[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smart

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:04

Ik ook niet Jolin, daarom denk ik ook eerder aan een verkeerd speelmomentje in de paddock.. Ik longeer namelijk max 20/25 min, waarvan zeker 10 min stap..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:05

Absoluut, dat zie je ook veel idd... Je kan beter per dag bekijken hoe je paardje zich voelt en hoe hij/zij zich houdt. Heb, ondanks de goede sfeer op endurancewedstrijden, ook daar veel paarden gezien die echt zo in paniek waren en dan nog werden geslagen met hun touw ook, omdat ze niet wilden stilstaan... Dan gaan mn nekharen overeind...

T beest wil 10 x harder voor je werken als je ook rekening houdt met hem :Y)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:06

Hmm.. dan kan ik het me ook bijna niet voorstellen dat het daar door komt, Baukje. En verkeerd speelmomentje is natuurlijk snel gemaakt. Had Djuun natuurlijk ook vd zomer, glijertje in de wei hoogstwaarschijnlijk, doe je niets aan. Zou mijn paard er iig niet voor binnen houden :Y) (haha, om ff terug te komen op het filmpje van Dujardin wat ik zojuist plaatste ) :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:07

Slaan als ze niet willen stilstaan? :') Ja, dat laat me enorm veel effect hebben :')

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:16

Ja en het verbaasde me dat diegeen gewoon van start mocht... Er werd niks van gezegd, onder toeziend oog van de jury... In deze paardvriendelijke tak van de sport zou je toch denken dat dat op zijn minst wel besproken wordt met de eigenaar :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:27

Ik vond het minder slecht gaan, dan dat Ersiel hier neer zet hoor :P Meer goede, dan minder goede stukken :j

Je bent goed bezig met Jas Ilona, lekker speels hem aan "enge" dingen laten wennen. Ik denk echt dat je er een heel leuk en fijn sensibel paardje aan gaat krijgen :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:28

Ja, goed daar kan ik geen uitspraak over doen, daar ken ik de tak van de sport niet goed genoeg voor :)

Maar heb me er ook wel eens over verbaasd dat iemand met een onregelmatig paard gewoon winstpunten rijdt op wedstrijd :+ Als jury zou je toch de proef moeten stoppen en iemand er op wijzen dat zn paard niet goed loopt? Gebeurd overigens wel hoor, maar lang niet bij elke jury. Kan die jury's dan ook niet zo serieus nemen als ik eerlijk ben :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:30

Letizia schreef:
Ik vond het minder slecht gaan, dan dat Ersiel hier neer zet hoor :P Meer goede, dan minder goede stukken :j

Haha, dankje. Denk dat je zelf altijd het idee hebt dat het erger is, dan dat het lijkt :P Denk dat wel meer mensen dat herkennen :)
Was voor mezelf weer ff een drempel die we moesten nemen. Elke week één toch? Vorige week strand, nu weer terug de bak in _O- Wat zal ik volgende week zaterdag gaan doen? :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:34

Zonder zadel in galop :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:36

In de bak of op buitenrit _O- Lijkt me beide zeer succesvol at the moment :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:39

Ik moet zeggen dat ik vaak ook wel bang ben dat ik te snel ga met Doesie hoor, die is ook nog geen vier... Het is soms ook gewoon lastig inschatten. Maar hij geeft het gelukkig heel goed aan wanneer hij het mentaal even zwaar heeft en dan laat ik hem gewoon ook even stilstaan en eventjes rustig verwerken. Na een poosje komt er dan een zucht en dan kan hij er weer tegenaan :')
Het doet hem ook wel goed, wat uitdaging te hebben van verschillende oefeningen enzo want hij gaat zich gauw vervelen als het telkens hetzelfde is.
Ik rij ook maar 1x in de week, ga binnenkort waarschijnlijk 2x in de week rijden.

Hoeveel/hoelang werken jullie met die jonge guppies dan? En wat vragen jullie allemaal van ze?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:44

Djuun is op het moment natuurlijk opbouwende, maar proberen we 1x in de week zeker de bak mee te pakken. Niet te lang, stoppen op goed moment :) Daarnaast buitenritjes, rustig aan. Vorige week dan strand, maar dan heeft ze dus idd de dag erna gewoon vrij. En afwisselen met longeren, grondwerk, VD, wandelen :)

Ik denk dat je best 2x in de week kan gaan rijden hoor Eline, het is meer de intensiteit van het rijden en alles wat je er naast doet dan :)

Wist trouwens niet dat Doesie nog zo jong was. In mijn beleving was die wel ouder, weet ook niet waarom hoor :+

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:54

Daya is geen 3 of 4 meer, maar ik heb eigenlijk altijd maar 3 keer in de week gereden... Soms deed ik daar een dagje longeren bij. De overige 3 dagen kreeg hij lekkere poetsbeurten, wandelingetjes, grondwerken, spelletjes, of gewoon lekker helemaal niks.

