Neerbuigend over AV?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charis404

Neerbuigend over AV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:55

Hoi, merken jullie wel eens een neerbuigende houding tegenover AV's? Vooral met rijden?
Hier op bokt lijkt het soms ook wel: rijd je verschrikkelijk op bijv kwpn, zegt iedereen: oh wat leuk! Rij je goed/gemiddeld op AV, zien ze ineens duizenden minpunten. Merken jullie dit ook en hoe is dat bijv op wedstrijden? Gr Charis

Tieneke

Re: Neerbuigend over AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:53

Eigenlijk niet. In mijn omgeving ken ik meer mensen die opkijken naar de Arabische paarden. Ze denken altijd dat ze ontzettend moeilijk te rijden zijn (maar maken daar meer een compliment mee) en belachelijk veel geld kosten, zeker een volbloed :+

Mijn schoonvader is daar zo grappig in over mij en mijn AV tijdens de les: "Kijk, dat paard is gewoon de meester van de paarden, hij galoppeert zo snel en fier! Ziet maar eens hoe hij zijn hoofd omhoog houdt, zo trots!!"
Terwijl mijn paard gewoon nog moeite heeft met het aan de teugel lopen in galop, maar hij ziet dat dus anders :D

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:00

ja ik merk het ook,
had vroeger lease paardje waar ik ontzettend veel plezier mee heb gehad en daarna kwpn paard maar die heb ik verkocht en was dus aan het kijken voor een paard en arabier dus ook en iedereen raadde het af hele verhalen erover..

uiteindelijk is het geen arabier geworden maar komt vast nog wel :o

@ tieneke , ik had kwpn tuiger en die had dus ook haar momenten met het hoofd en hoe hoger ze liep hoe mooier me vader het lief
ong. zelfde verhaal als jou vader haha :+

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:57

oke, ja niet alles dat je hoort is negatief gelukkig! Eigenlijk heb ik dit topic ook gestart vanwege een opmerking in het rijtopic van Bren79, die oa Sirel rijdt. Ze kreeg gelijk een reactie van: oh dat je met dat ras zo hoog kan komen. Ja uuh...waarom niet vraag ik me dan af? :P

Gelukkig hoor ik in me omgeving tot nu ook alleen positieve verhalen, vooral over hoe goed mijn 4 jarige alles oppikt! :) Dank je wel voor jullie ervaringen alvast in ieder geval.

AndiraStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:53

Wel ik ben er al altijd in geslaagd om mensen uit mijn omgeving te overtuigen van de kwaliteiten van de arabier als gebruikspaard. Heb al menig KWPN mens van gedacht doen veranderen :D En hier gaat het dan niet over 1 enkele arabier maar over de jaren heen verschillende paarden. Wij doen aan alle paardenevenementen in de buurt mee (processies, zoektochten, St Hubertussen, ...) En telkens staat iedereen daar verstomd over die arabieren :D Vorige week nog reed mijn vriend met zijn arabische merrie mee in een processie, barelen van de treinsporen gingen naar beneden, trein kwam voorbij, resultaat: Elk paard weigerde nog de overweg over te steken. Mijn vriend is dan maar naar voren gereden en ja, Ivanka twijfelde geen seconde en heel de paardenbende volgde :P :P Dan lach ik altijd in mijn vuistje! Achteraf zei er dan iemand: Zo een arabier ga je nooit meer vinden, waarop ik dan zei: heb ze zo al mijn hele leven :P

We hebben sinds een paar maanden een nieuwe dressuurlesgever hij vertelde mij vorige week spontaan dat hij zijn hele leven al geen goed gedacht had over de arabier. Nu volgen wij met 4 paarden, verschillende niveaus dressuur, les bij hem en hij vertelde mij dat hij zijn kijk op de arabier grondig had herzien. Die beestjes leren zo snel en zijn zo ontzettend slim 8-) En hier gaat het dan over 4 totaal verschillende arabieren, verschillende bloedlijnen, verschillende fokkers, verschillende niveaus dus zal geen toeval zijn!!

