[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:26

Mijn lampen gaan niet uit, maar die vergeet je niet uit te zetten hoor, gaat enorm piepen. Heb al zo'n piep-auto :') Zonder gordel rijden doe je ook niet in mijn auto _O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:38

Letizia schreef:
Gaat die niet uit als je het contact uit zet?
Ik ben blij dat bij mij alles uit gaat hoor, ben zo'n verschrikkelijke chaoot :+

Jawel dus, want de warmte wordt volgens mij uit de motor gehaald :)*
Lampen is drama ik hoor soms gewoon die piep niet, heb regelmatig start problemen gehad 8)7

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:04

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:20

Sorry dames, even niet bij gelezen.

Gister was de begrafenis van mn oma, het was een prachtig en waardig afscheid. Daarna zoals ze had gewild, lekker met z'n allen aan de borrel en een hapje gegeten :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:35

Fijn dat het afscheid mooi was!

Zelf sushi maken, lijkt me moeilijk! Ben gister lekker sushi wezen eten met mn vriend.. zalig!

Gister weer geisha aan de dubbele longe gehad. We gingen in de bak longeren want de longeerbak was best nat. Toen we een klein stukje galop wilde proberen wat ze nog nooit gedaan heeft met bijzet, bokte ze bij aanspringen. Na 2 x bokte ze nog een x, ze schrok omdat ze vast zat en ging omhoog en viel in slowmotion gewoon om. Agh geen fijn beeld. Ze viel zo op de zijkant. Ze stond gelukkig gelijk weer op dus gelijk laten draven en na 2 rondjes was het goed zo. We laten die galop nog even zo, die doen we wel zonder dubbele longe en later pakken we die erbij.

Ze word heel goed geaccepteerd in de kudde en eet nu compleet zelfstandig. Elke x als ik aankom staat ze kuil te knabbelen :)

En ze schijnt heeel vaak in het brokstation te staan dus dat gaat allemaal goed!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:16

Longeren met dubbele longe is ook wennen voor de paarden hoor... Daya deed in het begin ook wat raar, want die begreep maar niet waar die controle vandaan kwam! Geisha is ook nog erg jong toch? Misschien eerst even wat rechter en sterker worden in draf en dan langzaam een halve volte gslop erbij pakken bv. Zo heb ik t destijds gedaan :j

Ik hou niet van sushi, haha! Smaakt me echt niet! Jammer dat er zo weinig naar Ijzerlo gaan vanaf hier!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:31

Ja ze word 4 in juni. Er zitten al mooie stukjes bij dat ze haar achterhand er mooi onderbrengt. Nu nog proberen vast te houden. Ze is soms ook nog zoekende soms naar de goede houding maar dit gaat al steeds beter.

iemand nog tips om de achterhand te trainen en sterker te maken vanaf de grond zonder longeren? Ik moet veel gaan longeren de komende weken maar ik denk dat 2 dagen achter elkaar aan de dubbele longe iets TE is ze krijgt flink spierpijn. Die buik is helemaal weg als we aan het trainen zijn :') .

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:18

Dat heb ik ook wel eens gehad Kelly, gebeurt wel eens met jonge paarden. Ik zou lekker balkjes met dr gaan lopen, kleine sprongetjes en in-uitjes, worden ze van achter erg sterk van en meestal vinden ze het ook erg leuk :)

Ik heb net vliegles gehad van Dayem :+ Hij stak z'n kop tussen z'n benen en ging als rodeopaard een beetje springen. Zadel schoof op z'n nek (vreemd voor een goed passend zadel.... Ik heb al gevraagd of de zadelmaker me terug wil bellen) en was geen beginnen meer aan dus daar ging, recht met m'n kop in het zand haha! Gelukkig had ik m'n bodyprotector aan dus kon er alleen maar om lachen. Dayem schrok er zelf zo van dat ie helemaal van het padje af was. Andere singel eraan, op gestapt en twee keer aangedraafd zonder fratsen en toen was het weer goed voor vandaag :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:09

Vind het ook wel een erg pittige training voor haar leeftijd hoor, Kelly. En dan helemaal als je in een bak gaat longeren, vaak hebben ze toch wat steun aan een roundpen/longeercirkel.

