Welke zadel voor een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Welke zadel voor een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:17

Hallo,

Wij gaan over een tijdje onze 3jarige arabier beleren.
Nu laten we hem al rustig aan wennen aan een zadel.
Daarvoor gebruik ik nu mijn Kentaur Medea van mijn andere pony.
Die heeft een medium/wide boom en die is uiteraard nu wat te wijd voor mijn nu nog tengere arabier.
Dat is echter niet het enige dat me aan de ligging opvalt.
Hoewel het zadel op de rug wel op de juiste plaats lijkt te liggen is dat bij zijn schoft en schouders totaal niet het geval.
Net alsof het bij hem allemaal heel erg dicht op elkaar zit.
Het lijkt haast wel alsof er een kamelenzadel opmoet, zo raar ligt een zadel op zijn rug :Y)
Maar misschien ligt een zadel met smalle boom sowieso wel beter en dat het dan al niet meer zo gek lijkt?
Zal eens wat smallere zadels uit de zadelkamer plukken om te kijken hoe dat lijkt.

Hier foto's:

Afbeelding

Afbeelding

zijn bouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd welke zadels jullie op je arabier hebben liggen en hoe je die omschrijft (dus bv boommaat, dikke kussens of juist niet enz) dan kan ik straks uitkijken naar een goed passend zadel en alvast informeren bij de zadelmaker of hij de straks hier meestgenoemde zadels uberhaubt wel heeft liggen.

Brandt los :)

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:53

Ik ben ook wel erg benieuwd. Mijn arabier is vreselijk smal in haar schouders en er is geen zadel dat blijft liggen. ;(
En ik heb echt al heel veel geprbeerd!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:54

CxX schreef:
En ik heb echt al heel veel geprobeerd!

Wat ligt er bij jou dan in elk geval NIET goed? Leer ik ook weer van ;)

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:03

Wintec (zowel VZH als dressuur) KN, boomloze zadels, Thorowgood spring + endurance, Massimo Trail (aangepast), endurance westernzadel (weet even het merk niet) en nog wat zadels waar ik de merken niet van weet. Gaat van 600 tot 2000 euro alles zit er bij. Nou heb ik echt een vreselijk moeilijk geval. Wat mij verteld ik dat Massimo Trail meestal een goede oplossing is. En ik hoor ook veel dat KN op arabieren goed liggen. Massimo Trail zit erg lekker vind ik!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:06

Misschien moet je wel juist een iets wijdere boom zodat het zadel meer kan zakken? Hij ligt nu echt bovenop haar rug, zo vanaf de foto's te zien.
Was je van plan een ander zadel aan te schaffen? In dat geval zou ik gewoon een zadelpasservice langs laten komen, met nieuwe en tweedehandszadels. Dan leggen ze wel 20 verschillende zadels op zijn rug, en past er altijd wel eentje. Persoonlijk zou ik daar wel mee wachten totdat je paardje iets ouder is, nu verandert hij nog zoveel. Kan je zolang geen zadel van iemand lenen wat wel goed ligt?
Divoza heeft trouwens wel een leuke actie met een Rossnerzadel geloof ik. Die kan je dan op maat je van (nog jonge) paardje aanschaffen, en binnen een jaar omruilen voor een nieuw exemplaar (mocht zijn maat veranderen), wel met iets van bijbetaling geloof ik (correct me if I'm wrong...). Vind ik zelf wel een goede actie! Dan kan je toch een goed zadel aanschaffen voor je 3-jarige. Succes ermee!

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:29

Let alsjeblieft op dat de keilkussens niet te dik zijn. Arabieren zijn meestal kort in de rug en kunnen daar flinke kneuzingen van krijgen. ( zoals die van mij)
Ik heb ook een moeilijk geval met nog steeds geen passend zadel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 09:59

Dat van die keilkussens is een goede tip Jeanette!

Nikki, deze boom is echt al wijd (ligt zelfs als een huis op mijn haflinger) dus nog wijder is niet nodig denk ik.
Hoewel hij wel iets achterover lijkt te liggen, vandaar het bontje eronder. Als ik deze boom zou laten versmallen zou hij nog meer achterover liggen. Dit zadel past dus gewoon echt niet.
Ik wou inderdaad wachten met een ander zadel totdat hij wat uitgezwaard is want dat verwacht ik komend zomer wel te zien gebeuren en dan ben je mooi de pineut!

Ik zal eens kijken op de site van divoza.

CxX op welke manier lagen die zadels niet goed, waarom paste het niet en welke boommaat had je doorgaans erin?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:23

Welke boommaat? Ik zou het eerlijk gezegt niet weten. Ik heb het aan de zadelmaker over gelaten. Ik heb er namelijk weinig verstand van.

Alles zadel schuiven naar voren. Ze komen dan op de schouders te liggen en dat is natuurlijk niet goed.
Ik gebruikte eerst altijd een staartriem. Maar dit trek zo verschrikkelijk dat het gewoon zielig is als ze hier elke dat mee gereden word.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:54

Dat probleem heb ik ook. Ik rijd met een voorsingel, maar dat is niet probleemoplossend eigenlijk.