Dus laat ze maar zeiken, vroeg of laat moeten ze allemaal toegeven dat ze wat kunnen ;)

gr Janna

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:59

haha, heel leuk om te horen! Mijn instructrice stond na de 1e keer les ook al versteld van hoe snel arabieren alles opnemen. Ja het zijn zeker geen ondergeschikte paarden hoor, al willen sommige mensen dat misschien denken :P

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:42

Neerbuigend... nee dat niet. Wij hebben (ook al mag ik dit niet van sommige mensen zeggen) een echte sport arabier. Een schat met kleine kindjes maar een kannon in springen en kan echt super dressuur lopen.
(nog niet uitgebracht op wedstrijden)

Een gemiddelde arabier is ook duurder dan een gemiddelde pony, mensen hebben het idee dat een arabier heel veel geld kost. Voor een arabier met goed papier en veder niets betaal je gemiddeld ook voor een goed ingereden sportpony met prestaties. Dat ze geld kosten hebben ze vaak wel respect voor. (kijk alleen al naar het dekgeld van AV en naar overige rassen, mensen schrikken zich rot)

Mijn zusje (instructrice op manege) krijgt 1x in de week les. Eerst was haar instructrice wel een beetje neerbuigend over het feit dat onze merrie een heethoofd was maar nu kan onze merrie verzamelt lopen terwijl een gemiddeld paard/pony van haar leerlingen het niet kan. Zij heeft haar mening over het arabisch volbloed ook bij geschaafd omdat ze zo snel leren. (Als je een goede combinatie ben want anders kunnen ze juist het tegenover gestelde zijn) Ze heeft ook wel respect voor onze merrie, ze is er namelijk nog nooooit op gaan zitten. :+

Wij waren de eerste die 9 jr geleden bij ons op de club die met een volle arabier begon. (onze oude merrie Safari Sweetheart die we op 18 jr leeftijd uit Amerika gehaald hadden) Een merrie die alle voor-oordelen over het arabisch volbloed omver bliezen. Al gauw viel ook een stalgenoot voor de arabier. Helaas zijn deze beide arabiertjes al overleden.
Nu hebben we op stal 2 volle arabieren, eentje 99% arabier en dan ook nog eentje waarvan de hoeveelheid nie bekend is maar er wel duidelijk in zit. En toch al een aantal arabieren liefhebbers erbij (o.a. onze verzorgsters waarvan 1 duidelijk eerst voor een kwpn-er ging)

Mensen zijn gewoon jaloers als ze neerbuigend doen, want ze hebben dan iets in hun hoofd wat uiteindelijk niet waar blijkt te zijn. Fouten toegeven doen mensen niet snel dus dan geef je er maar een draai aan en gooi je een rot opmerking naar iemand zijn hoofd.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:16

Toen ik een aantal jaren geleden aangaf dat ik een Arabier ging kopen, ben ik keihard in mn gezicht uitgelachen. De uitspraken varieerden van 'daar kun je niks mee' tot 'levensgevaarlijk'. Ik heb zelfs mijn huidige stalhouder moeten overtuigen dat dit 'een hele brave arabier' was; ze hadden alleen maar narigheid van arabieren gehad en twijfelden of ze er wel weer 1 op stal wilden!
Nog steeds ontmoet ik mensen die als ze horen dat ik een arabier heb, zeggen dat ik wel een 'ontzettende goede ruiter moet zijn'. (Geloof me, dat valt reuze mee hoor!) ;)
Dus ja, die vooroordelen ken ik wel!

Het mooie is dat even zo veel mensen door het gedrag van (mijn) AV hiervan terugkomen en helemaal verliefd worden. Want dan blijkt dat zo'n arabier niet 'heftig en gevaarlijk' is :roll: , maar vooral een ontzettend op de mens gericht paard is! En ja, ze blijken wel heel gevoelig te zijn en soms angstig maar altijd vol vertrouwen. En aan zulk paarden heb je wat, want ze leren snel en gaan door het vuur voor je!

