[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:30

Haha dacht al :+

Moet eerlijk zeggen sinds ik met arabieren omgaat ook heel anders in de omgang van paarden ben omgegaan.
Zeker kwa rijden zeg maar...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:32

Barcelano schreef:
Nee begrijp me niet verkeerd...ik zeg niet dat het een goede manier is....ik probeer het zelfde te bereiken als jou.
Ik zelf vind het ook dicht bij elkaar liggen omdat ik hetzelfde doel heb...alleen als je goed om je heen kijkt...ik heb op veel "dressuur stallen gelopen"'
is het verschil wel groot...snap je hem...

Terwijl wat ik nu gezien heb kwa western is dat het redelijk hetzelfde is kwa rijstijl...wat zwart/witter zeg maar....

Oooow, nou ik begreep je wel echt verkeerd hoor _O-

Maar dat is dus precies ook wat ik bedoel :) Alleen... tjah, of het me ook lukt :') Ik ben niet zo getalenteerd, met daarbij, ik ben ook gewoon niet consequent genoeg in mn dressuur :+ Ik vind het lessen heel belangrijk, dat motiveert me ook meer en het verbetert je, maar mijn ambities liggen vooral bij het genieten van en met mn paard.

En natuurlijk, de hogere dressuur en western is zeker wel een verschil. Met daarbij is er ook een groot verschil tussen bijvoorbeeld cutting en bijvoorbeeld de pleasure. Maar de basis is volgens mij gewoon redelijk hetzelfde :)

Maargoed, ik vind beide rijstijlen zeer interessant en vind het ook enorm leuk om de lessen van dochter van staleigenaresse te zien :j Net als andersom dat zij ook wel een bij onze les komt kijken :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:33

Barcelano schreef:
Moet eerlijk zeggen sinds ik met arabieren omgaat ook heel anders in de omgang van paarden ben omgegaan.

Serieus? Hier valt dat geloof ik wel mee :P Maar nu had Dar ook wel typische "arabische" trekjes, dus misschien dat dat zo is gegroeid.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:38

Sieltjuh schreef:
Barcelano schreef:

Serieus? Hier valt dat geloof ik wel mee :P Maar nu had Dar ook wel typische "arabische" trekjes, dus misschien dat dat zo is gegroeid.

Ja omdat ik als je op een manege rijd...je best grof leert rijden daar hebben we weer de eerdere discussie _O-
Maar ben echt wel op de feiten gedrukt hoor.
Montoyo bijvoorbeeld en Barc idem....als je grof wordt dan kan je :wave: zeggen.
Minimale hulpen....heerlijk rijden :D

Roux

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:55

Ja, paar lessen op manege gedaan van de lente en wat een ramp. Arme paarden ook behoorlijk afgestompt -O-
Steeds weer been bij moeten geven en vaak te horen krijgen "tikje bij". Ben na 4 x gestopt, bang dat ik te grof zou worden als ik te lang zo doorging

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:12

Ja...ik heb zelfs een periode gehad als penny meisje dat ik met zweep weigerde te rijden...die pony ging ook altijd volop in de staak...

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:15

Paard wilde alleen aanspringen als ie mep kreeg, anders ging ie in de hoek stilstaan ...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:17

Bizar eigenlijk dat je zo moet rijden...gelukkig zijn er ook goede manege's met goed afgerichte paarden :j

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:23

Ja, of je koopt een eigen paard :D
Paard had ook helemaal gelijk. Altijd van die hobbelende mondhangers op je rug. :evaw:

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:24

Haha ja dat is helemaal de oplossing :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:36

Maar ik was ook best jong toen er een "eigen" paard kwam :7 Misschien was dat het?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:42

Bij ons op de manege zijn de pony's wel opgevoed :j sommige eigenwijs maar daar leer je van rijden zeg ik altijd als kinderen niet op een bepaalde pony willen :+ zijn voor de helft allemaal sportpony's geweest. In mijn lessen leren ze ook eerlijk rijden, Ik laat ze correct zitten, houding vind ik heel erg belangrijk en correcte hulpen geven ook. Geen geschop en gemep, maar gewoon eerlijk en consequent rijden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:44

Ik reed ''gelukkig'' altijd op heel jonge paarden op de manege, dus ik heb wat dat betreft wel heel rustig leren rijden :j Nadeel is dat mijn dressuurontwikkeling echt prut was :') Maar goed, ben wel heel handig geworden met jonkies. Ook daarna had ik heel vaak bijrijdpaarden die nog maar net onder het zadel waren of waarbij ik zelfs de eerste was die erop zat :D

De afgestompte manegeponies had ik dus niet zo vaak.. Bovendien gaan paarden bij mij sowieso altijd harder lopen, geen idee waarom := T is niet ''naar'' hard lopen zeg maar, ze worden gewoon bloedfanatiek met mij erop en bij een al voorwaarts paard is dat nog wel eens lastig.
Aan de andere kant sprong ik altijd op een 3/4 arabje, daar durfde zelfs de dochter van de manege-eigenaar niet meer op met springen (nee, serieus, geen pennysyndroom, ik was écht de enige die er nog op ging met springen) maar bij mij was hij met wedstrijden echt heel goed beheersbaar. Bij anderen ging ie dus over de bakdeuren naar buiten..

