en niet te groot zijn. (1,60 is de max, maar eigenlijk al aardig groot)

Omdat ik er tevens ook mee wil fokken, ben ik benieuwd of er op foktechnisch gebied dingen zijn waar je bij arabieren rekening mee moet houden. (erfelijke aandoeningen etc) En hoe zit het met bloedspreiding qua hengstenkeuze?

Shoot :D

Bren79

Re: Arabische volbloed geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:04

Wat voor karakter heb je zelf? AV's zijn sensibel en je maakt en breekt ze met hoe je omgang en eigen gesteldheid is, heb je de klik dan gaan ze door het vuur heb je die niet dan kunnen het draken zijn, maar dit geld gewoon voor elk paard als je de klik ermee hebt dan heb je de meeste plezier eraan.
Voor info qua fokken verwijs ik je door naar het AV forum waar je veel kan lezen hierover

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:09

Ik heb zelf een erg rustig karakter en engelengeduld :D Maar ben zoals ik al zei wel consequent en duidelijk en sta bij paarden stevig in mijn schoenen. :j

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:14

Het is een grote fout om te denken dat een ras precies op jou eisen aansluit. Het ene arabische volbloed zal je er afgooien omdat het zo heet is en de andere enorm mak zijn en niks doen (zelfs lui).
Gewoon rond zoeken en niet teveel vastpinnen op een ras.

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:20

Ik weet dat geen paard hetzelfde is, maar elk ras heeft in de grote lijnen wel iets wat ze gemeen hebben, maar wat ze toch uniek maakt. Omdat ik specifiek een merrie met papier wil hebben, wil ik gaan zoeken bij fokkers en niet op marktplaats oid. Dan is een idee over welk ras wel handig. Idem de info over rasafhankelijke dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het fokken. Paints vind ik bijvoorbeeld prachtig, maar wil ik niet hebben omdat je bij fokken kans hebt olw-syndroom om maar iets te noemen. Zo wil ik ook geen ras wat een smalle basis heeft qua bloedvoering. (inteelt bij fokken) Ik wil iets kunnen met mijn paard en hem niet in de eerste instantie als beste vriend. :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:07

Citaat:
Ik wil iets kunnen met mijn paard en hem niet in de eerste instantie als beste vriend.

Dat is een zeer verkeerde instelling als je opzoek bent naar een AV, als je een klik hebt met een AV staat vriendschap voorop en is het een maatje voor het leven.

Ik kan je maar een tip geven, vind een AV waar je een klik mee hebt, heb je dat neit zal dat uiteindelijk kunnen botsen en niet lopen zoals jij dat wil.

Een AV boven de 1.60 zal je overigens niet vaak vinden :D dus daar hoef je geen zorgen om te maken, gemiddeld ligt de stokmaat rond de 1.55

Daarnaast is het ook hoe je zelf met paarden omgaat, AVs zijn erg gevoelig en trekken zich alles aan.

Bij het fokken met AVs dien je rekening te houden met CA, een aandoening die bij AVs weer sneller voorkomen dan bij andere rassen. Er zijn redelijk wat CA dragers, die paarden zijn er zelf niet ziek aan maar zijn niet geschikt om te fokken gezien de kans vergroot wordt dat het veulen CA echt heeft.

Daarnaast kan je net als bij andere rassen als je wilt fokken je beter richten op welk type je wilt fokken, ook bij AVs zijn er verschillende typen oa Russisch, Pools, Egyptisch, Crabbet etc. tussen de typen zitten ook nog enigzins verschil in de bouw. Zo zijn poolse AVs groffer en steviger gebouwd als bijv de Egyptenaar.

Zoek eerst meer info over de AV in het algemeen, er zijn genoeg websites met die info over karakter, mogelijkheden, fokken etc etc. Neem eerst dat in grote lijnen door alvorens je bij fokkers etc op bezoek gaat. Nu weet je naar mijn idee nog niet eens een topje van de ijsberg en je ergens in verdiepen is altijd mooi meegenomen! Dan kan je eventuele knelpunten vragen ipv standaard vragen die op internet te vinden zijn :o

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:08

RhealLover schreef:
Citaat:
Ik wil iets kunnen met mijn paard en hem niet in de eerste instantie als beste vriend.

Bij het fokken met AVs dien je rekening te houden met CA, een aandoening die bij AVs weer sneller voorkomen dan bij andere rassen. Er zijn redelijk wat CA dragers, die paarden zijn er zelf niet ziek aan maar zijn niet geschikt om te fokken gezien de kans vergroot wordt dat het veulen CA echt heeft.

Alleen het kruizen van 2 CA dragers kan leiden tot een CA besmet veulen, dus de redenering dat ze niet geschikt zijn om mee te fokken spreek ik tegen.
Zolang mensen hun gezonde verstand gebruiken en gewoon geen 2 dragers matchen is er niets aan de hand.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:23

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:38

Ik bedoelde niet zozeer ongeschikt maar raad het af. Al ben ik van mening dat men daar toch verantwoordelijkheid over dient te nemen en zon dier niet voor de fokkerij dient in te zetten om CA meer uit te bannen, maar daar gaat het topic niet over ;)

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 14:23

sherif schreef:
Alleen het kruizen van 2 CA dragers kan leiden tot een CA besmet veulen, dus de redenering dat ze niet geschikt zijn om mee te fokken spreek ik tegen.
Zolang mensen hun gezonde verstand gebruiken en gewoon geen 2 dragers matchen is er niets aan de hand.