Ik citeer Antje Holtappel in haar boek 'Go West' over haar beste paard (een arabier): 'Nergens goed voor en tot alles in staat!'
Amen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:12

Ik ken dat eigenlijk helemaal niet. Mijn pony is 3/4e Arabier en m'n instructrice is niets anders dan vol lof over hem. Ze heeft er inmiddels twee keer op gereden en ten eerste was ze zeer verbaasd over zijn gangen, ze zei: dit is gewoon een PAARD joh! (Uk is netaan over de 1.50m dus echt een poownie!), ten tweede vond ze dat hij buitengewoon snel leert, hij is pas enkele weekjes onder het zadel (ongeveer 3x per week onder het zadel) en met vijf keer van S van hand veranderen oefenen doet meneer het ook gewoon keurig (in één les). En zij is toch echt merendeels KWPN gewend! Ik heb juist het gevoel dat mensen juist sneller onder de indruk zijn van zo'n fijn paard als een AV :)

Epigram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:57

Mensen zijn vaak niet echt neerbuigend maar reageren wel vaak van: Goh, wat is die van jou toch braaf!
Ik rijd zelf western en heb soms quarters van dingen zien schrikken terwijl die van mij er alleen maar raar naar keek en verder liep. Toen ik hem kocht en hem mee naar stal bracht vond iedereen hem erg mooi, maar niemand wil erop zitten :+ Naja, pech voor hun, zullen we maar zeggen!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:05

Ik vraag me nu af, zijn arabieren echt zulke heethoofden als er beweerd word ? En zijn ze erg pittig en schrikkerig (natuurlijk verschild dit per paard !) Ik heb er maar 1 mogen kennen en dat was echt een heethoofd en die kon ook flink omhoog komen als die ergens niet langs wilde ofso... maar dat zegt nog nix natuurlijk, ben benieuwd !

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 18:23

haha nou die van mij sowieso niet! Op nieuwe plekken zijn ze natuurlijk wel even heet en arabisch zoals veel mensen ze dus kennen, maar voor de rest kan de gemiddelde KWPN een voorbeeld nemen aan het karakter van een arabier. Desalniettemin, dit topic gaat eigenlijk over heel iets anders...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:06

Eva_D schreef:
Ik vraag me nu af, zijn arabieren echt zulke heethoofden als er beweerd word ? En zijn ze erg pittig en schrikkerig (natuurlijk verschild dit per paard !) Ik heb er maar 1 mogen kennen en dat was echt een heethoofd en die kon ook flink omhoog komen als die ergens niet langs wilde ofso... maar dat zegt nog nix natuurlijk, ben benieuwd !

Arabieren zijn gevoelig en op hun hoede. Die van mij snuift als een gek bij iets wat anders is dan anders. Maar ze zijn wel dapper en mits ze vertrouwen hebben in hun ruiter/begeleider krijg je ze overal doorheen gereden. Ik heb trouwens een rarebier die helemaal niet snel is en een vrij langzaam tempo heeft. Mijn ervaring is eigenlijk dat kruisingen of KWPN'ers veel heftiger reageren dan arabieren. Arabieren vind ik veel cooler in de kop en veel trouwer aan hun baasjes, maar dat is mijn ervaring.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:11

Wat een onzin zeg. Sorry ik heb geen AV.
De KWPN eigenaren hebben tegenwoordig een hekel aan:
- AV
- Haflingers
- Fjorden
- Tinkers
- NRPS-ers (neem dan een echte KWPN sarcastisch bedoelt, voor de duidelijkheid
- Mensen die met een pony tussen de paarden starten
- Friezen
- Barokke rassen

Wordt echt gek van dit soort topics!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:23

Ik ken geen enkele heethoofd arabier. Ik kom op grote wedstrijden waar voor zo'n 90% van de paarden arabier is. Met drukte, partytenten, dierenartsen die aan ze lopen te plukken... noem maar op. En geen enkel paard dat daarop reageert.
Natuurlijk zijn deze paarden ook al veel gewend, maar een aantal Grand Prix KWPNers kunnen al geen normale proef rijden als er een papiertje naast de ring ligt.

