Hengst afgekeurd op CA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GoLizz

Hengst afgekeurd op CA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 00:15

Hallo,

Ik kwam een bericht tegen dat Vestival is afgekeurd, en daardoor direct uit de fokkerij is gehaald.
Hij is afgekeurd op CA, maar wat houd dat dan eigenlijk precies in?

*Kan het zo niet direct vinden op bokt of de wiki.... *

Groetjes

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:37

ArabianStars

Re: Hengst afgekeurd op CA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:47

Voor de goede orde: Vestival is niet afgekeurd, hij is CA-drager getest en de eigenaren hebben daarop besloten hem terug te trekken uit de fokkerij.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:02

ArabianStars schreef:
Voor de goede orde: Vestival is niet afgekeurd, hij is CA-drager getest en de eigenaren hebben daarop besloten hem terug te trekken uit de fokkerij.

Klopt helemaal. Hij is geruind en wordt aangeboden als rijpaard. En met zijn looks en bewegingen moet hij daar heel ver in kunnen komen lijkt mij zo :D .
Afkeuren op CA kan (nog) niet. Het is een vrijwillige keuze van de eigenaar van het paard om te besluiten het dier niet meer in te zetten voor de fokkerij. Het kan niet alleen hengsten treffen maar ook merrie's.

Mocht een paard drager zijn dan is het nog meer dan prima te gebruiken voor de sport. Hij/zij zal van het dragerschap geen nadelige gevolgen ondervinden. Alleen bij het eventueel fokken met deze dieren dient men extra attent te zijn bij de partnerkeuze.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:21

Ik ben hier ook nieuwsgierig naar. Had ook al zitten zoeken, want Vestival is niet de enige hengst die uit de fokkerij gehaald is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:20

CA heet ook wel schuddebol en is een vreselijke aandoening! Sommige fokkers willen CA helemaal weren uit de fokkerij en willen geen dragers meer, zij streven naar geheel 'CA-Vrij':

CA-Lijder X CA-Lijder geeft 100% CA-Lijders

CA-Lijder X CA-Vrij geeft 100% CA-Dragers

CA-Lijder X CA-Drager geeft 50% CA-Lijders, 50% CA-Dragers

CA-Drager X CA-Drager geeft 25% CA-Lijders, 50% CA-Dragers, 25% CA-Vrij

CA-Drager X CA-Vrij geeft 50% CA-Dragers, 50% CA-Vrij

oftewel:
CA-Vrij X CA-Vrij geeft 100% CA-Vrij

Dus Vestival had best gezonde paarden kunnen produceren als hij alleen merries dekt die zelf CA-Vrij zijn:
CA-Drager X CA-Vrij geeft immers 50% CA-Dragers, 50% CA-Vrij, in beide gevallen gewone, gezonde paarden. Maar kunnen door het dragerschap de ziekte wel bij zich dragen voor de volgende generatie.

Het blijft je eigen verantwoording hoe hier mee om te gaan, ik zou alleen nooit het risico nemen een schuddebollend veulen te fokken. Het is al spannend en duur genoeg, nog los van het leed dat het meebrengt voor het dier zelf.
Voor mij persoonlijk zijn alleen
en
aanvaardbaar.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:03

JaneJansen schreef:
Voor mij persoonlijk zijn alleen
en
aanvaardbaar.

Ik ga persoonlijk nog een stapje verder. Voor mij is alleen CA-vrij x CA-vrij aanvaardbaar.

Wij hebben als mensen de verantwoordelijkheid van het voortbestaan van diersoorten op ons genomen door geselecteerd met ze te gaan fokken.
Als je daar dan door het bij elkaar brengen van slechte genen een erfelijke (dodelijke en soms voor mensen gevaarlijke) ziekte uit voortbrengt moet je daar lering uit trekken en met deze dieren niet verder gaan.

Hoe mooi of geweldig een bloedlijn ook is het mag nooit een excuus zijn om een mogelijk ondeugdelijk dier in de wereld te zetten.

Dit geldt niet alleen voor onze geliefde Arabieren maar ook voor alle andere soorten.
Wij mensen zijn zo arrogant om ons met de natuur te bemoeien, dan moeten we ook zo dapper zijn om de juiste beslissingen te durven nemen.

In het wild is het maar te betwijfelen of dergelijke schuddebolletjes zouden ontstaan en als dat wel zou gebeuren dan zou het dier nooit gebruikt worden om mee te fokken omdat het simpelweg niet zou overleven door de bijbehorende atactische complicaties. Het zou door de eerste de beste langswandelende rover opgevreten worden :9 .

