Reeds enkele maanden probeer ik mijn AV vanuit Nederland op mijn naam te laten zetten hier in België. Laat me je vertellen, daar komt een héleboel bij kijken !
Mijn paard stond nog op zijn voorlaatste eigenaar geregistreerd bij het AVS, dat moest dus aangepast worden, want nu ben ik de nieuwe eigenaar. Moest ik een document invullen en allerlei documenten toevoegen om hem daar uit te schrijven, wat uiteindelijk - na betaling van x aantal euro'tjes - gelukt is.
Intussen moest ik me enorm haasten om Shahied 'op mijn naam' te laten zetten hier in België, aangezien er controles aan zitten te komen waarbij in sommige (waarschijnlijk extreme) gevallen je paard zelfs in beslag kan genomen worden. Héél véél stress dus, want ondergetekende kwam dit pas midden december te weten, en eind december was de limiet om dat papier in orde te brengen. Nogmaals x aantal euro's betaald, en intussen vol trots in het bezit van het mutatiedocument waar het allemaal om draaide.
Nu krijg ik gisteren een brief (+ factuur, wat dacht je nou?
) van het BAPS om Shahied in dit stamboek in te laten schrijven en het lidgeld. Bij die brief steekt dus een document voor de grafische schets - die ik reeds had maar om één of andere reden terug aan het AVS moest bezorgen - én een monsterkit om DNA af te nemen .. Nu ben ik voor veel in, maar waar houdt dit eigenlijk op ? Er staat niet eens vermeld WAAROM dat allemaal nodig is; het is echt gewoon van alsjeblieft mevrouw dit is de rekening en doe maar gewoon wat we van je vragen. Daarbij komt dan nog dat beide papiertjes moeten ingevuld worden door een DA. Nu vraag ik me af: is het eigenlijk écht nodig om je RUIN, die RECREATIEF gereden wordt van stamboek te laten overschrijven en is het werkelijk verplicht om in dat geval die DNA-test te laten doen ? Kan me best inbeelden dat ook dat me een aardige duit zal kosten. En waarom ? Weet iemand hier het ?

Als ze zo doorgaan hebben ze meer NRPS-lookalikes ingeschreven staan dan echte typische AV's.
en heb dus geen DNA moeten afnemen oid, enkelt bewijs van veearts dat het daadwerkelijk om dat paard ging.