Alabama

Re: Welke zadel voor een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:59

ik heb er een Wintec Isabell Werth op liggen, schitterend zadel (wel dressuur maar ik spring er ook gemakkelijk mee). Wintecs zijn heeel gemakkelijk aan te passen (boom+kussens) en meestal doet de zadelmaker dat er gratis bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:07

Op de arabier van een vriendin van mij, lag mijn zadel een Prestige golden star ontzettend goed, beter dan haar eigen zadel. En ivm de gel kussens die in het zadel zitten, is het ook nog eens vriendelijk voor de rug. Ik zou er in ieder geval gewoon een goede zadelmaker bij laten komen en dan vind je wel een goed zadel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 12:08

Liberto schreef:
Ik zou er in ieder geval gewoon een goede zadelmaker bij laten komen en dan vind je wel een goed zadel.

Dat sowieso inderdaad :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:06

Ik heb zelf een Arabier met een erg korte rug (zelfs voor arabierenbegrippen kort, dus). Heb daar van alles opgehad, van boomloze tot boomzadels. Van alles geprobeerd, dus voor wie dat interessant vindt, hier het resultaat:

* De ghost (boomloos) heb ik geprobeerd maar dat vond ik niet lekker zitten. Pastte verder wel.
* Startrek (boomloos) idem dito, vond ik in draf niet lekker zitten (kan heel erg aan de combi paard/ruiter liggen hoor, want mijn arabier gooit in draf heel hoog op, je moet dus wel erg stabiel en lekker zitten om dat te kunnen volgen).
* Een boomloos zadel van http://www.zadelatelier.nl . Dat vond ik van de boomloze dan nog het beste zitten, maar nog steeds geen lekker contact met de buik (dat probleem heb je meer bij boomloze).

Het boomloze avontuur was bij hem dus geen succes, want ik vind dat gewoon niet bij de energieke gang van mijn paard passen. Dus overgestapt op MET boom en een aantal zadels proefgereden. Veel zadels proefgereden van zadelatelier.nl (zit toevallig bij ons in de buurt en zij maakt speciaal zadels voor tengere korte paarden als arabieren, dus dat kwam mooi uit). Een aantal zadels zaten echt fijn, w.o. een zadel dat je in een zit "zette" waarbij je onderbenen iets verder naar achteren kwamen, had niet verwacht dat dat mij goed zou bevallen, maar moest tot mijn verrassing constateren dat dat bij zo'n relatief klein entenger paard juist heel lekker zat. De kussens bij die zadels zijn wat meer zijwaarts geplaatst wat ze erg geschikt maakt voor arabieren met een korte rug.

Toch daar geen dressuurzadel gekocht (helaas), want ik wilde toch liever een zadel dat wat meer richting recreatief ging. Uiteindleijk een zadel getest EN aangeschaft van de horseman outfitter, een endurance zadel (dus zonder wrongen en zonder zweetbladen). Dat pastte op zich perfect op zijn rug, zit heel mooi en vind het echt een heel mooi zadel. Maar ik weet nog niet of de combi het wel is (d.w.z. mijn kont + paard + zadel), ik kom met mijn gewicht wat te ver achter in het zadel lijkt het wel, en dat lijk hem toch wat te hinderen. Ik probeer hem nog een tijdje (heb hem al gekocht hoor), mocht het toch zo blijven, dan weet ik nog niet wat ik doe.

Als ik nou geld had , dan zou ik gewoon nog een zadel erbij nemen puur voor de dressuur en dan werd het dus dat zadel met zijwaarts geplaatste kussens van het zadelatelier. Heb heel stiekum een klein beetje spijt dat ik dat toch niet gedaan heb. Hoewel ik het zadel wat ik nu heb dus wel heel tof vind.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:16

Ten eerst ligt dit zadel op de schouder, een zadel hoort achter de schouder, dus leg hem wat naar achteren. Anders kun je lang zoeken naar een goed zadel.

Laat eens een goede zadelmaker komen. Arabiereruggen zijn niet makkelijk, ze zijn kort en de schouders lopen vaak ver door naar achteren waardoor er nog maar weinig plek over blijft voor een zadel. Daarnaast zijn veel nogal rondgeribt wat het zadel weer naar voren duwt.

Mijn paard (arabier) heeft ook een ontzettend moeilijke rug, is bijna geen goed zadel voor te vinden. Ik rij nu met een Podium met een luchtpad eronder.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:25

Bedankt voor je uitleg Hannah!
Heb je ook een foto van dat dressuurzadel zodat ik een beetje een idee heb van de vorm?

