[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:34

DMHorses schreef:
Leuk filmpje jess! Je weet het zelf al maar je mag best wat trotser op je paard zitten hoor op die kanjer van je!
Na een rotdag kreeg ik net een foto van me bijrijdster, me dag is weer een stuk beter zo
[ Afbeelding ]
image by misssol, on Flickr

:D Super leuk :D
Ja jij hebt even ook pech dorinda..hoe gaat het met de andere paardjes?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:36

set_elkol schreef:
haha arme Fu, met zn buikie :P en maar trainen, is vast een stiekem bierbuikje :+ Ik wil ook best meer spieren op Sets schouders hoor, zoals afgelopen lente/zomer. Maar als we lekker gaan zwemmen en rijden komt dat wel weer, ik ben zelf ook gewoon heel erg moe de laatste tijd. Gelukkig staat ze altijd lekker buiten, vanmiddag trok ze een enorme sprint door de wei :D
Ja, ik weet niet hoe het komt maar alle mannen in mijn buurt hebben een dikke buik...de kat, de geit en mijn man ook..

Leuke foto Dorin. :j

Haha Jes, ik zie je al zitten op Mo met jezelf in discussie. :D

DMHorses

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:38

Met de Arabieren gaat het goed, met mijn ruin wat minder die loopt letterlijk op 3 benen door een hoefzweer die er niet uit wil, DA en Hoefsmit er al bij gehad en het blijft afwachten helaas... Onze andere merrie stond vorige week plots met een uieronsteking maar die is weer aan de beterende hand gelukkig...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:41

MirandaFuego schreef:
set_elkol schreef:
haha arme Fu, met zn buikie :P en maar trainen, is vast een stiekem bierbuikje :+ Ik wil ook best meer spieren op Sets schouders hoor, zoals afgelopen lente/zomer. Maar als we lekker gaan zwemmen en rijden komt dat wel weer, ik ben zelf ook gewoon heel erg moe de laatste tijd. Gelukkig staat ze altijd lekker buiten, vanmiddag trok ze een enorme sprint door de wei :D
Ja, ik weet niet hoe het komt maar alle mannen in mijn buurt hebben een dikke buik...de kat, de geit en mijn man ook..

Leuke foto Dorin. :j

Haha Jes, ik zie je al zitten op Mo met jezelf in discussie. :D

Dubbele persoonlijkheid _O-
Mo denkt koekkoek 8)7
En dan denk ik steeds, dan is ie eigelijk toch braaf dat ie zo netjes bij me blijft :o

Pff een hoop pech dus Dorinda...dan zit die hoefzweer behoorlijk diep...moet je hem ook weken in spul..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:46

Geisha blijft nog steeds ernstig dik maar haar ribben kun je vaak wel zien..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:47

Joh ziet er netjes uit toch. Ik zie idd wel wat je bedoelt maar gewoon blijven ademen. Je kunt veel beter accepteren dat je soms gewoon ergens doorheen moet, scheelt ook een hoop discussie met jezelf :) Ik word met Umoyax ook altijd stik-zenuwachtig als ik hem ga longeren (en hij is juist van begin af aan zo braaf, maar ben als de dood dat ie zichzelf beschadigt zeg maar, hij is zo onvoorzichtig met zichzelf soms...), dat accepteer ik dan maar gewoon, adem een paar keer diep in en ga het doen. Komt wel goed hoor! Beter idd nu het vertrouwen opbouwen en straks verder :)

Ilona ik doe eigenlijk niks.. Ik beloon niet en ik word ook niet boos. Het is niet dat hij wegschiet in galop (dat heeft ie 1 sessie gedaan maar toen was ik naar Parijs geweest en was ie boos :+ ) maar hij gaat dan in een soort showstand, beheersing is weg. Dus dan babbel ik even tegen hem dat ik graag wil dat hij zich gedraagt en dat dat hoort als hij een knap rijpaard wil worden en dan komt de rust er weer in. Als hij wel wegschiet geef ik iets druk op de lijn en roep iets van ''nee, dat bedoelde ik niet en dat weet je donders goed'' en dan is het ook klaar. Ik praat een hoop met hem zeg maar :') Op zich in zo'n vroeg stadium ben ik van mening dat ze in feite niks fout kunnen doen want ze moeten het nog leren. Dat idee stel ik gaandeweg gewoon steeds bij aan de hand van wat ik denk dat ze begrijpen.
Normaal gesproken als ze snappen wat de basis is en ze schieten er toch vandoor en zijn niet eenvoudig terug te nemen doe ik voorwaarts oplossen; galopperen dan maar en pas stoppen als ík dat zeg. Werkt bij Umoyax alleen niet, want voordat die laat merken dat hij het zat is valt ie halfdood neer vrees ik. Bij het loswerken pas ik het nu wel toe, maar dan jaag ik er een paar rondjes achteraan en ben echt even ''boos'', dat lijkt goed te werken.

