[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:09

Ik heb het trouwens wel beetje stom omschreven, mn vorige bericht, maar reageerde op jouw "In principe hoort Montoyo geen rare dingen te hebben op de foto." :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:10

Maar een heleboel arabieren zijn ook niet alleen meer helemaal Egyptisch of helemaal Russisch, dus dat is dan toch wel moeilijk om zo te beoordelen?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:11

Woogy schreef:
het had erover met julie dat ze voor het mooie alle verschillende stromingen op een andere manier zouden moeten beoordelen. Dus een egyptenaar op egyptische punten, russen of russische punten, etc etc. Op die manier worden paarden denk ik eerlijker beoordeeld. Het perfecte arabische plaatje is volgens mij niet te fokken met de paarden die hier in de benelux verkrijgbaar zijn.

In ieder land of persoon heeft zijn eigen perfecte plaatje denk ik die zij graag zien in een paard.
Maar in grote richtlijnen moet toch lijkt mij het een en ander overeen komen...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:12

Barcelano schreef:
Goedkeuringseisen AVS dekhengsten per 18 mei 2012AVS LIJST VAN ONGEWENSTE VETERINAIRE GEBREKEN, ERFELIJKE GENETISCHE MUTATIES EN SPERMAKWALITEIT VOOR HENGSTEN T.B.V. EEN AVS LICENTIE VOOR DE DEKDIENST

De volgende onderdelen worden onderzocht:

Aan de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht:
Over- of onderbijter
Indien bij een normaal gesloten mond (centrale occlusie) meerdere antagonerende
elementen geen contact maken
Harde beenspat
röntgenologisch spatonderzoek (6 foto's) met een slechtere uitslag dan klasse 2
Aanwezigheid van een ernstig afwijkende hoefvorm
waaronder bokhoef en varianten daarvan

Te lage spermakwaliteit
niet minimaal klasse “matig”, zijnde een minimum van 1000 totaal normaal bewegende spermacellen, minimaal 30% levende cellen en minimaal 30% normaal gebouwde cellen
niet minimaal klasse "voldoende" zijnde een minimum van 1500 totaal normaal bewegende spermacellen, minimaal 50% normaal gebouwde cellen
Abnormaal ontwikkeld geslachtsapparaat
buiten andere te constateren afwijkingen, geen twee normaal ontwikkelde testikels of wanneer de onderlinge afwijking in volume meer dan 50% is

Aaah, kijk! Ik ben een analist, dus ik zie graag lijsten met waar iets aan moet voldoen :P Dit is duidelijk :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:12

is ook zo, maar de gene die werkelijk zuiver russisch of frans zijn kunnen dan zo beoordeeld worden. Of een paard beoordelen via de stroming die het dichtst in de buurt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:22

Woogy schreef:
is ook zo, maar de gene die werkelijk zuiver russisch of frans zijn kunnen dan zo beoordeeld worden. Of een paard beoordelen via de stroming die het dichtst in de buurt komt.

Wat mij opvalt dat ze hier in Nederland van kolosaal houden.
Kon je goed zien in de show in Raalte vorig jaar. Alle paarden die op het nk bij de eerste 3 eindigde werden daar laaste???

:') :') :')

Als je kijkt naar de rest van de wereld :') klopt geen bal van wat er hier gebeurd.

Ik vindt dat je naar het complete plaatje moet kijken of het nu een rus, egyptenaar, spanjaard, pool ect ect is. En niet ow die vindt ik leuk laat daar mijn voorkeur naar uit gaan.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:24

Op wat voor manier bedoel je kolossaal? Hoogte, breedte of dikte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:25

Sieltjuh schreef:

Daar doel ik op de Rus ;) type tank haha :')

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:28

Maar is dat niet gewoon kwestie van smaak? En dat toevallig die smaak in NL zo is, maakt het toch niet gelijk dat het minder goede paarden zijn?

Ik hou persoonlijk ook wel van wat meer body :j Maar ik ben natuurlijk leek in heel het gebeuren :P Ik zie gewoon wat ik zie, en dat vind ik mooi en wat anders bijvoorbeeld minder mooi :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:32

kan best dat de smaak in NL zo is, meer van de brede types. Ben nog nooit in NL naar een AV keuring geweest.

