dekhengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FrenchFries

dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:43

hallo mijn moeder wil graag een dekhengs voor haar arabier merrie(amanta star) ze wil er een die goed is in endurance en die een mooie bouw heeft de kleur maakt niet zo veel uit

als ik genoeg geld heb mag ik ook fokken en ik zoek een mooi gebouwde hengst met een lief en knuffelig en rustig karakter de kleur maakt mij niet zo veel uit maar ik vind valk en zwart en helemaal wit wel erg mooi en graag voor een klein prijsje

heeft iemand van jullie er een of ken je iemand met een mooie arabier hengst dan zou ik graag een foto zien en wat informatie maar jullie kunen ook op google zoeken mij is het niet zo goed gelukt en mijn moeder ook niet

groetjes Eline

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:34

Er is veel keuze hoor!
Je kunt eens kijken bij Arabian Fantasie, Kossack Stud, Forelock's Arabians, Hoogenband Arabians, Zenith Arabians, Classic Arabians en nog veel meer...
Of kijk hier eens:
http://www.avsweb.nl/Subcategorieen/Fok ... ngsten.pdf

Maar de kleur valk komt nooit voor bij volbloed arabieren. Wat zijn de ouders van de merrie, ze staat nl niet op Allbreedpedigree zo te zien.

RhealLover

Re: dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:39

Jazzmeen is een zeer goede hengst, mooi zwart volgens mij loopt deze momenteel SGW en heeft een schitterende body.

Daarnaast kan ik Sivmayall ook aanraden, prachtig dier, fokt heel mooi (ja Isa ben goed bezig haha :D, staat ie nog ter dekking trouwens nu ie bij Ilona is?) Heb een jaarling van deze hengst, lekker stevig gebouwd, mooie uitstraling. Kijk ook op arabianranch.nl

Daarnaast meschien verstandig dat je je aanmeld op arabische volbloeden.nl daar kunnen ze je eventueel ook helpen. Daarnaast is er een topic hier op bokt in AV waar diverse AV hengsten ter dekking worden aangeboden, daar zit vast wel iets tussen.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:40

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:42

Oef was ik Arabian Stud Europe en Arabian Ranch nog vergeten in mijn rijtje! En Flaxman Arabians is er ook nog!

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:46

allemaal heb ik ze al gezien ik was meer opzoek naar iemand die zelf een dekhengst heeft maar sites zijn ook welkom

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:50

Als je een particulier zoekt dan kom je toch vaak uit bij hengsten die niet gekeurd zijn en dus niet MOGEN dekken, waardoor je geen stamboekpapieren kan aanvragen (zowieso niet bij AVS) Daarnaast had ik ook gelezen over torenhoge boetes bij het dekken van een niet gekeurde AV.

Waarom wil je juist via particulier dekken? Dit geeft meer nadelen (geen levend veulen garantie etc etc) is het om de prijs te doen? Dan raad ik het sterk af want zoveel lager liggen die prijzen niet.

De genoemde adressen zijn bekenden in de AV wereld maar daar krijg je wel wat voor terug, garantie en service.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:58

ik heb het over djamal bahir van rooompie@ bokt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:05

De boete van het gebruiken van een niet goedgekeurde volbloed arabische hengst is volgens mij 365 euro, dus als je dan bijvoorbeeld 200 euro dekgeld hebt betaald en je wilt je veulen in het stamboek hebben, kost het uiteindelijk toch nog best wel wat. Kan alleen uit als je eens een gratis dekking of zo krijgt van de buurt arabier maarja ik denk dat je dan net zo goed een veulentje kunt kopen.
En bij niet goedgekeurde hengsten weet je niet of ze SCID-vrij zijn of CA-vrij enz..best nog een hele verantwoordelijkheid om het goed te doen!
Succes!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:57

RhealLover schreef:
Als je een particulier zoekt dan kom je toch vaak uit bij hengsten die niet gekeurd zijn en dus niet MOGEN dekken, waardoor je geen stamboekpapieren kan aanvragen (zowieso niet bij AVS)(elke veulen welke geboren wordt uit een arab hengst en arab merrie, kan gewoon een stamboombewjis voor worden aangevraagd, je betaal dan alleen een boete) Daarnaast had ik ook gelezen over torenhoge boetes bij het dekken van een niet gekeurde AV.

