arabier altijd heet, of ook relaxed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

arabier altijd heet, of ook relaxed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 02:21

Ik vind arabieren erg mooie paarden, en begin langzamerhand de leeftijd te krijgen waarop ik zelf een paard kan gaan onderhouden, en die gaat er dan ook komen. En eigenlijk het liefst een arabier, tenminste dat denk ik, want ik moet er nog maar eens goed kennis mee gaan maken en op info jacht gaan, dus hier een beginnetje:

Ik vind hete, pittige paarden absoluut geen probleem. Maar als ik ga buitenrijden wil ik na het hele gewennings proces toch wel graag ontspannen kunnen buiten rijden. Elk paard is anders, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen.

Moet ik de hele weg bang zijn dat het paard schrikt oid en bijv. de sloot in zal springen. Of is ook een arabier na een goede opvoeding en een vertrouwensband relax buiten? (Of op andere terreinen enz.)

Kukkie

Re: arabier altijd heet, of ook relaxed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 02:26

De meesten zijn wel lekker voorwaarts, maar niet eens allemaal.
En bij onverwachte dingen zullen ze eerder gaan snorken en trappelen en de staart omhoog gooien dan andere rassen.
Maar ze gaan er echt niet sneller vandoor of uit hun stekker dan andere paarden.
Temperament: ja. Maar ze zijn ook vaak erg moedig en nieuwsgierig, dus blind in paniek wegrennen komt niet vaker voor bij een arab dan bij andere paarden.
Er zijn er zat waar je heerlijk relaxed mee buiten kunt rijden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 02:29

Goh wat grappig, ik zag net jouw reactie in een ander forum over een arab, en ik heb toen overwogen om je hierover een PB te sturen haha. Bedankt voor je reactie :)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 02:31

Ik heb een arabier, ik kreeg hem toen hij 8 was en hij is inmiddels 17.
Hij is al die tijd druk en onberekenbaar geweest.
Met rijden zelf is hij braaf, maar wel voorwaards. Ik vind dit geen probleem want ik heb liever een paard met wat pit, als een sloom paardje wat niet vooruit te branden is...

Verder moet ik inderdaad wel altijd in mijn achterhoofd houden dat hij elk moment kan schrikken. Zowel als ik ernaast loop, als in stal, en vooral buiten. Buiten zijn er natuurlijk veel meer impulsen en schrikt hij sneller. In de bak, vind hij welleens iets eng, maar als ik hem vraag door te zetten en erlangs te gaan doet hij dit ook en valt het best mee.
Hij is absoluut niet gevaarlijk, zal nooit bokken of mensen pijn doen. Dus daar ben ik gelukkig verzekerd van.

Verder, ja bijvoorbeeld springen kan ik met hem niet. Hij vind de hindernissen niks (ookal rijd ik dressuur in een bak met hindernissen is hij opgefokt en amper normaal te rijden, omdat de ontspanning bijna onmogelijk te verkrijgen is). Springen doen we dus ook nooit, omdat hij er geen plezier aan beleefd en ik dus ook niet.

Met dressuur vind ik zijn temparament erg fijn. Zo heeft hij veel potentie en kan je ook het nodige van hem vragen. Hij zal altijd zijn best voor je doen en dat is het vurige.

Persoonlijk ben ik voor Moon gevallen door zijn karakter, ik vind het karakter wat een arabier normaal gesproken bij zich draagt, dus de standaard kenmerken, prachtig. Geen enkel paard wat daar voor mij wat aan kan veranderen!
Dus ja het is sowieso persoonseigen, en daarnaast is het ook maar net wat je wilt.
Ik persoonlijk wil elke dag een nieuwe uitdaging, geen hobbelpaard wat elke dag braaf zijn stap, draf en galop rijd en dan weer terug het land op. Zo'n allrounder is leuk omdat je er alles mee kan, maar voor mij valt de uitdaging dan weg en die heb ik simpelweg gewoon nodig. Blijkbaar voldoet Moon daar goed genoeg aan ;) want ik heb hem al 9 jaar en hij gaat pas weg als hij het zelf opgeeft.