Mok lijkt hier iig niet erger geworden, zelfs het idee dat het een beetje minder was. Heerlijk, die Arabs...Umoyax ging er gelijk klaar voor staan dat ik zn voetjes goed kon insmeren en Nas haar wond (waar zelfs langzaam een korstje op komt!) heb ik behandeld terwijl ze lag te dutten. <3

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:48

kellaxy schreef:
Geisha blijft nog steeds ernstig dik maar haar ribben kun je vaak wel zien..

Ribben zien of licht voelen hoef niet slecht te zijn.
De meeste paarden hebben best last van hollands welvaart :D
Je zou mest kunnen nakijken etc op wormen...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:54

Ja duidelijk Amy, ik weet echt niet hoe ik erbij kwam dat hij al een jaar ouder was :? Hij toont al zo volwassen op de foto's, denk dat het daardoor komt! Met Moyo en Jas wachten we sowieso nog lekker een jaartje :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:00

Moet zeggen dat ik dat zelf vaak ook had afgelopen zomer hoor, moest me er steeds aan herinneren dat hij pas 2 was := Niet dat ik toen met hem aan het werk ging natuurlijk maar hij oogt idd erg volwassen. Hij begint nu helemaal mooi uit te zwaren :D Maar goed, hij heeft ook auw in zn mondje en kan errug zielig over de deur heen kijken en hangen, dan valt het kwartje weer even dat ie nog heel puppy is :=

Ik wilde hem ook liever langer op rust laten, maar daar wordt ie echt vervelend van. Hij werd als veulen al jaloers toen ik Antha in de box naast hem ging zadelen en daarna voor zn neus ging rijden, vrees dat hij toen al heeft besloten dat hij dat ook wilde :+ Ach, zo lang ie happy is van 2x in de week 5 minuten ''longeren' is het mij best :D

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:00

Dorinda hoefsmiD ipv t haha was je vandaag ook door een hele goeie bekende op gewezen ;)
Hopenlijk komt die zweer er snel uit zo sneu altijd
Balen amy van de mok hoe gaat t met de wond?
Silver word steeds stoerder en geweldig een spelevriendje
Jes mag ik ook pb?
Katja fijn dat polly weer beter is alleen jammer van de vetjes Set ziet er top uit.
Verder weet ik even niet wie bij welk verhaal hoorde maar hinnekende droompaardjes haha lief
Mooie armbanden en halsters
EN ofcourse weer leuke foto's
Ik zal snel ook weer eens foto's maken en plaatsen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:09

Als Mo met longeren zijn show knopje aanzet door iets zeg ik altijd: Nee helemaal fout..
Of als hij in de verkeerde galop zit.
Mo helemaal fout..Let op zeg ik dan...spring ie vaak nog over in de goede galop ook _O-

Vond het wel lief pas van iemand die zei: zo zonde dat hoe zelf verzekerd ik op de grond ben met Mo en paarden in het longeren of als ze naast me raar staan te doen...en het dekken aan de hand.
En dat ik tijdens de rijerij opeens helemaal anders bent...was wel een soort van oppepper :o

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:20

Nou Jes, dat vind ik ook! Jij hebt er zo'n keurig opgevoed paard aan (en misschien is Mo ook wel makkelijk qua karakter) en dat heb je echt zelf gedaan! Het blijft een hengst maar niet iedereen kan daar goed mee omgaan. Je hebt het recht om super trots te zijn op Mootje, nu nog trots erop zitten en het komt helemaal goed! :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:32

Iloontjeehh schreef:
Nou Jes, dat vind ik ook! Jij hebt er zo'n keurig opgevoed paard aan (en misschien is Mo ook wel makkelijk qua karakter) en dat heb je echt zelf gedaan! Het blijft een hengst maar niet iedereen kan daar goed mee omgaan. Je hebt het recht om super trots te zijn op Mootje, nu nog trots erop zitten en het komt helemaal goed! :D

