[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:16

Is dat ook bij van Hall Larenstein of de wur? Dan zie ik je vast wel een keer rondlopen :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:19

wow jullie gaan hard! leuk Shiefje bij uitgelicht! Ik weet ook nooit hoe je kan zien wat een Arabier is (Crebbet, SE enzo) het is mij gewoon verteld dat Set SE is :j
welkom nieuwkomers
Djunnah is mooi veranderd! Ik vind het altijd leuk om Set toen ze 5 was en bij mij kwam te vergelijken met nu 7 jaar later :j

Jolindaa

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:21

Wat een boel nieuwe mensen :D welkom!!
Ik heb alles gelezen, maar denk niet dat ik op alles kan reageren :+

Leuke foto's van alle paarden!!

Als ik met Day zou kunnen fokken, zou het een paard worden wat een iets kortere, sterkere rug heeft: na uitgebreid onderzoek blijkt dat zijn rug wel kort is, maar hij is lang in de lendenen wat dus al die tijd voor problemen zorgde :j dusja, korter en sterker :) daarmee ook iets korter in de hals, maar niet te kort. Groter oog voor de mooi. Stokmaat moet ongeveer hetzelfde blijven :+ maar helaaaaaas zit er nooit een veulen van Daya in, hahaha :')

Daya draagt ook een pietepeuterig beetje (denk ik) crabbetbloed. Ergens in zijn stamboom staat blue domino en heb me laten vertellen dat dat een crabbet was. Verder is Day een mengelmoes van allerlei soorten bloed. Veelal russisch, wat je terugziet in zijn lichaam. Hij staat hoog op de benen en is over het algemeen een erg sterk paard. Verder zie je hier en daar pools bloed, spaans bloed, maar ook egyptisch bloed. Het fijne weet ik er niet van. Ik weet dat zijn vader uitblinkte in de dressuur en zijn opa in de endurance. Day is ooit gewoon gefokt alszijnde toekomstige sportpony, haha. Hij is wel iets groter dan de gemiddelde pony, maar het is een heel fijn paard om mee te werken en daarmee is de poging tot het fokken van een werkpaard goed gelukt :j

Een vriendin had altijd een puur poolse ruin en als je Day en hem naast elkaar zag, zag je goed de verschillen. De pool had wat kortere benen en was wat hoger in het lijf. De pool was 1,55 en Day 1,57. De pool was wat korter en ronder in het lijf, een wat kortere nek. Day had een wat breder voorhoofd en zoiezo een iets langer hoofd.
De pool was voor zijn doen goed in proportie, op de korte pootjes na. Ik vind lange benen mooier :j

Vorige week met Day een springles gevolgd. Mijn instructrice (dressuur) zei dat ze wel een goede opbouw had om jonge paarden stapsgewijs te laten toewerken naar hun eerste sprongen. Ik dacht: ik waag het erop :D aangezien ik altijd graag spring voor de afwisseling, maar meneer altijd besluit om door de hindernis heen te gaan, ipv er overheen.
We begonnen met balken draven, toen cavaletti draven, toen cavaletti galopperen en voor ik het wist sprongen we in-uitjes! Het is gebleken dat Day onzeker is bij het springen en graag mij bij zich heeft om te begeleiden... Wat mijn eigen gewoonte was: voor de hindernis teugels losgooien, in verlichte zit gaan zitten en laat het paard maar springen :o onbewust slecht! Toen ik hem ging begeleiden sprong hij zo makkelijk! Uiteindelijk ook kruisje van 40cm gesprongen! Om te beginnen vond ik het wel mooi! Supertrots :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:23

leuk gesprongen Jolinda! super dat het gelukt is :j

even een leuke snelle kijk-en-vergelijk van Set, 2006 en 2013:
Afbeelding

mijn ezeltje <3

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:47

kirsten welkom
@shanna je topper in uitgelicht jeej
@blondie01 gefeliciteerd
@jolinda gaat de springsport onveilig maken hihi, fijn dat zo goed gaat
@set_elkol wat een verschil

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:57

ja he, op die linker foto is ze zo'n enorm puppy

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:59

Twas ook wel een dotje zeg Katja :+:
Nog steeds hoor, maar dat guppenbekje is wel heel schattig :j

Stoer van het springen Jolinda!!
Ik heb Djuun van de week aan de longe laten springen, ze doet het heel fanatiek, maar met rijden nog niet gedurft :o
Bleu Domino zit ook achter Racinda die ik eerder noemde :j Dus Daya en Darmorah zijn verwant *D