Waarom wil je juist via particulier dekken? Dit geeft meer nadelen (geen levend veulen garantie etc etc) is het om de prijs te doen? Dan raad ik het sterk af want zoveel lager liggen die prijzen niet.

De genoemde adressen zijn bekenden in de AV wereld maar daar krijg je wel wat voor terug, garantie en service.

met alle respect Rhealover :o maare waarom heeft het dekken via een particulieren hengsteneigenaar meer nadelen? En er zijn zat partuclieren hengsteneigenaar met een goedgekeurde hengst. Zoals je weet heb ik als particulier een paar jaar mijn vorige hengst Pladykt aangeboden voor de dekdienst en gaf zelf ook altijd levend veulen garantie. De aanstaande fokker zal gewoon moeten informeren naar de dekvoorwaarden, zodat de merriehouder zelf kan beslissen of deze hiermee accoord gaat. En een particulier kan net zo goed een goede service en garanties geven ;)

Mijn jongste telg Just Noyz zal ook gewoon door mij, een kleine particulier, aangeboden worden voor de dekdienst , onder de normale en nette dekvoorwaarden(dus lfg en goede service).

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:10

djamal bahir is gekeurd alleen is het dekgeld erg veel want ik ben 11jaar en 850 euro is heel veel voor mij

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:05

Ja jij biedt die garantie maar er zijn er ooooo zooo veel die het niet doen. En jij kan misschien die SCID en CA clear garantie geven en ook daar zijn er velern die dat niet hebben. Jou Pladykt was goedgekeurd, maar ook jij moet weten dat ook in de AV wereld maar genoeg mensen zijn die met een niet gekeurde hengst een slaatje proberen uit te slaan veelal niet getets op SCID en CA.
Daarnaast gaat TS ervanuit dat het goedkoper is om via particulier te dekken als via een AV houder.

@TS Als 11 jarige wil je een veulen fokken, ok respect, maar als je het dekgeld te duur vindt waarom begin je er aan??? Bedenk dat naast het dekgeld er nog o zo veel andere kosten bijkomen alvorens de merrie drachtig is en bevallen. Denk dat je er nog niet klaar voor bent om al te gaan fokken anders had je dat misschien al zelf bedacht. :o

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:21

RhealLover schreef:
Ja jij biedt die garantie maar er zijn er ooooo zooo veel die het niet doen. En jij kan misschien die SCID en CA clear garantie geven en ook daar zijn er velern die dat niet hebben. Jou Pladykt was goedgekeurd, maar ook jij moet weten dat ook in de AV wereld maar genoeg mensen zijn die met een niet gekeurde hengst een slaatje proberen uit te slaan veelal niet getets op SCID en CA.
Daarnaast gaat TS ervanuit dat het goedkoper is om via particulier te dekken als via een AV houder.

@TS Als 11 jarige wil je een veulen fokken, ok respect, maar als je het dekgeld te duur vindt waarom begin je er aan??? Bedenk dat naast het dekgeld er nog o zo veel andere kosten bijkomen alvorens de merrie drachtig is en bevallen. Denk dat je er nog niet klaar voor bent om al te gaan fokken anders had je dat misschien al zelf bedacht. :o

je hebt gelijk dat er veel kleine hobbiesten een niet goedgekeurde hengst ter dekking aanbieden, maar het is ook de taak van de merriehouder om zich goed te verdiepen in de desbetreffende hengst en diens eigenaar, en altijd informeren naar de dekvoorwaarden, en het is altijd verstandig om een dekcontract af te sluiten.
Maar laten we eerlijk zijn, er lopen een legio aan mensen rond die graag voor heeeeeeel weinig dekgeld een hengst zoeken voor hun merrie, en verwachten de nieuwe wereldkampioen gefokt te hebben :D . Daar kan ik mezelf soms over opwinden.

Ben het wel met Rhealover eens, dat als je nu al aangeeft niet een groot budget te hebben om uit te geven voor een dekking,je kennelijk de overige bijkomende kosten over het hoofd ziet. Daarnaast zeg ik eerlijk dat ik nooit een dekking zal verkopen aan een minderjarige ;) . Gewoon even doorsparen en goed kijken op welke punten je je merrie zou willen verbeteren ;) en dit samen met je ouders kortsluiten zodat zij een dekking kunnen kopen.
Er lopen zoveel mooie hengsten rond,maar dat betekend niet dat ze allemaal matchen met je merrie.

