[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:11

Ja ik snap het hoor, ik ben ook geen expert en er zijn hier vast mensen die er veel meer vanaf weten :+ Zijn sinds een tijdje overgestapt op de Huhgo kruidenbrok maar ook veel ervaringen/meningen gevraagd aan mensen met paarden die qua werk ongeveer vergelijkbaar zijn met Asi. Op de Huhgo doet ze het heel goed, maar hebben ook zitten kijken naar Marstall (voeren Letiets en Ersiel geloof ik ook toch?) Qua vitaminen en magnesium ga je wel omhoog, maar op andere punten lever je weer in (wat wij graag wilden, lager suiker+zetmeel gehalte) Het is dus een beetje wat je wil denk ik (en in hoeverre ik er verstand van heb plus dat cijfertjes ook niet alles zeggen)

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:42

Balen Amy van die mok! Heb er zelf totaal geen ervaring mee behalve dat ik weet dat mijn stalgenoten de sokken dan nog wat kaler scheren en de plekjes insmeren met sudocrem...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:43

Och.. Ik ben ook altijd wel van het proberen hoor. Op papier kan het geweldig lijken maar paard moet het er maar net goed op doen ook natuurlijk :+ Ik zal eens kijken naar Huhgo en Marstall, bedankt!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:55

Hier op stal voeren ze basisbrok van Havens (volgens mij, moet ik even navragen). Vos krijgt 's ochtends en 's avonds een halve schep plus wat muesli van mij. Hij ziet er prima uit. Heeft een goede vacht, hoewel wat dun. Maar dat ligt, denk ik, gewoon aan hem. Hij staat ook 's nachts in een vrij warme stal, dus hij hoeft niet zoveel vacht aan te maken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:11

Smart schreef:
Bah, begrijp wel dat je baalt ja...! Laat hij de behandeling toe?

Silver zakt niet zo makkelijk aan de longeerlijn...

Miranda, rechtrichten als in een rechtgericht paard, horizontaal en verticaal in balans. Wij hebben 1 keer in de 3 weken les.. 2 weken geleden bevestigde Silver ineens (na de traver) de schoudervoor.. :D.. Was een trotse mama :D

Ja, haha, dat is één van de belangrijkste dingen vind ik, het meeste wat ik doe is daarop gebaseerd.
Fuego is daar al vrij constant in maar dat komt ook omdat ik dat altijd al doe vanaf het begin.
Hij is van nature linksgebogen maar daar merk ik nu weinig meer van.

Zelf voer ik alleen vitamines en als extra erbij magnesium in wat slobber, verder geen krachtvoer.
Dan krijgt hij precies wat ik wil zonder de rest. *D
De vitamines in de brok zijn gebaseerd op twee kilo voer en dat mag mijne echt niet hebben, dan ontploft ie zeker!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:18

Amy, Ludo zakt ook niet aan de longe. Heb je, of iemand anders natuurlijk, een tip voor mij?
Ikzelf voer pavo care4life, daarnaast krijgt hij ook Luzerne. Zit bomvol vitamines etc. Heb hem er echt op vooruit zien gaan. Echter zitten er heel.weinig suikers in. Is voor Ludo gee ptobleem maar weet niet ofdat bij jouw ook is. Anders zou je er ook nog voor kunnen kiezen om te mengen met ander voer. Je kan daar ook 3 kilo zakken van verkrijgen om te proberen.
pff balen zeg van de mok!!

Bonjoy, wat fijn dat je toch even in de bak aan de slag bent geweest en dat goed ging.

Iil, heerlijk toch dat ze nu in de winter buiten komt, hoeft ook niet de hele dag al is het maar een paar uurtjes is ze er toch ff uit! Ludo staat gemiddeld 4 uur buiten in de winter, soms iets langer als hij met de 2 de ploeg ook mee mag.

