[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:28

Letizia schreef:
Haha, Djuun heeft ook heel lang gedacht dat "braaf" klaar was met wat je aan het doen bent, in Djuun haar geval wat dat dan meestal stoppen met lopen :+
Nu kan ik het gewoon zeggen tijdens het rijden en dan weet ze dat ze juist door moet gaan met wat ze doet :P En als ik "goed!" zeg dan groeit ze vaak nog een beetje extra.
Terug komen in tempo of een overgang terug maken doe ik dmv "hmmmmm", dat werkt zo goed :j

Haha dit is zo herkenbaar. Ely denkt bij "braaf" ook altijd: mooi dan zijn we nu klaar toch?! :D

joysjuh1987

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:38

pfffff miran ik lad er vluchtig overheen en las parenclub

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:07

Ja Joyce mijn dochter van 11 gaat naar een parenclub. :P
Letizia schreef:
Haha, Djuun heeft ook heel lang gedacht dat "braaf" klaar was met wat je aan het doen bent, in Djuun haar geval wat dat dan meestal stoppen met lopen :+
Nu kan ik het gewoon zeggen tijdens het rijden en dan weet ze dat ze juist door moet gaan met wat ze doet :P En als ik "goed!" zeg dan groeit ze vaak nog een beetje extra.
Terug komen in tempo of een overgang terug maken doe ik dmv "hmmmmm", dat werkt zo goed :j

Bij Fuego krijg ik dat er slecht in, ik moet altijd oppassen dat hij niet stopt bij braaf..zolang ik oplet loopt hij wel door.
Hmmmm is niet zo ingebakken bij mij maar hoowh werkt ook heeeel goed en ruuussstiggg dus ik ben bang dat hij bij hmmmm denkt dat ik wat lekkers voor hem heb. :P
Wat Fuego ook doet, is hinniken als ik afstap, dan is ie blij dat ik er weer ben. :+

Ik ben Zos aan het leren liggen, hij rolt altijd elke dag in de stal, dus nu geef ik hem een commando en beloning erbij, ik ben benieuwd wanneer hij het gaat snappen! :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:13

Bij "hmmmm" is het voordeel dat, mocht je eens een proefje rijden, je dit kan doen zonder dat de jury het in de gaten heeft :P

Grappig dat onze Arabjes de zelfde trekjes hebben wbt het werk :P

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:24

Hé das een handige letietz! Ga eens kijken of we dat kunnen gebruiken.. Wij doen nu bij bijv. verzamelen gewoon: hooo, hoohh. En overgang terug is bijv: hoooo, stappp
Werkt wel goed :) Halt is dan gewoon hooo, halt :P

Maar hmmmm ga ik eens proberen!

Vandaag met Shief met de barebackpad + touwhalster wezen buitenrijden, ze deed het super! We hebben zelfs galopjes gedaan! Best een soort hoogte puntje :j die galop kan ik niet heel stabiel uitzitten zonder beugels (goede oefening trouwens) en voorheen vond Shief dat gewiebel van mij eng en was het paniek, nu niet, braaf peerd! :j
Laatst bijgewerkt door Shanna_ op 21-01-14 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:24

Gelukkig rij ik geen proefjes, maar is idd handig.
Maar als Fuego dan hetzelfde doet als bij braaf zou ik dat toch liever niet gebruiken. :=
Had laatst bij longeren nog een miscommunicatie, ik wilde hem net naar de galop zetten en hij dacht naar de stap...ik zeg gáálop, hij in stap...zag er erg dom uit. :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:25

Leuk Shanna!
En galop, das best goed!
Ik zou al blij zijn met gewoon stap. :')

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:28

Haha buitenrijden is voor Shief een eitje :D Doet alles heerlijk braaf! Met Pers ging ik ook vaak met pad + halster op pad en kon dan alles, ook galopperen. Dus dat was m'n doel ook met Shief, doel bereikt :D
Volgende doel is om hiermee ook lekker duin en strandritten te kunnen make :j

Fuego nog stoute Fuego buiten? :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:33

Ja, Fuego is buiten nog steeds hetzelfde, op het moment doe ik het ook even niet en wacht ik op een slomere periode, hij is in de bak al zeer voorwaarts,
Ik wandel er wel naast hoor buiten maar hij is zoo onrustig..

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:38

Wat doet hij dan precies?
En heb je al eens geprobeerd met een ander paard samen buiten te rijden?

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:47

Ik lees wel hele tijd mee maar niet zoveel tijd om te posten, sorry!!