De arabieren die in Duitsland voorbij kwamen, waren juist allemaal van die slanke showtypjes. Zijn, op 1 na, allemaal ggk en zat zelfs een premiehengst tussen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:32

Sieltjuh schreef:
Maar is dat niet gewoon kwestie van smaak? En dat toevallig die smaak in NL zo is, maakt het toch niet gelijk dat het minder goede paarden zijn?

Ik hou persoonlijk ook wel van wat meer body :j Maar ik ben natuurlijk leek in heel het gebeuren :P Ik zie gewoon wat ik zie, en dat vind ik mooi en wat anders bijvoorbeeld minder mooi :P

Het is inderdaad een kwestie in smaak. Ik heb nergens gezegt dat ze minder zijn, in tegendeel.
Ze zijn net zo belangrijk. Vind kolosaal ook wat hebben.
Als je dan kijkt naar de rest van de wereld, dan snap ik het gewoon niet. Onze paarden komen internationaal gewoon op een hoog niveau niet meer mee. Ik weet niet waar het aan ligt terwijl we goede fokmerrie's en een aantal goede hengsten hebben. Natuurlijk blijft het een jury sport.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:35

missfcdb schreef:
Sieltjuh schreef:

Hee niks mis met russen he!
;)

Jessica, van harte gedeliciteerd met Montoyo zijn 2e premie, super goed man!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:37

Julez schreef:
missfcdb schreef:

Hee niks mis met russen he!
;)

Jessica, van harte gedeliciteerd met Montoyo zijn 2e premie, super goed man!! :D[/quote]

Nee hoor ik heb 2 halve geiten x russen whahha

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:39

Ow, maar ik dacht dat jij het als minder goed omschreef, door deze zin:
Citaat:
klopt geen bal van wat er hier gebeurd.

Maar dan heb ik je zin gewoon verkeerd begrepen :)

Maar dat is idd wel typisch, dat ze op internationaal niveau dan veel minder presteren. Ik moet wel eerlijk zeggen, dat als ik dan bijvoorbeeld Amerikaans gefokte producten zie, ik er zelden iets moois tussen zie staan :o Ik hou juist ook wel van iets meer body :j

Toen wij trouwens op zoek waren naar paard zijn we bij een Spaanse wezen kijken en de dag erna na een meer Egyptisch gefokte. Twee compleet andere types om te zien. Ze hadden ongeveer dezelfde schofthoogte, maar ik leek wel een reus op de Egyptenaar, terwijl ik op de Spanjaard veel beter stond qua plaatje, gewoon omdat deze meer body had.

Djuun hebben we als 2,5-jarige natuurlijk beetje op de gok gekocht, wetende hoe de vader en moeder eruit zagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:46

<3
Sieltjuh schreef:
Ow, maar ik dacht dat jij het als minder goed omschreef, door deze zin:
Citaat:
klopt geen bal van wat er hier gebeurd.

Maar dan heb ik je zin gewoon verkeerd begrepen :)

Maar dat is idd wel typisch, dat ze op internationaal niveau dan veel minder presteren. Ik moet wel eerlijk zeggen, dat als ik dan bijvoorbeeld Amerikaans gefokte producten zie, ik er zelden iets moois tussen zie staan :o Ik hou juist ook wel van iets meer body :j

Toen wij trouwens op zoek waren naar paard zijn we bij een Spaanse wezen kijken en de dag erna na een meer Egyptisch gefokte. Twee compleet andere types om te zien. Ze hadden ongeveer dezelfde schofthoogte, maar ik leek wel een reus op de Egyptenaar, terwijl ik op de Spanjaard veel beter stond qua plaatje, gewoon omdat deze meer body had.

Djuun hebben we als 2,5-jarige natuurlijk beetje op de gok gekocht, wetende hoe de vader en moeder eruit zagen.

Er zit zeker veel verschil in types. Vooral de russen zijn fijne rijpaarden mooi aan de maat.
Als je naar de smalleren type's kijkt het zijn meer moddelen. Zo als American , Netherland nexst top modek haha Achja ze blijven leuk ongeacht of ze nu groot, klein scheef zijn ezel oren hebben arabieren zijn arabieren daar kan geen paard aan tippen ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:48

Ersiel, ik denk dat jij op Prins ook al groot zou lijken, die is al niet zo groot, en ook nog best rank gebouwd.
Vind Djuun daarintegen echt veel meer paard :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:54

