waar of niet waar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hearttroubll

waar of niet waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:49

hey iedereen,

ze zeggen vaak dat arabische paarden nogal moeilijk zijn.
dit omdat ze altijd zo snel zijn en steeds willen lopen..

is dit echt waar?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:15

Een Arabier is een volbloed en dat is wat anders dan een koudbloedje.

Ik heb persoonlijk meer moeite met een sterke Haflinger dan met mijn nerveuze en gekke Arabje. Het is heel persoonlijk dus.

Het 'moeilijke' aan een Arabier is zijn gevoeligheid. Ze zijn heel gevoelig voor stemmingen, maar ook voor dingen van buitenaf. Zo kunnen er dus kijkerige exemplaren tussen zitten of dieren die van niets ervandoor gaan.

Naar mijn mening zijn Arabieren heerlijke paarden, maar je moet er wel de juiste persoon voor zijn. Belangrijke eigenschappen zijn rust, je niet laten opfokken door je paard en consequent zijn. Maar dat heb je ook bij andere paarden nodig.
Als je zelf druk bent of snel bang is het moeilijker om een geschikte Arabier te vinden, maar zelfs dan is er nog wel kans van slagen. Elk paard is natuurlijk anders ;)

Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is :o

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:25

Altijd snel willen lopen is toch net wat overdreven... De mijne is juist wel eens heel sloom :D
Ik heb mijn arabier nog maar één keer weten lopen als hij schrok en nooit heb ik een paard weer zo snel bij mij gehad. De mijne gaat eerder staan kijken, want alles is interessant, maar soms ook een beetje eng :o

Het is inderdaad vooral gevoeligheid dat 'de arabier'(al zijn ze nog allemaal verschillend) 'moeilijker' maakt dan een gemiddeld paard (al hoor ik dat die gevoeligheid ook in een aantal gangenpaardenrassen terug te vinden is).

Ook ik heb meer moeite met een koppigere koudbloed dan mijn arabiertje die eigenlijk wel voor alles in is, als je hem te tijd geeft...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:02

Hier nog 1 met een slome arabier, haha! :D

Het woord 'moeilijk' vind ik absoluut niet bij een arabier passen! Ik vind ze juist heel makkelijk; intelligente en gevoelige dieren die snel dingen oppakken, zeer gericht op mensen en makkelijk in de hand. Ik kan met die van mij lezen en schrijven en dat is eigenlijk met alle arabs die ik heb gereden het geval geweest (en dat zijn er nogal wat, een enkele verknipte manege half arab daargelaten).
'Lastiger' vind ik van die paarden (vaak koudbloeden) die zo star en bot zijn dat het lang duurt voordat je ze iets hebt geleerd, maar dat is mijn persoonlijke mening :o .

Maar..zoals hierboven al aangegeven; je moet wel het juiste type voor een arabier zijn. Mijn arab kan bijvoorbeeld bij 'vreemde' dingen flink gaan lopen spoken; briezen, kop erop en heel kijkerig doen.
Even de tijd geven om het vreemde te bekijken en er dan vastberaden langs rijden en het komt goed.
Als je dan gaat schreeuwen, het paard ervan langs geeft dan jaag je zo'n dier over de kling en ontstaan er gevaarlijke situaties. Anderzijds te angstig reageren geeft je paard ook geen vertrouwen en gaat ook niet werken.
Dit geldt natuurlijk ook voor andere rassen, maar een arabier reageert net wat gevoeliger en dus heftiger dan bv een koudbloed.

Arabieren zijn door eeuwenlange selectie gefokt op snelheid en uithoudingsvermogen. Dus ja, ze zijn over het algemeen stukken sneller en voorwaartser dan andere rassen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet verzameld kunnen lopen. Dat is toch meer een kwestie van opvoeding en africhting denk ik.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:11

Hier absoluut geen slome.
Maar arabieren is niet voor iedereen weggelegd (verschilt natuurlijk ook per arabier) vind ik persoonlijk.
Je moet mijn zijn gevoeligheid weten om te gaan. Niet denken als je arabje staat te flippen, dat je zegt, zo dit varkentje was ik wel even zijn oortjes.. Nope.. Die van mij een mega gevoelig en moet ik echt niet met hem gaan rijden (buitenrijden) als ik me niet helemaal goed voel of gestrest ben. En met krscht kom je bij mij arabier niet ver, maar zoals hierboven al is aangegeven consequent en je laten mee opfokken door het beestje. Als hij echt opgefokt is, dan rij ik hem vaak nog met 2 pinken, terwijl het voor de mensen van buitenaf uit ziet als een heel gevaarlijk beest op dat moment, is hij het echt niet.
Aan de andere kant de zachte aard van het beestje trekt mij heel erg. Werkwillig, fijn karakter, uithoudingsvermogen.