Ik ben zo blij! Het paspoort van jim is weer terecht!
Deze was kwijt geraakt tijdens aangetekende post naar stamboek. De rest van de spullen was wel aangekomen. Het blijft een raar verhaal, maar hij is er weer!
Mn mama heeft m gelukkig op kunnen halen, moest ie gelukkig niet weer via post!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:49

Ja dan is hij wel rustig en dat heb ik al best vaak gedaan, maar alleen lukt niet.
En dat wil ik wel, dat moet toch kunnen.
Hij wil niet alleen weg als ik erop zit, wel een stukje en dan lijkt hij het ook leuk te vinden en dan vindt hij het na een tijdje ver genoeg en stopt ermee.
Als ik dan verder wil gaat ie niet.
En als ik dan zeg dat ie toch moet wordt hij een rodeostier. :Y)
En hij gaat dan ook gewoon door tot ik eraf lig, dat is hem al gelukt dus heeft hij bereikt wat hij wilde, dat was een fijne ervaring voor hem maar voor mij wat minder. :')

Maar als het deze zomer niet gaat lukken ga ik gewoon weer met een ander paard mee, dan is het niet anders.
Maar dat wil ik nu nog niet doen, omdat hij dan helemaal niet meer alleen wil.
En in de bak is hij echt zooo braaf, een totaal ander paard.
Hij heeft denk ik meerdere persoonlijkheden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:50

Mooi dat je passoporto weer terecht is!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:55

Volgens mij kun je voor de commando's van alles verzinnen als je maar let op de toon en het consequent toepast.

Klinkt heerlijk Shanna en doel bereikt dus!

Fijn dat het paspoort weer terecht is Kitty :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:58

Ja ik geinde laatst nog dat ik als galopcommando mijn bijrijdpaardje "kerstboom!!" ging aanleren :')

Toch maar niet gedaan :+

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:00

Hmm lastig..
Ben je nadat je eraf lag weer opgestapt? Klinkt alsof hij prima doorheeft wat ie moet doen om zn zin te krijgen :Y)
Fuego klinkt als een paard waar ik echt ontzettende jeukende handen van krijg :') Al snap ik dat er grenzen zijn met rodeo-ende paarden, maar als het kan zou ik dan miss een keer goed door pakken en vooral door blijven gaan tot ie weer normale stappen zet. Heb je verschillende buiten rij opties? Dan kan je miss een klein rondje kiezen, dan is dat je doel. Begint hij te klieren, boos worden net zolang ie weer z'n rondje uitloopt :) En dan op die manier steeds verder uitbreiden naar grotere rondjes?
Als ie met een ander paard samen wel braaf z'n rondje loopt, moet ie dat nu ook kunnen! Of loopt hij dan niet voorop?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:02

Ahh jammer Eline, en dan had je het moeten filmen :+

Ik doe eigenlijk automatisch een klikje van ho naar stap dus ook als ik ze bijvoorbeeld uit hun box haal of uit de paddock en ho voor stilstaan. Werkt heel goed en omdat je het iedere dag herhaald blijft het goed in het systeem! Doen jullie dat ook of alleen tijdens het werk?

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:06

Ja dat is zeker handig Ilona :j Ik gebruik het idd met alles. Punt is alleen dat wij een schema hebben onderling qua binnen en buiten zetten, dus wij zelf kunnen 't niet elke dag met Shief doen. Maar met longeren als ze klaar is hebben wij een soort; kom mááárr commando haha, zo van kom je bent klaar. Maar dat commando werkt ook vaak in het land enzo haha: Shief kom maaaaar! Pomtiedom dan komt ze aanlopen :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:25

Aleeneh schreef:
Ja ik geinde laatst nog dat ik als galopcommando mijn bijrijdpaardje "kerstboom!!" ging aanleren :')

Toch maar niet gedaan :+
Je moet dan een commando nemen waarbij je niet je lippen hoeft te bewegen zodat je het ook tijdens de proef kan gebruiken.
Kerstboom roepen tijdens je proef is niet goed voor je reputatie.
Of je moet buikspreektechnieken leren, dan kan alles!
Shanna_ schreef:
Hmm lastig..
Ben je nadat je eraf lag weer opgestapt? Klinkt alsof hij prima doorheeft wat ie moet doen om zn zin te krijgen :Y)
Fuego klinkt als een paard waar ik echt ontzettende jeukende handen van krijg :') Al snap ik dat er grenzen zijn met rodeo-ende paarden, maar als het kan zou ik dan miss een keer goed door pakken en vooral door blijven gaan tot ie weer normale stappen zet. Heb je verschillende buiten rij opties? Dan kan je miss een klein rondje kiezen, dan is dat je doel. Begint hij te klieren, boos worden net zolang ie weer z'n rondje uitloopt :) En dan op die manier steeds verder uitbreiden naar grotere rondjes?
Als ie met een ander paard samen wel braaf z'n rondje loopt, moet ie dat nu ook kunnen! Of loopt hij dan niet voorop?

