Anglo-Arabieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Anglo-Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 16:40

Ik zou graag jullie mening horen over dit ras, ze hebben een tijdlang heel veel in de topsport meegelopen, maar tegenwoordig hoor je er bijna niets meer over.

oOoKellyoOo

Re: Anglo-Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:44

geweldig ras, veel temprament veel pit eigenkarakter , vaak wat nerveuzere paarden, maar ook mijnn ervaring is dat ze zich echt aan 1 toevertouwen, ook is het niet echt een beginners paard dit vanwege het pittige karakter. maar wel echte werkpaarden, maar ook oh zo lief naar de baas

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:46

mijn vriendin heeft er een...
Lief karakter maar erg veel temperament...
Erg gevoelig....het zou mijn keus niet zijn,alles moet in overleg.
We proberen er ontspanning in te brengen tijdens het rijden,ook dat valt niet mee.
Ze is erg rennerig....komt ook omdat ze verkeerd is ingereden.
Het gaat nu al stukken beter.

Volgens mij zijn het prima paarden om endurance of een cross mee te rijden,maar ik weet niet of je ze een plezier doet met dressuur(verzameling vragen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:47

oOoKellyoOo schreef:
geweldig ras, veel temprament veel pit eigenkarakter , vaak wat nerveuzere paarden, maar ook mijnn ervaring is dat ze zich echt aan 1 toevertouwen, ook is het niet echt een beginners paard dit vanwege het pittige karakter. maar wel echte werkpaarden, maar ook oh zo lief naar de baas

klopt helemaal :D inderdaad geen beginners paard....mijn vriendin is een beginner :o

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 16:56

Ik heb nu zelf al bijna 2 jaar een anglo-arabier en rij er een basis dressuur mee, maar om er verder mee te werken (wijken gaat nog) wordt het moeilijk, springen doet hij heel graag, maar liefst gewoon uren lang rondcrossen in het bos. Maar soms zit hij met energie uitbarstingen, niet stout ofzo, maar gewoon proberen te vertrekken, en als je hem dan laat doen dan kan hij gemakkelijk 3 kwartier aan het galloperen zijn (en echt geen gecontroleerde of rustige galop). Nu vroeg ik mij af of dat wel vaker voorkomt. Als hij dit heeft dan zet ik hem meestal stil, stap ik af en zet hem aan de longe, want 3 kwartier blijven galloperen dat voel je toch wel in je spieren. Ik weet niet of dit de juiste reactie is, het ligt niet aan zijn eten want dat hebben we al aangepast en er zit geen verandering in.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:50

Die van mij wou altijd keihard werken ook dressuur matig ging ze super, en er zat ook veel meer in , ze had er wel een handje aan op een versnelling te verhogen maar bleef wel controleerbaar. Helaas heefd ze kissing spines sinds kort ontdekt,, dus we gaan beginnen met een heel andere training alleen longeren, maar aangezien ze erg nerveus en kijkrig is word dat nog leuk

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:54

ik heb er ook 1 en doe er echt van alles mee! dressuur, springen, beetje trail achtig iets haha.. buitenrijden, lange lijnen werk, durf er niks achter te plakken omdat ik daar geen ervaring in heb maar volgens mij zou ze het zomaar kunnen haha maar het is idd wel een dame.. maarja ik heb haar al van veulen af aan dus wij zijn wel op elkaar ingespeeld. ik moet ook niet aan de bakrand gaan staan als iemand anders er even een rondje mag uitproberen ant dan kijkt ze me van de zijkant echt zo aan van hee jij hoort erop!

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:58

Seltje schreef:
Ik heb nu zelf al bijna 2 jaar een anglo-arabier en rij er een basis dressuur mee, maar om er verder mee te werken (wijken gaat nog) wordt het moeilijk, springen doet hij heel graag, maar liefst gewoon uren lang rondcrossen in het bos. Maar soms zit hij met energie uitbarstingen, niet stout ofzo, maar gewoon proberen te vertrekken, en als je hem dan laat doen dan kan hij gemakkelijk 3 kwartier aan het galloperen zijn (en echt geen gecontroleerde of rustige galop). Nu vroeg ik mij af of dat wel vaker voorkomt. Als hij dit heeft dan zet ik hem meestal stil, stap ik af en zet hem aan de longe, want 3 kwartier blijven galloperen dat voel je toch wel in je spieren. Ik weet niet of dit de juiste reactie is, het ligt niet aan zijn eten want dat hebben we al aangepast en er zit geen verandering in.

wat doe je allemaal met m ts? zoals ik als zei doe ik heel veek verschillende dingen met de mijne.. anders word ze ook vervelend, maar bij mij is dat dan staken. ze zijn heel slim.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:45

Ik heb sinds 2 jaar een merrie die een kruising is tussen een anglo arabier (leeny v. Santana) en een arabisch volbloed (Jahim v. Numizmat)

Ik heb haar gekregen toen ze net 4 jaar was geworden, en toen zijn we haar ook gaan inrijden.(ik als beginner) In de bak was het een drama, overal van schrikken en bokken dan.
Maar naar buiten gaan was prima, schrok e nergens van en ws helemaal in haar element. Alsof ze verkeersmak geboren was.
Voorheen hebben we gedressuurt en af en toe een sprongetje, maar mevrouw laat duidelijk merken wanneer ze iets niet wilt of niet leuk vind, of eventueel pijn heeft. (Geen idee of dat bij het ras hoort)
Heel gevoelig voor emoties, maar wil dolgraag voor je werken.
Dressuur hadden we beide niet echt plezier in, en springen lag ons ook niet.
Rijd nu western met haar, en doet ze heel leuk :)

Maar nu, na twee jaar. Is ze ook heel eenkennig geworden, bokt of steigert niet meer en gaat er ook niet zomaar meer vandoor als ze weer es zogenaamd schrikt. Kijkt wel even op, maar blijft onder me. Zelfs nu ook zonder zadel.