Lenneke, hij ligt inderdaad te ver naar voren, dat komt omdat hij dus nogal schuift omdat hij niet goed ligt. Als ik hem er net op leg lijkt hij qua plek wel goed te liggen, ligt alleen dan weer zo raar hoog op de rug.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:29

Mijn verzorgpony heeft een zadel, weet niet welk merk, maar die kiept met achterkant omhoog.
Heb laatst een barefoot geprobeert en die lag super, en ook liep ze lekker ontspannen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:06

Mijn eerste zadel was een wintec.
Daar zat de breedste boom in,en zelfs die werd vrij snel na het inrijden toen zijn spieren gingen veranderen te smal.
Nu ligt er een kentauer op,die sinds kort ook weer is bijgewerkt.
Tijdens het zadel passen heb ik zoveel verschillende zadels er op gelegt.
Ik weet nog dat ik een bepaald budget moest noemen tot hoe ver ik wilde gaan,
maar het is zo n drama dat ik heb gezegt maak niet uit neem alles mee wat je hebt :+
Er is van alles opgegaan dus toen van passier tot prestige in prijsklasses dat me ogen er van uit rolden }:0
Uit eindelijk zat de kentauer het beste en het lekkerst.

Maar je hebt een bontje,officieel als je zadel 100% past hoeft dat niet,en mijn ervaring was dat op den duur de wintec achter klapperde was eerst minimaal maar ben heb gelijk actie ondernomen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:16

Dus jij hebt wel degelijk een wijde boom op je arabier?
Maar hoe is die van jou gebouwd en heb je foto's met zadel erop?
Welke kentaur heb jij erop liggen?
Ik nu de medea.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:29

Ik heb een Passier GG, gekocht bij Van Rijs. Het zadel is wel aangepast aan de rug van mijn paard en ligt hierdoor prima. Het verschilt zo erg per Arabier, want mijn vorige paste niks anders dan een County Competitor. Hij had vrij weinig schoft. Mijn huidige Arabier heeft wel meer schoft en daardoor lag de County weer niet goed op haar. Het is dus van belang dat je een goede zadelmaker erbij laat komen :).

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:05

Ik heb er een kentaur (penelope) op liggen.
Ongeveer een jaar geleden is de zadelmaker geweest en hebben we heel veel verschillende zadels geprobeerd. Ze lagen allemaal beroerd, maar deze viel nog mee, en kon hij nog wel iets maken.
Hij is nu ik weet niet hoevaak al aangepast, en hij ligt NÓG niet helemaal lekker helaas :n
Ik ben wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben met het probleem een goed passend zadel te vinden voor mijn arabier.

Helaas heb ik op het moment het budget er niet voor, maar ik ben van plan om over niet te lange tijd een Massimo Trail aan te schaffen.
Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met dit zadel?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:43

Ik heb geen foto van het zadel van het zadelatelier, ik heb er toen alleen mee proefgereden. Maar misschien staan die wel op haar site: www.zadelatelier.nl

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:48

opisop_shop schreef:
Dus jij hebt wel degelijk een wijde boom op je arabier?
Maar hoe is die van jou gebouwd en heb je foto's met zadel erop?
Welke kentaur heb jij erop liggen?
Ik nu de medea.

van de wintec dat was 2 jaar geleden mischien korter was dus de breedste boom niet genoeg.
Ik heb toen zadelmakerij van rijs laten komen.
Ik heb inderdaad ook de penlope.
Vorige week is van rijs gekomen voor een check up en eventuele aanpassingen,de eerste beurt zit bij de prijs inbegrepen.
Ook wat hier gezegt word ieder arabier is anders,en mijn tip en mischien is hij hard:

Bezuinig nooit op je zadel.uiteindelijk als ie niet pas zijn de DA kosten groter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 09:06

HannahFrouk schreef:
Ik heb geen foto van het zadel van het zadelatelier, ik heb er toen alleen mee proefgereden. Maar misschien staan die wel op haar site: http://www.zadelatelier.nl

Staan inderdaad wel wat zadels op, weet je nog hoe hij heette?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 09:11

Barcelano schreef:
Bezuinig nooit op je zadel.uiteindelijk als ie niet pas zijn de DA kosten groter.

Klopt helemaal. Maar weet je wat het'lastige is aan mijn situatie?
De arabier in kewstie is bedoeld voor de verkoop.
Als hij zou blijven, zou ik een maatzadel aanschaffen want dat heeft hij (zoals hij nu gebouwd is, maar goed hij groeit nog en zwaart nog uit en heeft gelukkig wel schoft) wel nodig denk ik.
Maar ja, stel ik laat over 2 maanden een dressuurzadel aanmeten, want dat vind ik het fijnste rijden, en hij wordt over een half jaartje verkocht naar iemand die er endurance mee gaat rijden en hem dus zonder zadel over wil nemen.
Zit ik met een maatzadel...

Vandaar dat ik hier even wil kijken welke zadels er het meest genoemd worden, dan kan ik kijken of de zadelmaker die tweedehands heeft liggen, kan hij met een kleine aanpassing wellicht passend gemaakt worden.
Zonder zadel beleren lijkt me een zware klus, maar rijden met een niet-passend zadel kan ook voor rare capriolen zorgen tijdens het beleren :+ (consequenties voor paard even buiten beschouwing gelaten).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:27

Nee, ik weet niet meer hoe het zadel heette, het was hun eigen merk, maar het type weet ik niet meer. Ik weet wel dat zij speciaal zadels voor dit soort paarden doet, wie weet heeft ze ook nog wel wat tweedehands liggen.