Schoppen en meppen hoef ik dus gelukkig niet :D

Al houd ik mn hart wel al vast hier hoor. Gisteren Umoyax losgegooid en Danielle durfde niet eens meer te kijken.. Hij vindt het práchtig om halverwege de (kleine!) bak pas écht te versnellen en dan gooit ie er ook nog een flinke serie bokken achteraan. Om op letterlijk centimeters van het hek ineens stil te staan. En oh wee als er dan een kluitje aarde tegen het hek tikt, dan gaat ie boos bokken naar het hek. Ben blij dat ie verzekerd is zeg maar -O-
Vandaag Nas lekker gelongeerd, die gaat tegenwoordig ook van doodgemoedereerd stappen ineens met staart in de krul in volle galop er vandoor. :')
Ik kan mn lol op de komende 2 jaar met beleren denk ik _O-

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:51

Mja ik moet zeggen, ik rij dus standaard op de manege en ik kan mezelf wel heel goed aanpassen hoor. Ik kan daar prima inderdaad lompe hulpen geven als paarden dat nodig hebben om te reageren, maar het blijft altijd zo klein als kan (en dus zo hard als nodig). Dus wanneer ik op een paardje rij dat gevoeliger is pas ik me daar ook zo weer op aan, want dat vind ik echt heerlijk.

Ik merk wel dat ik steeds meer uitgekeken raak op de manege. Je komt daar gewoon niet verder omdat het voor de paarden op een bepaald niveau ophoudt, en je kan elke les weer opnieuw beginnen. Natuurlijk doe je je best om gewoon op een nette manier te rijden... maarja, les erna zit er een beginner op en begin je weer van voren af aan.

Hihi Amy jij hebt ook wel weer echt portretten er tussen lopen zeg :')

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:54

Ow, maar Djuun heeft met het longeren ook altijd minstens 1x een uitbarsting bij mij hoor (lees: 3 gekke sprongen en daarna doorgaan alsof er niets aan de hand is) :') En onder het zadel heeft ze dat niet vaak *klopt af* :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:55

Toch ligt het inderdaad wel aan de manege hoor. Vriendin van mij is Z geweest met een manegepaard (officiële wedstrijden). Dat was wel de max hoor, maar toch een behoorlijk niveau, wat de meeste toch echt niet halen :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:56

Ja ligt het ook. Heb een aantal hele goede gezien... maar die zitten hier helaas niet :(

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:58

En een bijrijdpaard? Is dat geen optie, Eline?

Persoonlijk zou ik echt niet meer aan groepslessen moeten denken := Maar heb het, ondanks dat Dar er toen al was, toch nog een paar jaar gedaan op de manege toen. Maar dat was meer omdat het zo reuze gezellig was in onze groep toen :')

Maar goed, krijg nu ook weer les van schoonzus, waarbij ik ben begonnen met paardrijden :Y)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:14

Op zich heb ik wel heel veel geleerd van al die verschillende paarden moet ik zeggen hoor. Vooral omdat het vaak dus jonge dingen waren dus je leert ze dan goed aanvoelen. Als ik kijk naar Mel, die geen manege-ervaring heeft en gewoon op enkele paarden les heeft gehad, merk ik toch dat ik handiger ben met paarden aanvoelen en dat die manege-basis heel zo beroerd niet is. Maar ben het met je eens; het houdt een keer op :j

:') Mijn paarden sporen gewoon niet _O- Nas was wel heerlijk aan het sjouwen, dat dan weer wel :D Nadeel is alleen dat ze zo in die lijn gaat hangen dan maar goed, dat wordt gelukkig ook al minder.
Ik heb de grondwerk-plannen met Umoyax wel opgegeven -O- Ik vind het altijd een heerlijke manier van voorbereiden maar met hem is het gewoon eng om hem los in de bak te hebben, die benen gaan altijd alle kanten op. Hij heeft trouwens ook een pilon nog even zn vet gegeven }:) Die wáágde het om voor Umoyax zn voeten te gaan staan, dus ik begrijp best dat zo'n ding dan even een lesje moet leren :))

:')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:16

Ik doe de groepslessen voornamelijk omdat ik echt een hele fijne groep heb waar ik heel hecht bevriend mee ben en al jaren samen mee rijd :) Verder vind ik de manegelessen ook echt zo tof niet meer en denk er serieus over na om binnenkort te stoppen.

