Shagya- arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZodiacB

Shagya- arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 09:39

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar mensen met een Shagya arabier, of een nakomeling hiervan.
Ik ben zelf in het gelukkige bezit van Zodiac B, een schimmel hengst, vader Nicolo.
Mijn bedoeling is om mensen op te sporen die zelf ook iets met dit ras hebben en het leuk vinden om ervaringen uit te wisselen.
Vooral ook omdat er nog maar 1800 (?) officieel geregistreerde Shagya's over de hele wereld zijn!
Best de moeite waard dus om zoveel mogelijk contact te leggen en te houden voor die paar mensen die er één hebben!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:31

Leuk idee !

Er zijn wel meer dan 1800 shagya's in de wereld hoor. Maar bij ons in België kan ze op 2 handen tellen. Tegenwoordig worden ze vrij veel (relatief natuurlijk) gefokt in frankrijk voor de endurance. Helaas kennen ze daar de echte waarde van de Shagya wat zich vertaalt in vele eurootjes voor één.

Zelf heb ik een schimmel ruin (Nicolo x Kamar x Raon) geboren in 2004. Super paardje eind vorig jaar gekocht in Duitsland was pas op 5 jaar zadelmak gemaakt en had toen hij hier kwam enkel de zandbak gezien. Buiten rijden zagen ze echt niet zitten (kereltje is wel beetje bloederig :) en de dames ginds waren beetje schrikkie ) ... We zijn drie maand verder en hij heeft al 2 endurances gelopen, de zee gezien, bos gezien. Klaar voor 't volgende wedstrijd seizoen waar de kwalificaties tot (en met) 80km op programma staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:12

Deze reacties heb ik gesplit uit een ander topic en er een nieuw topic van gemaakt. Ik denk dat het topic hier op AV ook beter tot zijn recht komt. :)

jorik

Re: Shagya- arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:05

Zijn er ook foto's van jullie paarden? Ik heb zelf "gewone" arabieren maar heb ze altijd zeer intressant gevonden! Leuk om er eens wat over te lezen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:15

Ik heb een shagya arabier wel een uitzonderlijk kleintje . Ze is 18 jaar en momenteel drachtig . Wel is ze enorm bang , het is al beter maar het is nog een ramp om haar te pakken te krijgen. Ze doet wel geen vlieg kwaad hoe bang zij ook is . Wel heeft ze enorme wauw gangen !!

het vosje
Afbeelding
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... es2852.jpg

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:27

Van welke hengst is ze drachtig ?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:37

Ik heb ze dit jaar door een spaansa arabier met enorm goede gangen laten dekken . Voor volgend seizoen zou ik graag voor een shagya gaan , maar ben hier nog helemaal niet in thuis

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:20

Wereldje is niet zo groot hoor, wat is de afstamming van de merrie?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:08

Ik weet het niet vanbuiten :D . Ik zet het hier morgen even neer .

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 10:52

Ik ben ook heel benieuwd naar de afstamming van de merrie!!
Enne....er is een hengst goedgekeurd bij het EASP, volle Shagya van Nicolo en hij heet Zodiac B. Kijk even op www.EASPstamboek.nl bij Hengstenkeuring...Verslag.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:09

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:00

Uit welke moederstam komt Zodiac B. ? Zou wel een zijn volledige pedigree willen zien, staat hij op allbreed?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:09

geen volle...maar mijn 5 jarige heeft aardig wat shagya bloed, mv Bajar en via de vaderlijn ( opa Ramzes) voert ze ook Shagya bloed. Verder nog een scheutje volbloed en holsteiner :D

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:19

Zodiac B zijn moeder is Zalina (Mistral). De moeder van Zalina is Zamila (Ghazi). De moeder van Zamila is Zarefah (Bajar) en dus familie van de andere Shagya merrie hier op bokt. Het Shagya wereldje is niet ZÓ groot hoor....

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:56

Zalina is van Neuenbrook zie ik net. Dan zijn Nathan (mijn Shagya) en Zodiac niet enkel halfbroers maar hebben hun moeders vrij zeker nog samen in de weide gelopen :)

vandekaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:21

Heb zelf ook een shagya als verzorg paardje. Geweldig karakter! gaat echt voor je door het vuur. Wel super voorwaards en een beetje een schijterd soms :o

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:26

Citaat:
Maar bij ons in België kan ze op 2 handen tellen.

Er zijn er veel meer in België dan je zou denken :) Enkele top (eerste premie) Arabische volbloedhengsten in België hebben een flinke dosis Shagya bloed via hun Zuid-Amerikaanse bloedlijnen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:34

Kan je bovenstaande eens toelichten aub?
Interesseert me best wel ...