[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:04

Inderdaad zonde..

Wat ik me nou eigenlijk afvraag, hoe kan je nou eigenlijk zien hoeveel % Crabbet, Russisch, Pools, Egyptisch etc bloed een AV draagt? :? Ik heb werkelijk géén idee???

Joyce, goed bezig meid *\o/*

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:04

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en zou het leuk vinden om mee te kletsen! Mijn naam is Kristel, 22 jaar oud en ik studeer Equine, Leisure and Sports aan Hogeschool van Hall Larenstein.

Ik rijd sinds een half jaartje een ontzettend lieve AV merrie genaamd Darginka, komt uit Rusland. Ik heb altijd Friezen gereden maar toen zij toevallig op mijn pad kwam was ik direct verkocht :)

Hier wat foto's:

http://i42.tinypic.com/2iqokzp.jpg
http://i39.tinypic.com/w2hv05.jpg

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:05

Hoi

welkom...
Nog een vosje :D
Leuke AV :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:05

Welkom Kristel! Wat een leuke AV :j Wat is haar afstamming?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:09

Ja best wel zijn er daar meerdere word ook nog een crabbetshow gehouden volgens mij net geweest ook, kan verder geen namen noemen ben daarmee verder ook echt een leek hoor, emma en gerda van questarabians weet dat allemaal wel zij hebben destijds ook hun paarden daar gekocht,, is ook een fbpagina van de crabbets staat tussen mijn vind ik leuks ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:11

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:16

Ik wil me zo als ik nu voor heb gehouden me focussen om ras typische arabieren te fokken die gewoon zoals men zegt goed in de fundament zitten en waar men eigenlijk leuk mee kunnen dingen in de sport...en het ook nog eens leuk kunnen doen in de show ring.
En hopelijk geeft Mo zijn beweging door aan zijn nakomelingen :o
Het mooie van hem is als hij draaft zijn schoft omhoog komt en bergopwaarts draaft...ik denk zelf dat dit een pluspunt is voor een goede basis in de fokkerij voor allrounders...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:17

Interessant Brenda! Ik ben er ook niet zo in thuis, hoe herken je bijv. een crabbet?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:19

Tnx Siel :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:24

Hier komt ie uit een draai dus zijn achterbenen komen er nog niet geheel onder, maar dit doet hij dus. :o

Afbeelding

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:29

No problem!!

Ik zit trouwens ff foto's te vergelijken, maar moet je kijken hoeveel Djuun in een jaar is veranderd :oo (en nee, mijn benen zijn niet gekrompen, maar mevrouw is ff gaan uitzwaren!)
Juni vorig jaar:
Afbeelding
En vorige week:
Afbeelding

Aaahw Jes, volgens mij heb je wel betere draffoto's van hem, toch? Geen foto's van Sjoert van vorig jaar toen?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:33

Ja klopt maar hier zie je wel heel goed wat hij doet in draf.omhoog komen...De jury waardeerde het ook :o :D

Mo begint nu ook uittezwaren met zijn 5 jaar.
Barc ook pas na zijn 4 jaar..dus dat klopt aardig.

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:36

Sieltjuh schreef:

Ik zou het eigenlijk niet weten! Ze is helaas niet mijn eigen paard maar ik rijd haar voor de eigenaren. Ik zal het eens aan ze vragen!

Tamara, kan het zijn dat ik bij jou in de klas heb gezeten op de lerarenopleiding Engels in Utrecht? :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:52

Blondie01 schreef:
Sieltjuh schreef:

Ik zou het eigenlijk niet weten! Ze is helaas niet mijn eigen paard maar ik rijd haar voor de eigenaren. Ik zal het eens aan ze vragen!

Denk dat ik het al heb gevonden :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:56

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:56

Ik weet nog wel een hengst zijn moeder is geloof ik vol crabbet,vader psytadel deels.
Hij heeft h tobago tevens vader van onze merrie farah.
We hebben hem gekruist met volle russisch merrie .
Zal vanmiddag even foto plaastsen dat redt ik niet via me mobile.

Paardjes weer gevoerd ik ga weer ff tebed wat proberen te slapen.
Gister na 1,5alles gedaan te hebben zijn we helaas een van onze kittens verloren.
Waarschijnlijk aan suikerdip , ben.der ff kapot van mannetje was waar 9weken oud geworden

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:10

Sieltjuh schreef:
Inderdaad zonde..