Overigens zijn er genoeg arabieren die wel heel openminded zijn, en hun temparament goed onder controle kunnen houden. Als je kiest voor een arabier zou ik dan ook zeker langsgaan en kijken welke indruk je van het paard krijgt, of je hem vertrouwd enz.
Succes!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 02:32

Ik heb een tijd een arabier verzorgd van een kennis van mij. Zoals hierboven al gezegd word (door Kukkie), zo was hij ook. Hij was 7 jaar. Ik ben dankzij hem van onzekere ruiter naar zekere ruiter gegroeid en ik durf veel meer dingen aan nu, ik heb veel meer vertrouwen in paarden als daarvoor. Dat was heel fijn aan hem :j Arabiertjes zijn naar mijn mening, als je hun vertrouwen eenmaal hebt gewonnen, echt de aller aller beste paardjes die er zijn :D Zo ongelooflijk trouw! Ik heb met dat beestje in zo'n korte tijd zo'n band opgebouwd. Zo'n band hebben met een paardje had ik nooit ervaren, je kan wel stellen dat ik er nog vaak met veel plezier aan terug denk <3

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:38

Ik blijf het toch apart vinden, dat beeld dat veel mensen hebben van Arabieren.

Arabieren zijn over het algemeen gevoelig en alert en ze willen graag voor je werken, maar dat betekent niet meteen dat ze maar als een ongeleid projectiel door het leven schieten. ;)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:44

Ik heb ook een paardje met arabisch bloed van inmiddels 27 jaar... Ik heb hem vanaf zijn 2e... Is ook altijd fribs en springerig geweest maar nooit gemeen! Heb best weleens een smak gemaakt maar toch had ik alle vertrouwen in hem en nog steeds... Kan hem zo pakken en naar het bos... Ken hem inmiddels ook zo goed... Temperament ja... er dol vandoor gaan is nog nooit gebeurd buiten... gewoon wereldpaardjes, ECHTE maatjes dat zijn het!!!!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:48

ik heb vorig jaar een arabiertje zadelmak gemaakt beest was net 3 en net gecastreerd. was superbraaf nooit geen problemen mee gehad was heel relaxed en zeer fijn te rijden. dus nee ze zijn niet altijd heet.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:52

Mijn arabiertje is ondertussen 10, ik heb hem sinds hij bijna 8 was. Hij is een lieverd, lekker knuffelig, loopt als een hondje achter mij aan en laat zelfs zijn eten staan om te komen kroelen.

Bij het rijden is hij met momenten sloom, maar kan hij ook wel pittig uit de hoek komen.
Op de grond kan ik er veel mee, is hij van weinig bang en buiten aan de hand schrikt hij nagenoeg nooit.
Onder het zadel in de piste schrikt hij ook van weinig, maar als hij schrikt is het ook maar een huppeltje of het hoofd in de lucht en dan kijken naar waarvan hij geschrokken was.
Buiten is hij op sommige momenten superrelax, maar op andere momenten durft hij wel te schrikken (maar hij heeft tot nu toe weinig ervaring met buitenrijden en moet alles nog leren).

We doen samen veel verschillende dingen: voetballen, lange lijnen, bitloos rijden, grondwerk, obstakeltraining, lekker werken zonder touw, clickertraining, een beetje springen, ...

Het belangrijkste bij een arabier lijkt mij dat je geduldig bent en dat je je niet opspant.
Ik ben vorige zomer van mijn paardje gevallen op vakantie en heb angst opgedaan. Na een jaar zit ik met behulp van les weer wat meer relax op mijn paardje en ik merk dat hij weer minder van alles schrikt en veel relaxer is.

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:18

Heb net een aantal topics opgezocht, misschien heb je er wat aan :)

[AV] arabieren fel?
[AV] waar of niet waar
[AV] wat is het karakter van een arabier ?

Als je de zoekfunctie gebruikt, dan kom je ongetwijfeld nog wel veel meer topics tegen.

Ik ben in ieder geval helemaal weg van dit ras. Ze zijn eerlijk, trouw, lief, gevoelig, willen graag voor je werken, ze denken met je mee, ze zijn erg slim en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is ook maar net hoe open je staat voor hun karakter. Ze gaan voor je door het vuur als je hun maatje bent. Geweldig ras! <3

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:51

Karin schreef:

Arabieren zijn over het algemeen gevoelig en alert en ze willen graag voor je werken, maar dat betekent niet meteen dat ze maar als een ongeleid projectiel door het leven schieten. ;)

Nou ja, in mijn geval komt dat eigenlijk omdat ik alleen ongeleide projectielen ken.. Waarbij het ongetwijfeld aan de ruiter ligt, maar mijn vermoeden was dat deze paarden toch ook anders zijn, en dat is gelukkig door al jullie reacties bevestigd :D

Bedankt voor die topics, ga ik ook even doorlezen! En hebben jullie dan een Poolse/Egyptische/Russische/Spaanse enz.? Zit daar nog verschil in?