Toen we bij Flaxman waren lieten ze om en om Egyptenaren zien en Spanjaarden, je zag wel verschil, maar dan nog vond ik het moeilijk om te zeggen :o
Bij Djunnah en Prins van Dilan zag je wel weer duidelijk verschil, Prins is een echt SE en Djuun heeft flink wat Russisch bloed.
Kan niet echt foto's vinden waarop ze duidelijk naast elkaar staan, maar voor het idee:
Djunnah is hier 3 en Prins 5 :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb ook nog wel een maf filmpje :')

Jammer dat Prins een deken op heeft :+
Vond er nog een, kan je beter verschil in de gangen zien :)
Laatst bijgewerkt door Letizia op 18-08-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:03

haha leuk Letizia. en ja schattig he die kleine Set <3 daar is ze zo oud als Djuun nu, dus die is wel wat sneller volwassen haha. Maar set was daar ook totaal ongespierd.
Prins zn gangen doen me wel denken aan Setje :j

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:59

Afbeelding

Mooie topper Lekai :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:00

Even voor iedereen die zich opgegeven heeft voor de meeting, maar nog niet heeft bevestigd:
Aub voor dinsdag ochtend bevestigen of je wel of niet mee gaat, dinsdag middag bel ik naar de bakkerwinkel voor bevestiging aantal deelnemers. Iedereen die NIET bevestigd heeft tegen die tijd, beschouw ik als mensen die NIET mee gaan :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:09

Grappig, die vergelijking van Prins en Djuun!
Op mijn vorige stal hadden we ook een 100% Rus staan, die ging ook altijd samen met Day compleet uit zijn dak, haha.
Met hem ernaast was niet echt een goede vergelijking te maken. Die van mijn stalgenoot was al 11 en zat zeer goed in zijn bespiering. Daya ernaast van 4 met zijn ukkenlijfje was geen potje, haha. Nu zullen ze meer van elkaar weg hebben :j Day is het laatste jaar mooi opgedroogd!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:39

Letizia schreef:
Is het een arabo fries of een fries x arabier? Want een echt arabo fries heeft ongeveer 10 tot 20% AV bloed :)

Ik vind dat je een leuke merrie rijdt Kristel :j

Ja, gaaf he Shanna :j

Volgens mij kunnen mensen die verstand hebben van bloedlijnen uitrekenen hoeveel procent van welk bloed het paard voert, ik kom er bij Djuun ook niet uit hoor, die heeft van alles, Russisch, Pools, Egyptisch :Y) Mengelmoesje dus :+

Wie heeft er veel verstand van en kan mij vertellen wat Shief voor bloed ze voert? Haha ben wel erg benieuwd
:o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:03

Kristel, gefeliciteerd!

Sorry Shan, kan je er dus ook niet bij helpen :')

Ze had inderdaad nog een meer guppenlook daar Katja, leuk om te zien :D

Was van plan vandaag om grote buitenrit te maken, maar staleigenaresse wilde graag mee met Djuun dr BFF, dus hebben eigenlijk geen grote ronde gedaan en voornamelijk gestapt en gekletst :') Ook leuk :D
Vanmiddag kwam oud-klasgenootje van het HBO langs, die dr schoonouders wonen hier bijna om de hoek :P Zij heeft zelf ook twee paardjes, dus was weer leuk gespreksonderwerp :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:04

Van vaders kant kom ik Egyptisch tegen en zo ook aan moeders zijde :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:28

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:38

Leuk topic Katja! Hoop voor je op een gezond en prachtig veulen!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:49

Kan iemand mij ook vertellen wat voor bloed geisha heeft? Of stel ik nou hele rare vragen haha! Ik weet alleen dat ze Russisch is..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:18

dan heeft ze Russisch bloed :+ toch? ik weet er ook weinig van. Thanks Jo-Linda :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:27

Vandaag de clinic mentale coaching gedaan.
Toen ik op stal aan kwam zag ik hoe de ring en erom heen aangekleed was dacht ik slik...
Eerst zonder paard op een bal een sessie gehad.
Toen even naast het paard.
Ze vroeg daarna of ik er nog op wilde: ja natuurlijk daarvoor deed ik het :+
Montoyo was super braaf *\o/*
Ben helemaal happy dat ik er toch heb gereden.

Maar als me Instructie er had gestaan, dan was ik er ook gaan rijden, want zei kan mij er ook gewoon door heen praten :o
Had wel wat aan sommigen tips, dat dan wel...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:28

Wat super Jessica!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:28

@jessica weer wat overwonnen, wat voelt dat heerlijk he?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:29

Goedzo Jes :j

Barcelano

Ja dat voelt echt goed :j :D

Jolindaa

Goed zo Jess!

Roux