Wat ik me nou eigenlijk afvraag, hoe kan je nou eigenlijk zien hoeveel % Crabbet, Russisch, Pools, Egyptisch etc bloed een AV draagt? :? Ik heb werkelijk géén idee???

Joyce, goed bezig meid *\o/*

Dit vraag ik me dus ook af haha, ik weet dus niet eens wat Shief is (erg he, schaam me dood :7 )

Shiefie staat in uitgelicht :D

Ersiel en Letietz ik zag Djuun voorbij komen op de fb pagina van Bokt! Super gaaf!

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:16

Barcelano schreef:

Wat leuk! Zou goed kunnen, er staat inderdaad 1999 op haar rug. Ze heeft nu 3 veulens gehad, 1 daarvan hebben ze gehouden. Dat is een arabofries :P

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:23

Goeiemorgen,

Katjen moeder Teeba is half Crabbet half russisch(Menes is weer een rus)en (Queen's Topaz is grotendeels Crabbet of volledig de exacte percentage is voor diegenen die dat echt kunnen berekenen)
Wij hebben van onze paarden door Emma laten berekenen hoeveel Crabbet ze voeren zij heeft die kennis en weet hier heel veel van dat is voor mij even wat te ingewikkeld haha, maar in principe bijna alle AV's voeren nog steeds wel wat Crabbetbloed de bekenste naam in de stambomen is toch wel Skowronek. en zo zullen er voor de andere lijnen ook weer echte kenners zijn die dat allemaal weer exact kunnen uitrekenen ;)
Hoe je ze kan herkennen zal van de 4 hengsten foto plaatsen en oordeel zelf, en of je het mooi of niet mooi vind is ieder voor zich en gelukkig als smaken verschillen ;)
Silver Quest by Sirel*D X Zahlina (Masjadi Gold Shadow) uit 2010 92% Crabbet
Afbeelding
Zijn vader Sirel*D v. Silver General X Mirella v. Baccarat uit 1998 86% Crabbet
Afbeelding
Aurilla Gold v.Elegant Gold x Silver Auriole uit 1991 92% Crabbet
Afbeelding
en zijn zoon Auran Gold QA (Aurilla Gold x Cas Sholanda) uit 2010 95% Crabbet
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bren79 op 18-08-13 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:26

Is het een arabo fries of een fries x arabier? Want een echt arabo fries heeft ongeveer 10 tot 20% AV bloed :)

Ik vind dat je een leuke merrie rijdt Kristel :j

Ja, gaaf he Shanna :j

Volgens mij kunnen mensen die verstand hebben van bloedlijnen uitrekenen hoeveel procent van welk bloed het paard voert, ik kom er bij Djuun ook niet uit hoor, die heeft van alles, Russisch, Pools, Egyptisch :Y) Mengelmoesje dus :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:34

Mijn oude merrie voerde trouwens een scheut crabbet bloed, die had als opa Racinda, een vrij onbekende hengst, voerde ruim 92% crabbet bloed :)
De volle zus van Racinda is Serinda, die moeder is van Odessa. Odessa was op haar beurt moeder van Padron, nu worden de namen weer wat bekender denk ik zo :P

Om deze reden lijkt me ook best leuk om te fokken met een hengst met Padron bloed, zodat de bloedlijnen van Darmorah en Djunnah elkaar kruisen :) Gewoon, iets persoonlijks en naar mijn idee iets moois, maar goed, de hengst moet dan alsnog bij Djuun passen :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:36

Blondie01 schreef:
Sieltjuh schreef:

Tamara, kan het zijn dat ik bij jou in de klas heb gezeten op de lerarenopleiding Engels in Utrecht? :P

Hee dat zou heel goed kunnen!! Wat leuk joh haha :D doe je nu een 2e studie of ben je ook gestopt? :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:43

Sharifa bij uitgelicht *\o/*

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:50

Letizia schreef:
Is het een arabo fries of een fries x arabier? Want een echt arabo fries heeft ongeveer 10 tot 20% AV bloed :)

Ik vind dat je een leuke merrie rijdt

Eh fries x Arabier dan i guess :P papa is een volle fries.
Tammy_ schreef:

Citaat:
Hee dat zou heel goed kunnen!! Wat leuk joh haha :D doe je nu een 2e studie of ben je ook gestopt? :)

Ik ben in jaar 3 gestopt en doe nu dus Equine, Leisure and Sports in Wageningen :)

Edit: quoten ging mis

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:08

Naaaaah ik doe vanaf september educatie en kennismanagement in Wageningen!! Ben nu druk AID aan het lopen haha