[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:03

Sieltjuh schreef:
5cm?? Denk niet dat het zoveel al scheelt, toch? Djuun onlangs ongeveer 1.52m gemeten, maar staat ook wel op ijzers en de hoefsmid moet komen deze week :P

Haha, 3x opnieuw gemeten zelfs :)) Das best wat :P

Voor z'n meter messchien wel, Voor het oog kan het meer zijn ;)

Sieltjuh

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:08

Ben ik met je eens hoor, dat het voor het oog veel kon schelen :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:26

Sieltjuh schreef:
Ja, ben ook erg groot fan van het ras hoor :D Anders hadden we er natuurlijk zelf ook geen staan _O- En moet eerlijk zeggen, al zouden ze Djunnah uitlachen als ik aankwam op een show, kan mij het bommen, als ik maar gelukkig ben met mn paard :D

Moet wel eerlijk bekennen dat ik altijd meer op karakter val dan op uiterlijk. Bij ons op stal staat trouwens een Franse rijpony (volgens mij gedeeltelijk te vergelijken met hier het NRPS) en die pony is zóóó lief qua karakter. Beestje is net 4, nog maar paar maanden hengst af, en dit jaar voor het eerst in zn leven gras gezien (beestje komt uit Duitsland, eigenaren zijn naar NL verhuisd). Eigenaresse is meisje van 12 en kan werkelijk alles met dat lieve ding. Dan kan mn hart helemaal smelten als ik zo'n pony zie en dan kijk ik niet eens meer hoe mooi hij is (en oke, dat is hij toevallig ook nog: gitzwart met klein kolletje en té schattige kijkers).

Oftewel het perfecte plaatje hihi.
Ik val meestal ook eerst op karakter en daarna uiterlijk.
Al kijk ik toch naar buiten, maar ja mooi is natuurlijk nogal subjectief.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:28

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten hoor! :D
Mmm jammer dat onze merrie een beetje te oud is nu om nog een eerste veulentje te fokken..... :o

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:45

typisch inderdaad dat die amerikanen zijn druk bezig zijn met het perfecte plaatje maken(fokken kun je het niet noemen waarmee die paarden allemaal worden gemanipuleerd en verbouwd om de perfectie te evenaren) maar volgens mij kun je er helemaal niks mee...Gisteren zei de jury tegen mij 'het mooiste vinden we dit model, zwaarder gebouwd, meer lijf het gebruikstype arabier, maar wij moeten keuren volgens het perfecte plaatje van het stamboek' en ook nog 'Dit is echt een oosterse merrie, het oude klassieke model arabier zoals je ze nog vind in het oosten'. Toch jammer dat pony dan net niet in het perfecte plaatje arabier past ;)

De premie keuring is geen jury sport, een waslijst met punten waaraan ze exact moeten voldoen. De rest is een grote grap waar ik me niet te persoonlijk over ga uiten ;). Zie in elk geval steeds paarden met de rijrubriek winnen die wijd gaan van achter, scheppen en deuren open schoppen van voor, schakelen in tempo, niet fatsoenlijk onder controle zijn etc. Puur omdat ze het hoofd op de 'juiste' plaats dragen? :?
Maar ja, zo is het immers in vrijwel elke sport met paarden. Hou het dan toch het liefste bij de renpaarden, de gene die als eerste over de streep komt wint als hij zich aan de spelregels heeft gehouden ;)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:59

Woogy schreef:
typisch inderdaad dat die amerikanen zijn druk bezig zijn met het perfecte plaatje maken(fokken kun je het niet noemen waarmee die paarden allemaal worden gemanipuleerd en verbouwd om de perfectie te evenaren) maar volgens mij kun je er helemaal niks mee...Gisteren zei de jury tegen mij 'het mooiste vinden we dit model, zwaarder gebouwd, meer lijf het gebruikstype arabier, maar wij moeten keuren volgens het perfecte plaatje van het stamboek' en ook nog 'Dit is echt een oosterse merrie, het oude klassieke model arabier zoals je ze nog vind in het oosten'. Toch jammer dat pony dan net niet in het perfecte plaatje arabier past ;)