Haha en ken je nagaan dat ik maar een kleine opdonder ben _O-

Ik kan ook andere paarden gaan rijden, maar die zijn op dit moment zelf even niet zo fit...
Was me al aangeboden door lieve stalgenootjes...Jes je moet meer KM maken zeiden ze :D

Ag als ik financieel weer in een betere positie zit koop ik toch gewoon weer een rijpaardje erbij :D

Moet wel bepaalde eisen voldoen _O-

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:33

Hij mag idd nog wat voorwaartser en wat meer uitschuiven, Jes, maar zie ook idd aan heel jouw manier van zitten dat er spanning is. Dat komt uiteraard vanzelf goed (tenminste, daar ben ik van overtuigd), gewoon blijven oefenen.
Probeer eens een ademhalingsoefening te doen (direct na het opstappen), adem diep in door je neus en weer uit door je mond. Echt ff over de buik ademhalen. Had ik in het begin bij Djuun erg veel aan, was elke keer in de bak (gek genoeg op buitenrit geen last van :') ) ook best een beetje nerveus en zoiets heeft mij ontzettend geholpen :) Door op je ademhaling te letten wordt je vanzelf ook ontspannender. Even met je schouders rollen daarbij helpt ook :) Ga je vanzelf net wat rechter en dieper in je zadel zitten ook :)
En ik zie het niet goed op het filmpje, maar heb je er nou een hulpteugel aanzitten of lijkt dat alleen maar zo (ben een beetje scheel soms :') )? Zo ja, wat is daarvoor de reden als ik vragen mag :) ?

Enne, zo eng was het toch niet om een filmpje hier te plaatsen :D Ik ben totaal geen primadonna in de bak en zie vooral bij mezelf altijd 1001 verbeterpunten :D En wij zijn er hier niet om je af te branden natuurlijk ;)

Kat, wat een mooie witte staart :D

Longeren, leuk om jullie ervaringen allemaal te lezen :j

Djuun is met longeren enorm goed op de stem :j Commando's stap, draf en galop spreken voor zich, maar voor echt een gang langzamer gebruik ik een diep "hoooo maar" en voor rustiger een "hmmmm easy" geluid. Dat laatste de tip van instructrice. Kan ook goed ohz en doordat je dat geluid maakt, ga je vanzelf wat dieper zitten :) Werkt echt super :j
Doe met Djuun ook wat tempowisselingen meenemen in draf als ze goed los is gewerkt in alle gangen. Dus langzamer laten draven ("hmmmm") en daarna weer juist in lekker voorwaartse draf vragen. Ze wordt na een paar keer enorm fanatiek daardoor en heel scherp op de hulp.
Ze kent trouwens ook heel goed de hulp "om" als ze de andere kant op moet :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:41

Ik leer bij deze instructrice om ze te remmen/stil te laten staan op ademhaling. Dus uitademen (ontspannen) als je langzamer wilt. Schijnt ook errg te helpen als ze er een x vandoor gaan. Werkt trouwens ook als ik een beetje gespannen ben omdat geisha weer moeilijk staat te doen met poetsen. :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:42

Klopt helemaal siel...
Ja er zit een slofje aan...dat is vanwege de gebeurtenissen die ik in de pb heb beschreven.

Kan wel even wat toevoegen...door me beperking vloeit ook me kracht weg en verzuren me spieren.
met het slofje heb ik een net wat betere rem.

Hij zit ook aan de zijkanten vast zodat ik hem niet te vast kan aantrekken.
Hij kan als Mo zijn hoofd omhoog doet gewoon door me hand heen glijden.
heb namelijk de teugel vaster vast dan de slof...

Moet eerlijke bekennen dat het nu een soort van houvast voor me is psychisch dan he.
En eigenlijk wil ik hem zo snel weer aan de hoogste boom hangen _O-
behalve dan met longeren :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:43

Klopt Kelly :) Door op je ademhaling te letten kan je veel bereiken. Ik vergeet wel eens te ademhalen in galop :+ Daarom gaat de galop ook altijd zo aars bij mij _O-

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:46

Barcelano schreef:
Klopt helemaal siel...
Ja er zit een slofje aan...dat is vanwege de gebeurtenissen die ik in de pb heb beschreven.

