Verschil mooie arabs met veel type en gewonere arabs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

Verschil mooie arabs met veel type en gewonere arabs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 00:18

Hoi,
Op internet zie ik vaak plaatjes van bloedmooie arabieren met grote ogen, knik in de neus, en veel type;
:~ _/-\o_ :):)
http://www.bluealm.com/images/white%20arab.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2210/229 ... 4006_b.jpg
http://www.knrarabians.com/intere35.jpg
http://www.dailystaregypt.com/imageview ... eWidth=400

Dit zijn ook arabieren..
Afbeelding
Afbeelding

Waarom zit er zoveel verschil qua uiterlijk tussen die paarden? Sommige arabieren lijken wel new forestpony's of kwpners.. En sommige kwpners en new foresters lijken weer op arabieren.. :s
En zijn die arabiertjes met veel type duurder? (Dat magnum duur is dat weet ik wel.. :)) )

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:00

Aladinnetje schreef:
Waarom zit er zoveel verschil qua uiterlijk tussen die paarden?

Omdat er een enorm kwaliteitsverschil tussen zit...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:20

Ook omdat er veel 'afkomst' verschil en 'mode' verschil in zit.

Afkomst : Russisch, Pool, 'Straight Egyptian', Noord Afrika, Saudi Arabia .... ieder 'bron' van afkomst heeft zijn eigen ideen wat schoon is en wat nuttig is.

Mode : Pas in de laatste 20 jaar heeft de overdreven 'dish' gunst gevonden bij veel fokkers, meestal ook S.E. fokkers. En dit alleen en zuiver (m.i.) omdat het ERG in trek is, mode dus, bij de amerikanen ... EN die waren/zijn bereidt om mucho $$$$$'s neer te tellen. Deze mode 'rage' heeft er naartoe geleidt dat een 'gewoon' uitziende arabier vaak niet als erg 'typisch' wordt aangezien, en mede daardoor ook niet zoveel gewild is.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:33

Aladinnetje schreef:
... Sommige arabieren lijken wel new forestpony's of kwpners..
En zijn die arabiertjes met veel type duurder? (Dat magnum duur is dat weet ik wel.. :)) )

Een Arabier die op een KWPN'er lijkt is in mijn ogen geen goed fokproduct. Van een paar kilometer afstand wil ik al kunnen zien dat daar een Arabisch paard in de weide staat. En dat is niet alleen een fijn koppie met grote ogen - al is dat wel heel prettig om naar te kijken - maar ook (vóóral) uitstraling, een vriendelijk karakter, lange, slanke benen en goede bewegingen.
En ja, Arabische paarden met veel type zijn over het algemeen duurder ;)

Afbeelding

Lenneke_

Re: Verschil mooie arabs met veel type en gewonere arabs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:12

Je heb idd arabieren met meer en minder type. Maar ik denk dat de manier van toiletteren ook heel veel invloed heeft.
Ik heb Anouar z'n manen een tijdje kort gehad en toen zag echt niemand dat hij een arabier was. Nu heb ik ze lang en scheer ik het eerste stuk weg en is hij opeens veel meer arabier.

Bovendien is het maar net wat je met je paard wilt. Ik ben gek op het karakter van een arabier, maar wil wel een degelijk paard dat het gevraagde werk aan kan. Wel of geen dish maakt me dan weinig uit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:17

Precious20 schreef:
Aladinnetje schreef:

Dan ben ik op mijn beurt heel benieuwd waarop jij dat kwaliteitsverschil baseert. :)

Een voorbeeld: Frans gefokte Arabieren lijken vaak in de verste verte niet op wat 'men' als Arabisch type bestempelt. Hebben vaak meer weg van een Engels volbloed dan van een Arabisch volbloed. Iets waar een liefhebber van de dish van gruwelt. Maar die dieren lopen wél vooraan in de endurancesport. Lijkt mij iig geen 'mindere kwaliteit'.

Het is maar net waar je je Arabier voor wilt gebruiken, zoals Lenneke al zegt. In de endurancesport tellen iig de prestaties van je Arabier, niet de diepte van z'n dish of z'n rastypische bouw.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:52

Tsja, een arabier is een arabier het maakt niet uit hoe hij eruit ziet

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:06

Wat betreft Arabieren die veel weg hebben van New Forest .. heb je het dan gewoon niet over NRPS? Zico (verzorgpaard, zie profiel onderin) van mij is NRPS (zn oma is New Forest).

