wij hebben een arabische volbloed hengst Saporos ox en iedereen zegt altijd dat arabieren zulke drukke paarden zijn. maar die van ons is eerder lui. meer mensen daar ervaring mee??
Ik denk dat die van mij vooral voor buitenstanders heel 'wild' lijkt. stiekum weet ik zelf beter
reageerd op kleine druk, en is 98 procent van de tijd rustig. Wanneer hij een keer druk aan het doen is als hij naast me loopt, kan hij heel mooi showen, maar komt er geen druk op het touw te staan.
Met andere woorden, het lijkt heel wat maar ondertussen.....
Ja ook die van mij toen ik vroeger een arabier had, ook eerder lui dan werklustig, als je m iedere dag rijdt, nou dan is het geen hittepit.
Maar soms kan hij heel druk doen in de paddock en of heel mooi showen, en soms kan hij ineens druk doen tijdens het rijden, maar voor de rest......... rustig en lui.
Nu ik hem weer heb, en hij wordt niet bereden ivm blessure, is ook nu rustig, dus ik weet dat niet alle arabieren altijd erg druk hoeven te zijn.
Oliiviia
Geplaatst: 17-01-10 10:36
Tja, ze kunnen druk zijn maar ook lui. Ik ken wel wat heethoofdjes maar ook rustige AV's.
Maar ik vind dat ze nogal een drang om te winnen hebben. We gaan altijd met zn twee wandelen en ze racen dan altijd tegen elkaar
Idifix
Geplaatst: 17-01-10 10:49
Die van mij is vrij druk begin als je rijdt maar na een halfuur moet je duwen hoor Ze schrikt ook regelmatig en ziet werkelijk alles maar ik denk niet dat je daarvoor perse een arabier hoeft te zijn..
Die van mij is liever lui dan moe Maar nu hij niet naar buiten kan en verplicht zijn rondjes moet lopen in de binnenbak ziet hij overal de beruchte kabouters.
Buiten ontzettend braaf en schrikt eigelijk nergens van behalve van koetsen met die enge hahaha friezen ervoor dan wil hij liever rechts om keer
arabieren zijn niks drukker.......... ze zijn gevoeliger....... wezenlijk verschil
ArabianRanch
Geplaatst: 17-01-10 11:56
Ja arabische paarden zijn drukker, gevaarlijker, je moet écht aan de kant gaan als er een arabier aankomt hoor. Pas maar op !
Laatst bijgewerkt door ArabianRanch op 17-01-10 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt
knollentuin
Geplaatst: 17-01-10 11:59
ArabianRanch schreef:
Ja arabieren zijn drukker, gevaarlijker, je moet écht aan de kant gaan als er een arabier aankomt hoor. Pas maar op !
ja arabieren ,maar arabische paarden ,nee liever lui dan moe,wel hittepetitterig.
ArabianRanch
Geplaatst: 17-01-10 12:04
knollentuin schreef:
ArabianRanch schreef:
Ja arabieren zijn drukker, gevaarlijker, je moet écht aan de kant gaan als er een arabier aankomt hoor. Pas maar op !
ja arabieren ,maar arabische paarden ,nee liever lui dan moe,wel hittepetitterig.
ff aangepast
ardech
Geplaatst: 17-01-10 12:05
Nou voor mij niks anders meer dan een arabier Had hiervoor een mega sterke kwpn. Dat had met buitenrijden me dood kunnen worden
Me dochter van 10 rijdt zonder problemen op hem Nee voor mij niks anders heb niet voor niks een 5 jarige gekocht in de hoop dat we daar nog jaren blij mee kunnen zijn
Vithou
Geplaatst: 17-01-10 12:07
Zoals ik al had gelezen, daar ben ik het ook mee eens. Arabieren zijn niet drukker, maar gevoeliger en daar moet je mee leren om te gaan en niet iedereen kan dat en dan worden ze beschouwt als "te heet" of "te wild"...
Amalarab
Geplaatst: 17-01-10 13:06
Mijn halfbloed arabier is drukker dan de volbloed arabieren van mij!
Zqw39
Geplaatst: 17-01-10 13:08
De meesten zijn inderdaad een stukje gevoeliger, dat is wel even wennen in het begin. Het valt mij ook op hoeveel uithoudingsvermogen mijn verzorg arabier heeft, die is echt niet moe te krijgen. Of ik laat hem niet hard genoeg werken
xDenies
Geplaatst: 17-01-10 19:16
Gevoeliger zijn ze wel, in mijn ogen dan. Reageren sneller op andere dingen. Die van mij is goed handelbaar als je weet hoe je er mee om gaat, maar kan ook een pittige tante zijn. ZE doet niemand kwaad, maar kan ej wel uitproberen.
't Is af en toe ECHT een arabier ja Lekker showen enz. heerlijk.
Karrimh
Geplaatst: 17-01-10 19:17
ligt aan het paard, de ene van mij is liever lui dan moe en de ander heeft ADHD uitgevonden.
Arabieren zijn inderdaad wel gevoeliger en je moet ze wel met respect behandelen en absoluut nooit dwingen iets te doen, het is een samenspel. wees eerlijk, oprecht, straf nooit onterecht en je hebt een vriend voor het leven die door het vuur voor je gaat...
sven7ster
Geplaatst: 17-01-10 22:45
Saporos ox is toevallig de vader van mijn pony. (of het moet een andere zijn ) hij kan zich opfokken maar zodra ik rustig blijf blijft hij dat ook, het is best een koele kikker.
mriaam
Geplaatst: 17-01-10 22:48
mijn arabier is de meest doodste paard dat je maar kan rijden niet letterlijk natuurlijk, maar hij is heel braaf elke beginner laat ik er zo op
sven7ster
Geplaatst: 17-01-10 22:54
zou je me wat kunnen vertellen over Saporos ox? want ik wil graag weten wie de vader is van mijn kanjer. en wat heeft hij gelopen?
Precious20
Geplaatst: 18-01-10 23:02
Mja, zal ik dan maar even tegenspreken? Mijn AV kan wel degelijk hyper zijn. Zeker als het buiten wat frisser is. Maar hij wordt nooit gemeen of gevaarlijk. Hij heeft dan gewoon wat meer looplust als anders
robesh
Geplaatst: 19-01-10 00:56
Onze hengst is een echte heethoofd en altijd druk , En onze merrie is de rust zelve maar niet lui maar gewoon braaf. Het zijn twee super verschillende karakters .
Mijn jonkie is vrijwel altijd rustig, maar net wat Kiwiko zegt: gevoelig! Ik moet absoluut niets forceren want dan 'klapt' hij dicht en is hij niet meer te bereiken. Als ik chagrijnig ben ho maar want dan bereik ik ook niets met hem. Dan moet ie eerst even terug op aarde worden gekrabbeld voor ie me weer ziet staan. Ik vind het bijzondere dieren en maar een etiket opplakken kun je nooit. Alle dieren zijn anders.
Mijnes is niet echt druk, meer actief. Als ik haar losgooi komt de arabier hélemaal in haa rnaar boven, maar met poetsen/rijden is ze echt heel rustig.
Ik heb een tijd een arabiertje verzorgd. Heel lui beestje, wou het liefst langzaam stappen. Maar wanneer ik haar eenmaal aan mijn been had kon ze ook een heel druk beestje zijn .
Ik geloof dat veel mensen van buitenaf een Arabier vooral druk vinden. Ze hebben zeker genoeg spirit en zijn gevoelig, maar ik vind dat eerder hele positieve eigenschappen! Uiteraard zul je er ook wel eens een lui paard tussen hebben, maar persoonlijk heb ik er geen ervaring mee.