Fijn dat het afscheid mooi was Nicky.
En vliegles van Dayem, ai! Gelukkig niet bezeerd en goed afgesloten :)

Vandaag voor het eerst sinds maanden weer eens in de bak gereden met Djuun en ging voor mn gevoel net zo dramatisch als dat ik al dacht dat het zou gaan _O- Djuun spiegelt mij enórm en op den duur was ik het helemaal kwijt. Kon niet meer normaal zitten, Djuun niet meer normaal lopen en ging gewoon niet :+ Terug gepakt naar stap en weer ff netjes paar rondjes in draf afgesloten en toen maar gewoon gestopt en buiten gaan uitstappen :)
Was blij dat Letiets er bij was, dan is ze iig een stuk minder irritant en kijkerig dan dat je helemaal alleen rijd.

Afijn, hebben weer wat om aan te werken zeg maar. Weet dat het ook echt aan mij ligt hoor, ze spiegelt zo enorm. Eind van de zomer gingen we echt lekker, maar blessure en zadeltroubles hebben ons weer ff terug gezet. Jammer, maar we gaan er nu gewoon weer voor :D

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:30

Gelukkig heb je je niet bezeerd Nicky en fijn dat je het daarna weer goed hebt afgesloten!

Jullie komen er wel hoor Siel! Logisch dat het ff minder ging na zo'n lange tijd, maar toch fijn dat je het goed hebt kunnen afsluiten! Gewoon de volgende keer weer met goede moed beginnen, positief denken en dan komt het vast wel goed!

Ik heb dat ook met Jas hoor, hij kan zo onzeker zijn dat hij helemaal in mijn binnenzak wil kruipen. Zoals het zwarte zeiltje in de bak (die leg in dan neer voor hem en dan moet hij er overheen) vindt hij echt dóódeng. Ik begin dat altijd met iets anders, balkjes ofzo en dan zijn we zo lekker bezig. Dan kan ik al zijn stappen controleren, achterwaarts, zijwaarts, stoppen tussen de balken etc. maar dat zeiltje... dan raakt hij compleet de weg kwijt. Dat de meeste paarden iets donkers op de grond eng of spannend vinden is logisch maar Jas is bijna niet te overtuigen. En dan kom ik mezelf weer zo tegen want wat doe ik? Dan wil ik hem een soort tegen zichzelf beschermen door hem ook de mogelijkheid te geven om in mijn binnenzak te kruipen en kruip ik als het ware ook tegen hem aan. Vanmorgen het gevreesde zeiltje weer tevoorschijn gepakt en meer afstand van hem gehouden: jij moet mij volgen op je eigen benen en niet andersom. Zowaar: hij is er overheen geweest! Daarna ook meteen gestopt want ik was trots! Als je weet waar het aan ligt bij jezelf dan komt het wel goed, maar dat is soms zooo confronterend, ik ken het maar al te goed :j

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:01

Hoezo pittig? Omdat het in de vak was of om iets anders? Ja we hadden juist zoiets van de roundpen is nu te zwaar en drassig..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:04

Ik heb je op facebook een berichtje gestuurd :o

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:09

Het ligt er vooral aan hoe lang en hoe intensief je longeert. Ik longeer zo'n 40 min waarvan 10-15 min in- en uitstappen. Zodra hij iets heel fijns laat zien, mag hij een aantal rondjes op z'n eigen benen stappen of draven zonder dat ik iets van hem vraag. Die steun van de zijwand zoeken ze inderdaad snel op maar ik longeer vaak op de tweede hoefslag want ze moeten daar niet aan gaan plakken. Ik vind niet dat het kwaad kan om in de bak te longeren zodra ze niet zo naar buiten gaan hangen :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:11

Denk ik idd ook... Ik longeer ALTIJD in de bak, terwijl ik voorheen ook de mogelijkheid had over een roundpen. Ik vind juist dat, met behulp van de roundpen, ze eerder aan de rand plakken dan dat je in de bak longeert. Mits met mate opgebouwd, leren ze sneller op hun eigen benen lopen zonder rand erlangs.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:28