Met een drager, heb je alsnog 50% kans om een nieuwe drager te fokken. Waarom zou je dat stabiel te houden ipv eruit te fokken? Of is de bloedbasis zo beperkt? Hoe groot is het percentage dragers?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:26

Volgens mij kan dat prima hoor,
Er zijn zo veel verschillende arabieren met verschillende karakters, daar zit vast wel
wat voor je tussen als je even zoekt.
Eigenlijk is dat met ieder ras zo, net zoals met haflingers. Mijn haflinger is bijvoorbeeld
nog gekker in de kop dan een arabier die bij mij op stal staat. :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:47

_Bitje_ schreef:
Mijn haflinger is bijvoorbeeld

Arabieren zijn ook niet "gek in de kop" :\ Dat is een raar vooroordeel..
Maar inderdaad, onder ieder ras heb je verschillende karakters. Arabieren zijn over het algemeen wel sensibele paarden en daar moet je mee om kunnen gaan. Concequent zijn is voor ieder paard fijn! Gewoon lekker op zoek gaan naar een paard waar je een klik mee hebt, dat is het belangrijkste.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:43

Ireen_ schreef:
_Bitje_ schreef:
Mijn haflinger is bijvoorbeeld

Arabieren zijn ook niet "gek in de kop" :\ Dat is een raar vooroordeel..
Maar inderdaad, onder ieder ras heb je verschillende karakters. Arabieren zijn over het algemeen wel sensibele paarden en daar moet je mee om kunnen gaan. Concequent zijn is voor ieder paard fijn! Gewoon lekker op zoek gaan naar een paard waar je een klik mee hebt, dat is het belangrijkste.

ik doelde dat ook niet specifiek op het arabieren ras :)

Veradraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:34

ik ben het met bitje eens! Zoek gewoon een paardje waar jij een goede klik mee hebt, arabier of haflinger of kwpn, Ik denk dat je gewoon moeten zoeken naar een klik.. Misschien komt er wel een leuk arabiertje in de aanbieding waar jij het gelijk mee kan vinden

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:54

Ik denk niet dat je alle AV's over een kam kan scheren.
Er staan er een op stal waar echt niets mee te beginnen is en nog een ander die ook redelijk brutaal is, maar allebei zijn ze ook niet echt 100% goed opgevoed...

Ik heb een NRPS met meer dan 80% Arabisch bloed en die is daar bij in vergelijking echt een lammetje. Die kan heel sensibel zijn (bij een gek geluid gaat de staart erop en danst ze) maar ze blijft altijd luisteren en zal altijd bij je blijven. Dus ze piaffeert naast je maar zal je nooit omver trekken omdat ze zo is opgevoed en ze luistert vrijwel altijd.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:36

IK heb de ervaring dat je met een arabier meer "samen"werkt in plaats van alleen maar de baas bent. Het is een mengeling van de baas zijn maar wel met respect voor het wezen van het dier. Het zijn paarden waar je een band mee aan moet gaan.

Daar moet je zelf het karakter voor hebben. De meeste mensen die ik ken met AVs zijn zelf ook vrij vlot, extravert, sensibel etc. Weet niet of dat wat zegt hoor ;)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:02

Met mijn arabieren heb ik zo'n speciale band. Ze zijn erg mens gericht. Ze kijken je ook echt aan, "praten" met je. Ik zou NOOIT meer zonder ze kunnen, ze zijn onze kindjes, zo voel ik t zeker bij onze eigen fokproducten <3

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:59

ArabianRanch schreef:
Met mijn arabieren heb ik zo'n speciale band. Ze zijn erg mens gericht. Ze kijken je ook echt aan, "praten" met je. Ik zou NOOIT meer zonder ze kunnen, ze zijn onze kindjes, zo voel ik t zeker bij onze eigen fokproducten <3

_/-\o_ zo is het maar net, een AV heb je niet zomaar het wordt je vriend maar je moet ervoor open staan, doe je dat niet dan is de AV niet geschikt voor jou :o

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 01:45

ArabianRanch schreef:

ja ze kijken je echt in je ogen aan. en ik kan bij wijze van spreken echt mn problemen aan hem vertellen en dan kijkt ie me ook echt aan zo'n zo'n moment. nooit meer iets anders voor mij dan een arabier.
bovendien vind ik arabieren lekkerder rijden dan welk paard dan ook. :o

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 02:25

Bren79 schreef:
Wat voor karakter heb je zelf? AV's zijn sensibel en je maakt en breekt ze met hoe je omgang en eigen gesteldheid is, heb je de klik dan gaan ze door het vuur heb je die niet dan kunnen het draken zijn, maar dit geld gewoon voor elk paard als je de klik ermee hebt dan heb je de meeste plezier eraan.
Voor info qua fokken verwijs ik je door naar het AV forum waar je veel kan lezen hierover

Klopt helemaal, een vriendin van mij had helaas niet de klik waardoor ze hem wel moest verkopen omdat het echt niet klikte en hij aan de haal met haar ging ..

Blossen1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:29

Ik vind zelf dat elk ras kan als je maar een klik hebt en met respect tgeen paarden omgaat.

Ik denk wel dat er een leuke AV te vinden is voor jou.