Ja, ben ook erg groot fan van het ras hoor :D Anders hadden we er natuurlijk zelf ook geen staan _O- En moet eerlijk zeggen, al zouden ze Djunnah uitlachen als ik aankwam op een show, kan mij het bommen, als ik maar gelukkig ben met mn paard :D

Moet wel eerlijk bekennen dat ik altijd meer op karakter val dan op uiterlijk. Bij ons op stal staat trouwens een Franse rijpony (volgens mij gedeeltelijk te vergelijken met hier het NRPS) en die pony is zóóó lief qua karakter. Beestje is net 4, nog maar paar maanden hengst af, en dit jaar voor het eerst in zn leven gras gezien (beestje komt uit Duitsland, eigenaren zijn naar NL verhuisd). Eigenaresse is meisje van 12 en kan werkelijk alles met dat lieve ding. Dan kan mn hart helemaal smelten als ik zo'n pony zie en dan kijk ik niet eens meer hoe mooi hij is (en oke, dat is hij toevallig ook nog: gitzwart met klein kolletje en té schattige kijkers).

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:55

Dilan1993 schreef:
Ersiel, ik denk dat jij op Prins ook al groot zou lijken, die is al niet zo groot, en ook nog best rank gebouwd.

Prins is qua type idd heel anders dan Djuun :j Zeker als je ze naast elkaar ziet staan. Nu is Djuun volgens mij sowieso wat groter al dan Prins, maar ook gewoon anders gebouwd :j

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:56

De jury heeft Gon wel 3x opnieuw gemeten omdat ze niet geloofden dat hij 'maar' 1.50 m hoog is.
Hij lijkt zo groot zeiden ze allemaal haha :P We hebben het er maar op gehouden dat hij een GROTE 1.50 hoog is :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:57

Dat heb ik met Dragan. Die is mij niet opgevallen door z'n uiterlijk, tenminste, niet in eerste instantie. Maar vooral dat ongelooflijk knuffelbare karakter. Daar kan ik echt een half uur mee gaan staan kroelen, vind ie heerlijk. Ook vlechten (wat ie eerst maar vreemd vond) kan ie bij staan slapen :')

Da's iets wat ik soms een klein beetje mis in Prins, die is niet altijd van het knuffelen. Maarja, die heeft weer een geweldig karakter om mee te werken (meestal dan :o ) en dat maakt natuurlijk ook heel veel goed.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:58

Sieltjuh schreef:
Dilan1993 schreef:

Prins is qua type idd heel anders dan Djuun :j Zeker als je ze naast elkaar ziet staan. Nu is Djuun volgens mij sowieso wat groter al dan Prins, maar ook gewoon anders gebouwd :j

Djuun is geloof ik 5 cm groter nu :') Wil Prins nog eens laten meten, ben het zaterdag op Prooyen vergeten te vragen. Die hebben een meetstok bij de hand en doen ook offivieel ponymeten :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:59

Julez schreef:
De jury heeft Gon wel 3x opnieuw gemeten omdat ze niet geloofden dat hij 'maar' 1.50 m hoog is.
Hij lijkt zo groot zeiden ze allemaal haha :P We hebben het er maar op gehouden dat hij een GROTE 1.50 hoog is :P

Haha heerlijk. Hij wordt nog groter als die zich op pompt haha

Sieltjuh, Lijkt me een prachtige poowny <3
Heeft een sterke band met zijn baasje :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:00

5cm?? Denk niet dat het zoveel al scheelt, toch? Djuun onlangs ongeveer 1.52m gemeten, maar staat ook wel op ijzers en de hoefsmid moet komen deze week :P

Haha, 3x opnieuw gemeten zelfs :)) Das best wat :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:01

Oh oke, naja, Prins kocht ik als zijnde 1.47m :j Geen idee of ie sinds z'n 4e nog de hoogte in gegaan is

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:03

missfcdb schreef:
Sieltjuh, Lijkt me een prachtige poowny <3
Heeft een sterke band met zijn baasje :D

Ja, té schattig! Dan gaat ze hem uit de wei halen met vriendinnetje en dan zet ze die erop zonder zadel :D Pony is gewoon nog maar 4 en vindt alles best. Zo'n lief ding! Is Djuun dr buurman op stal, in de wei samen was niet zo'n succes, Djuun werd opeens pismerrie en hij opeens weer hengst (zou ik ook worden als er een merrie bijna op je hoofd staat te pissen en zich aanbiedt).