Ik kan eerlijk toegeven dat ik mijn arabje fijner vind rijden als mijn paardje daarvoor (mix koud/warm bloed). Dus doe mij maar arabieren

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:53

Hier nog een gevoelig Arabje.
Die van mij is ook niet sloom maar wel super gevoelig en als de klik er is doet ie alles voor je. Maar het is een echte streskip en hij heeft altijd tijd nodig om aan nieuwe dingen te wennen. Ben je bang wordt hij ook bang, ben je zenuwachtig neemt hij dat ook over. Persoonlijk denk ik dat een Arabier niet wat is voor iemand die geen geduld heeft en giga druk is. Ook vind ik persoonlijk dat het een super paardenras is en geweldige dieren zijn maar moeilijk vind ik ze niet !!!

RhealLover

Re: waar of niet waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:50

Ik zeg altijd maar zo;

Het maakt niet uit wat voor type AV je voor je hebt, iedere AV heeft KARAKTER, ze zijn loyaal, trouw en eerlijk.
Velen ogen AV's als fel en onuitstaanbaar. Maar vergeet niet het is koninklijk bloed wat er rond loopt en ze zijn snel op hun teentjes getrapt als je ze niet begrijpt :P.
AV's hebben temperament en uithoudingsvermogen, als je een AV diep in zijn hart raakt dan heb je een vriend voor het leven.

Nope mijn AV was ook onuitstaanbaar en kon men niet mee overweg, nu kan een kind van 8 zo met hem weg stappen, het is maar hoe je zelf met een AV omgaat ;)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:38

RhealLover schreef:
Ik zeg altijd maar zo;

Het maakt niet uit wat voor type AV je voor je hebt, iedere AV heeft KARAKTER, ze zijn loyaal, trouw en eerlijk.
Velen ogen AV's als fel en onuitstaanbaar. Maar vergeet niet het is koninklijk bloed wat er rond loopt en ze zijn snel op hun teentjes getrapt als je ze niet begrijpt :P.
AV's hebben temperament en uithoudingsvermogen, als je een AV diep in zijn hart raakt dan heb je een vriend voor het leven.

Nope mijn AV was ook onuitstaanbaar en kon men niet mee overweg, nu kan een kind van 8 zo met hem weg stappen, het is maar hoe je zelf met een AV omgaat ;)

_/-\o_

AV zijn hele trotse,slimme integere oprecht eerlijke dieren die soms iets te duidelijk zijn voor hun omgeving in het uitdrukken van zichzelf,ik voel me meer dan bevoorrecht dat ik deze wezens in mijn midden heb! Luisteren naar een paard is oh zo belangrijk, ken je de taal dan begrijp je elkaar beter en kan je leren van elkaar. Om te kunnen samenwerken moet je elkaar kunnen begrijpen!

Het is zo jammer dat er zoveel vooroordelen bestaan mbt dit geweldige ras, veel mensen worden al afgeschrikt bij het idee, Arabisch Volbloeden, zijn gekkehuizen...Niets is minder waar, maar je zal er eerst voor open moeten staan om dit te kunnen begrijpen. ;)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:41

Mee eens sherif ;) dat was bij de vorige eigenaar fout gegaan met de mijne, niet luisteren en geen respect voor het ras.
Gevolg onbereidbaar paard etcetc....

Bij AV's is het ook zo dat je krijgt wat je verdient ( sla jij je paard dan verdien je een pak slaag terug :Y) )

hearttroubll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 16:48

ik heb zelf ook altijd al bewondering gehad voor dit ras, wou er zelf altijd eentje...
maar toen ik er met andere mensen over praatte, ze duwen je vaak gewoon die gedachte uit je hoofd.
met hun negatieve praatjes over dit ras.

toch tof dat, eens je ze begrijpt, ze echt parchtig zijn.
tof, deze reacties

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:53

Het zijn mooie dieren, maar ook lief en eerlijk en vooral gevoelig.