De premie keuring is geen jury sport, een waslijst met punten waaraan ze exact moeten voldoen. De rest is een grote grap waar ik me niet te persoonlijk over ga uiten ;). Zie in elk geval steeds paarden met de rijrubriek winnen die wijd gaan van achter, scheppen en deuren open schoppen van voor, schakelen in tempo, niet fatsoenlijk onder controle zijn etc. Puur omdat ze het hoofd op de 'juiste' plaats dragen? :?
Maar ja, zo is het immers in vrijwel elke sport met paarden. Hou het dan toch het liefste bij de renpaarden, de gene die als eerste over de streep komt wint als hij zich aan de spelregels heeft gehouden ;)

heel mooi verwoord... :o

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten en wat geweldig Jessica dat Montoyo een 2de premie heeft gekregen, zijn er al fotootjes?? Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden hoor! Heel veel succes alvast in Utrecht!!

Ook de eigenaren van Elmar's Florence van harte gefeliciteerd met de mooie resultaten van deze knappe merrie! <3

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:10

Lisa, ik kan maar 1 ding zeggen...
AMEN! _/-\o_

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:21

Jeej iedereen gefeliciteerd met de resultaten!

Wat leuk heb Gon gisteren nog gezien, herken het showhalster, vond dat nog zo prachtig met die blauwe kwastjes! Gaaf paard iig!

Gefeliciteerd met Montoyo!!! Maar te langbenig? Dan moet ik toch maar hopen dat Umoyax gaat krimpen denk ik :') In elk geval helemaal super maar vond hem ook heel erg leuk :D

Jalenka ook gefeliciteerd met mooie derde plaats in de rijrubriek! :D

*heb ik nog iemand overgeslagen?*

Umoyax was gisteren voorbeeldig.. Alleen een beetje jammer dat hij vlak voor we de ring in moesten een gat in zn borst kreeg door een scherpe punt aan zn voerbak, bah. Heb hem na onze rubriek mooi in Remoyo zn stal gezet, die voerbak was mooi afgerond. Maar buiten dat ben ik reuzetrots. Hij deed het toch allemaal mooi even!
Alleen een beetje jammer van de jury := Dat we het zouden afleggen tegen een 2-jarige was te verwachten, leuk dat de jury bleef emmeren over dat die zo veel meer ontwikkeld was maar dat snapt iedere gladiool wel, dat een 2-jarige meer ontwikkeld is dan een jaarling :') Maar dat we achter die andere jaarling zouden eindigen had ik toch niet helemaal verwacht :+ Maar goed, meneer de jury keek naar op welk paard hij dan het liefste zou willen rijden ( :? ) en dat was die andere jaarling volgens hem. Prima, op Umoyax mag ie toch niet rijden :D Tsja, t is net waar je naar kijkt.. Was al gewaarschuwd voor de beoordeling op de amateurkeuring dus we gingen sowieso puur voor de ervaring :D Ben in elk geval megatrots op mn malle :D
Alleen beetje jammer dat hij op de terugweg de trailer niet meer in wilde... Heb gelachen zeg! Hadden een longeerlijntje erachter gespannen en op een gegeven moment stond hij met zn voorhoeven tegen de klep aan en zn achterhoeven stonden zowat tegen zn voorhoeven aan. :') Was een duidelijk protest; IK. WIL. NIET!!! Hihi. Uiteindelijk moest ie wel en stond hij er zó op. Mal paard :=

Was in elk geval een geslaagde dag :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:26

Oh en een vraagje trouwens; Umoyax moet voor St Oedenrode nog aankomen.. We hebben al eigen hooi (rijker hooi) en ze staan elke dag een paar uurtjes op een stuk hoge weide. (verder overdag ook lekker buiten natuurlijk maar das zand + stuk kaalgeknaagd gras, krijgen daar dus hooi).
Umoyax krijgt van mij granenmix, Kentucky E van Havens, 2x een schep. Daarbij nog 2x halve schep luzerne. Heb slobber van pavo maar heb het idee dat hij daar niet zo veel mee doet.
Ik voel er weinig voor om nóg meer te gaan voeren, das ook de bedoeling niet. Wil ook liever niet helemaal wisselen van voer want hij doet het verder erg goed op de granenmix. Maar wellicht heeft iemand een idee voor een aanvulling of slobber of iets dergelijks? Misschien een muesli om in de middag te geven?