En sinds ze over is op ander voer, is ze ook veel rustiger - niet alleen in omgang, maar ook op stal. En ziet haar mest er ook een stuk beter uit.

Ik weet iniedergeval wel dat ik het heel fijn vind om met arabieren te werken :) Geweldige beesten.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:36

geweldig dit, allemaal de zelfde kenmerken :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 16:14

ikke129 schreef:
Seltje schreef:

wat doe je allemaal met m ts? zoals ik als zei doe ik heel veek verschillende dingen met de mijne.. anders word ze ook vervelend, maar bij mij is dat dan staken. ze zijn heel slim.

Euhm, veel longeren opt moment (kheb zelf wa last van men rug), een vriendin van mij neemt er springlessen mee, ze gaat binnenkort op wedstrijd 1-1.10m. dan pak ik 1 x per week dressuurgerichte les en dat gaat van mooie afgereden diagonalen in galop, tot wijken in draf. (verder geraken we moeilijk want zijn buigingen zijn nog niet volledig zuiver, maar we zijn er aan aan het werken). En dan veel int bos gaan wandelen en vooral rondcrossen, want daar geniet hij echt van.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:22

mooi afwisselend werk dus;) die buigingen: gaat ie naar de tandarts? ik had dit jaar een andere tandarts en die vond mooi haken op de voorste en achterste kies die er al 3 jaar zat en dus door de andere niet is opgemerkt.. ze wilde eerst ook niet inbuigen.. wilde? kon niet.. deze gebitsafwijking komt vaak voor bij paarden met (veel) arabisch bloed.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:19

Heeft iemand ook problemen gehad met voer bij zijn anglo?

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:46

wel dat ze bultjes kreeg op de hals weer niet waarvan prcies maar voor de rest niet echt gevoelig.. voer nu pavo sportsfit bij, omdat ze kijkerig is op alles behalve bij wat ik van haar vraag en dit helpt wel!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:35

ikke129 schreef:
mooi afwisselend werk dus;) die buigingen: gaat ie naar de tandarts? ik had dit jaar een andere tandarts en die vond mooi haken op de voorste en achterste kies die er al 3 jaar zat en dus door de andere niet is opgemerkt.. ze wilde eerst ook niet inbuigen.. wilde? kon niet.. deze gebitsafwijking komt vaak voor bij paarden met (veel) arabisch bloed.

Ik heb ook van die haken gehad, maar de tandarts had ze op tijd gezien, dus daar ligt het niet aan.

xDenies schreef:
Heeft iemand ook problemen gehad met voer bij zijn anglo?

Ja, mijn anglo heeft last rap van koliek, meestal als hem dingen worden gegeven die eigenlijk niet zo goed zijn. Zoals brood dat nog niet echt droog is, of teveel krachtvoer...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:57

Die van mij kreeg eerst gewoon biks, en dat was niet normaal wat voor bom ik toen had.
En nu staat ze op westernmix cavalor en straalt ze echt helemaal, zo gezond heeft ze er nooit uitgezien :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:02

Ik heb er twee. Ik rijd dressuur en ik houd wel van een bosrit op zijn tijd. Het is altijd "mijn ras" geweest. Fantastische paarden! Bikkelhard. Geen bijzonderheden met voeren. Mijne zijn totaal niet koliek gevoelig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:07

Seltje schreef:

Dat heeft allemaal geen zin. Je moet een manier weten te vinden om die energie te gebruiken in het dressuurwerk. Maak het hem moeilijk! Geef hem wat om zijn energie in kwijt te kunnen maar houdt wel de controle. Het is even puzzelen, maar als je er zelf handig in wordt dan is werkelijk "the sky the limit". Voeren heeft hier niets mee te maken. En dag stil laten staan (niet op stal natuurlijk!!) ook niet. Een Anglo zal altijd dit karakter houden, daarom is het een Anglo.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:25

Jessix schreef:
Seltje schreef:

Voeren heeft hier niets mee te maken.

Wil niet heel veel zeggen. Maar bij die van mij had het dus wel degelijk met voer te maken ;) Ik vind niet dat je op alle anglo's tegelijk kan oordelen. Dat het ras misschien het zelfde is, betekend niet dat elke anglo hetzelfde is & het zelf in elkaar zit :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:50

Dan zal ik mezelf verbeteren: Voeren heeft in mijn ervaring met diversen AA niets te maken met hun temperament. :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:16

Jessix schreef:
Dat heeft allemaal geen zin. Je moet een manier weten te vinden om die energie te gebruiken in het dressuurwerk. Maak het hem moeilijk! Geef hem wat om zijn energie in kwijt te kunnen maar houdt wel de controle. Het is even puzzelen, maar als je er zelf handig in wordt dan is werkelijk "the sky the limit". Voeren heeft hier niets mee te maken. En dag stil laten staan (niet op stal natuurlijk!!) ook niet. Een Anglo zal altijd dit karakter houden, daarom is het een Anglo.

Mja, het rare bij de mijne is dat hij dat maar heel soms heeft, pak 4 keer op een jaar, en op die momenten hou ik hem niet onder controle, terugzetten lukt, maar dat is dan ook alles. Want zijn karakter dat kenk echt wel, zoals hij soms het supertrotse showpaard kan spelen, echt superleuk om te zien, iets moeilijker om te rijden, maar daar hebk al mee leren leven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:05

Inderdaad. Vergeet vooral niet dat het karakter bij het paard hoort. Ik heb hier een 26 jarige staan die is nog steeds zo. En ja.. dat kan af en toe best knallen!! Maar helemaal op die leeftijd is dat alleen maar leuk om te zien.