Bijrijdpaard zou tof zijn, maar is lastig te realiseren. Zijn er niet veel rondom Zwolle volgens mij die wat zoeken (soms kijk ik wel), of anders voor hoge bijdrages of zoveel dagen in de week dat ik het nu niet red.
Ik denk er wel over na om dan af en toe wat lesjes bij m'n vriendin op haar stal te rijden. Zij heeft een ijslander op een ijslanderstal staan, en daar wordt ook echt fijn lesgegeven. Kan bij haar wel regelmatig rijden en wil dat ook echt blijven doen... dat is mijn grootste angst, dat als ik stop met lessen, ik bijna geen paard meer zal kunnen rijden. Ben nog in dubio hoe ik dat op ga lossen :=

Liefst zou ik western gaan rijden. Dat wil ik al jaren, maar is in de omgeving gewoon heel erg lastig, er zit hier bijna niks op western-gebied.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:29

Oh oh die Umoyax :')

Leuk hoor, al die jonge paarden die (hopelijk) over een paar jaar allemaal onder het zadel zijn :)

Hoe is het met Mish Eline?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:31

In heel NL zit er bar weinig op western gebied. Wij hebben volgens mij hier in Zeeland sinds kort maar een tweede gecertificeerde instructeur als ik het goed heb begrepen. De rest moet vanaf buitenaf komen. D
Sowieso is heel de markt in NL meer op engels rijden georiënteerd, dan op western.

Maar begrijp je probleem hoor Eline. Ik schrik soms van de bedragen die mensen vragen voor hulp voor hun paard?? Dan denk ik... je hebt zelf de keuze gemaakt een paard te kopen, je hebt niet genoeg tijd, dus dan moet je toch blij zijn dat iemand je uit de brand helpt door 1 of 2 keer per week je paard te doen? Nee, gaan ze er geld voor vragen :')
Maargoed, zou zelf ook geen goede zijn voor een verzorger en ben ook niet zo'n goede verzorger zelf, omdat ik me overal aan kan storen, wat niet gaat op mijn manier :')

Amy, heb je niet toevallig een roundpen/longeercirkel tot je beschikking? Of anders een halve bak afzetten. Ik vind dat altijd enorm helpen bij longeren/beleren. Uitbreken of hangen aan de lijn is dan minder makkelijk :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:35

Ik zou het ook niet kunnen hoor, een verzorger. Voor Umoyax per definitie al niet maar ook met Nas heb ik zo veel kleine dingetjes en maniertjes qua omgang dat ik dat waarschijnlijk nooit van een ander kan vragen om het ook naar mijn zin te doen :=

Op zich ben ik het met je eens, maar persoonlijk vind ik het dan juist altijd weer prettiger werken in de hele bak. Kan dan ook wat meer de lange lijn pakken en hoewel ik mn krachttraining dan weer heb gehad, leren ze wel gelijk op eigen benen lopen :)
Met sommige paarden zou ik ook niet eens af durven zetten hoor, soms kunnen ze zulke gekke bokkensprongen maken...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:50

Met zulke is een longeercirkel/roundpen handiger dan afzetten ja :')

Djuun eerst geleerd zonder afzetten, maar merkte ter zijner tijd, dat ze wat steun juist mistte. Heb toen de bak vaak afgezet.

En toen zijn we naar deze stal verhuist en hadden we dus een roundpen en ik vind hem i-de-aal!! Als je los bezig bent ook, de aandacht blijft veel beter bij jou, omdat je de ruimte waarin ze lopen, altijd om je heen draait, waar je ook staat. Djuun reageert er heel goed op.

Maar kan dr ook zo in de bak longeren hoor, zeker in de winter, met alleen licht in de bak 's avonds, is dat soms handiger :Y)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:41

Iloontjeehh schreef:
Hoe is het met Mish Eline?

Ben al een paar weekjes niet meer langsgeweest helaas, heb nu even gewoon 't tijd en geld niet met al die tegenslagen op het moment, plus een auto die de reparatie in moet, dus is even lastig :( Maar ga zo snel mogelijk weer op bezoek en geen nieuws is goed nieuws, ga ik maar vanuit :D Dus ze zal wel druk haar buikje aan het vol eten zijn in de wei en de lucht in schíeten zoals ik van haar gewend ben :Y) Ze heeft een heel erg lui-lekker leven :j

Verzorgers zou ik ook lastig vinden hoor. Bijrijders al helemaal... moet maar net aansluiten bij jouw rijmethode enzo... anders klikt t weer niet, enzo. Tsja. Ik denk dat ik ook een vervelende eigenaar ben in dat opzicht :')