Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Woogy schreef:het had erover met julie dat ze voor het mooie alle verschillende stromingen op een andere manier zouden moeten beoordelen. Dus een egyptenaar op egyptische punten, russen of russische punten, etc etc. Op die manier worden paarden denk ik eerlijker beoordeeld. Het perfecte arabische plaatje is volgens mij niet te fokken met de paarden die hier in de benelux verkrijgbaar zijn.
Barcelano schreef:Goedkeuringseisen AVS dekhengsten per 18 mei 2012AVS LIJST VAN ONGEWENSTE VETERINAIRE GEBREKEN, ERFELIJKE GENETISCHE MUTATIES EN SPERMAKWALITEIT VOOR HENGSTEN T.B.V. EEN AVS LICENTIE VOOR DE DEKDIENST
De volgende onderdelen worden onderzocht:
Aan de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht:
Over- of onderbijter
Indien bij een normaal gesloten mond (centrale occlusie) meerdere antagonerende
elementen geen contact maken
Harde beenspat
röntgenologisch spatonderzoek (6 foto's) met een slechtere uitslag dan klasse 2
Aanwezigheid van een ernstig afwijkende hoefvorm
waaronder bokhoef en varianten daarvan
Te lage spermakwaliteit
niet minimaal klasse “matig”, zijnde een minimum van 1000 totaal normaal bewegende spermacellen, minimaal 30% levende cellen en minimaal 30% normaal gebouwde cellen
niet minimaal klasse "voldoende" zijnde een minimum van 1500 totaal normaal bewegende spermacellen, minimaal 50% normaal gebouwde cellen
Abnormaal ontwikkeld geslachtsapparaat
buiten andere te constateren afwijkingen, geen twee normaal ontwikkelde testikels of wanneer de onderlinge afwijking in volume meer dan 50% is
Woogy schreef:is ook zo, maar de gene die werkelijk zuiver russisch of frans zijn kunnen dan zo beoordeeld worden. Of een paard beoordelen via de stroming die het dichtst in de buurt komt.
Sieltjuh schreef:Maar is dat niet gewoon kwestie van smaak? En dat toevallig die smaak in NL zo is, maakt het toch niet gelijk dat het minder goede paarden zijn?
Ik hou persoonlijk ook wel van wat meer bodyMaar ik ben natuurlijk leek in heel het gebeuren
Ik zie gewoon wat ik zie, en dat vind ik mooi en wat anders bijvoorbeeld minder mooi
Citaat:klopt geen bal van wat er hier gebeurd.
Sieltjuh schreef:Ow, maar ik dacht dat jij het als minder goed omschreef, door deze zin:Citaat:klopt geen bal van wat er hier gebeurd.
Maar dan heb ik je zin gewoon verkeerd begrepen
Maar dat is idd wel typisch, dat ze op internationaal niveau dan veel minder presteren. Ik moet wel eerlijk zeggen, dat als ik dan bijvoorbeeld Amerikaans gefokte producten zie, ik er zelden iets moois tussen zie staanIk hou juist ook wel van iets meer body
![]()
Toen wij trouwens op zoek waren naar paard zijn we bij een Spaanse wezen kijken en de dag erna na een meer Egyptisch gefokte. Twee compleet andere types om te zien. Ze hadden ongeveer dezelfde schofthoogte, maar ik leek wel een reus op de Egyptenaar, terwijl ik op de Spanjaard veel beter stond qua plaatje, gewoon omdat deze meer body had.
Djuun hebben we als 2,5-jarige natuurlijk beetje op de gok gekocht, wetende hoe de vader en moeder eruit zagen.
Dilan1993 schreef:Ersiel, ik denk dat jij op Prins ook al groot zou lijken, die is al niet zo groot, en ook nog best rank gebouwd.
Vind Djuun daarintegen echt veel meer paard
Sieltjuh schreef:Dilan1993 schreef:Ersiel, ik denk dat jij op Prins ook al groot zou lijken, die is al niet zo groot, en ook nog best rank gebouwd.
Vind Djuun daarintegen echt veel meer paard
Prins is qua type idd heel anders dan DjuunZeker als je ze naast elkaar ziet staan. Nu is Djuun volgens mij sowieso wat groter al dan Prins, maar ook gewoon anders gebouwd
Julez schreef:De jury heeft Gon wel 3x opnieuw gemeten omdat ze niet geloofden dat hij 'maar' 1.50 m hoog is.
Hij lijkt zo groot zeiden ze allemaal hahaWe hebben het er maar op gehouden dat hij een GROTE 1.50 hoog is
missfcdb schreef:Sieltjuh, Lijkt me een prachtige poowny![]()
Heeft een sterke band met zijn baasje