Lastig hoor.. Hij zit ook midden in zn verharing dus dat kost ook gewoon een heleboel energie..

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:11

Amy daya is nog steeds 1 jaar hoor.

Dus het leefdtijd verschil kunnen ze echt wel door heen kijken.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:06

Ik wilde jullie dit nog even laten zien.

Gonkong Juli 2011
Afbeelding

En Gonkong gisteren..
Afbeelding

In minder dan een jaar tijd is hij van gratenbaal veranderd in dit!
Jullie snappen wel dat ik super trots op hem ben <3

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:12

amyz, wat leuk dat je Gon nog hebt gezien! :D

Als ik het goed begrijp is Umoyax 3e geworden? Is toch hartstikke goed! :D
Wees maar inderdaad trots op je ventje!
Wel jammer dat hij er niet helemaal ongeschonden vanaf is gekomen -O- Hoop niet dat de wond al te diep was?

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:34

amyz schreef:
Oh en een vraagje trouwens; Umoyax moet voor St Oedenrode nog aankomen.. We hebben al eigen hooi (rijker hooi) en ze staan elke dag een paar uurtjes op een stuk hoge weide. (verder overdag ook lekker buiten natuurlijk maar das zand + stuk kaalgeknaagd gras, krijgen daar dus hooi).
Umoyax krijgt van mij granenmix, Kentucky E van Havens, 2x een schep. Daarbij nog 2x halve schep luzerne. Heb slobber van pavo maar heb het idee dat hij daar niet zo veel mee doet.
Ik voel er weinig voor om nóg meer te gaan voeren, das ook de bedoeling niet. Wil ook liever niet helemaal wisselen van voer want hij doet het verder erg goed op de granenmix. Maar wellicht heeft iemand een idee voor een aanvulling of slobber of iets dergelijks? Misschien een muesli om in de middag te geven?

Lastig hoor.. Hij zit ook midden in zn verharing dus dat kost ook gewoon een heleboel energie..

Ik heb nog geen één paard ontmoet die warm loopt voor de slobber van Pavo maar zelfs de moeilijke eters hier lusten de slobber van Subli! Echt niet te geloven ik dacht ik neem die dure vindt hij vast lekker :n . Je kan er dan een beetje lijnzaad of zonnebloem olie doorheen doen dan gaat z'n verharing wat makkelijker.
En vergeet ook niet de lichamelijke training gewoon paar keer per week even los gooien en mee spelen of 'opjagen'. lekker laten galoperen dan raken ze die veulen/gras buikjes kwijt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:55

Julez ik heb nog met me nieuwschierige neus bij jullie gestaan tijdens de premie:P

Montoyo is ook vol russisch maar schijnbaar wel heel ras typisch.
Ze vonden zijn rug kruis hals etc erg netjes begreep ik.
Tijdens de draf op het harde hoorde ik al iets in de trant van eindelijk een goede draver...
En in de baan liep hij in draf makkelijker.
De galop was beetje hertig :+ Maar de bodem was een beetje glad geloof ik.
En wij hebben thuis zo soort achterberg bodem...

Dus toen ik abigail zag lachen kon ik al wat meer ademhalen :+
Was toch zenuwslopend.
En ze namen zeer lang de tijd om te beoordelen :P

Een leerzame en geslaagde dag.

Volgens jaar Mirka naar premie en denk dat ik haar zelf aan de hand mee neem :D

Hier wat dingen die helper voor dikker te laten worden Amy:

Mais lijnzaad brokken
Haven slobber mash geloof ik
Mais meel
Mais vlokken
Dailey plus van pavo werk ook wel
Omega 3 6 en 9 van geloof subli...