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:01

Ik denk dus ook dat een arabier goed vooruit staat maar absoluut geen gek is. Je moet natuurlijk wel kunnen rijden. De mijne is super wanneer hij bij mij is, kan er zelfs mee joggen (western), bij iemand anders is hij veel heviger en soms gevaarlijk omdat hij daar geen vertouwen in heeft, er rijdt dus niemand anders meer mij, hij hangt te hard aan mij wat ik echt wel super vind. Die van mij is Egyptisch maar ik weet niet of daar qua karakter veel verschil op zit. Ik weet wel dat arbieren echte werkpaarden zijn ze doen het super graag en zullen er 100% voor gaan.

Veel succes met de zoektocht

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:08

Onze arabieren varierend in de leeftijd van 1 tot 5 jaar en allemaal hengst zijn geen van alle ongeleide projectielen.
Supermak in het verkeer, met water en op wedstrijd/show terrein.
Ze laten vocaal wel even weten dat ze de tent zijn binnengekomen maar daar blijft het dan ook bij.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:12

ik ken enkelt arabieren die de makheid zelfe waren.
eerder lui dan pittig.
fijn te rijden paarden, lief in de ongang en met vele steel je toch wel een showtje weg.

ik denk dat het maar net is wat voor paardje je koopt.
ik elk ras zitten rotte appels, en het is nog altijd wat de eigenaar er van maakt :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:13

Ligt ongeveer helemaal aan de opvoeding en hoe je ermee omgaat :j
Er zijn evenveel schrikkerige als rotsvaste arabieren, zoals dat bij elk ras bijna is ..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:31

inderdaad.. wel temperament, zeker geen ongeleide projectielen ;)

Ik heb een arabier van 8 die verder nog nauwelijks wat kende (bij haar fokker en opgegroeid, nauwelijks buiten de hekken geweest en niet gereden), ze is verder wel keurig opgevoed door haar vorige eigenaar/fokker. Ze hebben daar al jaren arabieren en eigenlijk waren ze allemaal heel braaf.
Ze is binnen 2 maanden toch al bijna verkeersmak te noemen en heeft verder eigenlijk een heel relaxed karakter. Ik heb altijd een haflinger gehad en kan niet zeggen dat mijn arabier een moeilijker karakter heeft of minder braaf is. Mijn hafje had ook aardig wat temperament, was alleen veel stoerder, maar ook veel drammeriger. Mijn arabier is heel erg op mensen gericht en heeft ook de neiging steun bij je te zoeken als ze iets eng vindt, ze heeft nog nooit een poging gedaan weg te rennen. Daarbij is ze ook wel heel nieuwschierig en durft ze op het "gevaar" af te gaan als ik dat ook doe. Het inrijden heeft ze ook ontzettend snel opgepakt, geen stap verkeerd gezet!
Ik vind de vooroordelen over arabieren een beetje overtrokken, moeilijke paarden zijn het echt niet.
Mijn arabje, ca 2-3 mnd onder het zadel
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... age6-2.jpg

Ik heb een rus overigens ;) Ik hoor wel eens dat de egyptische arabieren iets "nerveuzer" zijn dan de spanjaarden/russen/poolse.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:43

ik kan heel relaxed aan een lang teugeltje buitenrijden hoor, zelfs als ze schrikt kan ik op stem en zit haar klameren en verder rijden. maar dat heeft een tijd gekost om zo'n vertrouwensband op te bouwen, ze gaat nu echt overal voor me heen. dat is ook gelijk wat je bij een arabier tegenkomt, je moet er wat tijd in stoppen maar als ze je echt vertrouwen dan doen ze alles voor je, ook netjes langs die supergevaarlijke snickersverpakking op de grond :P

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:47

Dan heb ik een heel mooi voorbeeld van hoe een arabier kan zijn; zijn naam is AR Fayyim (2 jr hengst)
Hij is het meest relaxte, coole paard die je je maar kunt voorstellen (staat bv. wel een uur aan een ringetje bij zijn stal, rustig te wachten tot er iets van hem gevraagd wordt). Laatst is hij door tenten, onder parasols gelopen omdat er feest was op stal. Totaal geen probleem, keek niet op of om. Maarrrrrrrrrr..... vraag je van hem een showtje _/-\o_ +:)+ *\o/* dan schroomt hij niet, staart erop en dansen maar !!!!! Hij is daarna ook gelijk weer relaxed aanwezig, niks aan het handje.
Hij is het ultieme droompaard, zeker qua karakter (en hij mag er ook best wezen .... }> )

Hier staat hij samen met zijn shetvriend te wachten bij de WC's *D

Afbeelding

Hier staat mijnheer in zijn stal, over dit terrein liep hij gapend, keek niet op of om van de parasols e.d.

Afbeelding

Schiet mij maar lek

Afbeelding

Maar dan op de shows !!!

