keuring arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nsh

keuring arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:25

Ik wil graag met mijn merrie mee doen met een keuring.
En ik vroeg mij af wat nou eigenlijk het verschil is tussen de amateurkeuring en een regionale keuring.
Kan je met beide als je je in schrijft gewoon mee doen?
Als ik het goed begrepen heb kan je met een merrie dan bepaalde premie's halen, hoe werkt dit precies en kan je deze premies ook op de amateurkeuring halen? En wat is dan het verschil tussen een 1e, 2e en 3e premie?
En dan de laatste vraag, ze krijgt nu een beetje showtraining maar zelf kan ik dit allemaal niet zo goed. Ik wil haar dan ook liever niet zelf voorbrengen. Is het ook mogelijk om daar ter plekke bij de show proffesionele mensen in te huren om met haar te rennen? Of zijn dit dingen die je dan van te voren al moet regelen met iemand?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:55

Er zit wel degelijk een verschil tussennde amateur en regionale, het 1e is tja voor de fun, je paard mag dan niet door een prof voorgebracht worden wel door je eigen, familie of vriend. Bij de regionale moet je een prof je paard laten voorbrengen.

Een premiekeuring gaat er heel anders aan toe als een show, bij de premie dient het paard zo natuurlijk mogelijk voorgebracht te worden en bij een show mag het paard echt geshowd worden. Een premiekeuring kan je aanvragen via het stamboek, volgens mij kan dit ook met de amateur gedaan worden.

Een prof ter plekke even inhuren dat zal niet zomaar gaan, sommige moeten meerdere paarden voorbrengen, iets wat je dus vooraf moet regelen.

Dit jaar zal ik mijn merrie eerst uitbrengen op de amateur in afwachting daarvan oordeel ik of ze naar de regionale zal gaan, vind dr thuis te mak, misschien dat ze elders wel zich laat zien, maar een paard dat geen kwaliteiten in de show heeft kan je beter thuis laten. Heb wel show meegemaakt maar nooit meegedaan dus spannend.

Ik train ze overigens wel zelf, hou er niet van als een paard naar de hand van een ander wordt gezet en dat ik niet weet wat er met dr gebeurt. En ik vindt het uiterst belangrijk dat ik een band heb met m'n paarden ipv een product wat ik heb gekocht en in de handen van een ander duwt om te hopen op meer winst, ik ga voor de lol en vindt dat m'n paard daar ook plezier in moet beleven

Hèt bezoeken van shows en trainingseminairs levert een bijdrage in mijn training. Mocht ze daadwerkelijk regionale gaan lopen zal ze in overleg kort verder getraind worden door de voorbrenger, maar dat is in de voorbije toekomst eerst zien hoe de amateur verloopt ;)

Kortom er valt veel te leren, en dr zijn mensen op het forum die veel meer met shows doen en nog meer info hebben, maar hierbij alvast mijn bijdrage en gedachte gang :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:44

Er komt een hoop bij kijken voor je naar een keuring gaat.
Zo moeten ze in showconditie zijn.
Daar moet je bijvoorbeeld rekening mee houden met je rij training.
Bij arabieren wordt er op een ander manier voorgebracht dan bij bijv het kwpn.
Ook het opstellen voor de jury gaat anders.

Kijk ook op het arabische volbloeden forum.
Daar heb je allemaal arabieren mensen.

Mischien een idee om mee te doen met een clinic in het voorbrengen die wordt oa door jan calis gehouden.
Deze clinic wordt altijd voor de amateuren keuring gedaan.

Ook moet je arabier in het bezit zijn van stamboek papier en paspoort en moet je lid zijn van het avs om te mogen deelnemen aan evenmenten binnen het stamboek

Elmars_Floor

Re: keuring arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:27

Bij de amateurkeuring kan je ook deelnemen aan de premie keuring (voor merries en ruinen)
Wij hebben dit ook 2 jr geleden gedaan en gingen toen trost met een 2e premie naar huis.

Ik zal eerst de amateurkeuring voorstellen, zoals eerder gezegd het is voor de fun. Er word wel serieus naar je paard gekeken maar het is een mooie instap om te kijken of je paard geschikt is voor de regionale.

Wij twijfelen ook enorm, onze merrie won in 2010 haar rubriek en werd Gold Medal Kampioen maar het hangt van haar resultaten dit jaar af of we met haar naar de regionale gaan. Beland ze in de top 3 dan gaan we erover nadenken anders laten we haar lekker thuis aangezien ze gewoon geen "show" merrie is.
Op de regionale ligt het niveau paarden toch gemiddeld hoger...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:41

Ook op regionale keuringen mag je zelf je paard voorbrengen hoor, alleen dit wordt bijna niet gedaan. Veel mensen zetten hun paard in training of regelen een voorbrenger om het paard voor hen voor te stellen. Het verschil is dat het op de amatuerkeuring niet door een prof gedaan mag worden, maar op de regionale zijn daar naar mijn weten geen regels voor. Ik zie wel vaker mensen hun eigen paard ook voorstellen, ook op de Nationale.
Of het verstandig is als je weinig ervaring hebt weet ik niet, je wilt je paard toch het beste laten zien op zo een dag. De amateurkeuring is wel een leuke manier om kennis te maken met de shows en hoe het allemaal gaat. Je krijgt dan ook feedback over je paard en er wordt uitgelegd waarom iedereen op een bepaalde plek eindigt. Dat vond ik zelf altijd erg leuk om te weten, anders blijft het soms toch nog een beetje een raadsel ;)

