zadel voor arabje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabianwoman

zadel voor arabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:32

hallo ,ik zou graag willen weten wat voor (western) dressuur zadel jullie op de arabje`s hebben liggen....mijn merrie heeft een hoge schoft,korte rug met een ietwat hol ruggetje en ze is best wel breed ook...graag wat advies voor zadels..(heb nu een continantal 147 er op liggen maar die is te lang en te zwaar )..groetje`s edith

Annikab

Re: zadel voor arabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:43

Voor onze arabjes hebben we Barefoot zadels, boomloos dus.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:08

Ik heb ook zo'n merrie , en we hebben een trekker dressage-endurance voor haar , zit perfect .
Is dus ook boomloos.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:42

Ik kan zeker boomloos aanraden ;)

Mijn AV ruin voldoet ook wat aan jouw omschrijving en heb nu de Barefoot Cheyenne erop liggen en dat past perfect en rijdt heerlijk :) De western types liggen ook zeer goed.

Boomzadels heb ik altijd problemen mee gehad en regelmatig zeer lange zoektochten gehad (zowel western als dressuur een ramp...)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:03

Ik heb net in je soortgelijke topic op Tackroom geantwoord. Nogmaals; ik ben zeer tevreden over mijn BC. Ik denk wel dat buiten de goede pasvorm (dat moet uiteraard voorop staan!), het goed is vantevoren te bedenken wat je ermee gaat doen? Wil je wedstrijden rijden (en waarin?) dan zul je andere eisen hebben dan voor een zadel alleen voor recreatief gebruik.
Succes!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:05

Ik ben persoonlijk voor mijn arabje niet echt tevreden over boomloos, hij kreeg er rugpijn van en mijn houding werd er bagger van... Over mijn zadel heb ik in je andere topic al gereageerd ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:56

Barefoot en een Hubertus passen allebei. Ik gebruik het Hubertus vz zadel het meeste.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 20:13

heey,er rijden toch veel arabje`s eigenaren boomloos..maar toen ik een proefrit reed op, nu mijn arabje, een boomloos westernzadel had ik zoiets van ,boomloos is niet voor mijn rug bestemd, maar ik wil eigenlijk wel een dressuur zadel om mijn zit te verbeteren,heb altyd recreatief gereden maar ik wil nu ladishja beter rijden en ook western (pleasure trail enzo)beter op gaan pakken ......

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:55

Wil je ook wedstrijden gaan rijden?

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:01

yildiz schreef:

:j :j als ik een zadel heb zeer zeker(zeg het al 2 jaar) maar volgend jaar wil ik toch bij de dawra gaan starten lijkt me helemaal geweldig.....

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:02

Ook ik heb een (heel) kort, rond arabiertje. Hij heeft een Barefoot westernzadel (het kortste model en maat 1), om hem in te rijden gebruikte ik de BF cheyenne. Ik moet nu wel achter de schoft (onder de pad) een schapenvelletje leggen zodat het zadel kan blijven "bewegen" en dan zijn er geen problemen. Dit komt omdat hij zo kort is, daardoor waren ook alle westernzadels met boom te lang. Ik heb zelf rugproblemen en voor mij zit een westernzadel beter dan een klassiek zadel en een boomloos zadel veel beter dan een boomzadel. Maar volgens mij moet je met een boomlooszadel wel een tijdje rijden vooraleer je kan beslissen, want een nieuw zadel zit minder goed dan eentje dat "ingereden" is en je moet er ook eerst wat aan wennen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:04

Ik heb een Arabier kruising, maar voor hem is Barefoot echt geen optie. Hoe graag ik ook zou willen. Die zijn allemaal te lang. Zowel maat 1 als maat 2.
Heb nu een Passier zadel erop liggen. Dat gaat goed met mijn hoge schoft en extreem korte rug.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:14

arabianwoman schreef:
yildiz schreef:

:j :j als ik een zadel heb zeer zeker(zeg het al 2 jaar) maar volgend jaar wil ik toch bij de dawra gaan starten lijkt me helemaal geweldig.....

He, leuk! Ik ga volgend jaar ook starten bij de DAWRA! Mijn zadel (wat overigens niet goed hoeft te liggen op die van jou) heb ik destijds gekozen omdat ik er ook shows mee kan rijden, net ff iets representatiever. Ik vind die boomloze zadels echt heeeel lelijk, maar dat is natuurlijk kwestie van smaak... Let er in ieder geval wel op dat je zadel een knop heeft, dat is verplicht.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:36

:D :D ik weet het maar ik ga wel voor een echte westernzadel..je heb inderdaad wel een leuk/mooi zadel maar ze zijn er niet in light oil..maar ik ga evenlien van eurohorse maar bellen ,ze kan ladisha (dat leuke vosje)zegt ze altyd..dan maar een duur zadel , :$ word er een beetje :r :O niet goed van. ......

