Hulpstamboek voor 3/4 arbjes??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

racinggirl

Hulpstamboek voor 3/4 arbjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:43

Weet iemand of dit bestaat??
Ik ben benieuwd of het AVS dit kent, bij veel stamboeken zie je dat ze een hulpstamboek hebben voor een niet vol ras.
Oja en NRPS weet ik wel, maar juist benieuwd waar je nog meer terecht kan??

JKiya

Re: Hulpstamboek voor 3/4 arbjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:31

Het AVS is een gesloten stamboek, dus alleen 100% arabische paarden worden opgenomen. Het AVS kent geen hulpstamboek naar mijn weten.
Voor kruisingen met specifieke rassen kun je wel terecht bij andere stamboeken, maar dat wordt dan meer gezien als een ras op zich meen ik. Denk aan de quarabs en arabofriesen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:34

In nederland worden er alleen 100% arabisch gefokte paarden opgenomen in het stamboek. De arabier staat bekend om zijn lange geschiedenis van zuiver te zijn gefokt, en dat wil het AVS en de ECHAO ook zo houden. Ik geloof dat er in Belgie wel een onderscheid wordt gemaakt tussen arabier (met een hoog percentage arabisch bloed) en arabisch volbloed.

Sigrid72

Re: Hulpstamboek voor 3/4 arbjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:15

In Nederland had je destijds het APS : het Arabische Paarden Stamboek, waarin zowel arabische volbloeden als halfbloeden (paarden en pony's) en anglo-arabieren in stonden opgenomen. In 1980 (ik kan er een jaar naast zitten) is het APS opgesplitst in het AVS (puur arabische volbloeden) en het NRPS (paarden en pony's met arabische bloedvoering). De fokdoelen van beide richtingen waren immers meer en meer uit elkaar gaan liggen.

In België is er het BAPS, dat grotendeels arabische volbloeden registreert, maar eveneens een register heeft voor anglo-arabieren, en halfbloedarabieren. Ook de Shagya's vallen hieronder. Net omdat het BAPS voornamelijk op de arabische volbloeden is gefocused, blijft de halfbloed onderbelicht.