Afbeelding
Afbeelding

Tja.... en dan nog als knuffelpony in de Penny :D

Afbeelding

Het ligt gewoon al aan de opvoeding vanaf DAG 1 !!! en hoe je ermee om gaat ;)
Voor ons geldt ook NOOIT GEEN ANDER RAS meer .... <3

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:50

ligt helemaal aan het paard en de opvoeding, je hebt koele araberen, die het gewoon over zich heen laten komen, maar ook hetere. je kan natuurlijk een kruising kopen, van een koud ras. Je kan ook gewoon op zoek gaan naar een rustigere arab. Succes!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:58

Karin schreef:

Hardnekkige vooroordelen zijn inderdaad lastig om de wereld uit te helpen :7

Rijd over het algemeen alleen maar op arabieren, de een is zo mak als een lammetje en blijft op buitenrit gewoon even kijken naar iets 'engs' om vervolgens met wat aanmoediging er gewoon langs te stappen (zelfs langs een hoge heg met daarachter 3 watersproeiers die over de heg heen kwamen :+ ).

De ander zou in hetzelfde geval toch redelijk gaan 'flippen' en al bokkend en dansend er langs te gaan.

Weer een ander zou begeleiding vanaf de grond nodig hebben, en dan zou ik dus afstappen en hem er vanaf de grond langs begeleiden.

Als je zelf rustig van persoon bent én stabiel qua persoonlijkheid dan is een arabier heel makkelijk te rijden ;-). Enige is dat ze over het algemeen sensibeler zijn dan andere paarden, je kan ze vaak alleen met je zit al rijden en hoeft alleen maar aan de draf te denken en ze gaan al in draf.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:00

ben laatst nog op een arabierenstal geweest voor foto's
nou ik was verbaasd over hoe relaxed ze waren :+

omgang is gewoon heel belangrijk.....
als jij nerveus bent,zullen hun het ook zijn...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:07

Ik heb ook een volbloedarabier gehad. Ook absoluut geen ongeleidprojectiel. Juist heel betrouwbaar, het meest verkeersmakke paard van stal, was echt nergens bang voor. Zelfs niet tijdens de jaarwisselingstijd en iedereen aan het klieren was met vuurwerk.
Maar wél erg temperamentvol. Vooral op buitenrit in het bos. Werd dan enthousiast, liep een beetje te dribbelen, had moeite met stilstaan, en wilde het liefste HARD :D Maar toch, ze luisterde precies naar wat je wilde, wilde je een rustige draf; kwam er rustige draf. Wilde je geen galop, kwam er geen galop. Als je zelf een rustig iemand bent zijn het de perfecte paardjes. Ben je zelf ook van het type adhd, gaat het hard tegen hard, en is het waarschijnlijk een iets minder goede combinatie ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:03

Ahum 22 jaar is de mijne en ERG voorwaarts!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:04

Mijn vzpony arabier ik 20, nog altijd best wel heet MAAR: ik heb meerde arabieren gereden en de meesten waren wél koel in het hoofd en héél betrouwbaar. Dus niet zo heel snel schrikkenl, maar wel gewoon pittig!

Ik vind het heerlijke paarden, temperament vol maar niet te erg dat het gevaarlijk oid wordt!

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:17

Mijn paardje heb ik een jaar geleden gekocht. Ze was toen nog niet verkeersmak. Maar na 2 maanden ging dat al prima. Ik kan lekker rijden op straat. Ze vindt wel regelmatig dingen spannend, maar is dan, als je zelf maar rustig blijft, nog prima in de hand te houden. Terwijl ik ook mensen met KWPN-ers over straat zie gaan, die bij het minste of geringste af moeten stappen. Mijn paardje is vaak, met een beetje geduld, langs enge dingen heen te rijden. Natuurlijk wel met het nodige gedribbel en gesnork. Maar ik vind dat juist heel leuk. Vrachtwagens en tractoren hoeven ook geen probleem te zijn, mits de weg niet te smal is. Een hele groep knetter motoren blijft lastig. Maar dat was met een hoop andere paarden die ik ken ook.

Mijn merrie was deze winter kreupel, heeft maanden alleen maar op het harde gestapt, 2 of 3 keer per dag. Maar toen ik er weer rustig aan op mocht, heb ik gelijk een rondje buiten gestapt. Ze was super braaf. Ik weet zeker dat er veel mensen zijn die dat niet met hun paard kunnen.

Dus arabjes zijn temperamentvol, maar ik vind ze niet van die hete monsters als ze door sommige mensen worden afgeschilderd.

En dat de mijne een uitzondering is, geloof ik niet echt.