Ga er is serieus overnadenken, het hoofdstel, ziet er namelijk heel fijn uit. Echter jammer dat ze zo duur zijn..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:23

Spannend Annika al een beetje uier :D

Nicky, bakkersopleiding wil ik uiteindelijk liefst gewoon brood gaan doen, maar misschien wel wat banket erbij :) we krijgen ook les in siertechnieken, chocolade, marsepein, alles wat bij de bakker/banket/chocolatier te vinden is :)

Vervelend Amy van Umoyax mok!
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 15-01-14 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:25

Dat lijkt mij nou leuk, van die mooie taarten maken! :))

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:38

Dun vachtje heeft Umoyax ook, maar daar ben ik ook erg blij mee :D Marengo heeft ook zo'n mooi vachtje, terwijl vrijwel alle dames lekker pluis zijn. Denk wel eens dat het iig hier toch met de hormonen te maken heeft..
Bedankt voor de tips iig! De care4life heb ik geprobeerd, leek me idd fijn spul, maar ze eten het niet :') Terwijl Umoyax normaal gesproken geen kieskeurige eter is...

Zakken aan de longe... Ik wil uiteindelijk eigenlijk altijd naar dus een echt kalme draf, echt een beetje onder het tempo. Maar; ze mogen niet gaan sloffen, moeten hun voeten optillen. Zoals ik het destijds heb geleerd moeten ze dan hun lijf iig al een stukje beter gaan gebruiken en iets verzamelen om actief dat trage tempo te kunnen draven. Het zakken is altijd een beetje vanzelf gekomen, zit echt te denken hoe ik dat nou doe maar ik weet het niet. Enige wat ik er actief aan doe (los dus van het tempo) is heel erg belonen als ze een keer zakken.
Trage tempo actief houden doe ik door eerst lekker op een normaal/vlot tempo te laten draven, wat tempowisselingen en overgangen maken, vlot wegdraven etc en daarna dus steeds meer ontspannen en een rustig tempo vragen.
In het begin hebben ze het er altijd moeite mee, komt ook doordat (iig de jonkies) die bespiering nog missen maar oefening baart kunst :)
Zal er met Umoyax ook nog wel een kluif aan hebben want die heeft besloten dat longeren op 1 vast tempo moet. Op zich heel braaf hoor, t is een mooi sukkeldrafje, maar tempowisselingen zitten er voorlopig nog niet in heb ik al gemerkt := T is nu nog óf heel braaf rondhobbelen, óf hij gaat heel erg druk lopen doen zodra ik meer actie vraag. Maar goed, komt vanzelf, ben al blij dat hij het zo braaf oppakt en echt in ''werkmodus'' gaat dus voorlopig mooi zat.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:54

Gaaf om te lezen dat iedereen zo lekker bezig is! Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met longeren?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:08

Wij zijn begonnen toen Djuun al ruimsschoots 3 was :)
Lekker lang en laag over de rug zie ik ook graag bij het longeren, wel actief van achteren, Djuun vind dat moeilijk te combineren, ohz moeilijker dan aan de longe. Aan de longe beloon ik ook direct met stemhulp (ohz ook hoor :P ) en nu doet ze dit van zichzelf, in galop vind ze het was lastiger, maar draf gaat goed :j

Balen Amy :\
Kan je niet beter een goed supplement zoeken ipv voer?
Djuun krijgt idd ook Martstall (faser light) maar zo weinig dat ik niet denk dat het iets doet :+

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:18

3,5 maar ik zou meer naar het paard zelf kijken. Vooral niet te vaak bijzetten maar veel afwisselen met spel, grondwerk en balkjes draven. Vind dit zelf een erg interessant artikel waar ik het deels ook mee eens ben http://leesvoer.m.webs.com/site/mobile? ... rk=fw#3120

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:20

Bijzet heb ik pas 'n jaar later gedaan of zo :)
Eigenlijk zijn we pas echt gaan longeren toen we op deze stal zijn komen staan, dat was april 2012 :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:26

Ja, zo zie ik ze ook het liefst: ontspannen, lang en laag, actief van achteren maar wel op mijn tempo :)