Ik denk dat je lekker moet kijken naar je paard... Heb je een dag ECHT hard gewerkt, wandel je daarna een dagje, of je gaat dan alleen losrijden. Is je paard jolig en spelerig, dan ga je een dagje spelen. Vooral op die jonge leeftijd kan je daar leuk op inspelen en is dat goed voor de band, DENK ik... Zo heb ik het wel altijd gedaan en Daya is wel een paard waar ik letterlijk ALLES mee kan.

Alles waar TE voor staat, is niet goed, zeggen we dan :Y)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:56

Volgens mij is dat heel persoonlijk en afhankelijk van het paard.. Ik rij Silver heel af en toe en doe verder veel op de grond.. Onze rijmomenten zijn buitenritjes in stap en verder niet te veel.. Ik rij buiten met een bbp en draaf dan niet, wil absoluut niet doorzitten op zijn ruggetje, daar vind ik hem dus wel te jong voor.. Die balans is er nog niet en daarnaast moet alles nog sluiten en groeit hij nog..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:58

Daarom: kijk naar je paard.. Uiteindelijk ben jij degene die hem/haar het beste kent... Moet je wel naar hem kijken natuurlijk :Y) Sommige ruiters negeren ook duidelijke tekenen, maar daar ga ik in deze niet vanuit.

Ieder weet het voor zijn/haar eigen paardje het best denk ik.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:00

Had jouw bericht niet gezien 8-) ... Silver mag van mij communiceren en ik luister ook naar hem... :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:26

Hihi ja Does is echt nog een guppie. Hij had echt alleen de basis er nog maar in zitten (been is harder, teugel zachter of opzij, enzo), en alle knopjes moet hij echt nog leren. Hij reageert inmiddels bijna volledig op zit en been, met teugels alleen voor richting aangeven/begeleiding. Dat snapte hij in het begin nog niet. Verder kent hij inmiddels achterwaarts op zit en zijn we rustig bezig met turns om de voor- en achterhand (draaien waarbij de voor- dan wel achterhand blijft staan). Die gaan hem ook best goed af. Verder vooral ook veel drafjes en overgangen, en regelmatig buitenritjes. Galop vindt ie nog erg moeilijk dus die pak ik af en toe een half rondje mee ofzo, niet te lang. De rest van de week staat ie meestal gewoon lekker 24/7 op de wei.

Uiteraard hangt het van het paard af wat je kunt doen, maar ik vind het wel interessant om te lezen wat anderen uitspoken met van die jonge guppies.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:09

Leuk al die guppieverhalen! :D Ik werk met Yus nu wat vaker in de bak. Zijn nu vooral bezig om madame een beetje 'wakker' te krijgen door veel overgangen te rijden. Ze is in de bak best wel lui, maar op den duur wordt ze bloedfanatiek! Buiten is het met name gas terug. Momenteel is ze vrij pittig op buitenrit, maar dat geeft niet! Leer ik ook weer heel veel van. Gisteren ook wat intensiever gereden, vandaag heeft ze een dagje rust gehad (Ze heeft meer rust- dan werkdagen, maargoed :+)
[ITP] Arabische IJslander Yusraa!
Morgen ook weer een leuk, paardig dagje voor de boeg!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:54

Afgezet stuk fijn om ze de beginselen te leren.
Openstukken om op eigen benen te laten lopen.

Mo deed ik met beleren aan de longe niet langer dan 10 min.

De eerste stappen naar het zadelmak maken deed ik afwisselen met dubbele lijnen of weleens aan de enkele of zelfs los door de bak( zonder tuig)
Juist om niet te veel oo de cirkel werken.
Of asn de lange lijnen en.ik er schuin naast om stuur en ho er op te zetten.

Nu kwa longe training zit ik meestal tussen de 20 a 30 min en dan is het een beste work out.