Kelly, ik zou als ik jou was ook de grondbeginselen van rechtrichten mee gaan pakken zodat ze gaat snappen waar die achterbenen voor zijn en haar balans horizontaal en verticaal in balans komt.. Ik longeer Silver 2 keer in de week, 2 keer grondwerk en verder kijk ik waar we zin hebben.. Grondwerk kunnen balkjes zijn, natural horsemanship, rechtrichten etc.. Ik longeer trouwens ook gewoon in de bak, heb geen andere mogelijkheid (al zou de paddock nu kunnen). Ik gebruik wel de hele bak hoor, dus pak ook rechte stukken mee..

Ik maak heel regelmatig sushi, op mijn FB staan wel foto's :j

Jes, dat systeem lijkt me vreselijk...

Nicky, dat moet idd niet kunnen voor een passend zadel, maar aan de andere kant, als zijn rug en schouders dus een bepaalde houding volledig weggedrukt worden is ook alle steun weg, zoveel spier zit er nog niet :).

Haalde Silver te stijf en niet regelmatig de paddock uit.. Even laten draven, geen warm been, dus weer terug gezet.. Straks nog maar eens kijken, denk gewoon spierpijn..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:34

Als een roundpen te zwaar en te drassig is, kan ik me goed voorstellen dat je de bak pakt hoor. En daar is ook niets mis mee. Heb van de week ook gewoon in de bak gelongeerd, daar hebben we immers 's avonds meer licht.
Maar mijn ervaring is juist dat als ze iets nieuws doen en dan ook dubbele longe, wat ook een omschakeling voor ze is, en je gaat dan galop vragen dat ze júíst een bakrand heel goed kunnen gebruiken als steun.

Djuun heeft tot vorig jaar eigenlijk heel veel moeite gehad met galopperen en daar heeft juist die roundpen veel steun aan gegeven bij haar. Op vorige stal zelfs op advies van instructrice de bak afgezet (hadden daar geen roundpen), omdat ze een soort van paniek had bij de galop, omdat ze daar geen steun had.
Door die bakrand, had ze juist meer ontspanning, omdat ze volgens mij de bocht beter kan incalculeren.

Denk overigens dat je er wel juist een hebt gedaan om de galop ff de galop te laten en die gewoon zonder hulpteugel eerst te bevestigen.

Maar goed, iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij/zij de training doet van zijn of haar paard :D

Baukje, wat balen van Silver. Hoop idd dat het alleen spierpijn is en niet ernstiger. Misschien verstapt of uitgegleden? :\

Ilona, die Jasser wordt een topper straks hoor :) Denk dat je op een hele bewuste manier met hem bezig bent :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:38

Rot van Silver! Hopelijk loopt hij straks beter en is hij wat soepeler!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:39

Als je het zo zegt, snap ik het bakrand verhaal idd. Ik vond het zelf altijd super irritant, want onze roundpen had een schuin-oplopende rand en Day kon zich daar erg aan bezeren... Hij wilde namelijk met de schouder aan de rand plakken, maar dan was de onderkant van het hek al bij zijn voeten.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:47

Owja, das niet handig dan Jolinda :)
Vorige stal echt een paar keer gehad dat Djuun gewoon door haar onbelans rechtdoor wilde in de bak. Nu trekte ze mij niet om (bij mn moeder wel een keer gedaan :') maar daar was ze gewoon stout), maar je zag wel dat ze gewoon veel meer steun had bij een simpel touwtje spannen in de bak. En echt niet dat ze tegen de rand aan loopt hoor (ja in de roundpen als er water in de hoefslag ligt wel eens ja :+ ), maar gewoon dat extra stukje steun als je iets nieuws gaat doen is denk ik voor in het koppie wel fijn :)