De links die je plaatste in de openingspost vind ik eigenlijk eerder eng :o .. Alsof het tegenwoordig barbiepaarden moeten zijn.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:27

Karin schreef:
Dan ben ik op mijn beurt heel benieuwd waarop jij dat kwaliteitsverschil baseert. :)

Een voorbeeld: Frans gefokte Arabieren lijken vaak in de verste verte niet op wat 'men' als Arabisch type bestempelt. Hebben vaak meer weg van een Engels volbloed dan van een Arabisch volbloed. Iets waar een liefhebber van de dish van gruwelt. Maar die dieren lopen wél vooraan in de endurancesport. Lijkt mij iig geen 'mindere kwaliteit'.

Een Arabisch volbloed is een raspaard, dat in eerste plaats moet voldoen aan de rasstandaard. Daarmee bedoel ik niet dat dat alleen belangrijk is, maar dit is wel je basis wat gewoon in elk Arabisch volbloed terug moet zien. De Frans gefokte Arabieren die in de endurance zo goed mee lopen, voldoen daar dus (over het algemeen) totaal niet aan, en dan heb ik het zeker niet alleen over de dish. Natuurlijk wordt er gefokt in verschillende richtingen, er zijn Arabieren die groter zijn dan de rasstandaard, er zijn Arabieren die gefokt worden op 160 km endurance wedstrijden. Dat betekend alleen in de meeste gevallen wel dat de rasstandaard hierdoor (deels) verloren kan gaan. Deze Arabieren zijn in dit opzicht dus wel degelijk van minder kwaliteit, aangezien het bij een raspaard als eerste om het voldoen aan de rasstandaard gaat.

Karin schreef:
Iets waar een liefhebber van de dish van gruwelt.

Het gaat hier niet om liefhebbers van dish, maar om liefhebbers van type. Type gaat veel verder dan dish, je moet van een kilometer afstand kunnen zien dat het om een arabier gaat, en van die afstand zie je echt niet hoeveel dish een paard heeft. Het gaat om het exterieur, de uitstraling, en ja ook om het hoofdje. Het gaat om het totaal plaatje. Ik heb ook een merrie met niet zo veel dish, maar je kunt wel op kilometers afstand zien dat het om een Arabier gaat. En dat is wat bij de Franse Arabier toch echt (vaak) ontbreekt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:30

Aldewereld schreef:
Aladinnetje schreef:
... Sommige arabieren lijken wel new forestpony's of kwpners..

Een Arabier die op een KWPN'er lijkt is in mijn ogen geen goed fokproduct. Van een paar kilometer afstand wil ik al kunnen zien dat daar een Arabisch paard in de weide staat. En dat is niet alleen een fijn koppie met grote ogen - al is dat wel heel prettig om naar te kijken - maar ook (vóóral) uitstraling, een vriendelijk karakter, lange, slanke benen en goede bewegingen.
En ja, Arabische paarden met veel type zijn over het algemeen duurder ;)

http://www.caledoniaarabians.com/images ... ahX400.jpg

Hoe zie jij karakter van een paar kilometer afstand? :D

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:32

ik heb ook een arabiertje, maar als ik haar niet verzorg(niet borstel ed) zie je niet erg dat het een arabje is(natuurlijk kwa bouw wel,maar de rest ) en als ik haar keurig verzorg, mooi halstertje enz. zie je echt een arabier, dus ik denk dat het ook wel ligt aan hoe je het paard verzorgd(niet dat de bouw veranderd ofzo, maar gewoon het aanzicht, of een halster waardoor de dish beter uitkomt oid)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:34

Hmm, dan zal het wel aan mijn instelling liggen. ;)

Ik heb een paard om wat mee te doen, niet om naar te kijken. ;)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:47

mariskalove schreef:
ik heb ook een arabiertje, maar als ik haar niet verzorg(niet borstel ed) zie je niet erg dat het een arabje is(natuurlijk kwa bouw wel,maar de rest ) en als ik haar keurig verzorg, mooi halstertje enz. zie je echt een arabier, dus ik denk dat het ook wel ligt aan hoe je het paard verzorgd(niet dat de bouw veranderd ofzo, maar gewoon het aanzicht, of een halster waardoor de dish beter uitkomt oid)

Mijn Arabieren staan nu 24/7 buiten en ook als ik ze niet borstel en geen halster om doe, zie je heel duidelijk dat het om Arabieren gaat. Als je dat niet ziet op het moment dat ze er niet totaal geborsteld, met een mooi halster enz bijstaan, voldoet de Arabier niet aan de rasstandaard.

