arabier. medische zwaktes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pieceofcake

arabier. medische zwaktes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 00:22

Hoi allemaal!
Ik sta op t punt om een arab te kopen, na een leven tussen de kwpners. Nu vroeg ik mij af of er bepaalde medische dingen zijn die vaker voorkomen bij een arabier als bij een ander ras?
Groetjes!

RhealLover

Re: arabier. medische zwaktes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:59

Dat is geheel aan de eigenaar hoe hij zijn dier houdt, ieder paard heeft zijn zwaktes en dat is niet afhankelijk van het ras.

Ik werk al jaren op grote sportstal tussen de kwpners maar zie toch echt wel in dat de stalpaarden daar vaker blessures oplopen dan mijn weide AV's en gemakkelijker aan koliek lijden etc.

Gezondheid is toch iets wat je met de juiste voeding en evenwicht in bepaalde dingen beinvloed zo ook bij de AV :)

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:25

RhealLover schreef:
Dat is geheel aan de eigenaar hoe hij zijn dier houdt, ieder paard heeft zijn zwaktes en dat is niet afhankelijk van het ras.

Ik werk al jaren op grote sportstal tussen de kwpners maar zie toch echt wel in dat de stalpaarden daar vaker blessures oplopen dan mijn weide AV's en gemakkelijker aan koliek lijden etc.

Gezondheid is toch iets wat je met de juiste voeding en evenwicht in bepaalde dingen beinvloed zo ook bij de AV :)

Juist , vind ik ook ...het heeft veel te maken met oa. hoe je je dieren houdt!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:27

Een arabier kan door de vorm van het hoofd wat eerder last hebben van haken aan de voorkant van de kiezen. Hoe smaller het hoofd toeloopt, des te groter de kans dat zich hier haken vormen aan de voorkant van de voorste kiezen.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:28

ik denk er ongeveer hetzelfde over,

als je paard veel buiten staat dan heeft het waarschijnlijk ook een beter immuunsysteem, en wordt het minder snel ziek dan een paard dat veel op stal staat, en dat ze dus niet specifiek vaker ergens last van hebben.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:53

Over het algemeen zijn arabieren kwa been gebreken sterker.
Bepaalde dingen komen weleens voor maar wel in mindere maten.

Over de kiezen heb ik tot nu toe weinig gezien.
Tot nu toe meer gezien bij andere soorten paarden.
Ik laat zoiezo standaard 1 per jaar een tandarts komen.

Kijk voor een Arabier bij fokkers.
Bezoek er gewoon een aantal om ook wat meer over het ras te weten te komen.
Wil je een echte Arabisch volbloed,let er dan op dat er papier op zit of beide ouders aantoonbaar zijn.
Verdiep je dan een beetje in de lijnen.
Er worden genoeg zogenaamde Arabieren verkocht zonder papier die uiteindelijk een mengelmoesje zijn

Rontgen foto s zeggen niet alles maar er valt wel al een hoop been gebreken af.

Kijk ook op:www.arabischevolbloeden.com/forum hier zitten alleen maar liefhebbers van dit ras en fokkers

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:27

Qua fokken zijn er een aantal vererfbare aandoeningen maar zolang ze drager zijn en niet lijder merk je er niets van bij het rijden.

En net als hierboven: huisvesting is alles... :j
(geldt voor alle paarden uiteraard)

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 13:37

Dankjullie! Ja ben zelf een groot voorstander van op het land zetten. Ging meer om of er bepaalde erfelijke eigenschappen vaker voorkomen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:25

Barcelano schreef:
Over de kiezen heb ik tot nu toe weinig gezien.
Tot nu toe meer gezien bij andere soorten paarden.
Ik laat zoiezo standaard 1 per jaar een tandarts komen.