Maar ik rij geen dressuurwedstrijden en rij maar heel zelden in de bak en dan is de reactie meestal 'hij doet het hartstikke netjes in de bak'

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:42

Oke ik was even nieuwsgierig, ze zeggen dat je met een arabier een hele goede band kan opbouwen, en dat vind ik erg belangrijk dus ik was gewoon nieuwsgierig naar het ras omdat ik er later eventueel een wil aanschaffen (als ik er 1 vind waarmee het super klikt natuurlijk) :o

*Vind zichzelf erg penny overkomen in dit topic*
Laatst bijgewerkt door Eva_D op 11-07-09 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:45

LaFunkyJazz schreef:
- AV
- Haflingers
- Fjorden
- Tinkers
- Friezen
- Barokke rassen

Eum oftewel een hekel aan alles behalve kwpn xD

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 16:48

LaFunkyJazz schreef:
- AV
- Haflingers
- Fjorden
- Tinkers
- Friezen
- Barokke rassen

Waar slaat dit nou weer op??? Dit topic is bedoeld voor mensen die dus wel een AV hebben of daarmee werken en de reacties die ze daarop krijgen. Nu graag weer ff on topic iedereen: dus alleen de reacties die je van anderen krijgt op jou en je arabier!

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:53

mijne is opzich best een heethoofd.
maar ze gaat wel voor me door het vuur en ik ook voor haar.
en je hebt inderdaad verschillende reactie's maar daar moet je je niet te veel van aantrekken.

Gideon_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:42

Naooom schreef:
...mijne is opzich best een heethoofd...

Is Cindy Volbloed of Halfbloed ?
Over het algemeen zijn Volbloeden rustiger dan de Halfbloeden.. 8-)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:00

Wij hebben er 2 en in totaal met de familie 4 gehad maar zijn 1 ding eens over de volbloed arabier.

Rijd je ze pittig dan worden gauw pittiger
Maar rijd je met rust dan worden ze de rust ook zelf.
Onze merrie kan een heethoofd zijn maar onder onze verzorgsters van 13 jaar oud is ze echt een schat en een grote lome sul. :D ze loopt ook bij ons wel eens in de beginnerslessen mee.

Onze vorige arabier kon je een bom afsteken en ze zou nog trouw aan je blijven... wat een super paard was deze merrie daar zullen we nooit er nog een van vinden.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:04

LaFunkyJazz schreef:
- AV
- Haflingers
- Fjorden
- Tinkers
- Friezen
- Barokke rassen

Waarom reageer je hier dan op? Dan vraag je toch juist weer aandacht. :? Er zijn wel 100-den topics op bokt waarop je denkt " Tja..." maar moet ik daar dan allemaal op gaan reageren? Dan moet je gewoon niet op een forum zoals bokt komen als je hier niet tegen kan.!
Toevallig heb ik EN een AV en een PONY tussen de paarden! :D

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:11

ik wil niet zeggen dat mensen neerbuigend zijn tegenover arabieren. wat ik wel te horen kreeg toen ik mn eerste eigen paardje wou kopen (na 10 jaar voor anderen gereden te hebben) waarom een arabier. waarom neem je niet gewoon een leuk rijpaard, niet te groot.
nee ik wou een arabier. is altijd mn droom geweest. nu heb ik een arabische merrie en o wat ben ik blij met haar. ze hebben zn geweldig karakter. lief, doorzetters en ze leren ontzettend snel.
voor mij nooit meer wat anders

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:25

Toen ik mijn paard kocht kreeg ik van de staleigenaar te horen: Waarom koop je geen gewoon paard, dan kan je tenminste dalijk met al je vriendinnetjes wedstrijden gaan rijden, met zo'n paard kan dat niet. }:0
Maargoed, ondertussen had ik hem in no time omgeschoold en kon hij prima meelopen met de rest (lees: mijn paard liep uiteindelijk dressuurmatig een stuk beter dan vele ''normale'' paarden daar)

Verder is het helemaal geen heethoofd, maar is hij hartstikke cool.
Het is wel een echte uitslover, en wilt dan nog wel eens gaan showen, maar dan blaast ie zichzelf meer op dan dat hij sterk word ofzo.
Het is gewoon een ontzettend fijn paard, waar ik van alles mee kan doen!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:28

Charis404 schreef:
LaFunkyJazz schreef:

:+ :D Alsof KWPN een echt ras is :D ;) :+
Dat is een vergaarbak van alles wat geen ras te noemen is en waarbij de AV regelmatig wordt gebruikt om te " verbeteren " 8-)

Tja laat ze maar denken hoor, wij AV liefhebbers weten veel beter.... =:) := +:)+ :j