Merrie perongeluk gedekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Merrie perongeluk gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 18:19

Hey iedereen,

Heel perongeluk is de arabische merrie van een vriendin van mij gedekt door haar twee jarige arabische hengst.
Beiden van AVS stamboek...

Of het raak is weten we natuurlijk niet, maar tja met twee zijn hengsten al vruchtbaar dus toch wel kans.

ik stel de vraag eigenlijk voor haar (ze heeft geen bokt - is al wat ouder en vind internet maar niks :Y) )

Stel er komt een veulen, wat gebeurt er dan met het papier, is er bij het AVS net zo iets als bij het KWPN met blauw papier??
Het is uiteindelijk wel haar bedoeling om met de hengst naar keuringen te gaan, maar mijn vriendin is nog wel een "beginner" in het arabieren gebeuren. Dus wat gebeurt er met het papier als de hengst later als nog goed gekeurd word (niet waarschijnlijk, maar wie niet waagt wie niet wint)

edit: De merrie heeft ook geen predicaten of iets

joelledsr

Re: Merrie perongeluk gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:54

je krijgt gewoon papier. Vanuit de WAHO is iedere hengst in principe goedgekeurd, wanneer hij een arabisch stamboek papier heeft.
Het AVS legt je alleen een boete op. Kost je iets van 300 euro.

Als het veulen geboren is kun je op avsweb.nl een formulier downloaden om het veulen aan te geven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:56

Ze kan haar ook even laten scannen of ze drachtig is. En als het zo is dan kan ze, als ze het wil, het laten wegspuiten.

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:39

Ik vraag me toch altijd af hoe dat nou komt, zo'n 'per ongeluk-dekking'...?
Een niet geheel onbelangrijke vraag in deze kwestie is : hoe oud (jong, vrees ik) is de merrie ?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:42

waarom krijg je dan precies een boete???

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:43

je kan wel gewoon papier aanvragen geloof ik. is de hengst geen familie van de merrie?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 11:48

voor zo ver ik weet is de merrie geen familie... maar ik heb natuurlijk niet het gehele papier nagekeken, tis immers niet mijn paard.

De merrie is geloof ik 12 of 13... hoe zo iets kan gebeuren.

Weides aan huis, niet thuis zijn en aankomen rijden en in de merrie weide je hengst op de merrie zien zitten...

knabbgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:16

Als geen goed gekeurde dekhengst is krijg je geloof ik een boete van 300,- euro dat is gewoon zo in ons stamboek. Dat is geloof ik zodat het uiterlijk van onze mooie beesten niet achteruit gaat *D
Want je zou maar een super gave merrie hebben en er een minder mooie hengst opzetten dan gaat het veulen kwa uiterlijk mischien wel achteruit en moet je niet hebben he. Bedoeling van fokkerij is natuurlijk een mooi paard ter wereld te brengen.En dan heb ik het natuurlijk ook over gebreken die doorgefokt kunnen worden. Een goed gekeurde dekhengst hoort helemaal gezond te zijn. Groetjes:D

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:24

Er was toch ook iets dat als de merrie en hengst van een eigenaar zijn dat je er wel papieren bij krijgt (of indd met die boete)!?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:03

waar is die boete goed voor?
als je geen papieren aan vraagt voor dat veulen gewoon alleen een paspoort wat is er dan met die boete
dus als ik BIJV een arabier heb en een hengst van mij apart bijv een haflinger.
ik wil die haflinger op mijn arabier geef dat veulen aan en dan €300 boete?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:17

roybit, die boete is alleen wanneer je wel een AVS stamboekpapier wilt. In jouw geval fok je niet een raspaard maar gewoon een vuilnisbakje ;) daar krijg je dus geen AVS papier bij en dan kan je gewoon een KNHS paspoort aanvragen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:52

hoho kruisingen haflingerX arabier zijn eerder opgenomen in het NRPS stamboek.... niks vuilnis dus!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:51

NRPS is geen ras maar een kruising met minimaal 12,5% arabisch bloed geloof ik, waar je dan een NRPS papier bij krijgt.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:58

ja, helaas voor de NRPS liefhebber, het NRPS is een vergaarbak voor alles met een beetje arabisch bloed. Elk beesie moet een naampie he? ;)

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:48

Kady1 schreef:
Of het raak is weten we natuurlijk niet, maar tja met twee zijn hengsten al vruchtbaar dus toch wel kans.

Zijn ze per ongeluk bij elkaar gekomen ofzo? Want als je weet dat ze alle twee vruchtbaar zijn... waarom???

jorik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:31

Je krijgt inderdaat een boete van 300,- deze boete staat er omdat ze willen voorkomen dat iedereen met zijn niet-goedgekeurde hengsten gaat fokken zonder dat er een consequentie is. Waarom zou je anders goedgekeurde hengsten hebben? Het veulen krijgt geen papier tenzij deze boete betaald wordt.
Hij kan wel gewoon ingeschreven worden bij het NRPS maar ook dan komt hij/zij in het hulpstamboek omdat paps geen goedgekeurde NRPS-er is.
Ik zou de merrie gewoon even laten scannen, dan weet je zeker of ze drachtig is, ongelukje zit nou eenmaal in een klein hoekje! Succes!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 11:30

Iris_Z schreef:
Kady1 schreef:

Zijn ze per ongeluk bij elkaar gekomen ofzo? Want als je weet dat ze alle twee vruchtbaar zijn... waarom???

Ze zijn idd per ongeluk bij elkaar gekomen. Vriendin heeft twee hengsten, en een merrie en een ruin. De hengsten staan bij elkaar in de wei en de merrie en de ruin. Met enkele weides er tussen.
Toen ze thuis kwam van boodschappen doen zat de hengst op de merrie in de weide.