Mijn info hierover had ik van paardentandartsen en uit de lesstof van de Amerikaanse opleiding voor paardentandarts. Hierin wordt gewezen op het meer voorkomen van dergelijke haken bij Arabische volbloeden en welshpony's.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:30

Niet echt een medische zwakte, maar het kan best voorkomen dat het kruis van een arabier hoger ligt dan de rug zegmaar.
Daardoor kan de achterhand moeilijker onder het lichaam geplaatst worden (het kan uiteraard wel gewoon, maar het kost wat meer moeite)!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:50

mariskalove schreef:
Niet echt een medische zwakte, maar het kan best voorkomen dat het kruis van een arabier hoger ligt dan de rug zegmaar.
Daardoor kan de achterhand moeilijker onder het lichaam geplaatst worden (het kan uiteraard wel gewoon, maar het kost wat meer moeite)!

Euhm dat zie ik als een slecht fokproduct :o en dit is niet iets wat bij AV's gemakkelijker voorkomt als bij andere rassen (zie het ook al te vaak bij warmbloeden)

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 15:14

Overbouwde paarden zie je indd bij veel meer rassen en is denk ik ook of een slecht gefokt paard of dat tijdens jonge jaren geen goede voeding heeft gehad ter ondersteuning van de groei.. Maar nogmaals bedankt voor de reacties heb er erg veel aan!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:25

RhealLover schreef:
mariskalove schreef:

Euhm dat zie ik als een slecht fokproduct :o en dit is niet iets wat bij AV's gemakkelijker voorkomt als bij andere rassen (zie het ook al te vaak bij warmbloeden)

En als iets technisch in de rijerij :o
Ziet veel mensen met zo type te diep en dan hoog inzetten met rijden waardoor beestje haast wel moet stikken :+

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:42

Mijn oude ruintje liep gemakkelijk de passage, reed ook ZZ paarden :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:46

polly2 schreef:
Een arabier kan door de vorm van het hoofd wat eerder last hebben van haken aan de voorkant van de kiezen. Hoe smaller het hoofd toeloopt, des te groter de kans dat zich hier haken vormen aan de voorkant van de voorste kiezen.

Mijn ervaring is dat Arabische- en Welsh typen een hoog oplopende kiezenrij hebben (kromme van Spee) en dat zich haken vormen op de eerste kiezen boven, èn op de laatste kiezen onder. Jaarlijks goed onderhoud kan hier veel ellende voorkomen,.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:10

Albert schreef:
polly2 schreef:

Mijn ervaring is dat Arabische- en Welsh typen een hoog oplopende kiezenrij hebben (kromme van Spee) en dat zich haken vormen op de eerste kiezen boven, èn op de laatste kiezen onder. Jaarlijks goed onderhoud kan hier veel ellende voorkomen,.

Ja, dit is precies wat er in de lesstof staat. Jij verwoordt het alleen een beetje beter dan ik, ik zat in mijn herinnering te graven. En logisch idd dat als er aan de voorkant boven problemen ontstaan, dit aan de achterkant beneden ontstaat.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:27

Sarcoiden schijnen wat vaker voor te komen bij arabieren, net als melanomen (maar dat is puur doordat er veel schimmels onder de arabieren zijn).

Er zijn een aantal erfelijke aandoeningen bij arabieren (o.a. CA), maar die komen als veulentje al tot uiting en deze veulentjes worden ingeslapen.

Mijn arabier is pas geleden op haar 8e voor het eerst naar de tandarts geweest en had nauwelijks haken overigens.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:21

Ireen_ schreef:
Sarcoiden schijnen wat vaker voor te komen bij arabieren, net als melanomen (maar dat is puur doordat er veel schimmels onder de arabieren zijn).

Er zijn een aantal erfelijke aandoeningen bij arabieren (o.a. CA), maar die komen als veulentje al tot uiting en deze veulentjes worden ingeslapen.

Mijn arabier is pas geleden op haar 8e voor het eerst naar de tandarts geweest en had nauwelijks haken overigens.

