[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katjen

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:01

wowie wat gaan we weer snel .
Op na pagina 400 :D .
Verder zet hier de dooi in heb vandag weer gras gezien .
Maar ligt nog genoeg sneeuw op het dak.
Kwa kleuren vind ik het altijd beetje moeilijk .
Ik heb 2 van me merrie`s met een schimmel hengst gekruisd beide merrie`s hebben totaal geen schimmel in stamboek dus hoop wel op bruine veulens.
En Senna is homozygote zwart wordt denk beetje 50/50 hoop stiekem weer op een zwarte nakomeling van haar ze heeft idd 2 zwart zonen 1 van bas safari en 1 van mijn eigen hengst aaziez die is niet zwart maar donker bruin.
En met edgar een vos nrps hengst had ze een bruine dochter.
Gezien ze nu hengst,merrie ,hengst heeft word nu wel weer tijd voor mooie zwarte merrie 12 mei duurdt nog zo lang :( .
Gelukkig komen de andere eerder kan ik daar alvast van genieten :D .

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:06

:):) :):) Nog even wachten.... :):) Dan weten we het... :D

Fijn dat het witte spul weer verdwijnt, vind het met kerst geinig daarna doodvermoeiend :')

Ik zat heel even vanwege de temp de komende dagen om een iets dikkere deken op te doen....maar denk dat ik het even zo laat...men zegt dat paarden prima doen tussen de -15 en 15 graden...

Jammer dat dekens meestal per 100 omhoog gaan :9

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:08

Ben benieuwd wat er uit komt bij Senna! Niet alleen qua kleur maar ook qua bouw, heb haar beide zwarte nakomelingen gezien en waar de ene juist vrij grof en stevig gebouwd was, vond ik de ander juist weer vrij smal en iel (ligt ook aan de papa's denk ik voor zover ik die goed gezien heb) maar vind het wel grappig :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:21

Kat kwam deze foto op je FB tegen :D

Mootje zijn favo bezigheid: Chillen 8-)

Afbeelding

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:56

Hahaha die mo wat kijkt hij zoet.
Denk dat hij wel moe werd van al dat geklets voor ze stal :o .
Bij deze een foto van senna haar dochter met edgar , ze lijken alle drie totaal niet op elkaar.
Gek genoeg kwa karakter zijn ze ook erg verschillend .

Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:42

Ik heb verder niet heel veel verstand van al die kleuren maar ik gaf maar een random voorbeeldje hoe ik het ongeveer heb geleerd en begrepen.

Dayem staat nu met een 200 grams en gister een staldeken gevoerd met fleece onder gelegd, best frips!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:50

Joyce leuk ik ben benieuwd wat zij met hun 2 ervan gaan maken ben wel nieuwsgierig naar meer meer beeldmateriaal van de hengst ook bv als veullie?
En lol Kat ben je helemaal los op kleur haha oke dan komt deze in je berekeningen voor van kleur?
A.F Mayumanah (bruin ouders idem) X Sirel (bruingeboren schimmel daarvan ouders schimmel en koffievos) = 1e vos (Golden Rose) 2e bruingeboren schimmel (Silver Themba) 3e bruin ( Golden Daisy)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:51

Interessant he, die kleuren genetica. Ik heb de genetica van beide paarden in een calculator gegooid en die gaf deze uitslag ;). En Hamdhani heeft gitzwarte manen, dat is best knap voor een vosgeborene toch? :P. Volgens mij istie bruingeboren. Zit ook veel bruin en zwart in zijn voorouders. Yus voornamelijk vos.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:21

Bedankt voor jullie medeleven allemaal meiden! Vind het nog steeds zo onwerkelijk allemaal. Als iemand al een poos ziek is dan blijf je in de veronderstelling dat hij gewoon binnenkort weer binnenloopt. Dus de klap kwam zaterdag wel even keihard aan. Zaterdag wel nog een hele leuke springles gehad waarbij ik bijna bij de laatste oxer de bak doorvloog.. Heel gemeen geweigerd, stomme merrie. Maar zondag en maandag heb ik Ses even verplicht rust gegeven. Zijn allemaal emotionele momenten, lege bureaustoel, veel telefoontjes van klanten, rouwkaart.. Blegh. Nare dingen allemaal.

Joyce, mooie hengst! Echt nog een puppy! Als ik zijn foto zie en dan bijvoorbeeld een foto van Mo voorbij zie komen zit er nog veel verschil in. Maar hij heeft een prachtige uitstraling! Wanneer laat je Yus dekken?

Spannend Jes het eerste Mo veulen in mei!

