Opgezette klieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opgezette klieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:25

Sinds ik mijn ruintje heb heeft hij al 'last' van opgezette klieren. Last tussen aanhalingstekens omdat hij nooit te kennen heeft gegeven dat het pijn doet oid. Sinds een paar maanden (begin van de zomer) is het erger geworden.
Ik heb het over de klieren tussen zijn kaken. Inmiddels zie je echt een bult tussen zijn kaken zitten (ter hoogte van de neusriem). Het schijnt dat dit een typisch arabieren 'kwaaltje' is & dat het niets ernstigs is. Maar waar komt het door?

Ik kan mijn pony ook niet met bit rijden & nagefelijkheid is altijd lastig geweest. Is er een verband? & hebben jullie paarden hier ook last van?

YildizArabs

Re: Opgezette klieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:29

Klinkt mij onbekend in de oren.. Is er al wel eens een DA bij geweest? Als je je paard niet met bit cq. nageeflijk kunt rijden dan lijkt het me toch wel een groot probleem!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:33

Ik dacht eerst dat je de luchtzakken bedoelde,maar twijfel er nu aan,heeft hij geen last van een ontsteking van de tanden of zo,dan ka je ook gezwolen platsen krijgen op het hoofd.
Als je zeker wil zijn laat dan een da komen,voor die 30 euro kan je geen risico nemen en je zegt geen problemen te hebben,maar hij is niet nageeflijk.
Ofwel heb je een harde hand,of wel heeft je paardje ergens pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:22

Tanden zijn in orde, hij heeft een voorbeeldig gebit volgens de tandarts..

Is geen DA bij geweest omdat ik het nagefelijk rijden inderdaad bij mijn hand zocht ipv bij hem..

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:27

Dan zou ik dat toch maar eens gaan doen! Het is naar mijn weten geen typisch arabierenkwaaltje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:27

Mijn paard heeft het een tijdje gehad (echt maandenlang, misschien wel een jaar lang) en de DA kon ook niets vinden. Zij gooide het op een reactie op het gras destijds.

Afgelopen winter, eind 2008, kreeg mijn paard nog ergere opgezette klieren en was wat lusteloos. Ik dacht meteen aan droes (heerste ook in de omgeving), DA gebeld, bleek dat hij een keelontsteking had. Met wat antibiotica en een deken op het land (het ging net regenen die week, normaal doe ik nooit een deken op, hij staat het hele jaar door buiten), was het binnen een paar dagen over. Nu heeft hij nooit meer opgezette klieren. Heel apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:29

Aan z'n gedrag is verder ook niets te merken, daarom vond ik het niet alarmerend.. Reactie van het gras werd mij ook verteld, of temperatuurwisselingen dag/nacht..

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:33

Als het allemaal geen probleem is, waarom start je dit topic dan? Om te horen dat het 'niks' is?
Haal er toch een da bij dan heb je er in ieder geval iemand die er verstand van heeft naar laten kijken en kom je wellicht achter de oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:38

Ben ik ook zeker van plan :j

Ik had er inderdaad op gehoopt te horen dat dit typisch een arabieren kwaaltje was :j

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:45

Snap ik ook hoor en goed te horen dat je er een da bij gaat halen! :D Succes!!! (en hopelijk is het inderdaad 'niks') ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:53

Maar daar hebben heel veel paarden het wat opgezet toch, toen ik daar de vorige keer navraag naar deed bij de DA was het gewoon vocht en maakte dat niks uit, positief of negatief niet.
Ben wel benieuwd wat je DA er van zegt, zeker als het in verband zou kunnen staan met je probleem :j

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:29

Komt me heel bekend voor.
Mijne heeft het ook best vaak. Dan heeft hij een paar weken lang dikke klieren daar terwijl er dan aan zijn gedrag verder niets te merken is. Ik heb een paar keer de DA ervoor laten komen, maar die kon steeds niets vinden. Ze vond dat zolang hij nergens pijn leek te hebben of zich ziek zou gedragen het wss wel meeviel. Hij heeft het nu al een aantal keer gehad, en steeds ging het vanzelf weer weg.
Ik zou me niet al te veel zorgen maken, maar laat voor de zekerheid nog wel even een DA langs komen, wie weet zit er toch ergens een ontsteking oid.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:40

Mijn paard heeft er op het moment ook last van. Toen hij dat de eerste keer had schrok ik nogal omdat het kan ontstaan door het paard te veel op druk nageeflijk rijden. Maar een andere reden is langdurig grazen op vrij kort gras. Bij mijn paard is dat het geval. Hij staat met zijn groepje op vrij kort gras (einde weideseizoen komt in zicht) waardoor zijn oorspeekselklieren op kunnen zetten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:43

Opgezette keelklieren zijn bij paarden hetzelfde als bij mensen. Wordt veroorzaakt door een bacterie of virus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:03

Dierenarts komt woensdag.. Ben benieuwd :) !

Nachony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:26

Hoop paarden hebben het momenteel hoor, niet alleen de arabs. Gras is nu te kort waardoor de speeksel klieren overwerk verrichten, meestal is het in de vroege ochtend, mits ze 's nachts op stal staan, al aanzienlijk minder en loopt het in de loop van de dag weer op.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:56

Onze merrie heeft het nu ook, komt doordat ze nog in het land loopt met kort gras. Zodra wij kort gras hebben (omdat het nu eenmaal niet meer zo hard groeit) krijgt ze dikke klieren.
Veder hoef je er geen zorgen over te maken, btw geen arabieren trekjes meerdere ponys hebben het bij ons :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:28

Het was een ontstoken klier ;) met medicijnen zou het over 6 dagen over moeten Zijn!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:08

Super dat je de DA erbij gehaald hebt. +:)+
Gelukkig dat het iets onschuldigs is en met medicatie verholpen is. Hopelijk is je paardje snel weer helemaal in orde!