In Oktober heb ik een arabier uit Belgie gekocht en realiseerde me 2 maanden geleden, dat ik zijn papieren niet op mijn naam heb laten schrijven. OK, domme fout, die ik nu moet herstellen. Het is een Belgische Arabisch volbloed. Ik heb alle papieren, paspoort en verkoopcontract. Heb reeds 2 keer contact opgenomen met het secrteriaat van het Belgisch Stamboek voor arabische Volbloeden: http://www.baps-sbca.be/nl/contact_nl.html, maar krijg geen antwoord. Ben zelf Nederlandse en woon in Duitsland. Hoe moet ik dit regelen?
BAPS is notoir traag in reageren. PB Tieneke eens, die is 2 jaar bezig geweest, misschien heeft zij tips. Is het niet handiger om je paard over te laten schrijven naar het VZAP (Duitse stamboek)? Betaal je wel importkosten, maar officieel zou je dat eigenlijk toch moeten doen, als je het paard tenminste ook in Duitsland hebt staan.
Heb Roberte vandaag 2x aan de lijn gehad en je krijgt altijd direct antwoord. Maar de uren waarop je het stamboek kan bereiken zijn beperkt én de lijn is wel eens bezet. Even geduld hebben, dus
Afhankelijk van wat je met je paard wil doen kan je er voor kiezen 'm onder belgische papieren te laten en gewoon een eigenaarswissel te doen , wat het goedkoopste is . Je hebt dan wel een belgisch p/a adres nodig. Er zijn aardig wat nederlanders die het zo doen.
wil je met je paard de sport in of op shows, dan is een nationale inschrijving in het land waar het paard staat, aan te raden. Je betaald dan én een exportpremie aan het BAPS, die vervolgens de papieren verzend aan het VZAP, die op haar beurt een importpremie vraagt (en lidmaatschapkosten) om het paard aan duitse papieren te helpen.
Al bij al wel een kostelijke grap van een paar honderd euro's om alles rond te krijgen.
dakhilah
Geplaatst: 13-08-09 15:54
hoi, Heb ook 2 merrie's overgeschreven van BE naar NL ...was zo voor elkaar hoor. gr,sas.
palham
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-09 10:40
Was even een paar dagen weg en kon daarom niet bellen. Kon ze vorige week niet bereiken, ga het deze week weer proberen. Heb hun tijden gezien op internet. Hoop inderdaad dat het gee kostbare zaak gaat worden
ClementinevS
Geplaatst: 15-11-09 18:48
Als je je arabier in Nederland wil registreren zou ik gewoon even contact opnemen met het AVS. Dat is zo gedaan.