Hier krijgen ze ook geen overbodige energie van ofzo

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:19

Hij is gaaf idd zeg, en vond dat showhalster echt onwijs mooi! Prachtig paard, echt mijn type, dat massalere :D
Zag Montoyo nog zowat onderuit gaan idd := Hij liep wel prachtig inderdaad in draf! En verder ís hij gewoon erg mooi :D

Ah bedankt voor de tips! Zit te twijfelen om seniores priores te halen? T is echt effe voor de spekkies en ze moeten er gauw op ook -O- Hij is wel al aan het dikker worden, anders had ik er niet eens aan begonnen, maar moet hem even helpen nu, anders heb ik hem niet op tijd in conditie.. Beweging hebben ze gelukkig, zijn de hele dag aan het spelen :D Denk dat ik hem idd ook maar ga losgooien, moet ik alleen in de avond nog een keer terug naar stal want alle paarden worden onrustig van mn hengst >;) Heb ook zo'n woest paard.... Maar goed, het zal denk ik idd wel helpen om hem even wat netter te krijgen :j

Zonnebloem krijgt hij idd :j Verharen doet hij gelukkig al goed en die Kentucky E helpt hem goed, daar doet hij het goed op :)

Zn wond valt gelukkig mee, maar hij heeft echt zn borst tegen die punt geparkeerd.. T is een 'gat'' ter grootte van een dubbeltje, wel redelijk bloeden maar verder geen man overboord. :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:23

Dat kan je ook proberen.
Montoyo heb ik gewoon een combi gegeven met slobber en zelf mais er door heen gedaan.
Blijf de slobber wel geven.
Misschien dat ik nog op show gaat dit jaar.
Even nog aan AF vragen wat wijs is :D

Balen van Umoyax zijn schade :)
Montoyo kan soms ook echt zooow lomp zijn.....dat ik hem het liefst in de bubbeltjes folie inpak :D :+

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:33

Barcelano schreef:
Dat kan je ook proberen.
Montoyo heb ik gewoon een combi gegeven met slobber en zelf mais er door heen gedaan.

Montoyo kan soms ook echt zooow lomp zijn.....dat ik hem het liefst in de bubbeltjes folie inpak :D :+

Heb je foto's van Montoyo van de show?? Ik ben zo nieuwgierig! Echt super dat hij zo geod beoordeeld is!! Gefeliciteerd!!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:35

Horse_Art schreef:
Barcelano schreef:
Dat kan je ook proberen.

Heb je foto's van Montoyo van de show?? Ik ben zo nieuwgierig! Echt super dat hij zo geod beoordeeld is!! Gefeliciteerd!!

Nee -O-
De foto camera was leeg.
schijnbaar heeft me pa wel met zijn mb foto s gemaakt maar heb ik nog niet gezien.
Baal daar wel van -O-

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:36

Wat ontzettend jammer zeg!! Ben zo nieuwsgierig geworden naam hem!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:38

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:41

Die middelste foto dat jullie komen aanlopen is mooi.
Op de andere ben je naar zijn gangwerk aan het kijken :+ ziet erg grappig uit

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:49

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:59

:D Tsja, moet toch opletten wat mn paard aan het doen is :=

Tjee wat een knapperd inderdaad! Geen idee wie het is..

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:11

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:23

Iedereen gefeliciteerd met de resultaten op de amateurkeuring! Ik heb lekker als bezoeker rondgelopen, een vriendin aangemoedigd en met wat mensen bijgepraat. Waarschijnlijk kom ik volgend jaar ook met mijn merrie!

Jessica: een 2e premie, geweldig! Hij zag er ook echt wel super uit hoor!

Amy: ik heb je kleine man even in zijn box bewonderd, wat lijkt hij op de foto's veel op Aparan!

Hoe is het met de zadelperikelen van Djuun eigenlijk? Al wat gevonden?

Joyce: welkom! Hoe is het met de moeder van mijn knappe merrie? Ik had het er laatst met Marion nog over, hoeveel Ely op haar moeder gaat lijken! Eindelijk dit jaar ook appeltjes in de vacht *\o/*

Met Ely gaat het langzamerhand ook wat beter. Ik ben nog niet helemaal tevreden, vind haar in draf nog wat stijfjes. Gelukkig komt de osteopaat woensdag even voor een stalgenootje, dan kan ze Ely meteen ook even nakijken!