Dit kan je beter anders formuleren dan als een "aandoening" want het is geen "aandoening" maar een defect GEN ....dit behoeft geen probleem te zijn, er zijn tegenwoordig tests voor , dragers van het defecte GEN hebben nergens "last" van , men moet alleen nooit of te nimmer 2 dragers kruizen want dan is er een kans op een affected veulen en daar zit een fokker natuurlijk niet op te wachten .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:18

Met aandoening bedoel ik inderdaad alleen paarden die ziek zijn/affected/2 dragers als ouder hebben. Niet dat het dragen van het gen een aandoening is. Volgensmij komt dit wel voornamelijk bij arabieren voor, ik ken geen andere rassen waarbij dit speelt (al zullen die er vast wel zijn).

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:06

Ik zou gewoon gaan rondkijken en je niet laten afschrikken door bepaalde erfelijke ziektes die voorkomen om dit ras niet te nemen.
Wil je niet fokken of zoek je een ruin dan maak het weinig uit of ze scid of ca drager zijn.

Het avs is niet zo heel groot dan lijkt het of bepaalde erfelijke dingen meer voorkomen.
In andere stamboeken heb je ook dit soort erfelijke dingen alleen is het paarden aantal groter.
Melanomen komen ook vaak zat bij kwpners voor, is niet perse echt een AV aandoening.

kijk en vraag op het arabische forum gewoon wat rond

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:05

Ik had van mijn dierenarts gehoord, die vaak met bloedpaarden werkt, dat Arabische Volbloeden snel last hebben van een zwakke rug.
Waarom dat was weet ik niet precies meer. (Hij is Duits, alleen mijn vader spreekt met hem en ik verstond enkele woorden := )
Ook worden sommige afvalstoffen moeilijker afgevoerd dacht ik?
Het spijt me, ik zou het niet meer weten.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:03

Een weke ofwel zwakke rug is een oorzaak van iets, dit heeft niks met het ras te maken eerder met een slechte ruiter (oorzaak nr1) of verkeerd gefokt.

Een slechte spijsvertering is ook geen veelvoorkomend bij av's, dit komt eerder voor bij de warmbloedpaarden. Daarnaast is dit ook weer afhankelijk van de eigenaar en problemen met spijsvertering heb jezelf in de hand, genoeg variatie in de voeding en vooral veel buiten doet een paard goed.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:13

In bepaalde fokrichtingen bij arabischevolbloeds zit het euvel van overbouwd zijn ,holerug , te kort kruis en ga zo maar door.....
Een volbloed arabier is ook eigenlijk niet gefokt vanuit de oudheid om bijv. mee te dressuren maar om oorlog te voeren en dan keek me niet of een paard netjes liep maar men fokte vooral op ...uithoudings vermogen , snelheid , hardheid/droge benen , moed , trouw zijn/ meedenken , schoonheid/adel enz.....de meeste [niet allemaal] volbloed arabieren lopen liever met het hoofd in de lucht dan dat ze in de "krul lopen".....neus omhoog, staart erop en rug weggedrukt en zo hard mogelijk....dan is de AV in z'n element ...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:29

dakhilah schreef:
In bepaalde fokrichtingen bij arabischevolbloeds zit het euvel van overbouwd zijn ,holerug , te kort kruis en ga zo maar door.....
Een volbloed arabier is ook eigenlijk niet gefokt vanuit de oudheid om bijv. mee te dressuren maar om oorlog te voeren en dan keek me niet of een paard netjes liep maar men fokte vooral op ...uithoudings vermogen , snelheid , hardheid/droge benen , moed , trouw zijn/ meedenken , schoonheid/adel enz.....de meeste [niet allemaal] volbloed arabieren lopen liever met het hoofd in de lucht dan dat ze in de "krul lopen".....neus omhoog, staart erop en rug weggedrukt en zo hard mogelijk....dan is de AV in z'n element ...

vandaag gemerkt tijdens een buitenrit, heb nu al spierpijn... :P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:15

Ik dacht dat je je paard verkocht omdat je er geen tijd meer voor had??