Qua overgangen is het op zich wel logisch dat dat een moeilijk punt is bij Umoyax, hij mist nog kracht en bespiering hoewel ik wel vindt dat als je consequent dezelfde stemhulpen gebruikt (en consequenties bij geen reactie, we blijven geen 100 keer vragen) dat ze dat heel snel oppakken :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:36

Fuego was ook rond de 4 jaar.
Toen ik begon heb ik hem helemaal niet bijgezet, eerst maar eens leren op stemcommando alles te doen en lekker naar voren te gaan, de rest komt later.
Ik doe dat ook, afwisselen, als bijzet gebruik ik dit, dat bevalt het beste.
Ik heb wel een filmpje, hij liep daar alleen als een slak, hij is van nature al niet zo vlot en omdat ie zich weer eens te veel had uitgesloofd op de wei is het helemaal drama. :+

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:40

Ja, dat is ook mijn manier Miran, eerst stemcommando's (natuurlijk hoeft niet alles perfect, logisch dat een jong paard niet perfect verzameld en nageeflijk van stap naar galop kan) maar wel harder als ik dat wil en zachter als ik dat wil en actief van achteren, de meeste paarden zakken dan vanuit zichzelf al een beetje :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:41

Ik zal van de week eens het longeren met m'n helmcamera filmen. Altijd als ik m'n telefoon pak voor een filmpje gaat ie lopen kloten. Met deze camera zie je waarschijnlijk ook m'n handgebaren, altijd leuk :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:43

Je moest eens weten wat hij ineens allemaal kan als hij los is :+ T is naar mijn idee vooral nog een mindset, hij heeft 1 tempo en 1 houding. Op zich vind ik dat alleen maar top want hij begrijpt donders goed dat hij op zo'n moment moet werken en dat grappen en grollen er niet bij zijn, dus ik ontwikkel liever eerst verder in die richting dan dat ik dat nu doorbreek. Al met al heeft hij denk ik alles bij elkaar opgeteld nog geen uur longeren erop zitten dus ik verwacht ook nog niet te veel, t is meer een beetje proberen wat wel en niet gaat en verder is het idee dat hij om me heen stapt en draaft op commando, meer hoeft van mij nog niet. Nas heeft ook een hele tijd geduurd voordat ze beheerst om me heen draafde dus ach...ik heb alle tijd van de wereld :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:43

Ik vind het altijd al zo knap dat jij foto's en filmpjes kunt maken tijdens het longeren Nicky, haha! Ik zou er echt iemand bij moeten vragen dan, lukt mij echt niet om dan ook iets op beeld te krijgen :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:45

Ja, met Fuego doe ik 'strekken' en 'rustig draven' als commando, dan wordt hij echt wel lekker wakker.
Als ik dit filmpje terugzie vind ik dat ik veel te veel commando's geef, maar tijdens het filmen maakt hij er ook helemaal een potje van. _O-
Nu loopt hij gelukkig een stuk vlotter, had vandaag ook gelongeerd en dan hoef ik alleen maar hooomaarrr te zeggen. :+

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:49

Umoyax wordt natuurlijk pas 3, ik dacht dat hij al een jaar ouder was. Logisch dat je het rustig aan wil doen en top dat hij zo graag voor je wil werken!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:02

Amy bedankt voor de tip! Ludo reageerd goed op mijn stem, stap draf en galop gaat goed. Hij draaft lekker actief maar zakt niet. En voordat ik verder ga wil ik eerst dat hij zakt en ontspannen loopt.

Care4life moet je ander eerst klein beetje voeren door zijn normale voer. Door de kruiden die erzin zitten zijn er heel veel paarden die het niet eten in eerstr instantie.

Katja,

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:05

Pff bijlezen op telefoon ging ff mis haha.
hier het vervolh

katja, klinkt wel erg leuk!

Miranda hoe heet dir longeerhulp die jij gebruikt? Heb hem vaker voorbij zien komrn en iedeteen is er hilarisch over.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:09

Het heet touwtje van de gamma. :D

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:10

Oohh hahaha :')
Zorgt voor ontspanning toch?

nicky net het artikrl gelezen, erg boeiend!