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 00:09

Bedankt voor de reacties! Het is me nu allemaal wat duidelijker.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:22

Interessant om te lezen allemaal :j

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:44

Barcelano schreef:
Ook moet je arabier in het bezit zijn van stamboek papier en paspoort en moet je lid zijn van het avs om te mogen deelnemen aan evenmenten binnen het stamboek

Je hoeft geen lid te zijn van het AVS...
Ik heb mijn hengst aan de regionale keuring te St Oedenrode mee laten lopen. Enige is dat jouw naam dus nergens vermeld wordt, maar wel die van degene die als eigenaar te boek staat.
In mijn geval kregen de fokkers het programmaboekje en de eer ging ook naar hun. Ik heb nog wel contact met hun en daarom heb ik het boekje wel gewoon gekregen.

Ook mag je zelf voorbrengen :j
Ik zou dit alleen niet doen :n

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:09

De amateurkeuring is zeker een leuke en ongedwongen manier om kennis te maken met het showen,premiekeuringen, liberty en ridden classes.

dit jaar is er ook een springclinic.

de voorbrengcursus van Jan Calis is zeker een aanrader,
dit jaar zal er voor de amateurkeuring ook wat georganiseerd worden in het Noorden van het land i.s.m Aurid Muskee

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:40

Ow leuk om dat van Aurid te krijgen, denk dat het voor mij allen te ver weg is

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:14

griebels schreef:
Barcelano schreef:

Je hoeft geen lid te zijn van het AVS...
Ik heb mijn hengst aan de regionale keuring te St Oedenrode mee laten lopen. Enige is dat jouw naam dus nergens vermeld wordt, maar wel die van degene die als eigenaar te boek staat.
In mijn geval kregen de fokkers het programmaboekje en de eer ging ook naar hun. Ik heb nog wel contact met hun en daarom heb ik het boekje wel gewoon gekregen.

Ook mag je zelf voorbrengen :j
Ik zou dit alleen niet doen :n

Dat zou ik niet zeker zeggen.
Wij hebben in 2005 voor het eerst meegedaan met een amateurkeuring toen was onze Floor niet overgeschreven op onze naam en waren we veder ook dus niet lid van het AVS.
We hebben toen deelgenomen en inderdaad de naam van de geregistreerde eigenaar kwam in het boekje te staan.
Maar.... Wij werden na de keuring meen ik door het avs zelf aangesproken dat we eigenlijk niet hadden mogen deelnemen omdat het paard niet op onze naam stond. Volgens mij heb ik het zelfs nog ergens in mijn mail staan. (word even ver zoeken)

Groetjes

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:16

Ondertussen de mail gevonden (ging sneller dan gedacht) en ik citeer een zin

" Beste Francien,

Voor deelname aan de keuring hebben wij het ingevulde formulier nodig en dient het paard overgeschreven te worden op jouw naam."

Verstuurd door het AVS Stamboek kantoor.

Dit is natuurlijk uit 2005 dus kan het natuurlijk mogelijk zijn dat dit nu niet meer aan de orde is maar destijds wel.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:36

Van de AVS site:

De show staat open voor alle bij het AVS ingeschreven Arabische Volbloedpaarden waarvan de geregistreerde eigena(ar)en aan al hun lidmaatschapsvoorwaarden hebben voldaan met de volgende voorwaarden:
- Indien het paard nog niet op naam is overgeschreven, dient u het originele AVS stamboekpapier tezamen met het inschrijfformulier op te sturen. Is dit niet bijgevoegd, dan wordt het paard op naam van de laatst bekende eigenaar in de catalogus opgenomen.

Mocht de geregistreerde eigenaar geen lid meer zijn dan is het dus niet mogelijk als ik het zo lees. Ik zou zelf toch graag mijn paard op mijn naam willen hebben: de oude eigenaar heeft het paard niet meer in bezit en zou ik dan ook niet vermeld willen hebben, maar dat is een keuze die je zelf maakt natuurlijk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:45

Indd een keuze die je zelf maakt...
Ik hoef geen lid te zijn, ik heb geen showpaard en ik vind dat er te weinig in het blad staat over bijv endurance. Verder heeft het voor mij geen meerwaarde om je paard over te schrijven.
Verder zijn de fokkers nog steeds lid van het AVS en voldoen ook aan de lidmaatschapsvoorwaarden.
Er staat nergens dat de nieuwe eigenaar verplicht is het paard over te schrijven, kunnen ze ook niet maken :n
Er staat alleen dat de geregistreerde eigenaar (dus niet de huidige eigenaar) heeft voldaan aan de voorwaarden.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:29

Ik heb toch echter wel m'n beide AVtjes op naam staan, je bent dan de laatst geregistreerde eigenaar en vindt dat toch heel belangrijk. Omzat dat zijn keuzes die een ieder maakt ;)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:59

@ Griebels
Dan scheelt het denk ik dat jou paard inderdaad geregistreerd is op de huidige eigenaar die dan nog lid is van het avs. En dat je er goed contact mee hebt. (zal ik in jou geval ook doen)

Maar als ik het goed begrijp (voor iedereen die nu met vraagtekens zit) Kan je niet deelnemen aan keuringen etc. zodra de geregistreerde eigenaar GEEN lid is van het avs.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:45

klopt...