Jawel, dan ging het voorop ook goed, soms even niet bij wat spannends even treuzelen maar meestal was hij stoer zat.
Toch is het niet alleen dwarsigheid, (al is het zeker waar dat hij doorheeft wat hij moet doen, maar het is ook een soort paniek, zeg maar) hij is heel onzeker 'alleen'.
Toen ik eraf viel ben ik er niet meer opgestapt, ik ben er een paar x hard afgevallen en heb er een paar lastige blessures aan overgehouden (ik kon nauwelijks meer lopen) :+
Ik kan het ook niet meer aan die confrontatie, als ik eraf val kan ik straks helemaal niet meer lopen omdat ik een verrotte rug heb, ik kan zeker niet blijven zitten als hij gaat bokken, hij gaat gewoon door tot ik eraf lig en ik val er echt niet snel af.
Boos worden lijkt ook niet de optie, ik ben zelf nogal van niet zeiken en doorlopen, maar dan gaat hij gewoon flippen en dan is er geen andere optie meer.
De laatste keer toen hij weer wilde flippen heeft hij nog een stukje door moeten lopen en ben ik er daarna afgegaan op een goed moment, omdat ik wel merkte dat het niet van harte ging.
Wel zijn we direct gewoon verder gegaan, ik er naast en mijn dochter erop.
En dat gaat wel, zolang ik er maar naast loop.
En verder ben ik nog weg geweest met mijn man ernaast, dat ging ook goed, hij probeerde het wel maar na een beetje aanpakken liep hij netjes door.
Dus dat willen we straks weer verder gaan uitbouwen.
Fuego is wat dat betreft een moeilijke jongen, als ie iets niet wil kun je hem zeker niet zomaar overreden, dan is het een echte ezel.
Maar we hebben dat al met veel meer dingen overwonnen dus ik heb de hoop nog niet opgegeven.
Gelukkig ben ik minstens net zo eigenwijs als hem en niet bang aangelegd. :Y)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:32

Hmm ja dat is wel vervelend als je het vallen ook niet echt kan hebben qua gezondheid
Ben benieuwd of het uitbouwen lukt, hoop het voor je :)

Afbeelding
Zo gingen we vanmiddag aan de hobbel, heerlijk! Zo'n 10 km :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:45

Lil wat rottig zeg van je collega, snap dat je dan zelf ook een beetje afwezig bent.
Mooi setje Shanna.

Ik heb min of meer poep aan de jury's dat je niet in de proef mag praten.
Vooral met paarden die voor het eerst mee zijn.

Kwa commando heb ik het niet handig aangepakt voor in de galop...tenminste niet voor buitenstaanders :+
Ik zeg altijd Let op Galop.
Dus als hij een keer struikel of iets en je zegt let op :7 Haha.

Miranda ik heb volgens mij ook wel een een PaardeN club opgericht....men moest wel contributie voor betalen :7 :=

Mootje ging vandaag in de les helemaal top.
Linksom gedraafd en zelfs rechtsom, wat voor mij dus best pittig is.
Voor mij gevoel is het alsof ik ondersteboven rijd om het even te vergelijken.
Maar vandaag ging het alweer veel natuurlijker aanvoelen :+
Plus dat we actiever gedraafd hebben of zoals Instructie zei: Je gaat er eindelijk meer aan rijden *\o/*

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:55

Ik rij geen proeven dus da's sowieso al geen issue, maar volgens mij doen ze in de western ook veel minder moeilijk over stemhulpen in je proef, of vergis ik me daarin?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:58

Volgens mij wel ja.
Hebben een western ruiter op stal..

Als je paard de oef goed uitvoer ook al is er stem bij ...vind ik niet dat er zo moeilijk over hoef te worden gedaan :o

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:08

Ik heb altijd geleerd dat je in de western ook niet mag praten maar volgens mij wordt er niet heel moeilijk gedaan over even een woordje tegen je paard maar ik weet niet precies of dat nou een ongeschreven regel is of niet...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:12

Iloontjeehh schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je in de western ook niet mag praten maar volgens mij wordt er niet heel moeilijk gedaan over even een woordje tegen je paard maar ik weet niet precies of dat nou een ongeschreven regel is of niet...

Ze maken meer kus geluidjes en klakken meer volgens mij :o :+