Ik had er eentje, had er veel plezier van, ik had hem 7 jaren gehad, alles zelf gedaan, beleerd en opgevoed, als het eenmaal goed is opgevoed heb je er een hele makkelijke paard aan, tenminste ik vind van wel, en hij kon ook heel sloom zijn, pffffff. je moet echt werken om hem echt goed aan het lopen te krijgen.

je moet wel met m bevriend zijn, dan vind hij alles goed, maar als een vreemde hem lomp behandeld, nou dan ontploft hij hoor hahaha, dan doet hij juist van alles wat niet mag, op hol slaan en bokken en van je weglopen, steigeren.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:21

wij hebben een arabje op de manege.

ik vind het een heerlijk beest. heerlijk om op te rijden en lekker voorwaarts. wel nieuwschierig en als er iets gebeurt is ze wel metteen weg.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:40

Mijn Arab is erg loperig, en heeft een enorme uithoudingsvermogen. Soms tot aan 't irritante toe ;). Behalve dat ze erg voorwaarts is, is ze ook leergierig en pikt ze alles snel op. Ze blijft gewoon graag aan het werk, anders verveelt ze zich. Lange vakanties doe ik haar ook geen plezier mee, wordt ze boos :D. Ik roep vaker dat ze zich op een dag nog eens doodloopt. Maarrrr... Liever een loperig paard dan een slome voor mij. Hoe loperig ze ook is, ze blijft altijd eerlijk! En ik vertrouw haar 200%.

Voor beginners en kinderen is ze trouwens kipmak, doet ze alles voor. En ik heb de ervaring dat het niet alleen mijn merrie betreft, veel arabieren zijn zo.

Het zijn extreem zachtaardige, gevoelige en intelligente dieren ;).

xprisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:35

hearttroubll schreef:
ik heb zelf ook altijd al bewondering gehad voor dit ras, wou er zelf altijd eentje...
maar toen ik er met andere mensen over praatte, ze duwen je vaak gewoon die gedachte uit je hoofd.
met hun negatieve praatjes over dit ras.

toch tof dat, eens je ze begrijpt, ze echt parchtig zijn.
tof, deze reacties

nou zet dat maar uit je hoofd het zijn prachtige beesten en ze doen echt alles voor je ze zijn idd wel wat voorwaarts maar daar wen je wel aan en zolang je ze in de hand heb komt alles goed wat je bij een arabier wel meer op moet leten als bij eenkoudbloed dat je ECHT de baas bent en dat ook laat merken want ALS ze aan de loop gaan gaan ze meteen goed.
maar het is een prachtig ras en het zijn super paardjes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:45

of je bent voor een ras/type paard of je bent het niet.
Ik heb altijd een arabier willen hebben, en 't is een Engelse volbloed geworden, eveneens leergierig, snel van aannemen over het algemeen goed voorwaarts (echt loperig zou ik niet zeggen), recht door zee,...
Bij elk ras heb je uitzonderingen of paarden die juist timider of angstiger zijn dan anderen. Ze zouden "minder" snel zijn dan de Engelse volbloeds, maar meer uithouding hebben.
Naast vertrouwen geven is consequent zijn bij de meeste paarden heel belangrijk, maar bij gevoelige en hoger in het bloed staande paarden nog net iets essentiëler. Ze gaan door een vuur voor hun "baasje"

xChicox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:45

myn arab is vry voorwaarts en niet moe te krygen het liefst wil ze alleen maar heel lang galloperen maar ze luisterd wel goed na me als ze rustig moet lopen,
ze heeft een heel lief karakter :o

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:36

Bijke schreef:
Het is inderdaad vooral gevoeligheid dat 'de arabier' (al zijn ze nog allemaal verschillend) 'moeilijker' maakt dan een gemiddeld paard.

En zo is het maar net!

Eerlijk is eerlijk: als ik een paard al huppelend en briesend door de bak zie gaan, dan denk ik ook 'jeetje, dat is precies een moeilijk paard!' Maar als je er niet opzit, dan weet je imo niet hoe de vork aan de steel zit...
Mijn Arab paradeert vaak genoeg door de binnenbak en ik zíe de omstaanders dat gewoon denken. Maar ze weten niet dat dat allemaal show is en dat hij in werkelijkheid nog op mijn pinkjes te rijden is. ;)

Het is nog al gezegd maar: je bent een AV-mens of je bent het niet. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die niet goed kunnen omgaan met de gevoeligheid van een arab. Maar dat geeft toch niks? Ik kan bijv. helemaal niet met koudbloeden overweg! :n Niks mij... Veel te sloom, terughoudend en soms gewoon star.
Verschillen tussen mensen en paarden zijn goed, zo lang je elkaar in waarde laat!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:20

Ik hoop dat dit genoeg zegt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn ervaring? Zeer intelligente, vriendelijke, rustige, verstandige, harde werkers, op pinken te rijden mooiste paarden die ik ken...mits je ze maar met respect behandelt maar ik geloof dat dat voor ieder paard geldt...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:09

Hahahahah mijne is helemáál niet moeilijk :D en vaker te sloom dan te voorwaarts. Nu istie wel nog maar 3 maanden onder het zadel met nog conditie in opbouw dus daar kan het natuurlijk ook aan liggen. Ik ben hartstikke trots op mijn allerliefste sukkel. Ik was altijd al gek van Arabieren maar sinds m'n eigen paard wil ik ook echt nooit meer anders. Wat een harde werker is het, zo trouw, zo ontzettend intelligent, eerlijk en vol van vertrouwen (maar oh man wat heb ik daar voor moeten werken), nieuwsgierig maar boven alles: zo enorm vriendelijk..