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:14

Beste allemaal,

Ik denk dat het ZAAK is dat als je een veulen wilt fokken dat er één ding voorop moet staan: het behouden en verbeteren van kwaliteit van het arabisch volbloed paard.
Anders kan het veulen wel eens een slechte toekomst tegemoet gaan, mocht je het onverhoopt moeten verkopen, en ik denk niet dat DAT is wat je voor je veulen wil.
Een veulen moet altijd een paard met toekomst zijn !!!

Eline: ik begrijp dat je het leuk vindt om een veulen te fokken, en dat IS het ook, maar ik zou je zeer bewonderen als je ervoor zou kiezen om bv een jaartje langer door te sparen, en een goed passende hengst bij je moeders merrie te vinden (en dat gaat veel verder dan kleur en lief zijn) dan NU eigenlijk noodgedwongen min of meer een hengst te gebruiken die dat eigenlijk niet helemaal doet, maar toevallig goedkoop is.
Dan ben je als paarden eigenaar en fokker ( en dat ben jij dan toch ) hartstikke goed, verstandig en verantwoord bezig, en zo hoort dat ook.
Ik zou ook eens proberen om te gaan kijken bij hengsten of op een show, en de paarden in het echt te gaan zien, want je leert nergens zoveel van als van paarden kijken, zelf gaan zien gewoon.

Het dekken met een niet gekeurde hengst is af te raden: zij zijn vaak NIET gecontroleerd op erfelijke ziekten, OF hebben een erfelijk probleem en zijn daarom niet goedgekeurd, en dan wordt goedkoop HEEL erg duurkoop, met het veulentje als slachtoffer.
Realiseer je ook dat het veulen als het geboren wordt, entingen nodig heeft, en wellicht hulp van de dierenarts, en extra spulletjes, en dat kost allemaal extra geld, dus houdt er rekening mee dat je ook dat voorhanden moet hebben.

Ik denk dat ook iemand van 11 jaar slim genoeg, en verantwoordelijk genoeg kan zijn om een goede keuze te maken.
Alleen is hulp, en uitleg dan een goede zaak: we zijn allemaal jong geweest, en we hebben allemaal ergens moeten beginnen, en hebben ook ALLEMAAL
wel eens een miskleun begaan, en meer als één ook denk ik.

Dus Eline, als je daar allemaal maar goed over nadenkt, en eerst probeert om een aantal paarden in het echt te gaan zien, en DAN een goed doordachte keuze maakt, gaat het vast goed.
En, wees vooral niet bang om van alles, maakt niet wat te vragen aan de hengstenhouders en/of fokkers, daar leer je van.
Succes !

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:39

http://www.allbreedpedigree.com/amantha+star
dit is de merrie waar het om gaat neem ik aan?

In dat geval willen wij je een gratis dekking aanbieden van onze goedgekeurde 3e premie dekhengst, met levend veulen garantie en hij is SCID en CA vrij. Je betaald dan alleen de registratiekosten van het veulen na de geboorte en de stallingskosten van de merrie zolang ze hier staat om gedekt te worden (7 euro per dag all-in).

PB maar maar als je interesse hebt!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:47

sherif schreef:
Ben het wel met Rhealover eens, dat als je nu al aangeeft niet een groot budget te hebben om uit te geven voor een dekking,je kennelijk de overige bijkomende kosten over het hoofd ziet.

.... en deze bijkomende kosten kunnen écht de pan uit rijzen.
Misschien is het verstandiger om een veulen of jonge arabier aan te schaffen ;)

Shann_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:15

Wij hebben thuis (als particulier) een 1e premie hengst Prismen.
Er zitten goede bloedlijnen in voor de Endurance.
Het is een donkerbruine hengst met een mooie bouw en gigantische bewegingen!
Voor dit jaar staat hij ter dekking voor 500 euro, alleen dit jaar! en met levend veulengarantie!

Je bent altijd welkom om langs te komen,
of je kan ook op onze website kijken ;
http://www.hoogenbandarabians.nl

Afbeelding