Kan wel even wat toevoegen...door me beperking vloeit ook me kracht weg en verzuren me spieren.
met het slofje heb ik een net wat betere rem.

Hij zit ook aan de zijkanten vast zodat ik hem niet te vast kan aantrekken.
Hij kan als Mo zijn hoofd omhoog doet gewoon door me hand heen glijden.
heb namelijk de teugel vaster vast dan de slof...

Moet eerlijke bekennen dat het nu een soort van houvast voor me is psychisch dan he.
En eigenlijk wil ik hem zo snel weer aan de hoogste boom hangen _O-
behalve dan met longeren :P

Ik snap het :)

Gewoon op jouw ontspanning werken en dan dat ding er zo snel mogelijk weer vanaf halen :) Heb je glad niet nodig joh, zeker als je zegt dat hij er praktisch voor de sier op zit :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:53

Haha ik vergeet uberhaupt wel eens adem te halen. Heb heel veel ademhalingsproblemen en daardoor ook poliepen om mijn stembanden. Dus ik moet echt leren (vooral als ik met geisha bezig ben) als ik gefocust ben om normaal adem te halen. En zeker als ik er op zit.. :')

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:54

Ik denk dat het ook een onderschat probleem is bij de omgang en het rijden :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:55

Op me ademhaling letten is een hele goede...dat doe ik namelijk gewoon niet _O-
Heb altijd een hoge ademhaling ook in het dagelijks leven(Neus zit altijd dicht)...plus een bepaalde spanning in me lijf wat volgens de fysio ook in verband sta met die darmen.
Ontspannen is namelijk ook iets wat ik niet snap...voor mij voelt spanning op of om het paard aan als iets normaals...
Moet ook weer binnenkort naar de fysio :+
Dus gezondheid speelt ook mee...

De 1e keer dat ik na lange tijd weer op Mo ging zei de staleigenaar....Meid haal eens adem straks val je neer _O-

Zat nog steeds met wat Mirka deed in me hoofd...daar komt de spanning ook deels vandaan...plus tijden het inrijden altijd begeleiding gehad wat opeens weg viel...kortom alles bij elkaar een groot drama.

Maar we zijn nu in 2014 en gaan aan een nieuwe start :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:08

Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je ergens ontspanningsoefeningen kan doen. Pff.. krijg het al benauwd als ik jou al hoor praten over de "stress" die bij het rijden komt kijken. Heb je er op dit moment dan nog wel lol in eigenlijk?

Je zou eigenlijk eens op een doodmak en bomproof paard een heerlijke buitenrit moeten maken, lange teugel, ontspannen!! Ff helemaal de lol van het rijden terugvinden :)

Enne, de juiste instelling, 2014 gewoon lekker gaan GENIETEN!!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:18

Sieltjuh schreef:
Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je ergens ontspanningsoefeningen kan doen. Pff.. krijg het al benauwd als ik jou al hoor praten over de "stress" die bij het rijden komt kijken. Heb je er op dit moment dan nog wel lol in eigenlijk?

Je zou eigenlijk eens op een doodmak en bomproof paard een heerlijke buitenrit moeten maken, lange teugel, ontspannen!! Ff helemaal de lol van het rijden terugvinden :)

Enne, de juiste instelling, 2014 gewoon lekker gaan GENIETEN!!

Het rare is dat het niet angst is...stress is een groot woord want ik geniet wel...
In het filmpje ben ik weer tenminste los en in een versnelde gang...dat maak me weer een soort van blij.

Zoals ik al zei het schijnt dat me lichaam altijd gespannen is..heb nu ook bijv rugpijn in het midden.
me nek spieren zijn net kabels.

En ik weet dus daadwerkelijk niet hoe ontspanning aanvoelt...dat is moeilijk want hoe weet je dat je het goed doet....vandaar ook oa me back ups vanaf de grond..

Ik stap trouwens wel gewoon op andere paarden...probleem ligt meer bij het bang om fout te doen O:)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:21

alweer 370 pagina's! moet al aan het nieuwe topic gaan werken :P

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:22

Jij hebt eerst een massage en een yogalesje nodig voordat je op Mo stapt Jes :P

Ja, het gaat hard hier :D