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:52

Tja, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven ;) . Maar ik ben wel blij dat ik destijds heb geinvesteerd. Goeed pasvorm en ik wilde toen geen wedstrijden gaan rijden, maar inmiddels toch weer besmet (te veel winst, haha!), dus uiteindelijk wel blij met mn investering.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:27

Bob Marshall boomloos zijn hele mooie zadels. Zien er heel anders uit dan de Barefoot. Niet dat ik zelf een boomloos heb, zondag wordt mijn aangemeten zadel door eurohorse afgeleverd...idd een hele investering maar een paard met rugklachten is veel duurder.... >;)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:30

Op de mijne ligt een Arizona Barefoot, boomloos! :) Ligt heel fijn en zit onwijs lekker! Zeker een aanrader.

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:24

mijn verzorg Arabiertje heeft ook een iet wat holle rug, en een iets bredere buik(A).. Hier ligt een Rossner dressuur zadel op..
Wel op maat gemaakt ivm met zijn rug.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:01

hai vanmiddag waren er mensen van de zaldi`s zadels op stal maar zelfs die waren te lang voor dish :( wel mooie zadels trouwens hoor....groetje`s

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:37

he boomloos fanaten ik heb een vraagje, ik hoorde dat de beugelophanging van de boomloos zadels vaak drukplekken geven op de rug, wat is jullie ervaring hiermee?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:37

Zie mijn reactie in het topic 'Boomloos op arab' ;) ofwel in de quote hieronder...

Ik denk dat die foto al genoeg zegt :o

RhealLover schreef:
Ik kom me (verder) bemoeien met deze discussie :P reden ik heb daarnet 4u lang!!! JA 4 u lang met een Barefoot Cheyenne gereden op mijn AV, het zadel ligt als gegoten en GEEN drukplekken, door de pad die eronder ligt met goede inlages houdt deze voldoende ruimte vrij rondom de schoft en ruggegraat. Terwijl mijn AV met hoge schoft atlijd problemen met zadels heeft gehad en met geen enkel ander zadel langer als 2u moest rijden.

Zie hier het resultaat na 4u intensief rijden met een barefoot:
Afbeelding

Dan ben ik tijdens de rit ook al meerdere keren op en af gestapt, mensen die zeggen dat een barefoot schuift zullen waarschijnlijk een 'rond' paard hebben, maar bij Rheal verschuift het zadel maar nauwelijks en de singel zit nooit extreem strak. En zulk resultaat zie ik bij geen enkel boomzadel :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:42

lena83 schreef:
he boomloos fanaten ik heb een vraagje, ik hoorde dat de beugelophanging van de boomloos zadels vaak drukplekken geven op de rug, wat is jullie ervaring hiermee?

Op endurance forum wel veel mensen problemen met bovenstaande.
Bij de langere afstanden.. (niet alleen met AV, met andere rassen ook,
vandaar dat er toch dan weer veel op boom zadels wordt terug gegrepen)

Wat is 4 uur intensief? Dat is geen langere afstand endurance.
Ligt er dus ook een beetje aan wat je met je paard wilt..

(wat heb ik te zoeken op AV.. ben stiekum ander paard aan het zoeken, zou maar zo een AV kunnen zijn..)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:48

4u intensief draven tussendoor paar keer een galop en 1x rengalop gehad, en na de galop stukken kleine stukken gestapt (mits meneer niet bleef huppelen)

Ik denk dat het toch te maken heeft met de inlages in je pad die er onder ligt, geen goede inlages die geen goede drukverdeling hebben krijg je logischer wijs al te makkelijk problemen.

Nee daar waar bij mij boomzadels het hebben af laten weten gaat mn boomloos door.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:11

Een goed passend zadel moet intensief rijden altijd kunnen doorstaan (en je paard uiteraard!) of dit nou boomloos is of niet. Mijn boomzadel wordt zeer regelmatig gebruikt voor intensieve (dag)ritten. Nooit problemen mee gehad. Dus vind niet dat dit resultaat voor boomloos exclusief geldt. (en smaken verschillen gelukkig; ik vind boomzadels gewoon veel mooier!)

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:16

Ik rij mijn av met een kieffer en ben er heel tevreden over. Ik rijd wel gewoon recreatief, dus nog geen endurance oid ..