Grappig inderdaad die kleuren. Princesa is een vos, maar als je naast haar staat zie je overal witte haartjes, vooral op haar kont. En haar manen ook, die zijn niet helemaal bruin. Meer een melange :). Dus ze heeft wel iets mee van haar witte daddy.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:40

Bonjoy schreef:
Interessant he, die kleuren genetica. Ik heb de genetica van beide paarden in een calculator gegooid en die gaf deze uitslag ;). En Hamdhani heeft gitzwarte manen, dat is best knap voor een vosgeborene toch? :P. Volgens mij istie bruingeboren. Zit ook veel bruin en zwart in zijn voorouders. Yus voornamelijk vos.

je zit verkeerd, elke vos geborene kan zwarte manen krijgen uiteindelijk.
http://www.baikala-arabians.com/new/ind ... icle&id=40

Afbeelding
Hamdhani

Set is ook vosgeboren net als al haar broertjes en zusjes, allemaal hebben ze nu grijze manen.

Ik bedoel het echt niet als een aanval hoor.. kleurgenetica is interessant, maar je moet dan wel de juiste kleuren invoeren :P

Mijn topic hierover:
set_elkol @ [F-AM] [KG] Vos veulen, later zwarte manen?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:59

Heee dames!

Wat een ingewikkeld gedoe zeg die kleurengenetica.. Geisha komt uit vosouders.. oma is ook haar moeder dus ook vos. :') vader van vader is koffievos. Ik vind zwarte arabieren zo mooi! Maar ik ben wel blij met mn zweetvosje :j .

Vanmiddag weer een lesje op geisha. Ik merk dat als ze 2 dagen niet veel hoeft te doen, ze sagerijnig word. Ze doet af en toe nog dat draaien op de poetsplaats maar ik geef dr gewoon een harde duw en ga vervolgens verder. Ze word wel nog bozer dan maar dat negeer ik lekker :D
Ze heeft wel weer 2 x gehangen. Ze wilt dan naar achter lopen, merkt dat ze vast zit en raakt dan in paniek. Nog geen touwen kapot tot nu toe want ik geef tegendruk en dan komt ze wel weer naar voren. Maar het zweet breekt me uit elke x als dat gebeurt!

Trainen aan de dubbele longe gaat goed! Ze brengt echt mooi de achterhand er onder dus dat is helemaal top.. Wel een heel gedoe om die dubbele longe vast te maken. Dit doe ik pas in de roundpen maar dan wilt ze weglopen en dan sta ik daar met al me lijnen.. :')

Verder baal ik want zaterdag is mijn telefoon uit me tas (die ik omhad!) gestolen. Helemaal k*t.. Heb de telefoon tot de volgende dag kunnen traceren en hij zat in hoogvliet.. erg dichtbij dus. Had hem nauwkeurig tot het adres, alleen geen huisnummer. Vriendlief is er naar toe gegaan en zag de desbetreffende persoon achter een raam zitten. Hij twijfelde of het hem was, tot dat ik een alarm sms stuurde uit naam van de politie (haha) met dat de politie onderweg was en dan de straatnaam er bij. Toen zat die zelfde persoon constant uit het raam te kijken en weg te duiken. Ja heel leuk, het was net CSI! :') Helaas is het een hele slechte buurt dus heb hem naar huis laten komen. Achteraf dom dat ik die sms had gestuurd want hij heeft me telefoon uitgezet dus is nu niet meer te traceren.. Dag S4 :evaw: :n

Afbeelding
Knappie <3

Afbeelding

In mei gaan ze met stal een weekend weg naar Leersum. doen ze elk jaar wel 1 of 2 x. Ik dacht dat dat nog te vroeg was met geisha maar ik ga waarschijnlijk toch mee! Ze gaan namelijk ook voor degene met een jong of net ingereden paard in een groepje naar buiten of desnoods aan een touw en dan geen 3 uur durende rit maar gewoon een uurtje..

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:21

Leuke merrie Kathinka!

Nare momenten Lil, snap dat het allemaal even een onwijs emotionele achtbaan is. Wel een fijne springles gehad, dat zorgt iig voor een beetje afleiding denk? :)

Leuk hoor Kelly, begint Geisha al goed te wennen?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:24

Ja het gaat goed met geisha. Ze is echt al goed gewend.. Wat wel echt grappig maar ook wel vervelend is , dat als ik aankom en ze ziet me niet, staat ze lekker te spelen en te kroelen met andere paarden en zodra ze mij ziet doet ze boos tegen elk ander paard.. hebben jullie dit ook? Of word geisha steeds raarder :') . Eten doet ze nu ook zelfstandig! Geisha staat trouwens onder 350 gram.. een regendeken onder haar winter waterdichte deken van 300 gram.. Doet ze het geloof ik wel goed onder :j

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:49

Afleiding is fijn inderdaad :). Springen vind ik gewoon heel erg leuk omdat er een soort van spanning inzit die ik bij dressuur niet voel. Adrenaline :).

Las op Facebook over je telefoon Kel.. Bizar verhaal weer. Moet je niet gewoon de politie bellen of doen zij daar niks aan?

Princesa staat ook lekker dik onder een deken. Ze begint nu wel haar aan te maken opeens. Maar dat is alleen maar goed. Het is voor haar ook weer even wennen dat ze weer naar buiten mag :). Dus heel gezond dat ze wat dikker in haar vacht zit :)!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:03

Oh, dat zou kunnen, zo erg ben ik er niet in thuis. Kleur maakt me ook absoluut niet uit. Of het nou een zwarte, schimmel, bruine of vos wordt, als mams en kind maar gezond zijn. Baikala legt wel een stempel op haar kinderen, ze hebben allemaal hetzelfde soort blesje :) (Baikala's voorouders ook)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:20

Dat is inderdaad akelig Lilian. Overal heb je herkenningspunten die weer herinneringen naar boven halen. Sterkte!

