Conditie opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

starangel0

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:29

hallooo allemaal ;)

Ik verzorg sinds kort een prachtige witte arabier, die helaas totaal geen conditie heeft. Ze heeft een tijd stil gestaan door een veulentje en heeft ook een tijdje kreupel gelopen, en is ook al 24 jaar oud. Nu probeer ik conditie met haar op te bouwen, maar jullie weten hoe het is met arabiertjes, lekker voorwaarts.
In de bak wil ze ook constant harder draven enzo, en aangezien ik weinig ervaring met arabieren heb, wil ik het zo maar vragen. Wat is de beste manier om conditie met haar op te gaan bouwen, gewoon haar eerst lekker warmstappen en daarna gewoon een kwartier door te laten lopen zodat ze moe op stal staat, of haar toch te laten stappen en een klein beetje draven en dan een half uurtje rijden ofzo?

groetjes ;)

Shanelle

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:38

Véél stappen en kleine stukjes draven, en zo langzaam aan opbouwen .. Verder zal het paard zelf ook wel min of meer aangeven wanneer het genoeg is geweest of dat ze net nog wat meer nodig heeft. Veel succes!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:32

een arabiertje zal niet snel laten merken dat hij moe is.
bouw het rustig op om de dag rijden of longeren ongeveer een half uurtje stap goed warm en goed uit
rijd gewoon alle 3 de gangen een paard wat in de wei loopt heeft nam al best een bassis conditie
gebruik gewoon je verstand zoals ik al eerder zij een arabier is een doodloper die gaat door
tot ie er bij neervalt ;)
veel plezier met je paardje

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:53

breggel1982 schreef:
een arabiertje zal niet snel laten merken dat hij moe is.
bouw het rustig op om de dag rijden of longeren ongeveer een half uurtje stap goed warm en goed uit
rijd gewoon alle 3 de gangen een paard wat in de wei loopt heeft nam al best een bassis conditie
gebruik gewoon je verstand zoals ik al eerder zij een arabier is een doodloper die gaat door
tot ie er bij neervalt ;)
veel plezier met je paardje

Ja, hier ben ik helemaal mee eens. Mijn arabier is (was) tamelijk lui onder het zadel. Ze was ook veel te dik.
Maar enkele maanden geleden dacht ik eindelijk eens dat mijn arabier hard gewerkt had en dat het genoeg was voor die dag.
Mijn arabier dacht er helemaal anders over, ik liet ze nog efjes lopen in de piste om eens lekker te rollen. Maar nee mijn meisje vond het leuker om nog eens goed door de piste te crossen
En ik die dacht dat ze moe gelopen was.
Arabieren hebben over het algemeen een goede conditie ook al moeten ze niet veel werken.

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:56

ja maar deze is al 24 jaartjes oud, en heeft ook een lange tijd kreupel gestaan een paar jaar geleden. Ze loopt nu al af en toe niet helemaal zuiver, dus ik wil haar echt niet kreupel rijden doordat ik te fanatiek bezig ben gegaan met haar conditie. Ik heb alle tijd dus ik ga het lekker rustig aan doen =)

Phakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:40

als ze nu al niet af en toe zuiver loopt, dan zou ik haar eerst even na laten kijken: rug, gebit, zadel etc. Dat lijkt me het aller verstandigst. Zowiezo als er een lange tijd niets mee gedaan is. Veel succes.

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:44

vaak moet je rijden tot het paard net niet moet is, en dan gaat het steeds langer duren voordat het paard moe word.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:25

tompion schreef:
vaak moet je rijden tot het paard net niet moet is, en dan gaat het steeds langer duren voordat het paard moe word.

OMG :roll: >;) we hebben weer een penny erbij

Tav TS, heel rustig opbouwen, veel hand en longe werk en lichtjes onder het zadel veel stapwerk, daarmee beginnen en dan uiteindelijk echt over op draven en kleine stukjes galoperen. Daarnaast het is een ouder diertje zoveel werken hoeft ze toch hopelijk niet ;)

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:32

Mijn pony heeft 9 maanden stil gestaan na een hele zware blessure .. Ik ben nu weer rustig aan het opbouwen .. Half uurtje stappen en dan 5 minuten draven aan alle twee de kanten .. Soms een klein gelopje maar omdat ie daar dan nog te stijf in is doe ik dat niet ..

Longeren is ook een hele goede manier voor opbouwen van een paard.