Karin schreef:
Hmm, dan zal het wel aan mijn instelling liggen. ;)

Ik heb een paard om wat mee te doen, niet om naar te kijken. ;)

Ik doe ook wat met mijn paarden, ik fok met ze, en ze worden recreatief bereden. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:02

Ben niet helemaal (zeg maar ben helemaal niet thuis in) arab. wereld.
Behalve dan dat ik 3 jaar lang een arabier hengstje van Baccarat heb gereden en verzorgd, jaren terug.

Persoonlijk vond ik dat gozertje dat wat ik bij een arabier verwachtte, echter niets in extremen.
Ging voor je door het vuur, had respect voor je, kon je ongeloofelijk in de maling nemen.
Je moest hem niet 1 vinger geven, want hij pakte je hele hand.
Bijzonder aanhankelijk, gezelligheidsdier. (vond het erg sneu dat hij omdat hij hengst was, alleen stond)
(toen toch wel verliefd geworden op het ras, echter dat is iets anders uitgepakt, zeg maar... fjord.. :D )

Zonder dat hij een overdreven dish had, vond ik hem toch wel een arabier lijken.
Qua karakter zeker, super dier!

Voor andere zal hij misschien wel op een NF lijken, maar voor mij blijft hij altijd een arabier.
(voor de eerlijkheid, hij was niet 100 % arab. zijn moeder was een arabxwelsh)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JEBDKM8S.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IYK6UHTX.jpg
(overigens fantastische afrastering zat er om dit hengsten weitje!)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LZJJ6KHO.jpg
(overigens ik ben 1.84 lang, op de 1e 2 foto's lijkt hij heel klein, viel dus ook wel weer mee)

Ik droom verder over mijn oude liefde...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:11

Sjolvir schreef:
Behalve dan dat ik 3 jaar lang een arabier hengstje van Baccarat heb gereden en verzorgd, jaren terug.

Persoonlijk vond ik dat gozertje dat wat ik bij een arabier verwachtte, echter niets in extremen.
Ging voor je door het vuur, had respect voor je, kon je ongeloofelijk in de maling nemen.
Bijzonder aanhankelijk, gezelligheidsdier. (vond het erg sneu dat hij omdat hij hengst was, alleen stond)
(toen toch wel verliefd geworden op het ras, echter dat is iets anders uitgepakt, zeg maar... fjord.. :D )

Zonder dat hij een overdreven dish had, vond ik hem toch wel een arabier lijken.

Voor andere zal hij misschien wel op een NF lijken, maar voor mij blijft hij altijd een arabier.

(overigens ik ben 1.84 lang, op de 1e 2 foto's lijkt hij heel klein, viel dus ook wel weer mee)

Het maakt voor jou natuurlijk niets uit, ik snap dat je helemaal verliefd op hem bent (geweest) :)

Maar.. dat is ook zoiets, dat iedereen een paard met x% Arabisch bloed maar Arabier noemt.
Een Arabier is alleen een paard dat 100% Arabisch bloed voert, en dan ook nog stamboekpapieren heeft.
Dat maakt voor degene die er helemaal gek op is natuurlijk niets uit of het wel of geen Volbloed is, maar dan heeft het toch ook geen meerwaarde om het paard een Arabier te noemen als het dat niet is? Niet dat het paard dan minder is, maar ik vraag me altijd af waarom het nodig is? Je noemt een NRPS toch ook geen KWPNer, waarom dan wel Arabier?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:31

Al_Zawraa schreef:
Sjolvir schreef:

Het maakt voor jou natuurlijk niets uit, ik snap dat je helemaal verliefd op hem bent (geweest) :)

Maar.. dat is ook zoiets, dat iedereen een paard met x% Arabisch bloed maar Arabier noemt.
Een Arabier is alleen een paard dat 100% Arabisch bloed voert, en dan ook nog stamboekpapieren heeft.
Dat maakt voor degene die er helemaal gek op is natuurlijk niets uit of het wel of geen Volbloed is, maar dan heeft het toch ook geen meerwaarde om het paard een Arabier te noemen als het dat niet is? Niet dat het paard dan minder is, maar ik vraag me altijd af waarom het nodig is? Je noemt een NRPS toch ook geen KWPNer, waarom dan wel Arabier?