Om hem beweging te geven meestal 20 min hooguit...mag ie ook gek doen.
Meestal doe ik dit de dag(en) na zwaar werk of juist als ie dagje vrij heeft gehad

Uitstappen/instappen.meestal ffe.op t harde of met slecht weer in de binnenbak..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:04

Longeren doe ik ook het liefste in de (kleine binnen)bak, dan heb ik meer ruimte en kan ik ook eens een stukje rechtuit pakken. In de zomer pak ik wel sneller de longeerbak, omdat het in de binnenbak dan gewoon een sauna is :')
Ersiel ik denk ook altijd dat het heel erg slecht gaat, en als ik dan even in de spiegels kijk of als er toevallig een filmpje gemaakt is denk ik 'oh, valt best wel mee :+'
Maar toch is het prettiger als het voor je gevoel ook gewoon lekker gaat, maar hee het is niet altijd feest he :+

Noah is geen jong guppie meer, die werkt gewoon 5-6 dagen in de week :+ Wel afwisselend, en de ene week rij ik meer dan de andere :Y)

morgenavond zie ik m'n vriendje weer :):) hij moest vandaag de hele dag en avond werken ^) Ben nu al mn dag voor morgen zo aan het inplannen dat de ochtend en middag zo snel mogelijk voorbij zijn, ik ben erg :')

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:05

Is inderdaad soms moeilijk inschatten of het te snel gaat. Ik merk nu wel dat geisha het veel leuker vind om aan het werk te gaan en ook beter presteert nu ze buiten staat. Vandaag gewoon in de roundpen gelongeerd en ging super goed. Heb niet langer dan 25 min met in en uitstappen gedaan omdat ze gister flink aan het werk moest. Ze liep heel mooi! Morgen heeft ze een dagje vrij. Maandag denk grondwerk en wandelen oid en dinsdag weer longeren. normaal doe ik 1/2 x in de week longeren maar nu word het 3/4 x denk ik.

Zou ook graag een stapritje willen doen. Geisha is wel heel cool in dr koppie dus moet kunnen maar hoe hebben jullie dat gedaan? Gelijk alleen of eerst met iemand ernaast of met iemand+paard er naast?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:06

Tammy_ schreef:
Longeren doe ik ook het liefste in de (kleine binnen)bak, dan heb ik meer ruimte en kan ik ook eens een stukje rechtuit pakken. In de zomer pak ik wel sneller de longeerbak, omdat het in de binnenbak dan gewoon een sauna is :')
Ersiel ik denk ook altijd dat het heel erg slecht gaat, en als ik dan even in de spiegels kijk of als er toevallig een filmpje gemaakt is denk ik 'oh, valt best wel mee :+'
Maar toch is het prettiger als het voor je gevoel ook gewoon lekker gaat, maar hee het is niet altijd feest he :+

Noah is geen jong guppie meer, die werkt gewoon 5-6 dagen in de week :+ Wel afwisselend, en de ene week rij ik meer dan de andere :Y)

morgenavond zie ik m'n vriendje weer :):) hij moest vandaag de hele dag en avond werken ^) Ben nu al mn dag voor morgen zo aan het inplannen dat de ochtend en middag zo snel mogelijk voorbij zijn, ik ben erg :')

hahaha wat leuk!! Heerlijk is dat in die eerste fase. Luvvvvv

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:09

Hahhaha, verliefd *\%/*

Kelly, ik ben eerst met iemand op de fiets geweest, daarna met een ander paard en toen alleen..

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:10

Haha, dankje Letiets en Ersiel, over 100 jaar heb ik wel een bomproof paard denk ik _O-

Ik zou sowieso niet voor het eerst helemaal alleen gaan Kelly. Gewoon even iemand erbij die ernaast loopt (hoeft nog niet eens met paard) al is het maar voor je eigen veiligheid :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:10

kellaxy schreef:
Is inderdaad soms moeilijk inschatten of het te snel gaat. Ik merk nu wel dat geisha het veel leuker vind om aan het werk te gaan en ook beter presteert nu ze buiten staat. Vandaag gewoon in de roundpen gelongeerd en ging super goed. Heb niet langer dan 25 min met in en uitstappen gedaan omdat ze gister flink aan het werk moest. Ze liep heel mooi! Morgen heeft ze een dagje vrij. Maandag denk grondwerk en wandelen oid en dinsdag weer longeren. normaal doe ik 1/2 x in de week longeren maar nu word het 3/4 x denk ik.

Zou ook graag een stapritje willen doen. Geisha is wel heel cool in dr koppie dus moet kunnen maar hoe hebben jullie dat gedaan? Gelijk alleen of eerst met iemand ernaast of met iemand+paard er naast?

Ik ben met Yus gewoon alleen op stap gegaan en gekeken waar het schip zou stranden :+ Maar dat is natuurlijk een wat ervarener paard. Denk dat mensen die een jonkie hebben opgeleid je hier beter advies in kunnen geven :)