Op dit moment wordt onze merrie op CA getest. Mocht ze positief testen dan wordt het een schitterend mooi rijpaard, want mooi is ze.
En hetzelfde met onze hengst. Hij wordt eerst CA getest voordat we de hele rompslomp gaan doen om hem goedgekeurd te krijgen.
Hij voert heel mooi bloed maar dat is voor mij niet voldoende. Heeft hij CA dan gaan zijn balletjes er echt af |( .

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:07

de link doet het trouwens niet, wat houdt de 'aandoening' in dan?

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 16:12

Ik ben ook nog niet echt veel duidelijker geworden.
weet nog niet precies wat het inhoud..

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:31

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:02

Cerebellar Abiotrophy (CA) also referred to as Cerebellar Cortical Abiotrophy (CCA), is a neurological condition affecting the neurons known as Purkinje cells in the cerebellum of the brain, causing them to die off. With CA, the Purkinje cells do not regenerate and once atrophied, their useful life is lost permanently. These cells affect balance and coordination. Put simply, without Purkinje cells, an animal loses its sense of space and distance, making balance and coordination difficult. In most cases, the neurons begin to die off shortly after the animal is born and the condition is noticeable when the animal is less than six months old, though sometimes the onset of symptoms is gradual and the animal is much older before the owner or caretaker notices a problem. Cerebellar Abiotrophy is different from Cerebellar Hyperplasia. Research since 1967 indicates that CA is thought to be an autosomal recessive mode of inheritance.

Vertaling:
Cerebellar Abiotrophy (CA) ook bekend als Cerebellar Cortical Abiotrophy (CCA), is een neurologische afwijking welke de neuronen bekend als de Purkinje cellen in de kleine hersenen, doen afsterven. Met CA, zullen de Purkinje cellen zich niet vernieuwen en eens aangetast zullen ze voor altijd afgestorven zijn. Deze cellen zorgen voor de balans en de coördinatie. Simpel gezegd, zonder de Purkinje cellen, verliest een dier zijn gevoel voor ruimte en afstand, wat het houden van balans en coördinatie moeilijk maakt. In de meeste gevallen sterven de neuronen af kort na de geboorte van het dier en de aandoening is echt merkbaar als het dier nog geen 6 maanden oud is, hoewel het soms in een milde vorm kan voorkomen en is het dier veel ouder voordat de eigenaar of verzorger de problemen opmerkt. CA is anders dan Cerebellar Hyperplasia. Het onderzoek sinds 1967 wijst erop dat CA om een autosomal recessieve wijze van overerving wordt verondersteld te zijn.

Nu in Jip en Janneketaal:
Door een erfelijke afwijking in de hersenen waardoor er hersenweefsel afsterft kan een dier niet meer in balans blijven of afstanden inschatten.
Bij zieke dieren die symptomen laten zien gebeurt dit meestal binnen 6 maanden na de geboorte (de zogenaamde schuddebollen). Het dier laat afwijkend gedrag zien met zijn hoofd en lijkt (is) atactisch. Als de cellen aangetast zijn zullen er geen nieuwe worden aangemaakt en is euthanasie vaak nodig.
Ik vergelijk het altijd met de gekke koeien ziekte. Volgens mijn ligt dat niet zo ver van elkaar vandaan.
Dragers hoeven niet ziek te zijn/worden maar kunnen het wel doorgeven.
Vandaar de grote oplettendheid voor de fokkers om beide ouderdieren te laten testen om de kans op een "schuddebol" uit te sluiten.

Overigens komt het niet alleen bij paarden voor maar ook bij honden, katten, mensen etc.

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:43

Judith_VB schreef:
Ik vergelijk het altijd met de gekke koeien ziekte. Volgens mij ligt dat niet zo ver van elkaar vandaan.

Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Gekke koeienziekte is a) niet erfelijk, b) besmettelijk en c) dodelijk.
Dat er bij zowel BSE als CA coordinatieverschijnselen optreden is dan ook de ENIGE overeenkomst.
Laten we dit voor degenen die (nog) niks weten over CA duidelijk stellen, en vooral geen angst gaan zaaien voor dragers of zieke paarden. ;)

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:44

Judith_VB schreef:
[i]Dragers hoeven niet ziek te zijn/worden maar kunnen het wel doorgeven.

Dragers ZIJN en WORDEN NIET ziek (in elk geval niet van CA....)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:14

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:49

Super bedankt..:) Judith_VB helemaal duidelijk,

Dat filmpje is ook heel duidelijk..:) ik snap het helemaal..:D