Gisteren trouwens met Yus gespeeld in de bak, en ze ging háááárd! Ik merk wel dat we steeds meer een band krijgen. Eerst ontzettend uitsloven, uitdagen en gek doen als ik met het zweepje+zakje achter haar aan ren. Maar als ze stilstaat kan ik gewoon naar haar toe lopen, kroelen en vervolgens loopt ze gezellig mee <3 Heb er nog twee filmpjes van:

En foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:31

set_elkol schreef:
Bonjoy schreef:

je zit verkeerd, elke vos geborene kan zwarte manen krijgen uiteindelijk.
http://www.baikala-arabians.com/new/ind ... icle&id=40

[ Afbeelding ]
Hamdhani

Set is ook vosgeboren net als al haar broertjes en zusjes, allemaal hebben ze nu grijze manen.

Ik bedoel het echt niet als een aanval hoor.. kleurgenetica is interessant, maar je moet dan wel de juiste kleuren invoeren :P

Mijn topic hierover:
set_elkol @ [F-AM] [KG] Vos veulen, later zwarte manen?

En Hamdhani is geen volle vos he, maar een schimmel die vosgeboren is ;). Dus de vosxvos is altijd vos regel gaat niet op in deze combo.
Afhankelijk van de lijnen erachter kan dus alles uit deze combi komen.
Neem bijvoorbeeld de bekende Anthal. Komt uit een schimmel moeder en vos vader en is zelf heel donkerbruin. Achter Anthal zijn moeder zit ool veel vos, dus grote kans dat zij vos geboren is.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:38

Nee vos x vos is altijd vos als beide paarden voskleurig zijn (en dus geen schimmel) omdat het vos-gen recessief is (zie vorige pagina) :)

Edit: dat van Anthal dat weten vast de experts hier, haha. Maar wat op allbreedpedigree staat qua kleuren klopt ook niet altijd helemaal, BA Hamdhani staat zelf ook aangegeven als chestnut terwijl het het een schimmel is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:58

Iloontjeehh schreef:
Haha heel leuk die kaart Miranda, thank you! :D

Dankjewel voor jullie felicitaties! Van mijn ouders een mooi showhalster gekregen voor Jas (althans: besteld maar nog niet binnen) voor als we over 100 jaar een keer zo ver zijn dat we een showmanship proefje kunnen starten :D

Lastig hoor die kleuren, het enige dat ik weet is idd vos x vos = vos :') De rest lees ik wel af van de experts haha :')

Leuk hoor Joyce, heeft de hengst al nakomelingen of krijgt hij deze dit jaar zodat je een beetje kunt vergelijken?

Graag gedaan! *D
Eigenlijk moest ie bewegen (zoals die vogeltjes) maar dat wilde niet meewerken.. :')

Fuego is schimmel maar neigt naar andere kleuren, (poepkleur) meer weet ik niet over kleurvererving.. :D
Ik denk dat hij bruin geboren is, als ik kijk naar broers en zussen...maar hij kan toch geen kindjes meer maken. :')

Mooie foto's en filmpjes van Yus, ze ziet er goed uit! :j

Kelly, dat Geisha zo doet tegen andere paarden is heel normaal, ze wil haar baasje voor haar alleen hebben. :j
Fijn dat het verder allemaal goed gaat!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:08

Afbeelding
lekkur buikie met mijn nieuwe paardje veilig erin :+:

Afbeelding
lekker smoeltje

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:08

Als de moeder van Anthal zwart of bruin geboren is, kan dat volgens mij, maar ik ben ook geen kleur expert :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:18

Vosgeboren schimmel x vos geeft altijd een vosgeboren veulen. Die blijft of vos of gaat uiteindelijk schimmelen. Dus je hebt 50% kans op dat je een vos fokt en 50% kans dat je een schimmel fokt. Je hebt dus geen kans op een zwart of bruin(geboren) veulen met deze combi. Hoe graag je het ook wilt ;)

En wat Letiets zegt, als schimmel moeder zwart of bruin is geboren, kan het idd een bruine worden!

Prachtig drachtig die Set <3

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:20

Dankje Siel :+: Ze is ook zo tevreden, maar wel erg food-focussed dus zet Pater af en toe maar apart. Lijkt wel een instinct van haar haha dat is echt iets nieuws.

Bij schimmel gaat het inderdaad om de basiskleur.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:21

Yus, Geisha en Set zien er happy uit :)

Vanmorgen balkjes gelopen met Dayem. Hij liep op een gegeven moment lekker te sjouwen en stond perfect aan m'n hulpen. Goed voor z'n bekken :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:21

Typisch! Grappig dat ze zo kunnen veranderen tijdens de dracht!