Ik merk al vaak genoeg dat als paarden heet/pittig zijn kleine oortjes hebben en vaak een deuk al guaw arabier genoemd.
Zo ook een pony op de oude stal waar ik stond.
Beestje was sterk en had een partij energie.
Dat noemde ze ook een arabier.
De vader was dan wel abullah maar was toch echt een nrps

Aan de ene kant vind men arabs maar niks,maar aan de andere kant vinden ze het vaak stiekem wel intresant.

Als men hoort dat ik een arab hengst heb krijg ik te horen:dan kan je zeker wel heel goed rijden :+

umm neuh niet echt moet nog veel leren :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:51

Ik heb 2 jaar gedacht dat het een arabier was, dacht iedereen, tot we zijn papieren onder ogen kregen.
Oeps.. vergissing..
Overigens toen ook pas erachter gekomen dat het een Baccarat was....
Terwijl ooit iemand (met stuk of 6 arabieren) dat vroeg en ik het keihard ontkende, oeps...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:29

Al_Zawraa schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Een paard is een arabier of hij is het niet. Een paard met een deel arabisch bloed is dat gewoon níet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:32

Daar ben ik het ook mee eens hoor. Mijn paard heeft 50% Arabisch bloed, staat ingeschreven bij het NRPS, en mij zul je niet horen zeggen dat het een Arabier is. Ik word er ook altijd wat kriebelig van als mensen hun 'partbred' als Arabier bestempelen. Wat is er mis met een partbred - en vooral met ervoor uitkomen dat het geen zuivere Arabier is?

BTW offtopic: Lenneke, ik heb dit weekend Anouars moeder gezien! In de wei en voor de wagen. Hij lijkt niet echt op haar trouwens, maar dat was je vast al bekend. :))

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:29

Karin schreef:
Precious20 schreef:

Het is maar net waar je je Arabier voor wilt gebruiken, zoals Lenneke al zegt. In de endurancesport tellen iig de prestaties van je Arabier, niet de diepte van z'n dish of z'n rastypische bouw.

Aangezien je mij quote, wil ik nog wel graag even terug reageren. Veel moet ik ondertussen al niet meer zeggen, want Al_Zawraa is me al voor geweest ;)

Een AV hoort idd aan een rasstandaard te voldoen. Een rasstandaard die eeuwenoud is en teruggaat op de bedoeïenpaarden. In die beschrijving vind je een hele hoop terug over hoe een AV eruit hoort te zien (en neeeee, het hebben van een 'dish' hoort daar niet bij. Dat is een oude misvatting), maar ook over zijn kwaliteiten als rijdier. Er wordt o.a. in vermeld dat de AV een sterk beendergestel en uithoudingsvermogen hoort te hebben; bedoeld om verre afstanden te kunnen maken.
Dus m.i. ben je er wel bij gebaat om een rastypische AV te hebben. :) Ook als je endurance rijdt...

De minder typische AV's zijn vaak (uiteraard niet altijd) het resultaat van onderdoordacht fokken, vermeerderen eigenlijk. De onkunde van de fokker wordt dan verdoezeld met de smoes 'ja maar, het is een sportarab'. Zever als je het mij vraagt, want een showarab kan even goed gereden worden. Heb daar vandaag in Lanaken nog een héél fraai voorbeeld van gezien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:36

Eh... Ik heb nergens gezegd dat een showarab niet gereden zou kunnen worden. :)

Ik vond alleen deze opmerking érg kort door de bocht:

Precious20 schreef:
Aladinnetje schreef:

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:43

Boven genoemde allemaal waar! Maar je kwijlarabieren uit de beginpost zijn ook helemaal opgepoetst:
Mooi kaal geschoren rond de ogen en neus en dan flink in de donkere olie gezet rond ogen en mond/neus, 1e oor weggeschoren en goed opgepeperd op de foto! dat maakt ook wel degelijk verschil in hoe t paard toont!!

goeie fotograaf met de juiste belichting doet ook heel veel!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:51

FF toiletteren in vogelvlucht

Voorafgaand aan een show of keuring is er heel wat werk te doen, te beginnen met een een flinke wasbeurt. Dat is
eigenlijk het halve werk. De paarden moeten na de poedelbeurt eerst opdrogen. Pas daarna begint het echte toiletteren.

De voetjes worden opgeschoren, en daarna zijn de manen aan de beurt. De Maantop, vanaf de oren tot ongeveer 20 centimeter halverwege de manenkam, wordt rigoureus gemillimeterd, zodat de hals veel mooier uitkomt.
Het scheren van de oren nemen aanzienlijk meer tijd in beslag. Dit mag slechts onder strikte beperkingen. Het plukje boven op de oren blijft hierbij bewust ongemoeid, omdat de oren er
zo langer en sierlijker uitzien.

Vervolgens wordt zorgvuldig het hoofd geschoren, stapje voor stapje, waarbij de ogen niet meegenomen worden,
want deze ondergaan straks een aparte
behan deling.

Die mooie, zwarte, omlijnde ogen, die je altijd op plaatjes
ziet krijg door rond de ogen heel voorzichtig te scheren. De huid is daar namelijk zwart. Dit scheren gaat niet met het apparaat, maar met een scherp ‘mensen-scheermesje’. Dat hierbij
de grootste voorzichtigheid in acht moet worden genomen, spreekt vanzelf en als dit klaar is, zit het scheer-werk
erop.

De losse haartjes worden overal verwijderd en ‘t verdere poetsen kan beginnen. Manen en staart worden
uitgeplozen en geborsteld, over de huid gaat een zachte borstel en voor de finishing touch is er een stofdoekje.

En dan de ‘make-up’. Over het hele lichaam, ook over de manen en staart wordt een glansspray gespoten. Het
hoofd wordt echter ingewreven met een doekje, waaop deze spray gespoten is. De ogen krijgen een likje ‘highlighter’.
Het is een soort vet dat boven de ogen en op de jukbeenderen wordt aangebracht. Deze delen, die al zwart of heel
donker zijn van zichzelf, worden door het glansvet nog donkerder en gaan nog meer afsteken tegen de rest van
het hoofd. Het vet dient overigens tevens uitstekend als haargel. De lok op het voorhoofd blijft onderhand in
windkracht tien nog zitten met deze gel in het haar. De highlighter is puur om hier en daar accenten aan te leggen.
Ogen, juk-beenderen en een klein beetje op de neusvleugels.

Dan zijn de hoeven aan de beurt: deze worden met normaal blank hoefvet glimmend ingevet.
Tot slot wordt het stalhalster vervangen door een flinterdun, maar ijzersterk showhalster: het paard is klaar voor de
show!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:53

Karin schreef:
Eh... Ik heb nergens gezegd dat een showarab niet gereden zou kunnen worden. :)

Ik vond alleen deze opmerking érg kort door de bocht:

Klopt, heb je niet gezegd. Ik heb ook niet beweerd van wel, toch? :)

Hoezo is mijn opmerking kort door de bocht? Wil jij anders beweren dat er geen kwaliteitsverschil in zit? De ene 'arab' is een kwpn look-a-like en de andere AV's zijn rastypisch. Dat dit kwaliteitsverschil is, lijkt me toch heel duidelijk.
Tuurlijk, afgaande van de foto kan je alleen gaan discussieren over het uiterlijk. Over de prestaties weten we niets, dus gaan speculeren of de kwpn look-a-like een endurancecrack is, heeft geen enkel nut.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:58

Het is echter wel oppassen met het kopen van een Arabische Volbloed die voor de show gefokt is, aangezien deze niet de ‘benen’ hebben om lang in de sport mee te gaan en niet de rijtypische conformatie die voor een goed sportpaard vereist is, zoals een sterke
achterhand met een niet te recht kruis wat bij de showpaarden wel een vereiste is.