Ze moeten er natuurlijk niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal klaar voor zijn :) Denk dat dat wel eens onderschat wordt. Als ik dan Djuun vorige week op en na het strand zag, dan dacht ik weer van ja, ze is nog maar 5 en nog wel echt een gup met dat soort dingen. Ze is wel braaf hoor, maar mentaal vraag je best wel wat weer van ze. Ze was zondag ook gewoon nog op, dus toen zijn we gewoon lekker een rondje wezen wandelen :) Lekker een dagje niets dan :)

Pff... ben op huisjesjacht mensen, moeilijk!! Maar is weer net van de week een leuk huis te koop komen staan. Ff doorgestuurd naar broer en eens kijken of hij het de moeite waard lijkt om te gaan kijken :)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:47

Dan is de rand idd weleens handig.. Ik heb in het begin ook een stuk van de bak afgezet hoor, ook wel zo fijn voor mijn eigen rug en schouders ;)..

Hoop het ook, komt vast wel weer goed... Straks even rekken en strekken en even masseren.. +:)+

Leuk Siel! Je hebt ook gelijk over het mentale deel hoor, daarom heeft Silver de winter ook voornamelijk vrij gehad en ben ik nu weer langzaam aan het opbouwen, zadel passen nu gedaan omdat de levertijd 2 a 3 maanden is.. Silver wordt bijna 4..
Laatst bijgewerkt door Smart op 25-01-14 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:48

Komt het vanuit de schouder, denk je Baukje?

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:51

Sieltjuh schreef:
Komt het vanuit de schouder, denk je Baukje?

Nee, hij heeft gister met de longeerhulp gelopen en hij snapt nu zijn achterbenen beter, dat betekent de volgende dag nog weleens spierpijn.. Maar het kan ook zomaar zijn dat hij een sprintje heeft getrokken en dus iets verrekt heeft hoor.. Maak me nog niet te druk.. Hij geeft altijd alles goed aan..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:54

Aha :) Gewoon ff aankijken dan, maar hoop voor je dat het meevalt :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:54

Het mentale deel wordt niet vaak alleen onderschat, maar soms gewoon geheel vergeten... Ik geef tegenwoordig aan wat mensen les en hoe vaak ik wel niet te horen krijg dat het paard niet zou willen doen wat m gevraagd word, terwijl ik dan zelf denk dat het dier er lichamelijk en ook mentaal nog helemaal niet aan toe is...

Daya is wel heeeeeeel wat gewend, wat vreemde terreinen betreft. Wedstrijden, andere paarden, drukke paarden, hij is echt een koele kikker geworden, maar dat heeft ook even geduurd.
Met bepaalde oefeningen in de bak, als ik die voor het eerst doe of als ik ze niet zoveel oefen, dan merk ik ook dat dat een grote indruk op hem maakt. Laatst voor de 2e x in zijn leven gesprongen... Dan is hij daarna niet fysiek moe, maar wel mentaal... Van de (in)spanning. En dan is Daya niet eens meer ''heel'' jong.. Die wordt dit jaar ''alweer'' 7.

Ik heb eigenlijk met Daya nooit last gehad van verzuring, zoals je hierboven beschrijft, Baukje. Ik kan je dus helaas niet aan ervaringen helpen! Succes!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:01

Naja, dat dus Jolin :) En ik moet eerlijk zeggen dat ik het liever allemaal wat relaxter aan doe, dan dat het allemaal maar "moet". Ik moet niet over een jaar een M-klaar paard te hebben of iets in die trant. Genieten is ons doel en daar wil ik wel altijd op blijven letten.
Soms leggen mensen zo'n enorme druk op zichzelf, waardoor ze dat weer weerspiegelen op hun paard. En dán met één brok spanning op wedstrijd. Vind het knap dat ze a) nog plezier beleven in het paardrijden en b) soms nog een leuke proef neer kunnen zetten :Y)

En dan denk ik, mensen relaxxxx!! Je doet paardrijden voor je lol, 99% moet er zijn brood niet mee verdienen, wat doe je jezelf allemaal toch aan dan :')

Overigens, over topruiters gesproken met een sympathieke instelling en die wél aan paardenbelang denken:
http://nos.nl/video/601798-dujardin-bes ... arden.html

Hulde, daar mogen nog een heleboel mensen een voorbeeld aan nemen!!