Moeilijk? Dat ligt toch echt niet aan het paard hoor..

anspoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:22

haha, mijne is super snel, en bang met springen! ooit gehad? :O
ik vind het soms echt een onuitstaanbaar kreng. maar in stal is ie zo lief en als ik alleen met hem rijd of hem losgooi in de bak dan loopt ie ook niet door me heen en gaat ie altijd heel rustig en voorzichtig met me om. als we wedstrijd hebben staat ie van te voren te dansen van zenuwen maar als we in de bak zijn weet ie zich te gedragen, met de les heb ik wel eens mijn twijfels dan is hij zo druk dan is het continu snel,snel,snel maar met de wedstrijd rijd hij zo realexed en zo op mijn hand en klein beetje stem erbij dat het goed is. wat dat betreft is hij best onzeker geloof ik, maar hij is een jaar geleden pas gecastreerd en ik rijd hem al 3 jaar, dus heb hem in de moeilijkste tijden leren kennen toen was hij 4 en durfde niemand erop, ookal rijden er nu maar 2 mensen op ik en mijn mede eigenaar ;)
alleen met mij heeft hij zo'n grote hechte band dat als die ander erop rijd en ik loop langs de bak dat ie gewoon stil staat tot hij een knuffel heeft gehad anders doet hij niks meer. het is opzich lastig dat hij zo eenkennig is maar voor mij wel een teken van vertrouwen en vriendschap en liefde voor het leven :$
zo dit was mijn verhaal :P lekker lang XD veel plezier met lezen ;) :D

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:32

RhealLover schreef:

Ik vind het eigenlijk wel grappig, mijn paardje is ook zo.
En de meeste dingen in dit topic kloppen ook met mijn paard.
Alleen is ze toch echt van het kwpn, teminste dat zegt haar papier.
Misschien dat ze er zelf wel anders over denkt haha. :o

loessie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:32

Snel??? Nou kom maar is naar mijn arabje. Zit geen snelheid in als je je best er niet voor doet. En heet??? Nee hoor, kent ie ook niet. Zelfs van een tractor kijkt ie tegenwoordig bijna niet meer op.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:14

Mijn AV is snel, houdt van lopen en is een harde werker. Op zijn tijd wel eens heet (eigenlijk is hij zo heet te krijen als je zelf wil) en een beetje boeverig :D maar wel altijd eerlijk, trouw en dapper en heeft echt karakter en een groot ego :D Hij is ook snel op zijn teentjes getrapt en je moet hem vooral niet uitlachen :D Hij klikt zeker niet met iedereen, ik weet inmiddels precies welke mensen hij qua karakter wel mag en mee klikt en welke niet.

Als je respect voor hem hebt dan heeft hij respect voor jou. Dingen afdwingen daar moet je bij hem niet zomaar mee aankomen, als het nee is dan is het nee en dan wil zijne koninklijke hoogheid niet :)) Ik kan hem dan altijd wel weer overhalen, kwestie van vriendelijk vragen en niet van afdwingen. Heerlijke paarden vind ik AV's. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen goed met een AV overweg kan. Voor mij iig nooit meer een ander ras!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:29

Het verschilt heel erg denk ik, de meeste die ik ken zijn wel wat feller dan bijvoorbeeld een tinker ofzo :+ maar echt niet onhandelbaar.
Ik vind kwpn ers vaak veel lastiger en heter.

Die van mij is bomproof en heel erg braaf trouwens, je kan er buiten zo mee weg rijden, geen enkel probleem. Ligt ook aan hoe ze opgroeien dus, denk dat ze een stuk makkelijker zijn als je ze vroeg overal aan laat wennen.

Wat ik wel een typisch kenmerk vind trouwens is dat ze zo mensgericht zijn. 8-)

De kruising arabier die ik eerder reed en de meeste andere kruising arabieren zijn vaak een ander verhaal, die van mij was iig erg moeilijk, eigenwijs, chaga en grasgericht. :D